Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: aggregaat

aggregaat 03 dec 2022 10:19 #1441899

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4817
dehler31abc schreef :
Ik weet niet of het in dit draadje kan maar heeft iemand ervaring met het direct aandrijven van een elektrische buitenboordmotor dmv een generator? Doel is om bij langere tochten of bij lastige aanlopen voldoende vermogen direct beschikbaar te hebben als de accu leeg is. Haven in en uit en kortere zeil tochtjes op de accu maar voor langere en lastige trajecten een generator als energiebron. Honda of Hyundai bv maar ik kan geen praktijk voorbeelden vinden voor zoiets bv in combinatie met een Torqueedo cruise 3.0 of soortgelijk. Ook te gebruiken voor bijladen accu etc. als walstroom niet beschikbaar is.



Mijn simpele ziel denkt dan: zou zo'n electric motor het doen als je er 220v op aansluit? Is er behalve dat je de batterij kunt laden ook een ingang op dat motortje om rechtstreeks 'prik' op aan te sluiten?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 10:23 #1441900

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2333
We zijn als zeilers toch ver gezonken als we het hebben over het gaan gebruiken van een generator op benzine. Deze zomer meegemaakt dat zo'n ding op een marrekriteplek naast de boot werd neergezet en aangeslingerd. Hoe zacht het geluid ook is, het is van de zotte.
Overigens beroepshalve wel een Honda generator naar tevredenheid in gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 11:09 #1441913

dehler31abc schreef :
Ik weet niet of het in dit draadje kan maar heeft iemand ervaring met het direct aandrijven van een elektrische buitenboordmotor dmv een generator? Doel is om bij langere tochten of bij lastige aanlopen voldoende vermogen direct beschikbaar te hebben als de accu leeg is. Haven in en uit en kortere zeil tochtjes op de accu maar voor langere en lastige trajecten een generator als energiebron. Honda of Hyundai bv maar ik kan geen praktijk voorbeelden vinden voor zoiets bv in combinatie met een Torqueedo cruise 3.0 of soortgelijk. Ook te gebruiken voor bijladen accu etc. als walstroom niet beschikbaar is.


Als je de aggregaat aansluit op je batterijlader, dan kan het. je motor kan dan niet meer vermogen trekken dan dat je batterijlader kan leveren. Om die reden heb ik een Multiplus 5000/48 die kan 3,5Kw laden.
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 11:40 door Pieter Oskam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 11:46 #1441922

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1436
IK heb zelf een Yamaha EF1000 en daar kun je de werking kiezen: Of max toeren (haasje) of toeren wordt bepaald door de last (schildpad). Werkt uitstekend als we `m een keertje nodio hebben.
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 12:39 #1441933

Ik heb een haat liefde verhouding met aggregaten. Of eigenlijk meer een haatverhouding. Of ze nu ingebouwd zijn in een motorboot, of als los agregaat aan dek staan op een zeilboot, ze verstoren altijd de rust als je ergens afgemeerd bent. Dat is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Er lijkt een bepaald menstype vaker gebruik van te maken, iets met een grote mond en wie doet mij wat, waardoor je als vraagt of het agregaat uit kan je meteen de gebeten hond bent en de nodige verwensingen over je heen krijgt. Bij types met een hoge bierconsumtie en veel tattoes begin ik er meestal maar niet aan. :sick:
Vaak krijg je niet alleen temaken met het geluid maar ook met de uitlaatgassen die op een stille avond je kuip in geblazen worden om niet meer weg tegaan. Eerste uitdaging is dan ook hoe je een agregaat zo inzet dat het geen overlast geeft. Ik begrijp heel goed dat het nuttig kan zijn, moet zelf ook steeds puzzelen met het stroomverbruik aanboord en kan niet 48 uur aan een eiland liggen met hoogzomerse temperaturen.
Als ik langere oversteken ga maken zou een agregaat wellicht nuttig kunnen zijn maar dan komt wel de vraag waar plaats ik die veilig voor gebruik in zeegang en wat is dan de brandstof die je daarvoor gebruikt? Kijk zelf om die reden ook naar een windmolen en welicht meer zonnepanelen en extra batterijcapaciteit. Ben nu terughoudend met het toevoegen van alles van electrisch is behalve als dat de navigatie ten goede komt.
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 12:40 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 13:44 #1441944

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3208
Een keer achter een grote motorboot gelegen. Generator starten betekend een paar minuten later een grote bruine straal met papier uit de zijkant. WC werd doorgespoeld met 220 Volt. Of als hij langer bij stond werd er gekookt :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 14:18 #1441947

Kock1964 schreef :

Mijn simpele ziel denkt dan: zou zo'n electric motor het doen als je er 220v op aansluit? Is er behalve dat je de batterij kunt laden ook een ingang op dat motortje om rechtstreeks 'prik' op aan te sluiten?
René

Dat dacht ik ook maar dat lijkt niet zo te zijn of ik zoek niet goed. De bbm voeding is vaak met een 24v of 48v accu dus ik dacht -te simpel- dat je die 24v of 48v ook direct via een generator zou kunnen leveren (bv lastige aanloop haven, lege accu, lager wal, stroming, murphy's law etc) maar het lijkt altijd via een accu te moeten gaan en die zou je dan zeer snel moeten kunnen bijladen om voldoende vermogen beschikbaar te hebben voor dit soort situaties.

Daarnaast zou ik het liefst geen 230V AC gebruiken aan boord maar liever DC, de DC uitgang is vaak 12V en met bv 8A limiet ook bij krachtige generatoren, het vermogen lijkt dus alleen via 230V beschikbaar als standaard

Pieter Oskam schreef :

Als je de aggregaat aansluit op je batterijlader, dan kan het. je motor kan dan niet meer vermogen trekken dan dat je batterijlader kan leveren. Om die reden heb ik een Multiplus 5000/48 die kan 3,5Kw laden.
Dat lijkt een optie maar dat ding is net zo duur als de electische bbm die ik postte ;) Gebruik je deze met een generator en elektrische aandrijving? Je zou de 24V of 48V DC in principe toch ook zonder omvormer direct uit een generator moeten kunnen krijgen zonder tussenslag 230V AC en dan 24V of 48V DC met een omvormer? Als zo'n generator nu niet bestaat is er wellicht wel een markt voor.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 03 dec 2022 14:33 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 14:31 #1441949

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27508
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou dat niet zo zijn? Toerental bepaalt frequentie en ligt dus vast. Het vermogen dat de generator vraagt van de aandrijving bepaalt het verbruik.

Waar doel je precies op?

Neen.
Bij de Honda is de generator een DC-dynamo. Daar achter zit een sinus omvormer. Het toerental speelt dus geen rol, behalve voor het te leveren vermogen. De Honda heeft een idle stand, bij geen of lage belastingen gaat het toerental sterk omlaag wat veel herrie scheelt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 14:37 #1441952

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27508
martinw schreef :
We zijn als zeilers toch ver gezonken als we het hebben over het gaan gebruiken van een generator op benzine. Deze zomer meegemaakt dat zo'n ding op een marrekriteplek naast de boot werd neergezet en aangeslingerd. Hoe zacht het geluid ook is, het is van de zotte.
Overigens beroepshalve wel een Honda generator naar tevredenheid in gebruik.

Zoals je schetst is inderdaad niet ons beoogde gebruik. Maar als je 2-3 dagen lekker droog ligt op het wad en je verlengkabel een mijl of 7 te kort is, of dagen voor anker, kan een uurtje laden toch welkom zijn. Z'n Honda hoor je dan bijna niet. (mits de uitlaat naar buiten zit).
Ik heb hem op een dikke kunststof plaat gesjord die op zijn beurt weer op speciale trilrubbers staat op een stalen frame.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 15:08 #1441961

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12875
vrienden van ons gooiden hem in de bijboot (voor anker) met 10m verlengkabel...
en off wind..
off lawaai..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 17:07 #1441984

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Goeie prijzen voor zo’n Hyundai in die vermogens klasse
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 03 dec 2022 18:43 #1442002

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3759
sy helios schreef :
dan nu de bonusvraag
is dat bij zo'n Kipor ook het geval?

Ja, de Kipor werkt hetzelfde als hoe Calidris het beschrijft.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 04 dec 2022 13:38 #1442145

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
dat ding weegt wel 47 kg en met peut erin over de 50 kg, hmmm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 04 dec 2022 15:06 #1442167

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Kock1964 schreef
Mijn simpele ziel denkt dan: zou zo'n electric motor het doen als je er 220v op aansluit? Is er behalve dat je de batterij kunt laden ook een ingang op dat motortje om rechtstreeks 'prik' op aan te sluiten?

Moet dan via de acculader meestal omdat er geen 48 of 24 volt uit komt. Acculader is meteen meestal de “limiet” qua snelheid dan. Is wel een slimme manier om relatief goedkoop voor een enkele keer de actieradius van een elektrisch aangedreven boot uit te breiden, stel in 95% van de gevallen ga je haven in, haven uit maar die ene keer moet je het noordzee kanaal door bijv. Tijdens smallshipsrace 2019 gezien bij Boy op minitransat 650 enkel zijn lader gaf maar 500 watt en das eigenlijk te weinig.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 dec 2022 15:15 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 04 dec 2022 23:32 #1442264

Neem je toch een motorblokje van pak beet een pk of 6 of 8 van Honda of B&S of van mij part een aliexpress Jimmy Jami en daar maak je zelf dan een 24 v of 48v generator van net wat je dan nodig hebt. Ik weet dat er 48v sets in omloop zijn met een benzine motor. Die worden gebruikt op hybride grasmaaiers. Die deels accu deels met benzine rijden en maaien.


Grt. Mark





Verstuurd vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 00:37 #1442267

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Een Honda 22i is 1600 watt continue en 2150 watt surge (=/- 50sec-minuut)
En valt dus maar net in je gevraagde bereik.

Sowieso is het goed eens eerst al je apparaten met een verbruiksmeter na te lopen wat de piek en continue behoefte daadwerkelijk is. En of je deze tegelijkertijd wil....of ook moet gebruiken.

Elke grotere capaciteit en dus cilindermaat slurpt ook gewoon meer als je niets gebruikt.
veel reservecapaciteit voelt prettig maar is een dure optie als je die capaciteit niet of nauwelijks gebruikt.

En dat geldt zeker als je Aspen wilt gebruiken en 7 dagen 1 uur = 1 liter = 4 tot 5 Euro wilt koken worden het via de generator dure (28-35 euro) maaltijden.

Ditzelfde geldt ook voor je laadsysteem. Heb je loodzuur staan dan zal de accu zelf een remmende werking hebben op de hoeveelheid laadstroom. En ben je wel even aan het draaien. En heb je ook altijd de motor.
Voor lithium is dat anders.

Als je besluit een nieuwe te kopen, vraag dan een gratis fles motorolie en een bougie erbij.
Na 20 uur draaien dient bij elke motor/aggregaat de olie vervangen te worden. En een bougie wil je hebben om een vergelijk met diegene die erin zit te kunnen maken en evt vervanging na 100 uur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 01:08 #1442268

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1716
Een extra bbm op benzine voor langere afstanden is dan lichter, kleiner en goedkoper. Of extra batterijen.

Bij gemis aan walstroom of dagenlang onvoldoende zon voor solar de huisaccu’s laden met de hoofdmotor en goede alternator die bij laag RPM goed presteert. Dat gaat 5-10 maal zo snel als met een generator.
Is bij ons trouwens maar zelden nodig.

Wij komen nooit in jachthavens, alleen maar ankeren en ik zou het niet in mijn hoofd halen een los aggregaat op dek te gebruiken op een ankerplaats als er andere boten in de buurt zijn. Geluid draagt erg ver over water.

Op een vorige boot hadden we een apart DC-generatortje in de motorruimte. Een alternator aangedreven door een 1 cyl. luchtgekoeld industrieel Yamaha dieseltje. Dat dreef ook de watermaker compressor aan. Moet je wel de ruimte in de motorruimte voor hebben. Een 220V generator zou ik nooit meer willen hebben in deze tijd van 18V powertools, goedkope omvormers en lithium accu’s.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 05 dec 2022 01:30 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 13:12 #1442363

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 728
Calidris schreef :
Ziet er gelikt uit, maar ook "bulky" en 38Kg. Ik ben juist zo blij met de EU10i omdat die zo klein en licht is. Oké 1000VA, maar voldoende om te lader in tijd van nood of stofzuigen.

Voor dagelijks serieus gebruik zijn de EU22 en de Hyundai wel prima. Zeker een elektrostart is dan handig.

Ik heb deze Hyundai machine en gebruik hem off grid met zware machines (betonzagen, haakse slijpers etc.) In absolute zin een hele fijne generator! Maar voor aan boord m.i. totaal ongeschikt want te groot en je zeult je een breuk.

Gaat in de eco-stand behoorlijk zuinig om met brandstof, maar als hij een dag staat te draaien ben je toch wel zo'n twintig euro verder :whistle:
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 13:19 #1442366

Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 13:31 #1442368

scope schreef :
En dat geldt zeker als je Aspen wilt gebruiken en 7 dagen 1 uur = 1 liter = 4 tot 5 Euro wilt koken worden het via de generator dure (28-35 euro) maaltijden.

Dan maar een dagje geen sucadevlees met piepers. Ik adviseer een roerbakpannetje met mie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 13:44 #1442373

  • KolonelP
  • KolonelP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Roozeblij schreef :
Dit is volgens mij de toekomst :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 15:32 #1442399

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
KolonelP schreef :
Roozeblij schreef :www.nauticlink.com/waterstof-generator-powerup

wel 6500 euro..  
Dit is volgens mij de toekomst 
En zal het ook wel even blijven. Mañana gaan we over op waterstof!


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 15:43 #1442401

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1123
de sucade lapjes en het stoofvlees is al van het menu af :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 05 dec 2022 16:47 #1442418

Ber schreef :
de sucade lapjes en het stoofvlees is al van het menu af :laugh:
Sucade lapjes horen ook op en peteroleumstel gesudderd te worden of desnoods op een daarvoor geschikte kachel. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aggregaat 09 jan 2024 16:05 #1533849

  • Laanzu
  • Laanzu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik zat dit topic nog even te lezen maar Kipor bestaat al even niet meer, ik ben nu net overgestapt op een Mitropower PM3250i. Echt mooi ding, meer vermogen als de Kipor vroeger.
Sailing home
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl