Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Controleren van je installatie blijft noodzakelijk

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 17:59 #1160896

Goed zekeren is ook handig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:01 #1160897

Is gezekerd hoor.................
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:02 #1160900

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16813
1 tieribke = geen tieribke
Meer van die dingen gebruiken dus!
Bofkontje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:04 #1160901

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8466
Dat is stevig schrikken!
Blij dat het met een sisser afliep.

Zou je dit kunnen beveiligen met een verliesstroomschakelaar?

Edit: je hebt colsonbandjes/tie-wraps met RVS strip in verwerkt.
Laatst bewerkt: 16 mei 2020 18:06 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:06 #1160903

Remi,

zeg dat wel..........ppppfffff.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:07 #1160904

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5207
Dank voor de foto's en de waarschuwing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:20 #1160908

FriendlySailor schreef :
Is gezekerd hoor.................

Niet op de juiste plek dus...

Gelukkig dat je er zo goed vanaf bent gekomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:29 #1160917

FriendlySailor schreef :

Dus de moraal van het verhaal regelmatig inspecteren.

Los van alle goedbedoelde tips hier boven blijft de de boodschap van TS : REGELMATIG INSPECTEREN!

Of, met andere woorden, zorg dat je je boot van haver tot gort kent. Dan is de kans dat ze je verrast veel kleiner.

Bij één van mijn vorige banen was dan ook de uitdrukking: geen beter gereedschap dat de "eyeball MkI"
Laatst bewerkt: 16 mei 2020 18:33 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:32 #1160920

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
FriendlySailor schreef :

Er bleek een tyrap gebroken te zijn en de kabel lag precies op een scherpe rand
van de pakking tussen motor en keerkoppeling.
En het rare, helemaal niets van gemerkt.
Niets geroken niets van dat alles.

Dus de moraal van het verhaal regelmatig inspecteren.

Fijn dat er niets gebeurt is en je het nu opgelost hebt!
Ik ben ook al zo'n kabeltje tegen gekomen.

Vraag mij wel af wat nu een degelijke manier van kabels bevestigen is.
Zoals aan een wandje o.i.d. zodat je de kabels overal netjes kan houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:42 #1160926

Ik heb nu dikkere/zwaardere tyraps om de kabel weer vast te zetten.
Maar ik snap niet waarom de zekering er niet uit gegaan is?
Ik denk dat er toch geen directe sluiting is opgetreden, maar misschien te warm geworden.
Dat nou maar uitzoeken.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:44 #1160928

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hoe groot is de zekering die je erin hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:45 #1160929

150 Amp.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:53 #1160932

FriendlySailor schreef :
150 Amp.

En hoe dik was je kabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 18:54 #1160933

35 mm2,
en de startmotor is 1,2 kw.
Gert
Laatst bewerkt: 16 mei 2020 18:54 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 19:03 #1160937

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
FriendlySailor schreef :
150 Amp.
Dan is een weerstand ergens in de stroomkring van 0,1 Ohm al voldoende om te voorkomen dat de zekering uitschakelt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 19:07 #1160940

Kabel van de accu ong 25 cm. naar de zekering.
Van de zekering naar de onderbreker startmotor.
Is ongeveer 2 mtr.
En dat stukje kabel op de foto van die schakelaar naar de startmotor.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 19:14 #1160944

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Er kunnen meer weerstanden in een stroomkring zijn dan de kabel.
Zo zijn er overgangsweerstanden bij de kabelschoenen.
In dit geval zal er waarschijnlijk ook een behoorlijke weerstand zijn geweest ter plaatse van de sluiting.
Daarnaast een 150A zekering bij 200A er ook niet meteen uitvliegen.

Bij dergelijke stromen is een zekering geen garantie tegen de gevolgen van sluiting.
Maar daar was jij al achter :unsure:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 16 mei 2020 19:16 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 19:15 #1160945

Hier help een zekering echt niet hoor, niet dat zekeren geen zin heeft maar het helpt niet tegen alles. Denk eens in vermogens ipv stromen. Gezien de schade aan de bedrading is er een bepaalde hoeveelheid vermogen ontwikkeld op de plaats waar de bedrading ergens tegen aan stuurde. De startmotor van de TS is blijkbaar 1,2 kW. Met een kwart van dit vermogen, dus 300W kan je al dit soort schade krijgen. Dat tript de zekering dus echt niet! Er is echt maar één remedie: inspecteren en nog eens inspecteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 19:42 #1160964

Maar het vreemde is, dat op het motorblok, waar de kabel heeft liggen schuren geen
sporen van enige sluiting te zien zijn.
Helemaal geen inbranding niets.
Alleen een klein beetje van de groene verf eraf. Is een VP hee.
Als er een sluiting geweest was, dan had dat toch wel een spoor achter gelaten hoor.
Ik vind het wel vreemd.

Ik heb er zo'n platte zekering tussen.
Wat zouden jullie voor zekering en -houder aanraden??
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 19:52 #1160970

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Pfff je hebt inderdaad geluk gehad. Mogelijk is de kortsluitstroom te kortstondig geweest om de zekering te doen smelten. Zo'n ANL zekering is op zich prima, niks mis mee. Iedere zekeringhouder die gemaakt is voor ANL zekeringen is goed. Het afdekkapje (zit er altijd bij) schermt de blanke delen af tegen per ongeluk aanraken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 mei 2020 19:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 19:58 #1160972

PvO schreef :
FriendlySailor schreef :
150 Amp.
Dan is een weerstand ergens in de stroomkring van 0,1 Ohm al voldoende om te voorkomen dat de zekering uitschakelt.

Precies, 0,1 Ohm bij 12V geeft 120A dus een vermogen van 12*120=1440W, het vermogen van bijvoorbeeld een schildersföhn. Kan je een aardig fik van krijgen maar de zekering blijft gewoon heel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 20:04 #1160975

FriendlySailor schreef :
Als er een sluiting geweest was, dan had dat toch wel een spoor achter gelaten hoor.
Ik vind het wel vreemd.
Zo vreemd is dat niet. Er is een bepaalde hoeveel vermogen vrijgekomen en dat geeft de grootste temperatuurverhoging in de component met de laagte warmtecapaciteit (de hoeveel energie die je kan opslaan met een bepaalde temperatuurverhoging). De warmtecapaciteit van een stukje koperkabel is veel lager dan de warmtecapaciteit van je motorblok. Daarom is de temperatuur van de kabel flink hoog geweest terwijl het motorblok "hier niets van heeft gemerkt".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 20:07 #1160978

keeszeiler schreef :
FriendlySailor schreef :
Als er een sluiting geweest was, dan had dat toch wel een spoor achter gelaten hoor.
Ik vind het wel vreemd.
Zo vreemd is dat niet. Er is een bepaalde hoeveel vermogen vrijgekomen en dat geeft de grootste temperatuurverhoging in de component met de laagte warmtecapaciteit (de hoeveel energie die je kan opslaan met een bepaalde temperatuurverhoging). De warmtecapaciteit van een stukje koperkabel is veel lager dan de warmtecapaciteit van je motorblok. Daarom is de temperatuur van de kabel flink hoog geweest terwijl het motorblok "hier niets van heeft gemerkt".

En de motor wordt ook behoorlijk warm natuurlijk.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 20:18 #1160985

FriendlySailor schreef :
Kabel van de accu ong 25 cm. naar de zekering.
Van de zekering naar de onderbreker startmotor.
Is ongeveer 2 mtr.
En dat stukje kabel op de foto van die schakelaar naar de startmotor.

Ik ben nog erg lerende op t gebied van DC electra, maar 35mm2 met een lengte van 2,5m (+2,5m voor de -kabel) voor een 1.2Kw startmotor, is dat niet weinig? is toch zo'n 100A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren van je installatie blijft noodzakelijk 16 mei 2020 20:33 #1160990

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Behalve zekering en goed vastzetten helpt ook passieve veiligheid tegen dergelijke situaties.
In dit geval is dat de kabel zo leggen dat zelfs als een tyrap breekt de kabel niet op een gevaarlijke plaats terecht komt.
Makkelijker gezegd als gedaan, dat weet ik. Bij mij liggen alle kabels, ( denk ik, ik ga het volgende keer nog eens goed nalopen ), zo dat zelfs als de bevestigingen loslaten, ze niet op een gevaarlijke plek terecht komen.
Dat betekend soms een langere kabel, dat dan weer wel. :S
En kabels die soms nat kunnen worden, dat ook. :sick:

Helemaal ideaal zullen we het nooit krijgen.
Maar dat is wel even een goede aanleiding om alles nog eens terug na te lopen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl