Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 07:37 #1324122

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Nachtvlinder schreef :


Voor een forumlid een thermische berekening aan het maken loop ik tegen onderstaand aan.

Multiplus icm een BMS met aparte load en charge disconnect vergt scheiding van de accu aansluiting naar de MP in twee éénrichtingskabels.

Ik snap dit niet geloof ik , kun je mij de gedachtegang uitleggen waarom je deze ‘1 richtingskabels’ wilt maken ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 07:53 #1324126

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Nogmaals, het gaat niet om de multiplus (compact)!
Dat is wat het is ;)
De load en unload van de lifepo moeten gescheiden zijn om ze apart te kunnen afschakelen door de beveiliging van de bms. Dat werkt m.b.v. twee relais.
Een multiplus heeft een gecombineerde load en unload.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 07:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:00 #1324128

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13358
holtere schreef :
Nogmaals, het gaat niet om de multiplus (compact)!

De titel van deze draad suggereert iets anders.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:02 #1324129

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
holtere schreef :
Nogmaals, het gaat niet om de multiplus (compact)!
Dat is wat het is ;)
De load en unload van de lifepo moeten gescheiden zijn om ze apart te kunnen afschakelen door de beveiliging van de bms. Dat werkt m.b.v. twee relais.
Een multiplus heeft een gecombineerde load en unload.


Waar gaat het dan wel over ?

Misschien ‘zie’ ik het probleem niet (ik werk zelf deels met gescheiden laad/load bussen) maar ik heb het gevoel dat er oplossing gezocht wordt voor een niet bestaand ‘probleem’ ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:09 #1324132

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Ik gebruik een 123 bms.
De beveiliging daarvan, die pas in het uiterste geval in actie komt, bestaat uit een dubbel relais.
Ga je overladen dan kapt het laadrelais af. Dan kun je nog wel ontladen. Andersom precies hetzelfde. Teveel, te hoog gebruik dan kapt het andere relais maar dan kun je wel laden.
De multiplus heeft een gecombineerde laad en ontlaadkabel. Dat maakt het lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:14 #1324135

holtere’s BMS moet in staat gesteld worden alle loads af te koppelen bij een LV disconnect. Een relais verbreekt dan de verbinding tussen accu en load-busbar. Op die busbar zitten alke verbruikers. Één van die verbruikers is de kabel waar de multiplus stroom door kan afnemen (inverterbedrijf)

Bij een HV disconnect moet de BMS alle chargers af kunnen koppelen. Een teksus verbreekt dan de verbinding tussennaccu en charge-busbar. Op die bus zitten een PV lader, een DCDC converter vanaf de motor, maar ook een kabel waardoor de Multiplus stroom kan toevoeren wanneer als lader in gebruik.

edit: gekruist met dereactie hierboven

Je zou nog steeds OOK de laad-en ontlaad delen op de multiplus uit kunnen schakelen natuurlijk, maar de diodes ontkom je niet aan volgens mjj.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 08:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:23 #1324137

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Je zou nog steeds OOK de laad-en ontlaad delen op de multiplus uit kunnen schakelen natuurlijk, maar de diodes ontkom je niet aan volgens mjj.

Dat is idd een onderdeel van normaal bedrijf. Die beveiliging van bms met relais is de achterwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:29 #1324139

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
Sprokkie schreef :
Je zou eens kunnen kijken naar de zgn ideale diode.

Deze gebruik ik in mijn LiFePo4 laadsysteem: www.aliexpress.com/item/1005003008833392.html
Er zijn er ook voor veel hogere stromen: www.aliexpress.com/item/1005001754217405.html

Ho ho Sprokkie, hier ontbreekt wel wat basis kennis aangaande het lezen van specificaties.
Die fet kan wel héél even 300A hebben, maar moet thermisch goed gekoeld worden. Die Chinese printplaatjes zijn dat absoluut niet!

Dit type is wat beter uitgerust:



De stroom is daar verdeeld over 8 fets, 15 watt warmte bij 100 Ampere, dat kan die print met klein koelplaatje wel aan.
Bijlagen:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 08:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:35 #1324141

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik heb hetzelfde ‘probleem’ met 2x multiplus 12/3000/120
Oplossing : de multiplus instellen zodat hij de inverter niet gebruikt als het voltage onder de 12.5v komt ? (En stopt met laden bij 14.1 a 14.2v ?) dan heb je van de multiplus geen ‘last’ meer en geen zorgen over

Dan de multiplus aansluiten op de gezamenlijke busbar waarop ook de akku zit , dan kun je daarna evt gaan scheiden naar een laad en load bus en de laad en load relais op die bussen

De multiplus moet dan maar voor zichzelf zorgen , en dat doen ze prima in mijn ervaringen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 08:36 #1324142

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
Dit is een aardige oplossing:



Met koelplaatje. Dat ziet er dan zo uit met 10-25 ampere:



Dus géén 50 chinese amperes!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 09:00 #1324146

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13358
Nachtvlinder schreef :
Bij een HV disconnect moet de BMS alle chargers af kunnen koppelen. Een teksus verbreekt dan de verbinding tussennaccu en charge-busbar. Op die bus zitten een PV lader, een DCDC converter vanaf de motor, maar ook een kabel waardoor de Multiplus stroom kan toevoeren wanneer als lader in gebruik.

Je vertrouwd dus de multiplus niet. Best wel een interessant punt wat het meest betrouwbaar zal zijn. Jou diodes met dubbele (zware) bekabeling of het kunnen inschakelen van de multiplus als lader door middel van de enable ingang.
Maar je zou als extra nog een relais in de walstroom kunnen opnemen. Ik zou niet weten hoe de multiplus nog zou kunnen laden zonder walstroom.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 09:13 #1324149

Je zou inderdaad zoals ReneK gedaan heeft de multiplus direct op de accu kunnen zetten, de laad- en ontlaadrelais laten bypassen. Bij LV en HV disconnect dan vertrouwen op de software in de multiplus.

Punt is wel dat bij overladen door de multiplus er al wat mis is met die multiplus (bij gezonde laadinstellingen). Je neemt dan aan dat de “enable” software switch nog wel werkt.

Ik zie persoonlijk die “enable” als een controlfunctie en zou altijd een losstaande safeguard willen hebben. Maar dat is een persoonlijke opvatting.

De bijkomende verliezen van de diodes vind ik zonde; doet een deel van de hoge LiFePO efficiency teniet.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 09:15 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 09:31 #1324157

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13358
Als je de zaak hufterproef wilt maken kun je het zo doen. Echter ik beschouw mezelf niet als hufter. Mijn hele boot is overigens daar niet tegen bestand.
Ook het gebruik zal misschien anders zijn. Wij zelf zetten de omvormer altijd pas aan als we hem willen gebruiken en er zelf bij zijn. Met nog een behoorlijk groot controle lampje zodat we dat opmerken als we hem vergeten uit te zetten. Verder maak die van ons ook nog wel wat geluid.
Maar als je van boord wilt als de wasmachine/airco draait is het een ander verhaal.
Voor ons geld het zelfde verhaal voor het laden op de walstroom. Maar daarvoor zou je best wel een relais in de walstroom aansluiting kunnen zetten. Het verlies van de bekrachtigingsstroom in niet zo erg zolang je aan de 230 hangt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 12:24 #1324191

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Situatie is nu duidelijker. Ik zou kiezen voor een bp protect of andere fet schakelaar in de string met dc laders dynamo en solar neem aan dat de stoom daar rond de 40 amp max is. De multi beveiligen in het ac gedeelte als hv dubbelpolige magneet schakelaar b.v. Voor de LV zou dan een hoofd relais dienst kunnen doen. Dan krijgt niks meer spanning. Sluit je de dc laders aan voor het hoofd relais dan kan je in geval van een lv altijd laden met zon of dynamo. Enkel niet met je multiplus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 12:28 #1324192

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Nachtvlinder schreef :
Je zou inderdaad zoals ReneK gedaan heeft de multiplus direct op de accu kunnen zetten, de laad- en ontlaadrelais laten bypassen. Bij LV en HV disconnect dan vertrouwen op de software in de multiplus.

Punt is wel dat bij overladen door de multiplus er al wat mis is met die multiplus (bij gezonde laadinstellingen). Je neemt dan aan dat de “enable” software switch nog wel werkt.

Ik zie persoonlijk die “enable” als een controlfunctie en zou altijd een losstaande safeguard willen hebben. Maar dat is een persoonlijke opvatting.

De bijkomende verliezen van de diodes vind ik zonde; doet een deel van de hoge LiFePO efficiency teniet.

Niet geheel eens de multi doet pack voltage het bms kijkt naar cel voltage. Mocht 1 cel een probleem hebben kan al een gecorodeerde aansluiting zijn. Dan gaat deze achter lopen met laden en ontladen. Daar is je bms ook voor. De multi ziet niks raars maar q van de cellen is al buiten de parameters
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 13:00 #1324198

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
FKZ schreef :
Mocht 1 cel een probleem hebben kan al een gecorodeerde aansluiting zijn. Dan gaat deze achter lopen met laden en ontladen.

Natuurkundig absoluut onmogelijk en onzin.
Het is een serie systeem, als er een slechter contact tussen zit wordt de stroom in alle cellen minder. En volgen alle cellen dezelfde grafiek. Tenzij er een cel inwendig chemisch niet lekker is.

1e wet van Kirchoff:

nl.wikipedia.org/wiki/Elektric...wetten_van_Kirchhoff

Er gaat niet "zomaar" stroom ergens anders heen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 13:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 13:07 #1324201

Dat lijkt mij een prima idee FKZ, ben je mooi van die diodes af ook. Bij een LV disconnect kun je weer uit die toestand komen door te laden vanaf PV of dynamo; dat kan wat meer tijd kosten tot de multiplus weer beschikbaar is daarvoor. Maar geen volledige deadlock dus.

BMS beveiligt zowel op cel als batterij niveau idd, was een voorbeeldscenario wat ik noemde.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 13:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 13:13 #1324203

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Zit je met een lege accu totdat je bijgespijkerd hebt met de panelen of de motor en dan ook nog zonder 230 volt netwerk aan boord want dat hangt aan je multiplus..... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 13:35 #1324212

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13358
FKZ schreef :
Nachtvlinder schreef :
Je zou inderdaad zoals ReneK gedaan heeft de multiplus direct op de accu kunnen zetten, de laad- en ontlaadrelais laten bypassen. Bij LV en HV disconnect dan vertrouwen op de software in de multiplus.

Punt is wel dat bij overladen door de multiplus er al wat mis is met die multiplus (bij gezonde laadinstellingen). Je neemt dan aan dat de “enable” software switch nog wel werkt.

Ik zie persoonlijk die “enable” als een controlfunctie en zou altijd een losstaande safeguard willen hebben. Maar dat is een persoonlijke opvatting.

De bijkomende verliezen van de diodes vind ik zonde; doet een deel van de hoge LiFePO efficiency teniet.

Niet geheel eens de multi doet pack voltage het bms kijkt naar cel voltage. Mocht 1 cel een probleem hebben kan al een gecorodeerde aansluiting zijn. Dan gaat deze achter lopen met laden en ontladen. Daar is je bms ook voor. De multi ziet niks raars maar q van de cellen is al buiten de parameters

Als je de multiplus HV en LV bediend met de BMS wordt er wel degelijk gereageerd op de spanning op cel niveau.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 13:37 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 13:45 #1324215

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
holtere schreef :
Zit je met een lege accu totdat je bijgespijkerd hebt met de panelen of de motor en dan ook nog zonder 230 volt netwerk aan boord want dat hangt aan je multiplus..... :dry:


Multiplus op ‘charge only’ zetten ?

Maar echt , ik denk dat er problemen gezocht worden die er niet zijn mbt de multi
Hele volksstammen beveiligen hun lood/AGM/lifepo4 bank tegen te diep ontladen door de multi door de instellingen van de multi goed te zetten

Dus als het voltage onder bijv. 12.5v komt gaat het inverter deel van de multi uit
Op walstroom / generator gaat hij gewoon laden en heb je op de 2e (doorgeschakelde) uitgang van de multi ook gewoon 230v op je boordnet , maar als de multi laad zit je al heel snel weer boven de 12.5v en kun je de inverter ook weer gebruiken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 14:33 #1324224

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
3Noreen schreef :
[

Als je de multiplus HV en LV bediend met de BMS wordt er wel degelijk gereageerd op de spanning op cel niveau.

En volgens mij wil hij dat nu net niet. Waarom is moj een raadsel.

In mijn optiek als je deze sturing niet wilt dan stel je je multi zo in dat je ver van de grens waarde blijft. Voor de laatste veiligheid zou ik mij dan niet meer druk maken of je hoofd relais af gekippeld word door de lv of hv van de bms. Koppelt die de accu af is er is mis en moet je handmatig ea in orde maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 14:37 #1324225

Als DAT je filosofie is (kan een logische keuze zijn) dan kun je beter kiezen voor een simpel BMS en één relais die de hele accu isoleert.

Dat wil holtere niet (net zo’n logische keuze) maar daardoor wordt de installatie ingewikkelder. En nòg ingewikkelder omdat de Multiplus niet van nature integreerbaar is. Over een tijdje, als er meer Lifepo systemen komen, zullen er wel multiplussen met geintegreerde éénrichtings fet’s oid komen. Hoewel de Victron lifepo accu’s maar één disconnect hebben...

Als je voor een losse lader en inverter kiest, houd je de installatie ook “schoner en logischer” maar mis je de powerassist en ac-doorschakelrelais van de Multiplus. Dat ga ik zelf doen.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 14:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 17:02 #1324242

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@nachtvlinder

Ik denk dat Holtere misschien een andere BMS zou moeten kiezen ? Vooral omdat er ook een multi en misschien nog meer ‘smart’ componenten zijn, 1 die via een communicatie de multi aan/uitschakeld, LV & HV relais / battery protects / li-charge relais etc kan aansturen

Mosterd na de maaltijd maar toch

En als je de Victron schema’s bekijkt zie dat die de multi op dezelfde bus als de akku hebben staan , en de rest van de laad / load bussen met battery protects en li-charge relais beveiligd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 17:10 #1324244

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Nachtvlinder schreef :
Als DAT je filosofie is (kan een logische keuze zijn) dan kun je beter kiezen voor een simpel BMS en één relais die de hele accu isoleert.

Dat wil holtere niet (net zo’n logische keuze) maar daardoor wordt de installatie ingewikkelder. En nòg ingewikkelder omdat de Multiplus niet van nature integreerbaar is. Over een tijdje, als er meer Lifepo systemen komen, zullen er wel multiplussen met geintegreerde éénrichtings fet’s oid komen. Hoewel de Victron lifepo accu’s maar één disconnect hebben...

Als je voor een losse lader en inverter kiest, houd je de installatie ook “schoner en logischer” maar mis je de powerassist en ac-doorschakelrelais van de Multiplus. Dat ga ik zelf doen.

In mijn ogen wordt hier gewoon gekozen voor een bms dat niet geschikt is voor de toepassing.
Ik heb een REC ABMS, in combinatie met een multiplus en een CerboGX. Dat communiceert allemaal netjes met elkaar. De multi wordt gestuurd door de bms wat betreft laadspanning en ontlaad beperking. De multi stopt netjes met omvormen voordat het relais de accu uitschakelt.
Dat is dan wel de duurdere oplossing, waar de communicatie over can-bus gaat. Maar het REC bms heeft nog extra vrij te programmeren signaal uitgangen om bijvoorbeeld een multiplus analoog te schakelen op lvc en hvc. Ik gebruik nu 1 van die uitgangen om de regelaar van mijn dynamo uit te schakelen op het moment dat de spanning te ver stijgt.

Edit: zie dat ReneK me net voor is...
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 17:11 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebruik diode bij LiFePO en Multiplus 11 sept 2021 17:38 #1324251

Dat klinkt ook wel charmant en bevat meerdere beveiligingslagen:
-control: het ingestelde laadprofiel in de MultiPlus
-soft-safeguard: indien te ver geladen wordt, verzoekt het BMS de MultiPlus te stoppen met laden
-hardwired-safeguard: indien de MultiPlus niet stopt met laden, tript het relais

Volgens mij bevat René’s BMS ook de regelaarfuncties, om laadstroom van de MultiPlus in te stellen/te beperken om voldoende tijd voor passieve balancing te geven etc. Heel mooi en slim. Doe je dat, dan zijn control en safeguarding functies niet gescheiden. Houd ik niet zo van, maar kan een prima keuze zijn. In de praktijk zal het ook zelden fout gaan.

Volgens mij heeft holtere al een keuze gemaakt overigens en daar goed over nagedacht. Dit draadje was bedoeld als de uitwerking van een stukje daarvan, eigenlijk.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 17:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl