Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vragen m.b.t. B&G en beperkte service

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 04:23 #1402635

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
XanderB schreef :
Het is niet alleen B&G. Ik heb net een Raymarine i70 diepte/wind pakket gekocht. Er is een mogelijkheid om SOG, bootsnelheid, en sleepsnelheid weer te geven, maar ik heb geen idee wat er met die laatste 2 wordt bedoeld (ik zie bv nergens een instelmogelijkheid om STW of SOG als bron voor bootsnelheid in te stellen, dus lijkt het weer iets anders te zijn.

Van Raymarine Nederland kan je echt niet zeggen dat ze niet behulpzaam of servicegericht zijn imo. Een aantal keren uitstekend door hen geholpen. En ik ben niet de enige die dat zo ervaart. Met enige regelmaat lees je dat hier op het forum ook terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 04:54 #1402636

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Dit draadje blijkt meer te gaan over verwachtingspatronen bij de aanschaf van apparatuur dan over begrip waar je mee bezig bent. Als je een auto koopt, verwacht je dan dat een rijopleiding wordt meegeleverd ? Enig fundamenteel benul van waar je mee bezig bent, is vereist. Al was het alleen maar om te kunnen beoordelen en specificeren wat je precies wilt gaan kopen.
Als je alleen van A naar B getransporteerd wil worden, koop je iets in de klasse van een lelijke eend. Als je daarvoor een Formule 1 auto aanschaft, kom je met een hoop vragen te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 05:22 #1402642

Dat vind ik een wat vreemde vergelijking. Ik heb bij een auto nog nooit de manual gelezen voordat ik erin ging rijden (daarna ook niet, hoogstens iets als bandenspanning opgezocht). Dat ging prima, ze werken toch allemaal een beetje hetzelfde.
Bij navigatie apparatuur zijn er zoveel verschillen en mogelijkheden dat het er wel uitkan om de manual te lezen voor aansluiten/gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 05:45 #1402645

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
666 schreef :
Sailmon verstaat idd dd kunst goede handleidingen en achtergrond info te schrijven, die zelfs nuttig zijn als je hun systeem niet eens gebruikt.
Hollands product toch?

Een Schevenings product :-) Sailmon is bedacht door Kalle Coster, oud Olympisch zeiler. Net als zijn broer en vader Dick overigens. En zus Kim leidt de boel. Het bedrijf is overigens vrij internationaal.. en richt zich nu niet echt op de cruiser. Maar goed, iedereen mag het kopen. Graag zelfs.. Leuk bedrijf, al zijn er directe concurrenten die gelijkwaardig product menen te hebben.
Laatst bewerkt: 27 juni 2022 05:52 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 06:03 #1402646

XanderB schreef :
Ik heb net een Raymarine i70 diepte/wind pakket gekocht. Er is een mogelijkheid om SOG, bootsnelheid, en sleepsnelheid weer te geven, maar ik heb geen idee wat er met die laatste 2 wordt bedoeld

Ondanks dat dit een klaagdraadje is, niet op zoek naar hulp…

SOG = speed over ground = de snelheid die je gps

Boatspeed = snelheid door het water = wat je loggever (meestal een wieltje, bij die eur 3000 set wellicht ultrasoon of electromagnetisch) meet

sleepsnelheid = wss een onhandige vertaling van drag, drift, stroming? Zet de taal eens op Engels, hoe heet deze snelheid dan? En als je vaart, wat voor berekende waarde wordt er dan weergegeven in deze variabele ? Electromagnetisch kan soms ook de snelheid dwars op de vaarrichting meten, de driftsnelheid.
Laatst bewerkt: 27 juni 2022 06:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 06:53 #1402668

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
CeesS schreef :
Dit draadje blijkt meer te gaan over verwachtingspatronen bij de aanschaf van apparatuur dan over begrip waar je mee bezig bent. Als je een auto koopt, verwacht je dan dat een rijopleiding wordt meegeleverd ? Enig fundamenteel benul van waar je mee bezig bent, is vereist. Al was het alleen maar om te kunnen beoordelen en specificeren wat je precies wilt gaan kopen.
Als je alleen van A naar B getransporteerd wil worden, koop je iets in de klasse van een lelijke eend. Als je daarvoor een Formule 1 auto aanschaft, kom je met een hoop vragen te zitten.

Bijzondere rectie weer. Ik heb aangegeven meerdere vragen te hebben m.b.t. B&G apparatuur. Ik heb ook vermeld dat meerdere B&G leveranciers/grote watersportzaken die vragen niet kunnen beantwoorden, gaan voor hen te diep de materie in. Als mijn vragen zo eenvoudig zouden zijn verwacht ik dat ze die wel hadden kunnen beantwoorden. B&G begrijpt de vragen en wil ze wel beantwoorden maar dan tegen betaling. En desondanks ga je er vanuit dat het niet ligt aan de informatieverstrekking van B&G maar aan mijn gebrek aan kennis van (zeil)zaken. Deze uitspraak doe je zonder enige kennis van mijn achtergrond. Doe eens een poging een zinvolle reactie te plaatsen zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 07:16 #1402675

Zonder zinvolle, heldere vragen geen zinvol antwoord, lijkt mij. Kom nu eens met die screendumps en heldere vragen! Je blijft bij “het zijn ingewikkelde vragen” maar wordt nergens concreet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 07:18 #1402676

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
Je openingspostBorg schreef :
Ik heb de nodige vragen m.b.t. B&G apparatuur, o.a. de Vulcan en Triton2. Noch de handleiding noch de website van B&G bieden soelaas. Helaas kan ook mijn leverancier (en ook andere partijen die ik heb benaderd) die vragen niet beantwoorden. Dus heb ik contact gezocht met B&G Nederland. Dat was een teleurstellende ervaring, het beantwoorden van mijn vragen zou veel te veel tijd kosten, dus dat gingen ze niet doen. Ik kon ze wel inhuren voor € 850,- excl. BTW bij mij aan boord.
Beetje jammer, je koopt voor € 3500,- apparatuur maar voor het optimaal gebruiken daarvan krijg je geen support.
Zijn er toevallig B&G kenners op het Zeilersforum?
Jawel hoor. Formuleer je vragen maar.
Wat zie je/ wil je zien en wat wil je daarvan weten?
Screenshots / passages uit manuals helpen ook en desnoods een bezoekje bij je aan boord?
Dit forum helpt je graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 07:40 #1402680

Het zal om deze gaan:


(O.a.) Waterspeed zit in PGN128259:


En dat is de standaard PGN die een N2K log uitzend. Hier mijn sensor:


In de Source Selectie van de Triton2 stel je in welke sensor je voor de variabele “Boatspeed” gebruikt. In mijn geval is dat mijn (enige) Airmar log, dus die PGN128259, maar als je meerdere logsensoren hebt, kun je hier een andere kiezen:

Laatst bewerkt: 27 juni 2022 07:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 07:56 #1402686

In PGN128259 zit/kan meer data in zitten overigens dan alleen “Speed Water Referenced”:


Waarbij het soort “water referenced” ook uitgezonden wordt:


Voor jou van belang is, is dat je aan boord (denk ik…) maar één log hebt en dus maar één snelheid door het water hebt.

Buiten dat de N2K definities niet zijn vrijgegeven, denk ik dat het volledig uitwerken van alle menu opties tot een heul dikke manual zou leiden, en de doelgroep daar niet op zit te wachten. Het zou verwarring kunnen scheppen.

Concreet antwoord op je vraag: Water Speed en Boat Speed zijn hetzelfde.
Laatst bewerkt: 27 juni 2022 08:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 08:00 #1402688

Misschien is die definitie lijst er gewoon niet zoals Borg em verwacht iig. Dat gebeurt vaker, van goedkope Chines prul tot aan echte high end produkten aan toe. Is niet netjes, helemaal als er verder ook geen support is om op terug te vallen. Maar ook dat gebeurt regelmatig.

Blijft de vraag over of je je probleem echt wil oplossen met de mede forummers hier. Dan zal je toch echt met meer informatie moeten komen. Bereidheid om er te helpen is er genoeg als ik het zo lees, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 08:06 #1402690

Ik ben benieuwd wat er nog meer onduidelijk is.

De enige concrete vraag die ik heb kunnen lezen heb ik hopelijk kunnen beantwoorden hierboven (heb je daar iets aan Borg?)

Het gaat denk ik te ver om in elke handleiding van elk apparaat dat N2K gebruikt het gehele systeem uit te leggen. Daarvoor kun je beter de white papers van de NMEA organisatie bestuderen.

PS: in de Triton2 is de boomstructuur die ik liet zien variabel met de aangesloten devices; van de andere kant staan er ook keuzes bij, behorend bij sensoren die ik niet heb. Dat vind ik ook verwarrend. Nieuwere firmware versies kunnen de bibliotheek van ondersteunde data ook laten groeien…

hanst heeft hier (op ZF) fundamenteel werk verricht door de vele (door B&G geheim gehouden) performance PGN’s uit te pluizen zodat we die zelf kunnen genereren. De opzet van B&G is hierbij (denk ik) het simpel en plug&play te houden: je sluit een H3000 aan en het werkt; je hoeft niet eens te weten wat een PGN is, laat staan hoe een H3000 naar een Triton2 praat…
Laatst bewerkt: 27 juni 2022 08:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 08:08 #1402691

Ik zou zeggen zet m op marktplaats en koop NASA!
Die instrumenten zijn hardstikke duidelijk. En simpel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 08:30 #1402696

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Calidris schreef :
" Bijvoorbeeld, wat is het verschil tussen -bootsnelheid, -snelheid door het water, - watersnelheid. "

Is inderdaad niet duidelijk wat de verschillen zijn.

De vraag is hier duidelijk.
Als B&G meent te moeten vertalen SOG = bootsnelheid ben je m.i. al héél verkeerd bezig.

Advies aan Borg: zet de taal in het Engels.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 08:35 #1402698

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 795
@ Borg
Je zou iom moderatoren (en Nachtvlinder?)hier een projectdraad van kunnen maken en de zinvolle reacties daar heen kunnen verplaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 09:09 #1402712

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1164
@Calidris. Standaard is Boatspeed=snelheid door het water=watersnelheid. De snelheid door het water is bepalend voor een aantal interne berekeningen zoals Twa Tws leeway etc. In Boatspeed zie je welke snelheid door het systeem wordt gebruikt op dat moment voor die berekeningen. Bij meerdere loggevers hoef je dan niet zelf te switchen van sb naar bbgever, dat doet het systeem voor je, zodat je naar de correcte boatspeed kijkt, en de correcte berekeningen worden gedaan.
Bij bijvoorbeeld een defecte loggever, biedt het systeem de mogelijkheid snelheid door het water, incl achterliggende berekeningen, te vervangen voor sog. In dat geval is boatspeed idd sog.
Dus wat je op je display ziet bij boatspeed, is tevens de snelheid die door het systeem gebruikt wordt.
Heading kan bijv ook vervangen worden door COG overigens, indien nodig.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 09:22 #1402717

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Daar zit nu nét al het 1e misverstand. jou standaard is anders dan de mijne denk ik.
Ik zou zeggen dat boatspeed altijd SOG is, dat is n.l. een absolute waarde en geen relatieve waarde.
iedereen is geïnteresseerd in hoeveel voortgang hij maakt naar het doel. Althans dat geldt voor mij.

Het zelfde geldt ook voor koers, ik ben helemaal niet geïnteresseerd in variatie en deviatie etc, ik wil alleen COG weten, dat telt voor mij (persoonlijk). Als ik daarbij achterstevoren moet varen om de juiste koers te bereiken, dan moet dat maar.

En alleen wedstrijdzeilers zijn in andere zaken geïnteresseerd denk ik.

Verder weet ik niet hoe iemand anders het doet, maar aan mijn SOG en COG zie ik wel hoe de stroom ongeveer loopt.

Het gaat er dus uiteindelijk om dat een fabrikant duidelijke uitleg geeft aan de toegepaste tekst in het scherm in relatie tot de gemeten waarde en herkomst. En niet 1 of andere lullig bedachte vage term in een vertaling o.i.d.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 juni 2022 09:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 09:34 #1402723

Dit geldt voor alle merken. BSP = door het water. Net zoals “true wind” ook tov water en niet tov grond is. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar zo is het gedefinieerd. Voor jou Calidris: uiteraard kun je beide door elkaar of tegelijk gebruiken. Doe ik ook. In dit scherm bovenaan alles tov water, daaronder tov grond:


Maar goed, TS wil (naast kunnen klagen) weten hoe het zit, niet wat jij vindt hoe het zou moeten zijn ;)
Laatst bewerkt: 27 juni 2022 09:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 09:35 #1402728

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1164
Met standaard bedoel ik de standaard instelling binnen het B&G systeem. Dat moet nl ook 'out of the box' werken zonder gps.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 09:43 #1402731

Voor de overal gebruikte en geaccepteerde definities die niet in elke handleiding herhaald worden, geeft dit een goede inleiding (pag. 5 en 8 bv)
busse-yachtshop.de/pdf/bg-triton-2013-bys.pdf

Garmin, RM, NKE etc gebruiken dezelfde definities (leggen die de basics wel uit in elke handleiding?)

Wat de koopvaardij doet weet ik niet en lijkt mij ook niet relevant hier.
Laatst bewerkt: 27 juni 2022 10:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 13:24 #1402825

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Het doet me denken aan Pieter Heerema die tijdens de Vendée Globe steen en been klaagde over zijn stuurautomaat. Overigens de zelfde die de winnende boten ook hadden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 15:53 #1402863

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Het doet mij denken aan zeurpieterij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 27 juni 2022 19:38 #1402954

  • cav
  • cav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
3Noreen schreef :
Het doet me denken aan Pieter Heerema die tijdens de Vendée Globe steen en been klaagde over zijn stuurautomaat. Overigens de zelfde die de winnende boten ook hadden.

Wat ik via de "scuttlebutt" gehoord heb is dat wat daarbij niet hielp was dat hij ... 1) dacht dat zijn monteur het wel in een weekje kon monteren en inregelen 2) hij niet de beste monteur had, die werkten allang voor de winnaars 3) hij wegvoer met PostIts langs de instrumenten om uit te leggen wat wat was en 4) hij de mast-rotatie-sensor onderweg van het dek schopte en daarna nog dacht dat ie de AP in wind mode kon laten sturen.

Dit alles volgens de tam-tam, geruchten die niet bewezen kunnen worden... :whistle: :whistle:

Ad:
1) de top teams zijn maanden aan het kalibreren en inregelen voor alle omstandigheden (windhoek, snelheid, golven)
4) Die sensor daar had natuurlijk een goede bescherming op moeten zitten, maar ik denk dat daar dus de tijd voor ontbrak. Ook had hij dus niet voldoende reserve gevers bij zich.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 28 juni 2022 08:18 #1403063

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Nachtvlinder schreef :
Zonder zinvolle, heldere vragen geen zinvol antwoord, lijkt mij. Kom nu eens met die screendumps en heldere vragen! Je blijft bij “het zijn ingewikkelde vragen” maar wordt nergens concreet.

Ik heb op mijn 1e zeer concrete vraag nog geen antwoord gezien. Over 2 weken ben ik weer op de boot, zal proberen wat screenshots te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen m.b.t. B&G en beperkte service 28 juni 2022 08:20 #1403065

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Calidris schreef :
Calidris schreef :
" Bijvoorbeeld, wat is het verschil tussen -bootsnelheid, -snelheid door het water, - watersnelheid. "

Is inderdaad niet duidelijk wat de verschillen zijn.

De vraag is hier duidelijk.
Als B&G meent te moeten vertalen SOG = bootsnelheid ben je m.i. al héél verkeerd bezig.

Advies aan Borg: zet de taal in het Engels.

Het nadeel hiervan is dat, als ik de pop up mag geloven, alle instellingen gereset worden. Als laatste redmiddel zeker een optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl