Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stroomverbruik lijkt hoger via muur schakepaneel

Stroomverbruik lijkt hoger via muur schakepaneel 04 nov 2022 20:24 #1435059

SailorX schreef :
Toch zit er echt een schakelaar tussen de + draad, want ik wil helemaal niet dat dat ding 24/7 stroom krijgt. Als ik niet op de boot ben, moet dat controllertje wat erbij zit, ook uit staan. Hoezo zou je er geen schakelaar tussen mogen plaatsen?

Die tweede vraag heeft Koezt je al uitgelegd :)

Dat de kachel een permanente voeding heeft, betekent slechts dat daar 24/7 (zolang je accu-hoofdschakelaar aan staat dan…) spanning op staat. De kachel neemt géén 24/7 stroom op, maar alleen wanneer deze aan staat. Aanzetten doe je met een via je schakelpaneel (of jouw tuimelschakelaar) geschakelde voeding. Er gaan dus 2 draden naar je kachel: een permanente, en een geschakelde. Die permanente is vereist zodat de kachel-logica het ding nog een paar minuten kan laten nadraaien, nadat jij de tuimelschakelaar uit hebt gezet.

Zo zit het bij mij:
-permanente 4 mm2 op met pijl aangegeven permanent gevoed zekeringblok (25 A gezekerd)
-geschakelde 2.5 mm2 via schakelpaneel (15 A gezekerd - 5 A was voldoende geweest trouwens)
-als ik naar huis ga, gaat hoofdschakekaar uit en is zekeringblok spanningsvrij

Je ziet ook de (niet onderbemeten!) voeding naar het paneel, rechtsonder op de foto:


In het schema omcirkeld aangegeven de twee voedingen naar de kachel. “Webasto run” is de geschakelde voeding (eigenlijk meer het “ga aan” signaal). “Webasto permanent” is…nou ja…je raadt het al. De permanente is de druk in de waterleiding; de geschakelde de kraan.


En hoofdschakelaar zit hier; compleet andere ruimte; die zet je niet per ongeluk uit:


Edit: hoe je het fysiek organiseert maakt niet uit en kent vele mogelijkheden. Hierboven is een voorbeeld dat laat zien dat “direct op de accu” electrisch gezien niet hoeft te betekenen “op de pool schroeven”. Je mag best een goed aangelegd en gezekerde terminalstrip een eindje verderop plaatsen. Thuis zitten je stopcontacten ook niet in de meterkast tenslotte.
Laatst bewerkt: 04 nov 2022 20:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik lijkt hoger via muur schakepaneel 04 nov 2022 23:25 #1435093

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
zijn ook geen stopcontacten meer...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik lijkt hoger via muur schakepaneel 05 nov 2022 09:21 #1435122

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
keeszeiler schreef :
hier krijg ik altijd jeuk van




Als je hier tegenaan loopt is een busbar de oplossing. 1 kabel van accu, via hoofdzekering en schakelaar naar busbar en vanaf daar verdelen

Verder denk ik dat er verwarring aan het ontstaan is over de tuimelschakelaar.
Ik denk dat Sx een stroomonderbreker bedoelt. Dat kan, (liever niet) maar niet nodig als je een busbar gebruikt.
Iemand opperde dat de tuimelschakelaar als functie had om de regelunit het opstart/afsluit procedure te starten. Volgens mij doet de thermostaat hetzelfde. Wat Sx het controlertje noemt.
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 18:55 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomverbruik lijkt hoger via muur schakepaneel 05 nov 2022 11:57 #1435163

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29153
keeszeiler schreef :
hier krijg ik altijd jeuk van




Als ik dat zie krijg ik vluchtgedrag.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl