Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 27 dec 2023 18:31 #1531045

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
AlbinVega27 schreef :
Iedereen bedankt voor het reageren. Als ik Calidris goed begrijp, is de float fase van de LiTime en Renogy lader 14,4 volt. Dat zou minder goed voor de Lifepo4 accu zijn. Dat zou voor mij toch een reden zijn om voor de laders van Victron te gaan.
Het standaard li profiel van renogy is idd niet de beste maar met een bluetooth module wel volledig instelbaar. Net nog iets meer dan Victron. En meteen een mppt die overschakelt naar de startaccu als de lifepo4 vol zit.
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 18:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 27 dec 2023 19:19 #1531052

Mijn mening en ervaring is dat het verstandig is om in ALLE zaken een beetje afstand te houden tot de maximale of minimale grenzen die genoemd worden.

Niet allen bij welke accu´s dan ook, maar ook bij val belasting of de druk in je boilertje, toerentallen van de motor en noem verder maar op.
Laatst bewerkt: 27 dec 2023 19:20 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 27 dec 2023 19:37 #1531059

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Saeftinghe schreef :
Mijn mening en ervaring is dat het verstandig is om in ALLE zaken een beetje afstand te houden tot de maximale of minimale grenzen die genoemd worden.

Niet allen bij welke accu´s dan ook, maar ook bij val belasting of de druk in je boilertje, toerentallen van de motor en noem verder maar op.

Exact!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 31 dec 2023 14:33 #1531699

Philip, dat is een mooi apparaat, bedankt voor de tip. Daarnaast de rest ook bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 18 feb 2024 11:27 #1541764

Los van discussies over kwaliteit van het product en betrouwbaarheid van de leverancier is de moraal van dit verhaal volgens mij dat LiFePo4 accu's snel goedkoper aan het worden zijn en al aardig dicht in de buurt van (de betere) AGM's komen. En dat is toch een leuke ontwikkeling, of niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 18 feb 2024 12:06 #1541773

Smooth Operator schreef :
Los van discussies over kwaliteit van het product en betrouwbaarheid van de leverancier is de moraal van dit verhaal volgens mij dat LiFePo4 accu's snel goedkoper aan het worden zijn en al aardig dicht in de buurt van (de betere) AGM's komen. En dat is toch een leuke ontwikkeling, of niet?
Dat klopt inderdaad. Als je systeem al voorbereid is op lifepo4 dan zal je dat ook zo ervaren. Maar als je je systeem nog aan moet passen, en dat zal voor de meeste mensen gelden, dan blijft het zo dat een aanzienlijke aanpassing van het systeem en daarmee gepaard gaande kosten erbij geteld moeten worden. En dit blijft wat mij betreft toch een beetje in het nadeel van dit type accu want dat kan de zaak toch behoorlijk prijzig maken. Dus je moet een overstap uit comfort overwegingen willen maken en daar een zeker bedrag voor aanpassingen voor over hebben. Zo niet, dan kan je beter bij loodaccu's blijven. Dat is in eerste instantie het simpelste en goedkoopste.
Mvg Felix (desondanks ook een overstapper op lifepo4)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 09 apr 2024 07:35 #1551810

  • Wimzwhim
  • Wimzwhim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Gisteren een 230Ah LiFePO4 accu en een 30A solar charger van LiTime binnen gekregen. Rechtstreeks op de Duitse website besteld, niet via Amazon. Eerste indrukken / ervaringen:
- Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de producten (niet alleen de accu's) van LiTime en Redodo identiek, en zou Redodo (het merk van) de fabrikant zijn. Heb voor Litime gekozen omdat zij mijn accu in de aanbieding hadden.
- Bouwkwaliteit lijkt me prima in orde. Elektrisch nog geen ervaring, moet nog gemonteerd en aangesloten worden. Alle nodige (montage)toebehoren bijgeleverd, incl. boormal voor de lader.
- Degelijke verpakking met ruim voldoende op maat gemaakte foamvulling rond de producten.
- Verrassend uitgebreide documentatie bijgeleverd in engels en duits, netjes in een plastic mapje. In elk geval ruim meer dan hetgeen ik van een Aziatische fabrikant verwachtte. Ga nog wel de beide versies met elkaar vergelijken - zou niet de eerste keer zijn dat vertalingen elkaar tegenspreken...
- Geleverd (naar België) op 7 dagen, zoals beloofd op de website.
- Producten komen uit Duitsland, maar ik kreeg tracking nrs van Poste Italiane toegemaild. Die hebben gedurende de ganse levertijd "nog geen info beschikbaar" gegeven. Geen reaktie op mijn mail hierover. Uiteindelijk tracking info gekregen van BPost - hierin stond géén afzender vermeld, ongebruikelijk... Volgens Google maps is het Duitse adres op het verzendlabel een import-export bedrijf, dus die hebben gewoon de voor Europa bestemde stock staan.
- Snel antwoord in duidelijk engels op mijn initiële vraag aan de technische dienst (ander mailadres dan hierboven) over het instellen van mijn Mastervolt lader. Naarmate ik dieper ging doorvragen langere responstijd, maar wel steeds dezelfde - behulpzame - contactpersoon.

Voorlopig ben ik dus tevreden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 09 apr 2024 08:34 #1551828

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
3Noreen schreef :
Calidris schreef :
Waar komt deze grafiek vandaan ? Deze is wel heel anders dan de grafiek die de fabrikant van mijn cellen publiceert. Dus wie gaan we "geloven" ?

Ik was nog een grafiek schuldig van mijn LFP cellen, weliswaar de ontlading. Het geeft wel aan dat alles laden boven de 3,3-3,5 volt per cel is verloren energie en draagt weinig bij aan de capaciteit.
Dat 280AH wishfull thinking is, is wel duidelijk. Ik heb cellen uit verschillende bronnen. De totale capaciteit staat midden onder. De laagste is EVE cel. Elke cel vol geladen tot 3,45 volt tot de stroom <1A was.




ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 09 apr 2024 08:50 #1551831

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Calidris schreef :
Ik was nog een grafiek schuldig van mijn LFP cellen, weliswaar de ontlading. Het geeft wel aan dat alles laden boven de 3,3-3,5 volt per cel is verloren energie en draagt weinig bij aan de capaciteit.

Het is me niet duidelijk waarom deze grafieken die het ontladen weergeven iets zeggen over het het laden. Maar misschien wil je dat nog uitleggen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 09:07 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 09 apr 2024 09:11 #1551836

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Dat bij het ontladen al blijkt dat het laatste stukje (of 1e stukje) wel een hogere spanning geeft (verzadiging), maar wezenlijk niet bijdraagt aan de totale lading.
Die laatste 10-15AH ga je niet halen uit door laden tot 14,2-14,4V
De ontlaadt grafiek geeft dus dat de spanning direct in elkaar dondert en dus geen wezenlijke cppaciteit vertegenwoordigd. Hoog doorladen is m.i. niet zinvol.

Sommige mensen willen dat de lader zo laat mogelijk overgaat van stroombron naar spanningsbron, daarvoor wordt dan de spanning ingesteld op 142-14,6v. De cell heeft dar niet direct schade van (hoewel).
Als vakantie en weekend gebruiker hoef ik niet in enkele uren te laden en kan ik gewoon de lader op een lagere en langere tijd als stroombron laten staan en klimt zo langzaam naar spanningsbron. Ik blijf net op/rond de knik hangen.

Natuurlijk mag iedereen doorladen, maar ik doe ff niet mee.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 09:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 09 apr 2024 09:20 #1551839

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15006
Calidris schreef :
Dat bij het ontladen al blijkt dat het laatste stukje (of 1e stukje) wel een hogere spanning geeft (verzadiging), maar wezenlijk niet bijdraagt aan de totale lading.
Die laatste 10-15AH ga je niet halen uit door laden tot 14,2-14,4V
De ontlaadt grafiek geeft dus dat de spanning direct in elkaar dondert en dus geen wezenlijke cppaciteit vertegenwoordigd. Hoog doorladen is m.i. niet zinvol.

Dan lijkt mijn accu zich toch anders te gedragen dan die van jou. Als ik mijn accu laad, ongeacht of dat tot 3,40 of tot 3,65 volt/cel dan gaat zodra ik het laden stop in de daarop volgende 10 minuten de klemspanning terug naar ±3,25 Volt/cel. Dit gebeurt ook als ik niet begin met de accu ontlaad. Ongeacht of ik ontlaad of niet dondert de spanning direct na het laden in elkaar. Als jou redenering voor mijn accu op zou gaan dan is alles laden boven die 3,25Volt/cel dus nutteloos. Dat wil ik betwijfelen.

Nog even ter verduideling. Het kan nog steeds zijn dat laden boven 3,3 - 3,5 volt niet nuttig is maar ik zie die conclusie niet in de getoonde grafieken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 apr 2024 09:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LiTime lifepo4 en dc dc zonnepaneel lader 09 apr 2024 18:24 #1551987

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Kijk maar links bij de start, consequent 3,45 volt waar ik op gestopt ben.
Ik ben mogelijk voorzichtiger?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl