Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: LTO als boegschroefaccu

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 09:07 #1519192

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
prein2 schreef :
Ik heb veel info hiervandaan gevonden: www.cruisersforum.com/forums/f...-battery-228831.html

En besloten het gewoon te gaan doen.
-

Zéér interessant draadje in de link!

Ik begrijp dat laden tot 2,4V prima is, dan zit je op 14,4V.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 09:08 #1519193

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
prein2 schreef :
Zeker tevreden 45Ah lto accu. Heb wat logging geïnstalleerd omdat ik wilde zien hoeveel A de boegschroef trekt. Dat zit tegen de 400A aan.. Werkt dus prima.

Enige aandachtspunt is de zelf ontlading van LTO. Komt waarschijnlijk ook door de helltec balancer die ze continue balanceert. Heb geen bms.. Na elke winter is de accu helemaal plat. Schijnen ze tegen te kunnen, maar ik ga ze toch halverwege de winter even opladen dit keer.

Je kan de Helltec ook uitschakelen. Er zitten 2 contacten op de print hiervoor.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 09:59 #1519206

In mijn visie heeft continu balanceren totaal geen functie dan alleen het verspillen van energie. Ten eerste als je gematchte cellen hebt dan zouden ze gelijkwaardig moeten laden en ontladen. Zijn ze niet gematcht zoals ik zelf een low budget set heb gebouwd . Zie je gewoon dat over grof weg zo,n 70 tot 80 % van het ontladings traject de cellen nagenoeg simultaan ontladen. Het verschil treed op in het onder gebied en het boven gebied van de capaciteit. Dat ga je nooit en te nimmer equalizen met een balanceer bordje. Dit omdat namelijk de cellen zo gebouwd zijn met deze afwijking.
Dat balanceren heeft pas nut als je een gematchte set zou hebben die door het vele laden en ontladen op een gegeven moment een afwijking binnen de cellen onderling krijgt.

Verder zou ik als ik met een boegschroef te maken had, deze gewoon op deze bank aansluiten. En mocht mijn bms dit niet aan kunnen dan buiten de bms om. Ook dat gaat electrisch gezien opzich prima.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LTO als boegschroefaccu 29 okt 2023 10:19 #1519216

Mijn boegschroef hangt rechtstreeks aan de LFP , 70mm2 naar voren naar de boegschroef.

Ik heb een Victron LFP de balancers en onder en overvoltage zit in de accu , daar doe je het maar mee .

De eigenlijke BMS die bepaalt wanneer er wat mag laden en de dynamo tempert etc zit extern .
Deze BMS kan de boegschroef aan hij is nominaal 200A maar zag geen noodzaak om het via de BMS te laten lopen , vandaar rechtstreeks op de LFP .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl