Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu EPIRB en AIS-SART vervangen.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 10:40 #1337423

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Seep schreef :
wees ook voorzichtig wat er op MP en FB aan tweede hands of goedkope nieuwe EPIRB's en PLB's aangeboden wordt.

We misten in mei dit jaar 5 EPIRB's. Die waren tijdens het transport in Nederland "van de truck afgevallen". Plotseling stonden er vorige maand 5 jacht eigenaren in de UK voor de deur of we die even konden programeren want ze deden het niet.

Vreemd , ik dacht dat ze in de UK niet aan programmeren doen ? Dit is hoe ik het begrijp in de UK :

Je geeft het HEX nummer door aan OFCOM en dat HEX nummer wordt dan gekoppeld aan je boot mmsi

Of hebben NL epirbs een HEX die niet in de UK geaccepteerd worden ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 10:41 #1337424

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Ondanks dat seriallaized mag, beveelt Ofcom toch aan om een MMSI te laten programmeren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 12:46 #1337451

Calidris schreef :
Arcadia schreef :
Calidris schreef :
Iedereen die een EPIRB heeft, heeft ook marcom-B of A. Het behoort bij de stof van deze 2 certificaten dat er een "battery expiry" date van toepassing is.
Iedereen met een marcom certificaat weet dit dus.....

Veel certificaten, ook Marcom-B, hebben een memory expiry date.

Ja, dat laatste word ook onderkend door de overheden, vandaar dat in de nabije toekomst je elke 5 jaar opnieuw examen moet doen. Zoals in buitenlanden al gebruikelijk is.

Ik moest vorig jaar een opleiding doen in Denemarken voor DNV radio surveyor en daar was een geldig marcom-A certificaat voor nodig. Mijn certificaat uit 1995 werd dus niet erkend, er moest echt een speciale verklaring van Agentschap Telecom aan te pas komen om te verklaren dat het in Nederland (nog) levenslang is.

Aha, interessante info...

Ga me maar snel inschrijven voor Marcom B, dan is tie tenminste nog levenslang geldig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 13:35 #1337458

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Het zou kunnen dat B wel geldig blijft en A maar 5 jaar???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 04 nov 2021 14:38 #1337481

Misschien...

Maar heb Marcom-B al lang genoeg uitgesteld. Het is nu een relatief goedkoop examen en levenslang geldig. Die voorwaarden worden in de toekomst nooit beter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 05 nov 2021 21:21 #1337797

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Calidris schreef :
Nu is voor ZF elke cent teveel, maar het is toch niet meer dan billijk dat er een vergoeding gevraagd wordt als bijdrage voor de gereedschappen, licht, huisvesting, scholing etc.
Je hebt het over een paar tientjes......en krijg je er ook nog en uitdraai van de functietest/programmering bij.
Ik heb geen idee welke tarieven elders in de watersport gerekend worden ?
Het is niet zo dat ik elke cent teveel vind als het om dit soort spullen gaat, integendeel. Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Wat ik bedoel is dat wanneer je een tweedehandse EPIRB koopt, je vaak én de batterij moet vernieuwen én moet laten herprogrammeren. Een paar tientjes is op zich misschien heel redelijk, maar in combinatie met de batterij loont het meestal niet of nauwelijks en kan je beter een hele nieuwe kopen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu EPIRB en AIS-SART vervangen. 06 nov 2021 10:42 #1337855

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Programmeren in combinatie met programmeren is voor een 2e hands EPIRB inderdaad vaak niet meer lonend. Wel sterk afhankelijk van het merk, sommige merken hebben een zelf verwisselbare baterij voor de gebruiker zonder het toestel te hoeven openen. Ik daar hier niets over zeggen voor de inquisitie weer wakker wordt.

Maar de koper heeft zelf (wettelijke) onderzoeksplicht, dus er door verrast worden vind ik altijd wel wat naïef.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl