Orange Sunset schreef :
Calidris schreef :
Kijk dat is nu het nautisch niveau.
Kennelijk associeert niemand het met de verplichte marifoon luisterplicht bij gebruik van radar en/of AIS.
Marifoon luisterplicht is toch altijd als er een marifoon aan boord is ongeacht of de radar of AIS aan staat of zicht? Maar inderdaad, ook daar hoor je te luisteren.
Ja, het is dus wel zo dat er altijd een werkend marifoon aan boord moet zijn bij gebruik van radar of AIS. Het BPR is daar helder over.
Artikel 4.06. Gebruik van en uitrusting met radar.
1. Een schip mag slechts gebruik maken van radar, indien:
2. Onverminderd het eerste lid moet een klein schip zijn uitgerust met een marifooninstallatie
die geschikt is voor de daartoe aangewezen kanalen en die goed functioneert.
Artikel 4.07. Gebruik van en uitrusting met een Inland AIS apparaat.
5. Een klein schip dat AIS gebruikt, mag uitsluitend een Inland AIS-apparaat als bedoeld in
artikel 7.06, derde lid, van het Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995, een
krachtens de IMO-voorschriften typegoedgekeurd AIS-apparaat van klasse A of een AIS-
apparaat van klasse B gebruiken. AIS-apparatuur van klasse B moet aan de
dienovereenkomstige eisen van Aanbeveling ITU-R.M 1371, aan Richtlijn 1999/5/EG
(R&TTE-richtlijn) en aan de internationale norm IEC 62287-1 of 2 (inclusief DSC
kanaalmanagement) voldoen. Het AIS-apparaat moet goed functioneren en de in het AIS-
apparaat ingevoerde gegevens moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van
het schip of samenstel overeenkomen.
7. Een varend klein schip dat AIS gebruikt, moet bovendien zijn uitgerust met een
marifooninstallatie voor het schip-schip verkeer die goed functioneert en voor ontvangst is
ingeschakeld.
Daarbij is het buiten staan om te luisteren naar het lek niet altijd even zinvol op de motor, onder zeil is wat anders.