SailorX schreef :
Toch zit er echt een schakelaar tussen de + draad, want ik wil helemaal niet dat dat ding 24/7 stroom krijgt. Als ik niet op de boot ben, moet dat controllertje wat erbij zit, ook uit staan. Hoezo zou je er geen schakelaar tussen mogen plaatsen?
Die tweede vraag heeft Koezt je al uitgelegd
Dat de kachel een permanente voeding heeft, betekent slechts dat daar 24/7 (zolang je accu-hoofdschakelaar aan staat dan…)
spanning op staat. De kachel neemt géén 24/7
stroom op, maar alleen wanneer deze aan staat. Aanzetten doe je met een via je schakelpaneel (of jouw tuimelschakelaar) geschakelde voeding. Er gaan dus 2 draden naar je kachel: een permanente, en een geschakelde. Die permanente is vereist zodat de kachel-logica het ding nog een paar minuten kan laten nadraaien, nadat jij de tuimelschakelaar uit hebt gezet.
Zo zit het bij mij:
-permanente 4 mm2 op met pijl aangegeven permanent gevoed zekeringblok (25 A gezekerd)
-geschakelde 2.5 mm2 via schakelpaneel (15 A gezekerd - 5 A was voldoende geweest trouwens)
-als ik naar huis ga, gaat hoofdschakekaar uit en is zekeringblok spanningsvrij
Je ziet ook de (niet onderbemeten!) voeding naar het paneel, rechtsonder op de foto:
In het schema omcirkeld aangegeven de twee voedingen naar de kachel. “Webasto run” is de geschakelde voeding (eigenlijk meer het “ga aan” signaal). “Webasto permanent” is…nou ja…je raadt het al. De permanente is de druk in de waterleiding; de geschakelde de kraan.
En hoofdschakelaar zit hier; compleet andere ruimte; die zet je niet per ongeluk uit:
Edit: hoe je het fysiek organiseert maakt niet uit en kent vele mogelijkheden. Hierboven is een voorbeeld dat laat zien dat “direct op de accu” electrisch gezien niet hoeft te betekenen “op de pool schroeven”. Je mag best een goed aangelegd en gezekerde terminalstrip een eindje verderop plaatsen. Thuis zitten je stopcontacten ook niet in de meterkast tenslotte.