Jeroen-Pion schreef :
Eigenwijs schreef :
Voor H2S bestaat een uitstekende detector. Namelijk je neus. Het gekke is alleen dat we geneigd zijn een piepje of lampje serieuzer te nemen dan onze neus.
TS. heeft uitstekend gehandeld door direct te ventileren en de accu af te koppelen zodra hij rotte eieren rook.
Zolang je H2S ruikt is het niet dodelijk. De dodelijke concentraties liggen ver boven de geurdrempel. Ruik je dus de geur heel sterk en opeens niet meer. Dan is het de hoogste tijd om weg te wezen. Bijvoorbeeld: In de kajuit ruik je een sterke H2S geur, je gaat de achterhut in waar de accu's onder het bed staan, Daar ruik je opeens niks meer = wegwezen. Direct naar buiten achter hut ventileren en pas naar binnen als je weer H2S ruikt. Ruik je nog steeds niks= brandweer bellen, die hebben namelijk gasdetectie apparaten.
tot je ligt te slapen .........
Met betrekking tot niet meer ruiken, het zou kunnen zijn dat je het eerst ruikt en daarna niet meer, zou je dan kunnen denken het gevaar is weg ik ruik niets meer?
Dat is een stukje bewustwording. Als de gasdetector stopt met piepen mag je ook niet blindelings aannemen dat het gevaar weg is. De batterij kan ook gewoon leeg zijn.
Wat betreft het slapen: tja er is dat geval waar mensen doorsliepen ondanks dat er al wel H2S was geroken. Wat ik heb begrepen, is dat deze mensen net een flinke covid infectie achter de rug hadden en daardoor een behoorlijk verstoorde geurwaarneming. (het waren vrienden van mijn zwager). Er zijn altijd uitzonderingen helaas.
Maar ik zou zeker voor aan boord bij H2S altijd als eerste op mijn neus vertrouwen.
Het vervelende is dat H2S alleen bij lagere concentraties te ruiken is. Neemt de concentratie toe (dodelijker) valt de geur weg...