Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aardlekschakelaar vraagje

Aardlekschakelaar vraagje 26 mrt 2021 09:22 #1266576

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Er zijn twee beveiligingen.

Een maximale stroomdoorgang in Amperes, Soms 16A (ca 3.6kW), in veel havens vaak kleiner van 10A of 6A tot soms 4A (ca 0.9kW)
Meestal met een B karakteristiek, kortstondig (denk in milliseconden) max 5 x over te belasten.

Daarnaast zijn er verschilstroom (oftewel differentiaal) beveiligingen. meeestal 30milliampere
Die meten de stroom die in en uit gaat en bij een verschil daartussen van meer dan 30mA
vinden ze dat de stroom ergens weglekt (kan alleen maar naar aarde) en slaan ze uit.

Voor sommige toepassingen (meestal industrieel) is 30mA te weinig en zal een aardlekbeveiliging worden gekozen die iets meer lekstroom toestaat. Noem dat maar de bedrijfsversie.

Dus aardlek en maximaalstroom beveiliging zijn twee verschillende zaken, die soms in 1 kastje (module) worden samengebracht.

Zoiets als een inductiekookplaat en een ouderwetse dikke kookplaat allebei iets doen met koken maar wel sterk verschillen qua techniek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 14 juli 2021 18:23 #1304740

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
ilCigno schreef :
Het toepassen van een zekeringsautomaat + aardlekschakelaar (ALS) is technisch hetzelfde als een aardlekautomaat (ALAMAT). De tweede is alleen compacter en dus vaak gemakkelijker in te bouwen.

De afgezekerde waarde van 10A of 16A is beide goed, mits je aan boord gewoon soepel installatiedraad gebruikt van tenminste 1,5mm2 (liever 2,5mm2) De 16A automaten zijn gemakkelijker te krijgen en meestal ook iets goedkoper. Je hebt niets te maken met de regels die voor huizen van toepassing zijn, je kunt een boot daar ook niet mee vergelijken. Ook is het niet relevant waarmee de haven de aansluiting heeft afgezekerd. Doorgaans is dat veel lager dan 16A. Bedenk dat je de 230V bekabeling aan boord gaat beschermen met de automaat, niet de kabels van de havens waar je ligt.

Er moet altijd een B-karakteristiek automaat worden toegepast. C is voor industriële toepassingen (of vergelijkbaar) en zijn niet geschikt voor dit doel (want niet veilig genoeg). Dus kies een B16 of als je je daar prettiger bij voelt een B10.

De ALS moet altijd van het type 30mA zijn, elke hogere waarde (vroeger werd nog wel eens 300mA toegepast) is gewoon onveilig. Het hoge amperage wat ook op de ALS staat (meestal 40A) is niet relevant.
Voor een ALAMAT wordt de volledige aanduiding “1-polig+nul 16A B-karakteristiek 30mA”
Voor al deze componenten geldt dat het merk niet van belang is, ze zijn altijd goed (want gekeurd, anders mogen ze niet verkocht worden) en passen altijd op een DIN-rail. De verschillen zitten meer in de details en de voorkeur van de installateur.

NB een 1P+N B16A 30mA aardlekautomaat koop je voor minder dan 4 tientjes. Bij watersportzaken koop je hetzelfde maar dan voor enkele tientjes meer.

Hier staat nu alles in wat ik moest weten. Een beetje een laat antwoord, maar Timo, dank je wel voor je uitgebreide uitleg.
Jij en een ieder die gereageerd heeft, bedankt :cheer:
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 18:24 door Ron V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 14 juli 2021 20:55 #1304805

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Als op de wal de fase en nul omgedraaid zitten, heb je weinig aan een 1P+N bij sluiting. De stroom bij sluiting loopt dan over de ongezekerde nul.
Een zekering automaat van de walaansluiting dient daarom altijd een 2-pool te zijn. Om dummies van elektricijns te verbloemen.
Je zal versteld staan in hoeveel gevallen de nul en de fase niet correct zijn. Een neon controle lampje vanaf elke fase naar de aarde of romp verteld al een hoop.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 juli 2021 20:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 05:22 #1307735

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Klopt, die ervaring heb ik ook. Veel zijn verkeerd aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 13:39 #1307834

Een scheidings transformator in de boot lost dit probleem voor eeuwig op. :whistle:


Grt. Mark








Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 15:45 #1307856

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Calidris schreef :
Als op de wal de fase en nul omgedraaid zitten, heb je weinig aan een 1P+N bij sluiting. De stroom bij sluiting loopt dan over de ongezekerde nul.
Een zekering automaat van de walaansluiting dient daarom altijd een 2-pool te zijn. Om dummies van elektricijns te verbloemen.
Je zal versteld staan in hoeveel gevallen de nul en de fase niet correct zijn. Een neon controle lampje vanaf elke fase naar de aarde of romp verteld al een hoop.

Een 1P+N automaat is dubbel gezekerd, dus ook de nul leider.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 17:14 #1307882

Calidris schreef :
Als op de wal de fase en nul omgedraaid zitten, heb je weinig aan een 1P+N bij sluiting. De stroom bij sluiting loopt dan over de ongezekerde nul.
Een zekering automaat van de walaansluiting dient daarom altijd een 2-pool te zijn. Om dummies van elektricijns te verbloemen.
Je zal versteld staan in hoeveel gevallen de nul en de fase niet correct zijn. Een neon controle lampje vanaf elke fase naar de aarde of romp verteld al een hoop.

Hoi,
ik snap niet goed wat je hier nu zegt, wat is het probleem precies?
1P+N is toch juist een 2-polige schakelaar?
En die schakelt toch gewoon uit bij sluiting?

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 17:14 #1307883

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Eddy K schreef :
Een 1P+N automaat is dubbel gezekerd, dus ook de nul leider.
Fout!! Een 1P+N schakelt welliswaar ook de nul af, maar het stroom/kortsluit detektie systeem zit alleen in de 1P. Draai je dus fase en nul om dan heb je een onbeveiligde fase en een beveiligde nul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 17:29 #1307886

Huh?
Leg dat eens uit graag, bij sluiting loopt de stroom toch door beide?

Ik heb erg weinig ervaring met dee dingen, maar heb het nu toevallig bij de hand en ik dacht dat ik het snapte...

R.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 17:48 #1307890

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 18:12 #1307894

Nee dat bedoel ik dus niet, bij sluiting naar aarde schakelt de aardlekschakelaar alles uit.
Dus dit issue is er gewoon niet, toch?

Richard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 19:10 #1307910

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Eddy K schreef :
Calidris schreef :
Als op de wal de fase en nul omgedraaid zitten, heb je weinig aan een 1P+N bij sluiting. De stroom bij sluiting loopt dan over de ongezekerde nul.
Een zekering automaat van de walaansluiting dient daarom altijd een 2-pool te zijn. Om dummies van elektricijns te verbloemen.
Je zal versteld staan in hoeveel gevallen de nul en de fase niet correct zijn. Een neon controle lampje vanaf elke fase naar de aarde of romp verteld al een hoop.

Een 1P+N automaat is dubbel gezekerd, dus ook de nul leider.

Nee Eddy,
Een 1P+N is 1 pool gezekerd en 1 pool meeschakelend.
Een 2 pool heeft elke leider echt gezekerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 19:26 #1307915

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Alabastine schreef :
Nee dat bedoel ik dus niet, bij sluiting naar aarde schakelt de aardlekschakelaar alles uit.
Dus dit issue is er gewoon niet, toch?

Richard
Ah een optimistisch iemand. Als fase en nul verwisseld zijn, dan is op z'n minst de aarde aansluiting wel op orde. toch??..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardlekschakelaar vraagje 24 juli 2021 19:49 #1307921

rooiedirk schreef :
Alabastine schreef :
Nee dat bedoel ik dus niet, bij sluiting naar aarde schakelt de aardlekschakelaar alles uit.
Dus dit issue is er gewoon niet, toch?

Richard
Ah een optimistisch iemand. Als fase en nul verwisseld zijn, dan is op z'n minst de aarde aansluiting wel op orde. toch??..

Als die aarde niet in orde is heb je ook geen sluiting naar aarde...

Het gaat hier toch over een installatie met een eigen aardlekschakelaar?

R
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aardlekschakelaar vraagje 25 juli 2021 08:25 #1307994

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
rooiedirk schreef :
Eddy K schreef :
Een 1P+N automaat is dubbel gezekerd, dus ook de nul leider.
Fout!! Een 1P+N schakelt welliswaar ook de nul af, maar het stroom/kortsluit detektie systeem zit alleen in de 1P. Draai je dus fase en nul om dan heb je een onbeveiligde fase en een beveiligde nul.

Je hebt helemaal gelijk.
Alleen de aardlek functie werkt nog maar de overbelasting 16A/10A/6A niet meer.
Gebeurd aan de wal natuurlijk nooit, alleen op een boot met een schuko stekker ipv CEE stekker.
Of een slechte elektricien.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl