Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke adereindhulstang

Welke adereindhulstang 28 jan 2021 11:13 #1248371

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
De goedkoopste tang werkt nl al proma. het persten met de adereind tang is hoofdzakelijk om te voorkomen dat de bus van de draad valt voor of tijdens montage en makkelijk in te steken is zonder dissidente apehaartjes. Na montage is de adereindbus goed vervormt om geheel goed te passen in de klem of kooi of onder een schroef
Na montage is vaak weinig meer over van de oorspronkelijke vorm van de tang.
Óf plat, óf schroefafdruk, óf vierkant van de kooi(klem) etc., maar zelden nog de persvorm.

Wat wel heel belangrijk is dat de adereindbus van de juiste maat gekozen wordt.

Conclusie: een tang van €400,- geeft het zelfde eindresultaat na montage als een tang van €4.

Wij hebben meerdere soorten tangen en 35 jaar ervaring met adereindbusjes van 0,15 tot 16mm2.

In sommige gevallen van apehaartjes, schuiven we wel eens 2 maten in elkaar om meer "body" te krijgen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 jan 2021 11:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 29 jan 2021 09:14 #1248604

Maar is het niet beter om geen adereindhuls te persen wanneer het ook zonder kan, zoals in een wago blokje? Omdat de oppervlakte waar de power doorheen moet hoogst waarschijnlijk kleiner is bij gebruik van adereindhulzen?

Laatst bewerkt: 29 jan 2021 09:28 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 29 jan 2021 09:18 #1248609

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7430
Noorderzon schreef :
Maar is het niet beter om geen adereindhuls te persen wanneer het ook zonder kan, zoals in een wagon blokje? Omdat de oppervlakte waar de power doorheen moet hoogst waarschijnlijk kleiner is bij gebruik van adereindhulzen?

Zie ook mijn post aan het begin
Laatst bewerkt: 29 jan 2021 09:18 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 29 jan 2021 09:55 #1248617

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
JeePee schreef :
Noorderzon schreef :
Maar is het niet beter om geen adereindhuls te persen wanneer het ook zonder kan, zoals in een wagon blokje? Omdat de oppervlakte waar de power doorheen moet hoogst waarschijnlijk kleiner is bij gebruik van adereindhulzen?

Zie ook mijn post aan het begin

@ beide

Theoretisch zou je in een echte kooiklem met losse draden meer contact oppervlak hebben, maar een adereindbus blijft nooit zo mooi rond als in de schets. Hij wordt ook plat met 2 groet contact oppervlakken.
Vandaar dat al die mooie perstangen weinig verschillen in effect, behalve de prijs dan.

Eigenlijk is het allergrootste voordeelvan een adereindbus, dat je alle adertjes binnenboord houdt en niet 1 er naast steekt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 30 jan 2021 08:50 #1248861

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15824
@WnW: is het mooie van adereindhulsjes niet ook dat je de apehaartjes niet stuk draait in de klem en het geheel beter bestand is tegen vervorming door druk (niet langzaam los gaan zitten door permanente vervorming)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 30 jan 2021 11:06 #1248893

Ja natuurlijk. Daarbij is de overgang tussen isolatie en aders ook beschermd tegen knikken.

Laatst bewerkt: 30 jan 2021 11:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 15 mrt 2021 23:03 #1263020

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Hey Hoi,
Nou mooi draadje geworden met al jullie input!!
En toon ik hier het resultaat, want als vaker hier volgt op een vraag veel goede raad en ervaring maar dan stopt het. Dus om mijzelf vrij te pleiten.....:))))) En heeft een volgende, die een adereindhulskrimptang (5x woordwaarde)zoekt een mooi draadje.

Vanwege de 4 en 6 persbekjes voorkeuren voor verschillende toepassingen heb ik 2 tangen gekocht.



WKDQ tang
Prijs op Ali: 7,80
Model: WKCS 10-4376
4 vlakken, Kracht instelbaar door eerst schroef los te maken, instelling te doen en schroef weer vastdraaien.
0,25mm - 10mm2




FSE tang
Prijs op Ali 22,67 in de aanbieding.
Model VSC9 10-6A. SV.010105
6 vlakken, met knop instelbare kracht.
411 gram
0,08mm2 - 10mm2

-Verpakt in zak, doos en omdoos
-Iets dikker metaal, minder speling door 6 assen en een extra verbinding tussen de buitenste platen aan bovenzijde tussen kop en veerverbinding.
-Deze tang voelt meer solide dan de andere, maar kost ook veel meer. laatste prijscheck is ook een stuk duurder geworden.
-Het palletje om halverwege de tang te lossen zit wel erg diep weggestopt omdat handgrepen dik zijn, en is met bijna geheel gesloten tang en onder druk moeilijk te lossen.



De Werking
Bruine draad is 6 kant, en blauw 4 kant.


De opmerking hier dat losse draden beter gevormd worden, en dus beter contact maken klopt zeker als het gaat om terminals waar de schroef een plaatje naar beneden drukt.
Bij enkel een schroef, die er kwalitatief niet de beste is met scherpe randen aan onderzijde draai je de draden kapot en wint de aderhuls ter bescherming denk ik.

Maar op de foto is goed te zien, dat het grootste deel van de huls eigenlijk niet geperst wordt.

Een stukje verschuiven en nog eens persen helpt, als het puur om elektrisch contact gaat, want ook bij een keer persen zitten beide modellen goed vast.
Goed te zien is dat bij meer keer persen de blauwe, vier persvoetjes tang meer in vorm komt. Hier had eigenlijk de kracht instelling al de eerste keer sterker afgesteld mogen worden.



Doordat de knop op de FSE tang zo makkelijk te verstellen is, wat meer uitgeprobeerd. Vanaf 4-6mm2 kan er wat kracht bij en van 8-12 weer. Dat te moeten verstellen op de WKDQ tang is erg omslachtig. De randjes van de FSE tang zijn ook wat dunner afgewerkt en dus scherper. Omdat de tang tot 0,08mm2 gaat zou deze met veel kracht de hele aderhuls laten golven.

Als je af en toe wat elektra werk moet doen en goed wilt doen is de goedkope tang met wat extra werk voor het verstellen prima. En ook in 6 versie te krijgen.
Werk je veel meer met de elektra en dus verschillende draaddikten door elkaar, dan kan die knop je wat werk besparen.

Succes met je klus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 23 mrt 2025 13:36 #1616965

Een knipex 13-160 tangetje met functies aan beide zijden van het draaipunt, isolatie stripper, zijknipper en huls klem heeft iedere elektra monteur standaard bij zich.

Het meest gebruikte veelzijdige gereedschapje bij mij aan boord,
Bruikbaar vanaf 0,5 mm tot 8 mm.

De prijs??? ik kreeg het ten geschenke bij aanschaf van een rol draad. inmiddels ruim 25 jaar in gebruik zonder slijtage sporen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 23 mrt 2025 20:05 #1617027

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1096
Saeftinghe schreef :
Een knipex 13-160 tangetje met functies aan beide zijden van het draaipunt, isolatie stripper, zijknipper en huls klem heeft iedere elektra monteur standaard bij zich.

Het meest gebruikte veelzijdige gereedschapje bij mij aan boord,
Bruikbaar vanaf 0,5 mm tot 8 mm.

De prijs??? ik kreeg het ten geschenke bij aanschaf van een rol draad. inmiddels ruim 25 jaar in gebruik zonder slijtage sporen

Toen ik nog monteur was en dagelijk besturingen aanpaste en of monteerde was dit mijn meest gebruikte stuk gereedschap inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 07:12 #1617064

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29852
De 6kant heeft het probleem dat in klemmen die vierkant zijn, de ronde persing eerst plat geknepen moet worden, b.v. kooiklem van een klem strook.
Dit is vooral lastig als de ader nét nog kan passen.
Bij vierkant wordt het ader oppervlak al meer in de breedte verspreid en past het nét wel.

De officiele Klauke tangen uit 1995 persen vierkant. 1-6mm2
10-16mm2 persen we ook vierkant.
Grotere maten hebben we niet, maar tot duimdik wordt wel toegepast. Er zijn dus toestellen die dat hebben zoals sommige magneetschakelaars.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 07:24 #1617068

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15509
Een veel gebruikte aansluiting op elektronica. Zoals toegepast op bekende blauwe doosje die je veel op bootjes aantreft. Ziet er wat mij betreft niet zo rechthoekig uit.




Maar toegegeven soms is vierkant beter. Maar om twee van die tangen te hebben....
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 mrt 2025 08:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 08:56 #1617101

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7430
Reeds ruim 40 jaar in mijn bezit:



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 09:06 #1617107

3Noreen schreef :
Een veel gebruikte aansluiting op elektronica. Zoals toegepast op bekende blauwe doosje die je veel op bootjes aantreft. Ziet er wat mij betreft niet zo rechthoekig uit.




Maar toegegeven soms is vierkant beter. Maar om twee van die tangen te hebben....

Drukplaatje is vierkant?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 09:07 #1617108

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15509
JeePee schreef :
Reeds ruim 40 jaar in mijn bezit:

Toen reden we nog in dit soort auto's rond en bestond de elektrische installatie op een boot uit een simpele accu en wat draadjes naar de navigatie verlichting. Er is sinds dien op de meeste jachtjes wat veranderd op dat gebied.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 09:09 #1617110

3Noreen schreef :
Een veel gebruikte aansluiting op elektronica. Zoals toegepast op bekende blauwe doosje die je veel op bootjes aantreft. Ziet er wat mij betreft niet zo rechthoekig uit.




Maar toegegeven soms is vierkant beter. Maar om twee van die tangen te hebben....

Is in deze terminals het "drukplaatje" niet plat ipv rond? Verder zijn schroefterminal voor PCB's ook zeer vaak rechthoekig.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 mrt 2025 09:11 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 09:09 #1617111

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15509
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
Een veel gebruikte aansluiting op elektronica. Zoals toegepast op bekende blauwe doosje die je veel op bootjes aantreft. Ziet er wat mij betreft niet zo rechthoekig uit.




Maar toegegeven soms is vierkant beter. Maar om twee van die tangen te hebben....

Drukplaatje is vierkant?

Aan welke kant zou jij willen dat het contact het beste is. Met het vlakke drukplaatje uit verenstaal of de ronde kant van het koperen huis ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 09:16 #1617116

In schroefterminals gebruik ik geen hulzen. Dus ik heb dat probleem niet.

Maar rechthoekige varianten van deze terminals zijn veelal aanwezig, misschien zelfs gangbaarder als ik google moet geloven. Rechthoekige zijn geschikt draad zowel met als zonder hulzen. Ik vermoed dat deze terminals niet bedoeld zijn voor hulzen?

Als je een huls perst dan is deze niet rond meer, dus ook in deze terminals verlies je veel contactvlak lijkt mij?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 mrt 2025 09:18 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 09:21 #1617118

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15509
Orange Sunset schreef :
In schroefterminals gebruik ik geen hulzen. Dus ik heb dat probleem niet.

Maar rechthoekige varianten van deze terminals zijn veelal aanwezig, misschien zelfs gangbaarder als ik google moet geloven. Rechthoekige zijn geschikt draad zowel met als zonder hulzen. Ik vermoed dat deze terminals niet bedoeld zijn voor hulzen?

Als je een huls perst dan is deze niet rond meer, dus ook in deze terminals verlies je veel contactvlak lijkt mij?

Zo denk ik er ook over. Lang niet overal zijn hulzen nodig. Geen huls nodig dus ook geen tang. Zelf gebruik ik hulsjes vooral voor dunne draadjes die, dat is mijn ervaring anders snel stuk gaan of niet erg vast komen in de klem.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 14:54 #1617203

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6747
3Noreen schreef :
JeePee schreef :
Reeds ruim 40 jaar in mijn bezit:

Toen reden we nog in dit soort auto's rond
Nou, dat was in 1985 al wel een oldtimer met z'n minimaal 14 jaar... De laatsten zijn in 1971 gebouwd. En auto's gingen gemiddeld destijds zeker geen tien jaar mee, al maakte (en maakt) moeders er een sport van om met iets ouds uit de duurdere klasse te rijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 15:16 #1617211

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15509
Apae schreef :
3Noreen schreef :
JeePee schreef :
Reeds ruim 40 jaar in mijn bezit:

Toen reden we nog in dit soort auto's rond
Nou, dat was in 1985 al wel een oldtimer met z'n minimaal 14 jaar... De laatsten zijn in 1971 gebouwd. En auto's gingen gemiddeld destijds zeker geen tien jaar mee, al maakte (en maakt) moeders er een sport van om met iets ouds uit de duurdere klasse te rijden.

Precies dat was het punt wat ik wilde maken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 16:35 #1617230

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4009
Apae schreef :
3Noreen schreef :
JeePee schreef :
Reeds ruim 40 jaar in mijn bezit:

Toen reden we nog in dit soort auto's rond
Nou, dat was in 1985 al wel een oldtimer met z'n minimaal 14 jaar... De laatsten zijn in 1971 gebouwd. En auto's gingen gemiddeld destijds zeker geen tien jaar mee, al maakte (en maakt) moeders er een sport van om met iets ouds uit de duurdere klasse te rijden.

zo erg was t niet de "rekort" is gemaakt tot 86
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 16:40 #1617231

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17197
Die Opeltjes vroeger waren leuk.
Grote motorkap en als je die open maakte zat er zo'n piepklein kaal blokje in :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 16:59 #1617235

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7430
Wat heeft da er nou toch weer mee te maken allemaal.
Tenzij...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 20:30 #1617285

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6747
JB-NL schreef :
zo erg was t niet de "rekort" is gemaakt tot 86
Maar niet de afgebeelde C-Rekord. Eind 1971 werd die afgelost door z'n opvolger, de D-Rekord.
We vinden toch ook niet dat de Toyota Corolla het langst lopende automodel ooit is, puur omdat Toyota nooit de naam gewijzigd heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke adereindhulstang 24 mrt 2025 21:07 #1617290

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4009
Apae schreef :
JB-NL schreef :
zo erg was t niet de "rekort" is gemaakt tot 86
Maar niet de afgebeelde C-Rekord. Eind 1971 werd die afgelost door z'n opvolger, de D-Rekord.
We vinden toch ook niet dat de Toyota Corolla het langst lopende automodel ooit is, puur omdat Toyota nooit de naam gewijzigd heeft?

Gewijzigd, of her- ingevoerd ;)
Vandaag onze Corolla van 23jaar oud weer flawless door de apk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl