Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roodlampje walstroomkastje

Roodlampje walstroomkastje 03 juli 2020 08:55 #1181301

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
Deze schakelt enkelpolig en is naar mijn idee op een schip levensgevaarlijk!
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roodlampje walstroomkastje 03 juli 2020 09:27 #1181313

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8050
Yellow Boat schreef :
Philip schreef :
B karakteristiek zou een stuk beter passen, liefst dus nog in 10A. Maar die zijn wel iets lastiger te krijgen, .

Hier , nog de goedkoopste ook :whistle:
www.elektramat.nl/emat-aardlek...aat-c-10a-30ma-1p-n/
Gewoon kwestie van googelen maar ik ken die firma ook omdat mijn meterkast ermee is ingericht maar dan met 16 Amp .
Ad
Die heeft weer een C karakter... ze hebben ook een B ;)
Maar natuurl zijn de alamats prima te vinden. Echter niet bij elke elektra zaak (mijn huis leverancier begint bijvoorbeeld pas bij 16A), zeker al met een kastje er om heen. (gelukkig) wil niet iedereen zelf in zo'n kastje gaan prutsen.
Laatst bewerkt: 03 juli 2020 09:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 03 juli 2020 13:44 #1181403

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Maaarueehh,
Is er al een CEE stekker (male) met een lampje waardoor je op het moment dat je je kabel inprikt kan zien of er spanning op het betreffende walstroomcontact staat? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 03 juli 2020 15:01 #1181422

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Zeilzin schreef :
Deze schakelt enkelpolig en is naar mijn idee op een schip levensgevaarlijk!

Ik kan dat net niet lezen op het schema op de zij:
www.google.com/url?sa=i&rct=j&...ust=1593874742505256

Maar een aardlek heeft altijd beide polen nodig, dus om er dan maar 1 te schakelen lijkt me merkwaardig?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 03 juli 2020 15:12 #1181427

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7384
koko schreef :
Maaarueehh,
Is er al een CEE stekker (male) met een lampje waardoor je op het moment dat je je kabel inprikt kan zien of er spanning op het betreffende walstroomcontact staat? ;)
Zie mijn post een paar terug. Op de steiger heb je vaak al een indicatielampje, op de boot kon ik het lampje op de contrastekker vanuit de kajuit zien, wist je meteen wat.(of niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 03 juli 2020 15:16 #1181431

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
JeePee schreef :
koko schreef :
Maaarueehh,
Is er al een CEE stekker (male) met een lampje waardoor je op het moment dat je je kabel inprikt kan zien of er spanning op het betreffende walstroomcontact staat? ;)
Zie mijn post een paar terug. Op de steiger heb je vaak al een indicatielampje, op de boot kon ik het lampje op de contrastekker vanuit de kajuit zien, wist je meteen wat.(of niet)

Ja dat is mooi, maar niet het antwoord op de vraag van Koko.
Die vraagt Is er al een CEE Stekker met lampje.

en die heb ik nog niet gezien. Zou wel eens handig kunnen zijn.
Weet je onmiddelijk of er stroom uit de paal komt of niet.
Nu moet je op en neer om te kijken of de walstroom toekomt op je schakelkast.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 03 juli 2020 17:55 #1181498

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
JeePee schreef :
koko schreef :
Maaarueehh,
Is er al een CEE stekker (male) met een lampje waardoor je op het moment dat je je kabel inprikt kan zien of er spanning op het betreffende walstroomcontact staat? ;)
Zie mijn post een paar terug. Op de steiger heb je vaak al een indicatielampje, op de boot kon ik het lampje op de contrastekker vanuit de kajuit zien, wist je meteen wat.(of niet)

Dat had ik op mijn vorige boot ook zo. Zeker heel handig, maar in de stekker lijkt me ook fijn. Dan zie je op de steiger al of het kwartje is gevallen :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 07:34 #1181651

Zeilzin schreef :
Deze schakelt enkelpolig en is naar mijn idee op een schip levensgevaarlijk!

Ook even naar de specificaties kijken voor je begint te piepen :whistle:
Da eenpolig slaat ook op het verschil met een driepolige , lees driefasen aardlekautomaat , zie www.elektramat.nl/kennisbank/w...een-aardlekautomaat/
Ad
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 07:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 07:35 #1181653

WADnWIND schreef :
Zeilzin schreef :
Deze schakelt enkelpolig en is naar mijn idee op een schip levensgevaarlijk!

Ik kan dat net niet lezen op het schema op de zij:
www.google.com/url?sa=i&rct=j&...ust=1593874742505256

Maar een aardlek heeft altijd beide polen nodig, dus om er dan maar 1 te schakelen lijkt me merkwaardig?

Precies , staat gewoon in de specificaties.Kwestie van lezen nietwaar ;)

Ad
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 07:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 08:19 #1181677

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Zeilzin schreef :
Deze schakelt enkelpolig en is naar mijn idee op een schip levensgevaarlijk!

Ik kan dat net niet lezen op het schema op de zij:
www.google.com/url?sa=i&rct=j&...ust=1593874742505256

Maar een aardlek heeft altijd beide polen nodig, dus om er dan maar 1 te schakelen lijkt me merkwaardig?

Precies , staat gewoon in de specificaties.Kwestie van lezen nietwaar ;)

Ad

Tja maar ik heb 5 minuten naar die technische fiche moeten kijken voordat ik het gevonden had.
Voor alle lezers die net als ik niet elke dag met 230V beveiligingsschakelaars te maken hebben.

Er staat: meeschakelende nul ====== > Ja.
Dat betekend dat N (nul) leiding mee afgeschakeld wordt bij activatie.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 08:26 #1181683

Nog één keer dan

Bijlage:

Bestandsnaam: EMAU10C.pdf
Bestandsgrootte:92 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 10:02 #1181743

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Pffffft, lekker aan het ver plassen heren :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 10:10 #1181748

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Centennial schreef :
Nog één keer dan

Bijlage:

Bestandsnaam: EMAU10C.pdf
Bestandsgrootte:92 KB

Ja en ?

Het is me niet duidelijk wat je hiermee bedoelt, en wat we hiermee kunnen leren.
Ongetwijfeld heeft dit iets met het onderwerp te maken, maar zoals het nu gepost is, is het mij dat in ieder geval niet duidelijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 14:02 #1181827

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Centennial schreef :
Nog één keer dan

Bijlage:

Bestandsnaam: EMAU10C.pdf
Bestandsgrootte:92 KB

Daar staat dus niets in!

Ik vertrouw gebrekkig vertaald leaflets nooit van websites, totaal niets zeggend, vandaar dat ik dat altijd wil aflees van het schema dat aangegeven is op de aardlek of zekering.

Afgaan op zo'n vod van een leaflet zou je dus hele verkeerde conclusies trekken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 16:22 #1181865

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
WADnWIND schreef :
Centennial schreef :
Nog één keer dan

Bijlage:

Bestandsnaam: EMAU10C.pdf
Bestandsgrootte:92 KB

Daar staat dus niets in!

Ik vertrouw gebrekkig vertaald leaflets nooit van websites, totaal niets zeggend, vandaar dat ik dat altijd wil aflees van het schema dat aangegeven is op de aardlek of zekering.

Afgaan op zo'n vod van een leaflet zou je dus hele verkeerde conclusies trekken.

Uit de voorgaande discussie leidt ik af dat het niet passend is voor een walstroominstallatie voor zeilbootjes, wegens de C karakteristiek van dit ding.
Of zie ik dat verkeerd ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 19:59 door Tony2920. Reden: typfout verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 19:36 #1181910

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Tony2920 schreef :

Uit de voorgaande discussie leidt ik af dat het niet passend is voor een walstroominstallatie voor zeilbootjes, wegens de C karacteristiek van dit ding.
Of zie ik dat verkeerd ?
Naar mijn mening zie je dat inderdaad verkeerd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 20:00 #1181917

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
PvO schreef :
Tony2920 schreef :

Uit de voorgaande discussie leidt ik af dat het niet passend is voor een walstroominstallatie voor zeilbootjes, wegens de C karacteristiek van dit ding.
Of zie ik dat verkeerd ?
Naar mijn mening zie je dat inderdaad verkeerd.
Das wel heel kort door de bocht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 20:06 #1181921

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29238
Een C karakteristiek is normaal niet van toepassing voor een jacht, zolang je geen ouderwetse lastrafo's, pompmotoren, of 1000Watt halogeen lampen hebt.

Het is niet verboden, maar ik adviseer het niet voor pleziervaart. Zelfs kleine binnenvaart heeft het niet nodig.

Ook de vaak te dunne bedrading aan boord nodigt niet uit tot een C karakteristiek.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 04 juli 2020 20:41 #1181933

  • Rob
  • Rob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Zeilzin schreef :
Het mooiste is het neonlampje op de uitgaande L en N aansluiting van de aardlekschakelaar aan te sluiting. Dan heb je een indicatie of er 230V op het boordnet aanwezig is.

Het boordsysteem wordt hierdoor NIET tegen een te hoge spanning beveiligd. Bij ons op de haven is het een keer gebeurd, dat er twee fasen [400Volt] op de stroomkasten stonden. dat heeft flink wat schade op verschillende schepen tot gevolg gehad

De hierboven beschreven b of c type beveiligingen helpen wel tegen tegen een te grote stroom belasting maar niet tegen teveel spanning. Om de boot te beschermen tegen 400volt is een andere vorm van beveiliging nodig.
Laatst bewerkt: 04 juli 2020 20:43 door Rob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 05 juli 2020 08:20 #1182010

Precies dezelfde maar dan B : www.elektramat.nl/emat-aardlek...aat-b-10a-30ma-1p-n/
Zo beter dan?
Ad
Laatst bewerkt: 05 juli 2020 08:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 05 juli 2020 08:22 #1182011

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Tony2920 schreef :
Das wel heel kort door de bocht.
:laugh: je hebt gelijkt.
Ik zal het wat toelichten.

De functie van een installatieautomaat is om de achterliggende bekabeling te beveiligen tegen overbelasting.
Bij een 16A automaat moet de achterliggende bekabeling minimaal 2,5mm2 bedragen.
Het maakt dan niet uit wat de karakteristiek is van de automaat.
Hoe sneller een automaat afschakelt bij een overbelasting, hoe beter het natuurlijk is.
Bij apparaten die een grote aanloopstroom veroorzaken zal een B-karakteristiek waarschijnlijk onnodig afschakelen.
Dan kan je een C of D automaat toepassen.

Interessant om te melden is, dat als de overbelasting langer dan 2 seconden duurt er (bijna) geen verschil meer is in de reactie van de diverse (karakteristieken) automaten.

Het verschil in gedrag zit dus in de eerste seconden ingeval van een overbelasting.
Bij kortsluiting is de stroom zo groot dat het ook weinig uitmaakt welke automaat je hebt.

Dus ga een automaat aanschaffen, kies dan een B.
Heb je al een C automaat geïnstalleerd, of nog in de schuur liggen, dan zou ik die gewoon gebruiken.

In dit draadje kwam ook nog het begrip selectiviteit voorbij.
Bij een goed ontworpen installatie zal ingeval van kortsluiting of overbelasting altijd de eerste automaat 'upstream' afschakelen en er zo voor zorgen dat de rest van de installatie in tact blijft.

Omdat je (bijna) nooit weet wat voor soort automaat er op de steiger is gebruikt, is het niet zo zinvol hier bij de keuze voor een automaat aan boord veel aandacht aan te geven.

Ter illustratie nog de volgende grafiek wat laat zien wat de uitschakeltijden van de diverse karakteristieken zijn in relatie tot de stroom.

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 juli 2020 08:24 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roodlampje walstroomkastje 05 juli 2020 10:08 #1182049

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
PvO schreef :
Tony2920 schreef :
Das wel heel kort door de bocht.
:laugh: je hebt gelijkt.
Ik zal het wat toelichten.

De functie van een installatieautomaat is om de achterliggende bekabeling te beveiligen tegen overbelasting.
Bij een 16A automaat moet de achterliggende bekabeling minimaal 2,5mm2 bedragen.
Het maakt dan niet uit wat de karakteristiek is van de automaat.
Hoe sneller een automaat afschakelt bij een overbelasting, hoe beter het natuurlijk is.
Bij apparaten die een grote aanloopstroom veroorzaken zal een B-karakteristiek waarschijnlijk onnodig afschakelen.
Dan kan je een C of D automaat toepassen.

Interessant om te melden is, dat als de overbelasting langer dan 2 seconden duurt er (bijna) geen verschil meer is in de reactie van de diverse (karakteristieken) automaten.

Het verschil in gedrag zit dus in de eerste seconden ingeval van een overbelasting.
Bij kortsluiting is de stroom zo groot dat het ook weinig uitmaakt welke automaat je hebt.

Dus ga een automaat aanschaffen, kies dan een B.
Heb je al een C automaat geïnstalleerd, of nog in de schuur liggen, dan zou ik die gewoon gebruiken.

In dit draadje kwam ook nog het begrip selectiviteit voorbij.
Bij een goed ontworpen installatie zal ingeval van kortsluiting of overbelasting altijd de eerste automaat 'upstream' afschakelen en er zo voor zorgen dat de rest van de installatie in tact blijft.

Omdat je (bijna) nooit weet wat voor soort automaat er op de steiger is gebruikt, is het niet zo zinvol hier bij de keuze voor een automaat aan boord veel aandacht aan te geven.

Ter illustratie nog de volgende grafiek wat laat zien wat de uitschakeltijden van de diverse karakteristieken zijn in relatie tot de stroom.


Kijk dit helpt voor een gepaste keuze.
En dat was ook de reden van mijn eerder post, als je niet dagdagelijks met deze termen en benamingen in de weer bent, weet je ook niet snel wat je moet kiezen.

Nu moet ik zelf nog nakijken wat voor automaat er bij mij inzit, 16A en verliesstroom en overstroombeveiliging dat weet ik. Karakteristiek ? ? ? Toen niet verder bij nagedacht.

Ik weet niet zeker wat de walstroombeveiling van stroom toelaat, zou het eens moeten navragen. Wel weet ik dat het afhankelijk van de haven 10 of 16 A kan zijn. En dat je er niet van opaan kan welke kant fase dan wel nul is, zeker in het buitenland is dat onzeker.

Is het zinvol ook nog een overspanningsbeveiliging aan te brengen ?
Zolang je in Nederland blijft lijkt me dat niet perse noodzakelijk, Frankrijk ?
Spanje Portugal Italie en Griekenland heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me wel aangewezen.
Hangt ook af van waar juist.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl