Ruud-VR schreef :
[...] De smart acculader heeft ook een stand 'voeding', maar ik vind de accuschakelaar omzetten heel wat eenvoudiger dan eerst een bluetooth verbinding met de lader te maken en dan de app te starten om het laadgedrag aan te passen. Met als mogelijk gevolg dat bij vertrek de lader nog op voeding staat terwijl hij dan zou moeten druppelladen.
Let op dat de voedingsstand van de meeste laders niet bedoeld is voor het voeden van inductieve lasten zoals waterpompen en koelkasten.
Verder nog een vraag: gaat de acculader stuk als de motor gestart wordt terwijl de accu nog aan de acculader hangt en de walstroom nog aanwezig is?
In een correct uitgevoerd systeem met correcte draaddiktes, propere aansluitingen etc. is dit geen probleem. Het enige wat de acculader ziet is dat de spanning even zakt naar een 10 V en vervolgens terug stijgt.
[systeemschema]
Volgende bedenkingen:
- De Victron BatteryProtects zijn gemaakt om stroom te laten lopen in één richting. Ik zou daarom de alternator niet via de BP laten lopen.
- Ik zie niet meteen het nut van de startmotor langs de BP te laten lopen. Ik vermoed ook dat de piekstroom de BP kan beschadigen.
- Ik zou de BP enkel op de koelkast zetten. Met een buzzer erop voor een goed hoorbaar alarm. De andere lasten zou ik niet langs de BP laten passeren omdat ik liever een wat meer versleten accu heb dan bijvoorbeeld 's nachts zonder dieptemeter, verlichting en marifoon te vallen. Welke apparatuur jij als essentieel beschouwt en welke trade-offs je wilt maken is uiteraard jouw keuze.
BTW mocht je het boek "Boatowner's Mechanical and Electrical Manual" van Nigel Calder nog niet hebben, misschien nuttig om even naar te kijken. Is wat prijzig maar je krijgt er ook wat voor.