Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 20:48 #1371229

Ok ik volg je.

Hoe calibreer jij je accumonitor? Door regelmatig vol te laden en deze zichzelf te laten synchroniseren? Of pas je de parameters aan naar de drift die je ziet in de praktijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 22 feb 2022 23:12 #1371254

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
Ok ik volg je.

Hoe calibreer jij je accumonitor? Door regelmatig vol te laden en deze zichzelf te laten synchroniseren? Of pas je de parameters aan naar de drift die je ziet in de praktijk?

Ik heb twee Coulomb-tellers. De ene is een victron battery monitor met een shunt. Die zou zichzelf moeten kalibreren bij synchroniseren. Wijkt in praktijk eigenlijk altijd wel per synchronisatie 1-2% af. Dat is meestal zo om de drie dagen. Hangt van de hoeveelheid zon af.
De andere Coulomb-teller is mijn 123 BMS. Die is op basis van een hall effect sensor. Door de wat brakke wijze waarop de 123 software deze synchroniseert minder bruikbaar. De software van de BMS synchroniseert pas wanneer een van de cellen zijn max ingestelde spanning bereikt en de BMS ook de laad relais afkoppelt. Dat gebeurt als het goed is dus nooit. De laadregelaars van de mppt's zijn al eerder opgehouden met laden zoals het moet. Om de BMS toch zo bruikbaar mogelijk te hebben heb ik de hall effect sensor zo geregeld dat deze iets te optimistisch is. Waardoor hij bij de laadcyclus altijd al op 100% komt voordat het laden ophoudt. Die Coulomb-teller kan immers natuurlijk nooit meer dan 100% tellen. Dit geeft door deze werkwijze een mindere precisie. Maar wel bruikbaar voor de batterij bewaking.
Ik heb dus de SOC aanduiding van de Coulomb-teller leren te gebruiken voor wat hij is. Een estimated guess.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 22 feb 2022 23:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 23 feb 2022 05:32 #1371267

Helder. Ik hoop er dit seizoen wat meer gevoel bij te krijgen.

PS: toch nog even… omdat ik moeite heb met het telkens volladen (alleen) om de BMV te kunnen laten synchroniseren…

Als je je lader nu eens instelt op een absorptiespanning van 4x 3,425 = 13,7 V, dan is volgens onderstaande tabel (Nordkyn) je accu vol bij een staartstroom van 1%. Bij mij zo’n 3 A. Als je in de BMV nu instelt om te synchroniseren bij dit voltage maar al bij een staartstroom van bv 10 A…

Dan wordt SOC op 100% gezet, terwijl de accu nog niet vol is, maar rond (bv) 90% SOC zit. Die 90% zal wat varieren in de praktijk maar niet weglopen lijkt mij?

Het stuk lading die je er niet in stopt is het deel waarin de laadstroom van die 10 A naar 3 A gedaald zou zijn als je niet al gestopt was bij die 10 A. Als dat verloop linear zou zijn (is ie niet) en 4 uur zou duren, is dat (6,5 x 4) = 26 Ah.

BMV laat je de lader dan stoppen op die synchronisatie: de BMV beëindigd de absorptiefase dus. Of je lader zélf als die een staartstroom parameter heeft. Ingestelde capaciteit stel je niet op (bv) 300 Ah maar op 270 Ah in.



De enige drift die er dan nog is, is die tussen de cellen. Dat wordt pas een probleem wanneer er één cel “aan de bovenkant uitkomt”. Dat zal pas na lange tijd zijn want je laad maar tot 90% én doet dat bij relatief lage spanning. Gebeurt dat toch, dan topbalanceer je. Jaarlijks ofzo.

Zou dat zo werken?
Laatst bewerkt: 23 feb 2022 07:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 23 feb 2022 09:06 #1371300

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
PS: toch nog even… omdat ik moeite heb met het telkens volladen (alleen) om de BMV te kunnen laten synchroniseren…

De primaire reden dat ik met regelmaat vol laad is dat de zonnepanelen nu eenmaal wisselend opleveren. Er is een zekere over capaciteit nodig om te kunnen herstellen van een aantal dagen regen met matige opbrengst.
Verder denk ik dat het belangrijk is om regelmatig de balancers hun werk te laten doen. DR heeft wel een klein beetje een punt dat die balans stroom behoorlijk klein is. Het gaat alleen goed als je regelmatig de zaak in balans brengt en de onbalans niet te ver laat oplopen.

Onze panelen staan alleen als wij aan boord aangesloten. Met als gevolg dat er ook altijd wel enig verbruik is tijdens het laden. Dat bemoeilijkt het waarnemen van de knik in de laadcurve. Mijn mppt's meten over de zelfde draad als waar de laadstroom over gaat. De gemeten accu spanning wordt daardoor beïnvloed door het directe gebruik. Bepaald niet geholpen door het PWM karakter van de laadstroom. Dus de bedrading tussen regelaars en accu heeft een grote invloed op de zettingen die je gebruikt in je regelaars.
Het zomaar universeel verklaren van de spanning waarop je de regelaars moet zetten is in mijn idee daarom niet zo'n goed plan. Je zult om het goed te doen toch echt zelf aan boord de spanningsverliezen moeten bepalen. Het gaat om tienden van volts.
Het wordt natuurlijk heel anders als je in je thuishaven via de walstroom laad terwijl je zelf er niet bent en dus ook geen stroom aan boord gebruikt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 03 mrt 2022 16:07 #1373218

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Knoet schreef :
Maar voor een overstap naar LiFePo4 die bovendien veel meer capaciteit krijgt vanwege de bbm die eraan moet komen te hangen, heb ik ook zitten denken of een zonnepaneel dan nog wel zinvol is.

In principe moet het zonnepaneel het weekeind verbruik compenseren. Lijkt me niet zo relevant wat voor een accu er dan achter hangt.
Knoet schreef :
Ik kom tot de conclusie dat ik het beter kan gaan behandelen als een benzinetank: Volgooien, gebruiken totdat er te weinig in zit en dan weer een nieuw kannetje electronen erin. Dat gaat het beste met een flinke walstroomlader die volledig afslaat nadat je genoeg geladen hebt.

Maar dan zul je alsnog moeten gaan wachten totdat er genoeg geladen is. Dat betekend of wachten totdat we op pad kunnen, of eerder terugkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 03 mrt 2022 16:11 #1373219

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
3Noreen schreef :
Mijn mppt's meten over de zelfde draad als waar de laadstroom over gaat. De gemeten accu spanning wordt daardoor beïnvloed door het directe gebruik. Bepaald niet geholpen door het PWM karakter van de laadstroom. Dus de bedrading tussen regelaars en accu heeft een grote invloed op de zettingen die je gebruikt in je regelaars.
Het zomaar universeel verklaren van de spanning waarop je de regelaars moet zetten is in mijn idee daarom niet zo'n goed plan. Je zult om het goed te doen toch echt zelf aan boord de spanningsverliezen moeten bepalen. Het gaat om tienden van volts.

Het voordeel is wel dat je richting het einde van de cyclus (bijv. door een lagere laadspanning in te stellen) de stroom aardig terug loopt en het spanningsverlies ook af zal nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 13 okt 2023 06:26 #1515873

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Hoe stellen jullie de afslag van je (walstroom) lader in? Ik heb een nieuwe victron ip22/30 gekocht hiervoor. Het lithium programma slaat standaard pas af bij 14.2, dat is voor mijn cellen te laat.

Hij staat nu op

Absorbtie 14.0
Float/storage 13.5
Rebulk 0.1v
Vaste absorbtietijd
Geen tail current

Ik heb het idee dat die laatste 2 niet goed zijn. Het duurt erg lang voordat de stroom helemaal naar 0 is gezakt en de lader echt van absorbtie naar de volgende fase gaat.

Is er iemand die goede settings weet voor zo'n victron lader in het "custom" menu? Of een andere manier om het lithium programma bij te stellen.

Als de huidige gewoon ok is hoor ik het ook graag :-) er gaat niks mis, maar vraag me af....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 13 okt 2023 08:33 #1515920

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
K-NO schreef :
nardus schreef :
je laadinstellingen zou ik altijd afstemmen met de leverancier/fabrikant van de Lithium cellen. Er zijn beste wat typen die elk hun eigen laadprofielen prefereren.

13.8 ABS voor victron icm prismatische cellen en de daly/jdb werkt erg goed.

Gaat dat ook goed wanneer je je zonnepaneel in de zomer 3 of 4 weken zonder verbruik aangesloten laat? Volgens mij begint de Victron dan vrolijk iedere dag met Bulk -> Abs en als dat met 13,5V al tot een geheel volle accu leidt, zal dat met 13.8 vast niet beter gaan.

Als ik de spanning verhoog van 13,5V -> 13,8V gaat er nog maar 0,27Ah bij. Dan lijkt mij dat de accu bij 13,5V eigenlijk al vol zit, toch?

Je laatste constatering klopt.
Ik houdt het relatief simpel en hanteer de waarden uit de onderstaande afbeelding, als beeld denker helpt dat goed. Op de waarden zal door sommige vast wel op- en aanmerkingen zijn?



je ziet dat bij 13,40V in rust de cel eigenlijk al vol is en er onder normale omstandigheden geen noodzaak is om boven de 13,8V te laden.
Voordat de hel losbarst: het gaat om gewoon normaal weekend gebruik, dan is aftoppen tot 14,6V m.i. onnodig.
Nu gebruik ik mijn acculader bijna nooit meer, maar is ingesteld op 13,7V boost en 12,8v float. Bij 2,5A slaat de lader af. Áls ik dat al doe, is dat maar éénmalig, dus de lader blijft nooit aan.
Met de SmartSolar van Victron kan, naar voorbeeld van Vlinder, prima hysterese instellen, waardoor overladen eigenlijk niet aan de orde is. Bij mij pendelt de solar tussen 13,0 en 13,4V, maar kan voor verbetering vatbaar zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 08:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 13 okt 2023 15:41 #1516044

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
redshift schreef :
Hoe stellen jullie de afslag van je (walstroom) lader in? Ik heb een nieuwe victron ip22/30 gekocht hiervoor. Het lithium programma slaat standaard pas af bij 14.2, dat is voor mijn cellen te laat.

Hij staat nu op

Absorbtie 14.0
Float/storage 13.5
Rebulk 0.1v
Vaste absorbtietijd
Geen tail current

Ik heb het idee dat die laatste 2 niet goed zijn. Het duurt erg lang voordat de stroom helemaal naar 0 is gezakt en de lader echt van absorbtie naar de volgende fase gaat.

Is er iemand die goede settings weet voor zo'n victron lader in het "custom" menu? Of een andere manier om het lithium programma bij te stellen.

Als de huidige gewoon ok is hoor ik het ook graag :-) er gaat niks mis, maar vraag me af....

ter info. Spanning en stroom over tijd bij een (bijna) constant vermogen in de laatste fase van het laden.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 15:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 13 okt 2023 17:10 #1516056

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@3Noreen

als ik het goed interpreteer gaat de akku van 13.8 naar 14.6v in plm 45 minuten met 12A laadstroom ?

als ik het goed heb was jouw akku 280Ah ? , dan laad je het laatste stukje tussen 13.8 naar 14.6v plm 10Ah , dus van 270 naar 280Ah (ongeveer)

ik probeer uit te vogelen hoe vol de set is/was als je zou stoppen bij 13.8v bij een vrij lage laadstroom

mooie grafiek trouwens
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 13 okt 2023 17:43 #1516063

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
3Noreen schreef :
redshift schreef :
Hoe stellen jullie de afslag van je (walstroom) lader in? Ik heb een nieuwe victron ip22/30 gekocht hiervoor. Het lithium programma slaat standaard pas af bij 14.2, dat is voor mijn cellen te laat.

Hij staat nu op

Absorbtie 14.0
Float/storage 13.5
Rebulk 0.1v
Vaste absorbtietijd
Geen tail current

Ik heb het idee dat die laatste 2 niet goed zijn. Het duurt erg lang voordat de stroom helemaal naar 0 is gezakt en de lader echt van absorbtie naar de volgende fase gaat.

Is er iemand die goede settings weet voor zo'n victron lader in het "custom" menu? Of een andere manier om het lithium programma bij te stellen.

Als de huidige gewoon ok is hoor ik het ook graag :-) er gaat niks mis, maar vraag me af....

ter info. Spanning en stroom over tijd bij een (bijna) constant vermogen in de laatste fase van het laden.



Idd, mooie grafiek, mag ik vragen hoe je die maakt of waar je die vandaan hebt?
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 17:43 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Laadinstellingen LiFePo4 voor weekeind zeiler. 24 okt 2023 18:03 #1518292

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 207
Ik maak gelijkwaardige grafieken met SignalK naar InfluxDB (in openplotter)
BMV-712 via USB aan de Rpi gekoppeld
Laatst bewerkt: 24 okt 2023 19:45 door Sjoerd02.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl