Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke autopilot? Topic #2874

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 12:50 #1323153

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Hans V schreef :
Ik merk dat je een uitgesproken mening hebt over Raymarine stuurautomaten.
...nou, ik kreeg ook niet een heel warm gevoel bij de drives. Ik heb er 3 op de werkbank gehad; niet best waterdicht en bij de onderdekse fragiele onderdeeltjes. Die inderdaad stuk bleken te zijn.
Uiteindelijk heb ik op MP een (practisch)nieuwe Jefa DD1 gescoord. Die is gewoon degelijk, sterker en hij verbruikt nog minder stroom ook.

De SPX5 computer die al op m'n boot zat vind ik wel okay. Hij kan geen koppeling(clutch) bedienen dus dat heb ik met een appart schakelaartje gemaakt. Dat gaat wel maar als je er een met clutch kunt vinden is dat veel handiger. Waarschijnlijk zijn de nieuwere ook beter qua anticiperen op (golf)bewegingen.

Het werkte in het begin eigenlijk prima zonder roerstandgever, met de later toegevoegde Simrad roerstandgever(ook 2e hands MP) doet hij het misschien(?) nog wel beter.

(bootje is een 30' S&S halftonnertje van 1973 (Displacement:7,716 lb / 3,500 kgBallast:3,740 lb / 1,696 kg))
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 12:53 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 13:09 #1323158

Zeilprutser schreef :
Die drives zijn hier ook wel te vinden: www.hypro.co.uk/products/hydra...ng/linear-actuators/
Prijsindicatie: webshop
En zo te zien gebruikt Simrad / B&G ook de zelfde Hy-Pro drives:
www.simrad-yachting.com/en-sg/...e-units/list/?page=1

Voor de duidelijkheid ik heb geen enkele ervaring met deze of andere onderdekse drives, wat ik vernomen heb is dat de Hydraulische varianten wel meer stroom verbruiken t.o.v. de direct lineaire, theoretisch is de Raymarine type 1 dus misschien beter, mbt betrouwbaarheid en levensduur kan ik er niets over zeggen.

Voor mij is nu de kogel wel door de kerk, mede dankzij dit draadje trouwens!
Ik ga maar eens een offerte aanvragen voor de Hy-Pro drives en kijken wat er geoptimaliseerd kan worden aan de MotorController voor deze drives.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 13:22 #1323160

Wat Leuk!

Mocht je nog een platform zoeken om zo'n drive te testen met je controller, dat mag best op mijn scheepje. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 14:05 #1323173

m.a.w. hij wil weer korting. Of voor niks :(
Alle moraal is weer zoek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 14:08 #1323174

roozeboos schreef :
m.a.w. hij wil weer korting. Of voor niks :(
Alle moraal is weer zoek.

'Weer'?

Kom je nou in álle topics de sfeer verzieken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 14:09 #1323176

kom op joh, jij zit mij altijd af te zeiken. Daar reageer ik nooit op,zoals je weet.
Maar dan mag ik m ook wel een keer terugkoppen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 14:17 #1323178

Slechts als je de moraalridder uithangt. Eén van mijn allergiën. Terug on-topic maar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 16:26 #1323210

@Zeilprutser: goed idee! Als je ‘straks’ een mooie werkende set met onderdekse drive kan leveren, dan ben ik zeker geïnteresseerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 17:30 #1323235

Voor wat waard is, ik ‘draai’ met een pelagic en een zeilprutser drive (die overigens in de basis t zelfde is).
Stukken beter dan mn oude simrad tp30.
Zowel de drive, meer slag, kracht en snelheid. Als de logica.
Wat je wel moet doen is de AP instellen, tunen, voor jouw schip.
Dat scheelt een heel stuk. En kan bij de ene beter/makkelijker dan de ander.

Als je een AP ongetuned op je boot plettert (wat ik gok dat in 95% gebeurd), dan wordt t wel erg hit or mis of je er blij van wordt. En tunen kost tijd.

Dus, goede, snelle, drive nemen en tijd steken in tunen als je echt wat wilt.
Zo nee, dan gewoon een ‘zelf tunend’ geheel nemen.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 17:46 #1323240

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
SaltyKiss schreef :
@Hans: als je wel die goede sensor al hebt (nmea 2000 of 0183?) dan kun je die wel koppelen aan B&G en Garmin (Garmin zal de data dan wel gebruiken, maar gebruikt voor de AP besturing de eigen sensor die in de set zit (zit er altijd bij, kan niet zonder), maw je zou dan jouw losse kunnen verkopen). NKE zou via tussen kastje kunnen, maar heeft duidelijk voorkeur voor de eigen data bus en de spullen daar direct op.

6bft melkmeisje varen met de EVO200 wordt ook al geen pretje... hele goede bulletalie (of beter: een gybe easy systeem aanleggen die je makkelijk (en veilig) vanuit de kuip kunt bedienen, en je giek vast kunt zetten) vast klaar leggen Rob..
Zou als ik jou was voor de Pegalic of de PC nautic oplissng gaan. Goedkoper en geter dan een EVo200 set.

Onze Airmar H2183 heading sensor (incl. helling, rate-of-turn, etc.) levert 10Hz heading data op ons NMEA2000 (SeatalkNG) netwerk. Alle info is dus aanwezig.

Onze huidige SPX30 en type 1 drive werken nog prima, dus ik zit niet op de wip voor een nieuw systeem. Maar als de EVO van Raymarine daadwerkelijk geen gebruik maakt van pitch en roll data zou dat onze keuze tegen de tijd dat het gaat spelen wel beïnvloeden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 17:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 18:16 #1323260

Hans V schreef :
SaltyKiss schreef :
@Hans: als je wel die goede sensor al hebt (nmea 2000 of 0183?) dan kun je die wel koppelen aan B&G en Garmin (Garmin zal de data dan wel gebruiken, maar gebruikt voor de AP besturing de eigen sensor die in de set zit (zit er altijd bij, kan niet zonder), maw je zou dan jouw losse kunnen verkopen). NKE zou via tussen kastje kunnen, maar heeft duidelijk voorkeur voor de eigen data bus en de spullen daar direct op.

6bft melkmeisje varen met de EVO200 wordt ook al geen pretje... hele goede bulletalie (of beter: een gybe easy systeem aanleggen die je makkelijk (en veilig) vanuit de kuip kunt bedienen, en je giek vast kunt zetten) vast klaar leggen Rob..
Zou als ik jou was voor de Pegalic of de PC nautic oplissng gaan. Goedkoper en geter dan een EVo200 set.

Onze Airmar H2183 heading sensor (incl. helling, rate-of-turn, etc.) levert 10Hz heading data op ons NMEA2000 (SeatalkNG) netwerk. Alle info is dus aanwezig.

Onze huidige SPX30 en type 1 drive werken nog prima, dus ik zit niet op de wip voor een nieuw systeem. Maar als de EVO van Raymarine daadwerkelijk geen gebruik maakt van pitch en roll data zou dat onze keuze tegen de tijd dat het gaat spelen wel beïnvloeden.

Uit de EV1 sensor voor de evo 100 en 200 stuurautomaten komt pitch en yawn op het nmea2000 netwerk. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat een doel heeft. Het zou anders wel een heel eenvoudige ‘win’ zijn voor Raymarine… dat het algoritme misschien niet aggressief genoeg is, dat kan best.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 21:02 #1323330

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Voor wat ik ervan begrijp, is het idee bij de Raymarine Evo-series dat ze al varend 'leren' wat er nodig is om de boot op koers te houden. Ik vermoed dat ze de instelingen die ze je niet geven zo zelf met een algoritme aanpassen en je krijgt alleen nog maar de keus in hoe agressief hij daarbij is (Leisure, Cruise, Race). Je merkt dat ook wel als je de koers aanpast in steviger weer en die even nodig heeft om weer lekker te varen.

Ik heb een Evo-100 met tiller-drive en ben daar absoluut tevreden over. Vandaag weer 99% op de automaat gevaren van Stellendam naar IJmuiden en weinig werk uit de automaat (het was wel optimaal weer). Maar ook een rondje UK mee gevaren en dan sliep ik prima als de automaat zijn werk deed,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 08 sept 2021 23:05 #1323365

Nog een ervaring: op mijn boot is alles van RM, inclusief Axiom + Ev-100 en P70 controller. Na een jaartje zeilen ben ik daar heel tevreden over, zelfs met veel wind (25 knoop)/golven downwind. Ik zou zeker voor een onderdekse controller gaan in jouw geval. Mijn boot weegt 5 ton en is 33ft, en heeft veel zeil staan. Wel stuurt de boot erg licht en direct door de dubbele roeren, waardoor de AP het wellicht niet zo zwaar heeft. De integratie met de andere RM apparatuur is erg goed, dat vind ik ook een voordeel.

Ik geloof best dat NKE en B&G AP's nog beter zijn, gezien de extra sensoren/data/betere algoritmen. Maar daar is de prijs ook naar. Het PC Nautic product ken ik niet, maar ik heb wel groot vertrouwen in Onno's aanpak om zaken te ontwikkelen en verbeteren. Daar zou ik zeker even induiken. Ik hoop dat je tot een goede keus kunt komen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 09 sept 2021 17:48 #1323636

SaltyKiss schreef :
Laatmaarwaaien schreef :
..

De Pegalic tiller drive heeft Onno zelfs iets verbeterd ;)
De onderdekse set van hem is idd nog een test fase, maar gezien de resultaten met de bovendekse, maak ik mij daar geen zorgen over :)

Waarmee verbeterd dan en zijn er test resultaten / objectieve bewijzen van een vergelijk en ervaring met beide en de betere prestatie? Ik geloof er namelijk niks van, wat ik hier lees zijn vooral kinderziekten en finetune. Heb je zelf wel ervaring met een van beide, laat staan beide, dat je dit durft te beweren?

Onno heeft roerstandgever in de drive zitten. En zoals je al in eerdere reactie hebt gezien heb ik idd praktijk ervaring met Pegalic etc ;)[/quote]

Maar dus niet met de PCnautic. Ik heb ook enkel ervaring met Pelagic, echter ik geloof niet in deze drive in de uitvoering met roerstandgever.
Ik had zelf een RM roerstandgever op de kop getikt en onderdeks ingebouwd en vroeg Pelagic hoe dit aan te sluiten maar de Pelagic helmstok uitvoering blijkt hier bewust niet softwarematig op voorbereid te zijn, omdat dit door hen (bewezen) niks toevoegt aan de prestatie. De roer sensor is enkel voor de onderdekse systemen (hydraulic ram) om te voorkomen dat deze steeds tegen de limiet aanzitten met schade als gevolg. Op mijn verzoek hebben ze wel sofrware daarvoor ontwikkeld, echter ik kan ook niet zeggen dat ik verbetering bemerk. En een potmeter in een drive is nog steeds geen roerstandwijzer, die moet namelijk op het roer zitten ;) .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 09 sept 2021 18:49 #1323655

dat brengt mij op een vraag: de roerstandgever in een RM EV-100 doet wel actief mee, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 09 sept 2021 18:55 #1323658

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Laatmaarwaaien schreef :
En een potmeter in een drive is nog steeds geen roerstandwijzer, die moet namelijk op het roer zitten ;) .
waarom?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 09 sept 2021 19:01 #1323661

AndreAzuree schreef :
dat brengt mij op een vraag: de roerstandgever in een RM EV-100 doet wel actief mee, toch?

RM geeft in de handleiding aan dat de roerstandgever de prestaties van de automaat verbeterd.

Ik denk dat de automaat iets rustiger reageert. Belangrijkste verbetering voor mij is dat dankzij de roerstandgever de automaat weet wat de uiterste stand is. Hiervoor bleef de automaat signalen versturen terwijl de actuator al in uiterste stand stond met als gevolg dat de stuurcomputer een foutmelding gaf en in stand-by modus ging.

Je kan je voorstellen dat dit altijd gebeurt wanneer je voorop je schip staat en wat voor onwelkome dingen er gebeuren terwijl je roer hard stuurboord of bakboord uit staat...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 09 sept 2021 19:05 #1323663

ok, helder, dank je voor de uitleg.

Het valt me trouwens op dat bij mijn boot de maximale roeruitslag maar vrij klein is (wiel nog geen driekwart rond). Daar houdt de AP dan rekening mee, omdat hij de roerstand weet. Als ik die roerstandgever niet zou hebben, zou het misschien dus allemaal niet zo lekker werken... Bij andere schepen heb je veel meer roeromwentelingen nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 09 sept 2021 20:55 #1323692

Ik zou de vermeende singlehanded wedstrijdervaring van sommige posters zeker niet overschatten. De bereden
stokpaardjes worden mij met iets te veel zekerheden van stal gehaald.
Qua stuurautomaat-ervaring wil ik best duiten in het zakje doen: hou het simpel! De RM set onderdeks is voor jouw
boot een prima allround oplossing en is zeer betaalbaar. Met een Evo 200 ben ik met m'n J109 vorige maand solo uit de UK
gekomen. 25knopen wind achter. Trage setting vanwege stroombezuiniging. 130 graden, 1 rif, HA. In 12 uur vanuit
Lowestoft naar IJmuiden gevlucht. Snelheden onderweg regelmatig in de dubbele cijfers.
Perfect sturende RM hoor. Ding doet 't altijd, was simpel te installeren en er is goddank weinig in te stellen.
Instellen doe ik wel met de zeilen en de mast.....
Inmiddels is dit m'n 21e boot met een Raymarine stuurautomaat. Waarschijnlijk niet m'n laatste.

H
Laatst bewerkt: 09 sept 2021 20:56 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 27 sept 2021 08:39 #1328477

Het heeft 17 dagen geduurd van uit de UK maar ik heb hem binnen!

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 27 sept 2021 11:52 #1328532

Net tegelijkertijd met Harry de 200myls gezeild. Regelmatig dikke 6 bft gehad en golven van 1,5m hoogte. De RM Evo100 heeft 98% vd tijd aangestaan. Zolang je je zeilvoering op orde hebt ging het golfsurfend prima.

De stuurstandgever heeft zijn toegevoegde waarde ook bewezen. Ik kom eindelijk de spi zetten zonder uit het roer te lopen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 27 sept 2021 12:27 #1328538

Interessant Onno! Ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke autopilot? Topic #2874 27 sept 2021 20:04 #1328638

Ik ook!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.329 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl