PvO schreef :
Tony2920 schreef :
Das wel heel kort door de bocht.
je hebt gelijkt.
Ik zal het wat toelichten.
De functie van een installatieautomaat is om de achterliggende bekabeling te beveiligen tegen overbelasting.
Bij een 16A automaat moet de achterliggende bekabeling minimaal 2,5mm2 bedragen.
Het maakt dan niet uit wat de karakteristiek is van de automaat.
Hoe sneller een automaat afschakelt bij een overbelasting, hoe beter het natuurlijk is.
Bij apparaten die een grote aanloopstroom veroorzaken zal een B-karakteristiek waarschijnlijk onnodig afschakelen.
Dan kan je een C of D automaat toepassen.
Interessant om te melden is, dat als de overbelasting langer dan 2 seconden duurt er (bijna) geen verschil meer is in de reactie van de diverse (karakteristieken) automaten.
Het verschil in gedrag zit dus in de eerste seconden ingeval van een overbelasting.
Bij kortsluiting is de stroom zo groot dat het ook weinig uitmaakt welke automaat je hebt.
Dus ga een automaat aanschaffen, kies dan een B.
Heb je al een C automaat geïnstalleerd, of nog in de schuur liggen, dan zou ik die gewoon gebruiken.
In dit draadje kwam ook nog het begrip selectiviteit voorbij.
Bij een goed ontworpen installatie zal ingeval van kortsluiting of overbelasting altijd de eerste automaat 'upstream' afschakelen en er zo voor zorgen dat de rest van de installatie in tact blijft.
Omdat je (bijna) nooit weet wat voor soort automaat er op de steiger is gebruikt, is het niet zo zinvol hier bij de keuze voor een automaat aan boord veel aandacht aan te geven.
Ter illustratie nog de volgende grafiek wat laat zien wat de uitschakeltijden van de diverse karakteristieken zijn in relatie tot de stroom.
Kijk dit helpt voor een gepaste keuze.
En dat was ook de reden van mijn eerder post, als je niet dagdagelijks met deze termen en benamingen in de weer bent, weet je ook niet snel wat je moet kiezen.
Nu moet ik zelf nog nakijken wat voor automaat er bij mij inzit, 16A en verliesstroom en overstroombeveiliging dat weet ik. Karakteristiek ? ? ? Toen niet verder bij nagedacht.
Ik weet niet zeker wat de walstroombeveiling van stroom toelaat, zou het eens moeten navragen. Wel weet ik dat het afhankelijk van de haven 10 of 16 A kan zijn. En dat je er niet van opaan kan welke kant fase dan wel nul is, zeker in het buitenland is dat onzeker.
Is het zinvol ook nog een overspanningsbeveiliging aan te brengen ?
Zolang je in Nederland blijft lijkt me dat niet perse noodzakelijk, Frankrijk ?
Spanje Portugal Italie en Griekenland heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me wel aangewezen.
Hangt ook af van waar juist.