Nachtvlinder: helemaal eens (
watcheye-ais-trnsponder-mmsi-wijzigen#1297602)
Brambo: ik zou graag een extern scheepskenteken hebben dat gekoppeld is aan mijn hullnr, zoals voor snelle motorboten, met BTW registratie als voor auto’s, en heel goedkoop en geldig zolang de wijziging strekt (
591737-zeilboot-registreren-als-snelle-motorboot#1255290).
Ik zou niet willen dat één los apparaat aan boord gaat bepalen of de hele boot van mij is.
De volgorde in Nederland is (en er zijn voldoende landen met andere regels dus op de VS ga ik niet in):
-telecom license
-ATIS en MMSI aanvragen voor een boot. Niet te wijzigen maar de bootnaam wel en zo vaak je wilt.
-alle apparatuur bij die boot voorzien van ATIS en/of MMSI. Eenmalig; maar de bootnaam wel en zo vaak als je wilt.
De telecomcodes staan op naam.
Bij verkoop zijn er twee keuzen:
-ATIS en MMSI apparatuur behouden; installeren op je nieuwe boot. Nooit gedaan. Wie wel recent?
-(Boot plus) apparatuur verkopen en jezelf afmelden. Telecom reserveert dan nog 3 maanden de nummers voor de volgende eigenaar, indien die in Nederland ingeschreven is of een koppeling van de boot met Nederland kan overleggen. Na drie maanden vervalt de reservering bij Telecom.
Als de nieuwe eigenaar niets verandert, en conform dit topic, dat wordt niet makkelijk gemaakt, vaart er vervolgens apparatuur rond die niet bij een registratie hoort!
Daar kan je als oude eigenaar niets aan doen, want die heeft hetzelfde probleem.
De codes resetten voor verkoop is de meest logische oplossing. Jij start de registratie en jij beeindigt die zelf.
De nieuwe eigenaar registreert zichzelf en codeert de apparaten als nieuw. Wordt hij ook niet in verband gebracht met de historische tracks van de boot.
Want hoewel niet bedoeld voor tracking (@3Noreen), het wordt er wel voor gebruikt. Goederenstromen, vreemde bewegingen, foute navigatie etc.
Zo is het niet. Maar dom geregeld is het wel.