Dit draadje gaat over stroom door een veldspoel, dus hopelijk kan het volgende nog even.
Jugo, kritiek op mijn spinsels is altijd welkom en verrijkt als die goed beargumenteerd is. Dus geen probleem daar. Jouw grote ervaring is van onschatbare waarde in het ZF, maar ikzelf loop ook al een tijdje mee. Ik heb 35 jaar geleden Nederland verlaten, leef dus in een andere (zeil)wereld en dat heeft ongetwijfeld ook invloed op mijn benadering van sommige dingen.
Ik vind het jammer dat je het blijft hebben over "verbouwen van de dynamo" en "een custom built apparaat", terwijl het om een kleine aanpassing gaat die al lang mainstream is. Dat schrikt niet-ingewijden af, zeker als jij dat zegt, waardoor er wellicht kansen voor goede oplossingen worden gemist.
Als je even LFP accu's vergeet, de alternator aanpassing waar het om gaat (rechtstreekse verbinding op de veldspoel) wordt zoals je weet al decennnia toegepast omdat die ook nodig is voor de lange rij van "smart regulators" die al sinds de vroege 80er jaren op de markt zijn. In 1982 had ik al een TWC (een van de eerste) op mijn Dufour, nog in Nederland. Vele modellen volgden, zoals Ample Power, SpaCreek Automac, Balmar, Mastervolt, Sterling, BEP, ZM5, Cruzpro, Enertec en nog vele meer. Zelfs electra guru Nigel Calder beschrijft dit in zijn boeken. Internationaal gezien hebben minstens de helft van alle toer zeiljachten een smart regulator, waarvoor dus de noodzakelijke aanpassing op de alternator is gemaakt. Veel booteigenaren doen dit zelf, maar als men daar niet aan wil kan elke goede marine electrician in een half uur uitvoeren. In de meeste gevallen gaat het om een kleine aanpassing in de (verwijderbare) borstelhouder, dus de alternator zelf hoeft vaak niet eens uitgebouwd te worden. Uit service oogpunt dus helemaal geen punt.
De volgende site geeft veel algemene informatie over die aanpassing. Uiteraard is het produkt dat men verkoopt niet geschikt voor LFP laden, maar kijk onder "downloads" hoe bij verschillende specifieke alternators de aanpassing om extern te kunnen regelen kan worden gemaakt.
Info maken van externe alternator regeling
Hoewel dat op deze site niet wordt besproken, is het ook meestal mogelijk de standaard regelaar te handhaven en door naar buiten brengen van 4 draden en aanbrengen van een DPDT selectie-schakelaar externe of interne regeling te selecteren (het laatste natuurlijk voor loodzuur).
Terug naar LFP. Je zegt verder "
Met de juiste DC-DC omvormer(s) kan je het afgenomen vermogen ook exact afstemmen op het maximale vermogen van de dynamo"
Dit is een inderdaad bij sommige dure modellen een afstemming, niet een automatische regeling. En de alternator levert niet bij alle toerentallen hetzelfde vermogen Maar daar is wat posten eerder al het e.e.a. over gezegd. Het risico van alternator overbelasting en leegtrekken van de lood-zuur (start) accu blijft bestaan.
Ongetwijfeld val ik in herhaling, maar vrijwel alles op het ZF is ooit al eerder gezegd. Het zou dus heel stil worden als herhaling moet worden voorkomen.
Sorry voor het lange verhaal!