Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"?

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 02 feb 2024 15:46 #1538825

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1075
Bij het rechter plaatje kan als de blauwe ader de nul is die enkelvoudige beveiliging aangesproken wordt er nog steeds spanning op de fase staan. Je wordt dan mogelijk op het verkeerde been gezet.
Enkelpolige mag alleen in de fase. Als er kans is voor verwisselen fase en nul, dubbelpolige gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 03 feb 2024 19:22 #1539093

Je kunt ook een Siemens 5SV1 serie aardlekautomaat nemen, niet spanningsafhankelijk en ook 1 module (18mm) breed.
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 03 feb 2024 22:57 #1539111

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
@swblom, dank, en mijn vermoedens dat dit elektrisch wel kan maar niet logisch is wordt hiermee bevestigd.

@Benthouse, ja!!!! Dat had ik je meteen even moeten kunnen vragen:)))

Spanningsonafhankelijk en 1 module. :lol:

De Siemens 5SV1316-6KK16
Spanningsonafhankelijke aardlekautomaat 2 polig;1 polig + Nul B-kar, 16Amp.


Ik heb ze in Duitsland besteld want dat scheelde me 36,- euro.

Bestaat er eigenlijk een 2 polige zekering automaat in 1 module?
Want die heb ik niet kunnen vinden? n nmen de 2 x 2 polige zekering nog 4 modules in.

Wel een mooie 1 module 2 polige schakelaar 40Amp gevonden waarmee ik de lader wil schakelen.

Dan heb ik nog zelfs 1 module plek over!
Wat zouden jullie daar nog in toevoegen?
kwh meter, over/onder spanning, iets anders?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 10:37 #1539181

2-polig in 18mm bestaat niet, wel 1polig +N. (1-pool beveiligd). Wellicht cross aansluiten zodat je met deze de andere draad beveiligt in geval van stekker er verkeer in? Siemens heeft die ook in het assortiment.
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 10:47 door Benthouse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 10:48 #1539186

  • Kalimera
  • Kalimera's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Wat HPV schrijft is wel juist.

Welke aardlek heb je nodig 2p 0.03 of 0.3 mA
Dan moet je rekening houden met de kortsluitstroom van je transfo.
Evt neem je een trage zekering dat hij er niet meteen uitklapt D curve.

Wat me opvalt bij je tekening is dat je de aardlek onder en boven aansluit.
Je komt op 1 zijde toe en vertrekt op de andere zijde(boven/ onder) waar maakt niet uit.
Dit geldt ook voor de automaat.
Gebruik steeds adereindhulzen indien je met soepele bedrading werkt.

Veel succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 10:58 #1539191

  • Kalimera
  • Kalimera's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Dit is de vraag van TS en Scope wil weten of dat mag / kan etc .........

Dit is zijn schema mbt de automaten




Even wat anders getekend en vereenvoudigd ;



De rechter versie mag zeker nooit!!
De linker versie is de enig juiste uitvoering.
Die ABB DSN201E is wel een hele fraaie aardlek van 1-module breed, dat spreekt mij wel aan. Ook nog 6KA afschakel vermogen, prima.

De 6kA is enkel de kortsluitstroom niet het afschakel vermogen. Heeft te maken met de kortsluitstroom van de trafo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 16:21 #1539281

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
@Benthouse: Wat bedoel je met cross aansluiten?

Beetje stom van me, want dacht op de uitgang van de scheidingstrafo een 10 Amp zekering te plaatsen. Maar ik had me helemaal niet gerealiseerd dat de Scheidingstrafo 2000 Watt is. Maw een 10Amp (2300 Watt) is te veel.
Volgens handleiding is de uitvoer max 8,5 Amp.
Pfff Wat hadden ze zich bij Victron bedacht? Verkopen als 2000 maar praktisch 120 watt minder. Het lijkt hun omvormers wel. Ik had Victron best hoog zitten maar er is met veel Victron apparatuur eigenlijk altijd wel iets….:(

Maar goed de enige optie een 8 Amp zekering wat de Scheidingstrafo geen 2000 maar max 1880 Watt maakt.
Al zoekend kwam ik deze zekeringen tegen. En in 1 module!:) Nog meer ruimte :woohoo:
Ik moet SEP eens bellen want is nergens op voorraad en geen idee van de prijs.






Maar er zijn wel verschillen met hun 2 module versies.
Als de stoothoudspanning…..Wat is dat? 4KV tov 6-10
De meet spanning? ……240Volt tov 415Volt
En afschakelvermogen…..6kA….tov 10-15 kA

Van deze begrippen weet ik te weinig.
Vormen deze een dusdanige beperking om ze niet te nemen en toch voor de 2 module versies te gaan?

De 1 module:) 16 Amp B-Kar variant INS36-2B16
sep-europe.com/modulaire-compo....html#horizontalTab2


En een 1 module 8 Amp-BKar: INS36-2B08
sep-europe.com/modulaire-compo....html#horizontalTab2

Tov van de 2 model versies In 2 module uitvoering
sep-europe.com/modulaire-compo...2p-b-8a-10-15ka.html

@Kalimera, Goed opgemerkt! Maar de Scheidingtrafo heeft een softstart, dus die kortsluitstroom zou, als het goed, is niet hoeven voor te komen.

Het wordt een lang draadje, maar leerzaam! En bedankt voor jullie input!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 16:24 #1539283

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Je teleurstelling bij Victron zit dat je niet helemaal goed kijkt ; in 99,5 van de gevallen heeft victron het over VA , veel mensen denken dat dat hetzelfde is als Watt .

Ook bij de omvormers doen ze dat zo aangeven . Dus het is correct , maar jij interpreteert het wat anders :lol:

Maar even gekeken bij de scheidtrafo's die staan in Watt aangegeven . Ik zie even je probleem niet ? 2000 / 230 = 8,6A wat is er dan mis met 10A afzekeren?
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 16:28 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 16:36 #1539289

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14629
afzekeren is voor teveel
niet voor normaal bedrijf
ik zou id 10A nemen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 16:45 #1539292

Bijlage:

Bestandsnaam: 5SL60087_d...t_en.pdf
Bestandsgrootte:383 KB

Met cross aansluiten bedoel ik het volgende:

Aardlekautomaat voor aardlek en overstroom beveiliging.
Dan een installatie automaat die je dus niet in lijn aansluit maar gekruist. Dus nul van de Aardlekautomaat naar de fase van de installatieautomaat en omgekeerd.
Je aardlek automaat beveiligd dan tegen aardlek en schakelt fase en nul af bij aardlek of overstroom.
De 2e installatie automaat die je dus gekruist aansluit die beveiligd tegen overstroom mocht de walaansluiting fase en nul gekruist zitten. (Vind het persoonlijk ver gezocht!)

T.b.v je Victron omvormer; Siemens heeft 8A automaten 1-polig + Nul, typenummer. 5SL6008-7KL (nul Links) of 5SL6008-7 (nul rechts).

Beide zijn C-karakteristiek wat inhoud dat ze de overbelasting stroom uitschakelen bij 5-10x de nominale waarde (40-80A in jouw geval) waar een normale B-karakteristiek bij 3-5x de nominale waarde uitschakelt). De C-karakteristiek is dus iets trager.
V.w.b. De Kortsluitstroom die je af moet kunnen schakelen zou ik me geen zorgen maken. Een normale huis installatie, en dat wat je ook in de havens tegenkomt is echt max 4kA. Je zit tenslotte niet direct achter de wijktransformator en er liggen lange kabels naar de steigers die voor de nodige impedantie zorgen wat de kortsluitstroom die evt aan het einde optreedt doet reduceren.
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 17:19 door Benthouse. Reden: Tech spec bijgevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 18:01 #1539316

  • Kalimera
  • Kalimera's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Benthouse schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: 5SL60087_d...t_en.pdf
Bestandsgrootte:383 KB

Met cross aansluiten bedoel ik het volgende:

Aardlekautomaat voor aardlek en overstroom beveiliging.
Dan een installatie automaat die je dus niet in lijn aansluit maar gekruist. Dus nul van de Aardlekautomaat naar de fase van de installatieautomaat en omgekeerd.
Je aardlek automaat beveiligd dan tegen aardlek en schakelt fase en nul af bij aardlek of overstroom.
De 2e installatie automaat die je dus gekruist aansluit die beveiligd tegen overstroom mocht de walaansluiting fase en nul gekruist zitten. (Vind het persoonlijk ver gezocht!)

T.b.v je Victron omvormer; Siemens heeft 8A automaten 1-polig + Nul, typenummer. 5SL6008-7KL (nul Links) of 5SL6008-7 (nul rechts).

Beide zijn C-karakteristiek wat inhoud dat ze de overbelasting stroom uitschakelen bij 5-10x de nominale waarde (40-80A in jouw geval) waar een normale B-karakteristiek bij 3-5x de nominale waarde uitschakelt). De C-karakteristiek is dus iets trager.
V.w.b. De Kortsluitstroom die je af moet kunnen schakelen zou ik me geen zorgen maken. Een normale huis installatie, en dat wat je ook in de havens tegenkomt is echt max 4kA. Je zit tenslotte niet direct achter de wijktransformator en er liggen lange kabels naar de steigers die voor de nodige impedantie zorgen wat de kortsluitstroom die evt aan het einde optreedt doet reduceren.

En als ze niet gekruisd zijn??? Elke aut. zekering heeft een thermische magnetische schakeling en schakelt op beide polen uit. Neem een zekering naargelang je vermogen, elke zekering kan je gedurende een uur overbelasten met 20% vooraleer ze eruit gaat. succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 04 feb 2024 18:05 #1539319

Daarom gaf ik ook mijn persoonlijke noot dat ik het erg ver gezocht vind.
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 08 feb 2024 23:31 #1540139

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
De Siemens 1 module Aardlekautomaten zijn binnen. Even getest met batterij en helemaal in orde.
Geweldig!



@Jeroenpion: Een grinnik hier:))….want ik verdien juist mijn geld met alleen maar kijken:))

Tja en Victron, haha, als een Victron het niet doet ligt het 9 van de 10 keer echt aan mijzelf. Dat is zeker. En hun systemen zijn mooi en betrouwbaar gebleken.
Maar toch zitten er hier en daar wel wat haken en ogen aan dat meer en beter lezen absoluut noodzakelijk maakt en zelfs dan is een praktische implicatie ervan niet altijd vooraf helder.
Om t draadje een beetje on topic te houden...

Bv De scheidingstrafo’s heeft een onopvallend maar belangrijk Voltage “dingetje”. Dat resulteert in 10 volt meer uit dan in.
Met 235Volt stijgend naar de 240 en verder op het net wordt wel een grens van elektronische componenten bereikt. Van 115 naar 230 ingesteld is de verhoging bij 130 in, (2x130 +10= maar liefst 270Volt zo ervaarde Youtuber Saillife.

“230 = 8,6A wat is er dan mis met 10A afzekeren?”
Ehm….
Mn gedachten waren dat als het apparaat max 8,6A leveren kan, bij meer vraag misschien relais en elektronica in scheidingstrafo het eerder begeven.
De enige beveiliging lijkt een temp-sensor voor de ventilator te zijn, dus overbelasten lijkt te kunnen.

Maar als 10 Amp ook kan, vergemakkelijkt dat het zoeken en de prijs is lager waarschijnlijk.

Ik heb dagen geleden contact gehad met SEP en Schotman, over die 2 polige, 1 module, INS36-2BXX serie zekeringautomaten. Maar zij leveren niet aan particulieren en moet via een derde partij. Waarvan niemand het op voorraad had en eerst weer moet navragen.
Dat gaat dus véél langer duren dan gedacht.
Is SEP de enige die 2 polig, maw 2 zekeringen in een 1 module stopt?

@Benthouse:
Dank, want aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht! In theorie Is het resultaat van dat omgekeerd aansluiten het zelfde wat ik bedacht had maar dan in een een veel praktischer wel werkbare en logische oplossing.

Ompolen ver gezocht. Ehm.. Ik kwam er de afgelopen jaren best wel wat tegen. En van Schuko tot en met de zwarte oude krachtstroomaansluiting:)
Mijn doel is dat ook bij een hele kleine installatie, mijn meten en/of vergeten, al voor is. En zo veilig als mogelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 08 feb 2024 23:48 #1540141

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
Ompolen nr 2 en een verassing...

Ik kwam op de haven in gesprek met iemand die zijn elektrisch systeem controleerde met een stopcontact tester. Een socket tester met 3 van die lampjes/ledjes.
Hij ws er blij mee dus dacht ik eraan er ook een te kopen tot ik me iets bedacht.

Want deze lijken het ompolen te kunnen meten en weergeven.

Maar er over nadenkend is er ook een in mijn ogen gevaarlijke variant van ompolen die het apparaat gewoon weergeeft als ok. maar gevaarlijk kan zijn.
En dat is als Nul en Aarde in stopcontact verwisseld zijn. Dan meet hij OK, maar zou bij een fout van fase naar behuizing, de aardlek niet eens afslaan.


En als of de duvel er mee speelt met al dat elektra gepraat, zat ik gisteravond nog te werken en ...tik, al het licht uit.
De aardlek was eruit geklapt.
Alle meest waarschijnlijke als CV, een acculader, en electronisch zaken eruit gehaald en nog steeds kon ik hem niet resetten.

Tot ik uiteindelijk bij de lamp, tv, versterker verleng stekkerblok uitkwam.
Huh, al die apparaten hebben niet eens een geaarde stekker.

Het stekkerblok zelf heeft wel een beveiliging met Varistors dus dacht dat het die kapot waren, maar nee.

Zien jullie het? :lol:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 09 feb 2024 06:23 #1540147

Een slakje?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 09 feb 2024 07:34 #1540155

scope schreef :
Ompolen nr 2 en een verassing...

Ik kwam op de haven in gesprek met iemand die zijn elektrisch systeem controleerde met een stopcontact tester. Een socket tester met 3 van die lampjes/ledjes.
Hij ws er blij mee dus dacht ik eraan er ook een te kopen tot ik me iets bedacht.

Want deze lijken het ompolen te kunnen meten en weergeven.

Maar er over nadenkend is er ook een in mijn ogen gevaarlijke variant van ompolen die het apparaat gewoon weergeeft als ok. maar gevaarlijk kan zijn.
En dat is als Nul en Aarde in stopcontact verwisseld zijn. Dan meet hij OK, maar zou bij een fout van fase naar behuizing, de aardlek niet eens afslaan.


En als of de duvel er mee speelt met al dat elektra gepraat, zat ik gisteravond nog te werken en ...tik, al het licht uit.
De aardlek was eruit geklapt.
Alle meest waarschijnlijke als CV, een acculader, en electronisch zaken eruit gehaald en nog steeds kon ik hem niet resetten.

Tot ik uiteindelijk bij de lamp, tv, versterker verleng stekkerblok uitkwam.
Huh, al die apparaten hebben niet eens een geaarde stekker.

Het stekkerblok zelf heeft wel een beveiliging met Varistors dus dacht dat het die kapot waren, maar nee.

Zien jullie het? :lol:


Dit soort verlengsnoeren niet of zo min mogelijk gebruiken; en het in serie schakelen van meerdere verlengsnoeren of verdeeldoos is ook niet toegestaan. Dit is vaak een bron van ellende daar een evt kortsluiting aan het einde van de ketting niet of sterk vertraagd wordt door de beveiliging waardoor hij te laat afschakelt.

Op een boot gebruik ik alleen voor de verbinding naar de verdeelkast op de kade een snoer. Alles op de boot is korter en heeft een eigen beveiliging. Er is ook nog zoiets als selectiviteit. Vaak hebben havens een automaat of zekering van 6A of 10A beschikbaar. Maar als je op je boot onderverdeeld moeten de zekeringen of automaten kleiner zijn. Nadeel is dan dat het evt beschikbare vermogen ook gereduceerd wordt. Daarom doen velen het niet (ikzelf ook niet).
Maar de complete elektrische infrastructuur in havens is er vaak niet op uitgelegd om veel grotere verbruikers aan te sluiten. Daar gaat het fout. Vorig jaar op Oudeschild overbelasting van transformator omdat iedereen zijn elektrische kacheltje aan boord aan had. Daar was de boel niet op uitgelegd. Hier gaan velen aan voorbij maar het is wel de realiteit
Geen zeiler maar een meevarende die interesse heeft in de elektrische en electronica kant van de scheepvaart. Altijd open voor verbeterIng en vernieuwing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 09 feb 2024 07:48 #1540158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31612
RobertWalter1 schreef :
Een slakje?

Behalve dat "slakje" zie ik ook veel koffie.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 09 feb 2024 08:36 #1540172

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Calidris schreef :
RobertWalter1 schreef :
Een slakje?

Behalve dat "slakje" zie ik ook veel koffie.....

Ja daar is die slak op af gekomen , een meter kruipen met cafeïne gaat altijd beter .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 11 feb 2024 01:07 #1540543

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
Jaaa Slakje. Tja ik woon wat meer in het buitengebied en vaak de deur open.

Al veel binnen gehad van muisjes, kikkers, padden en zelfs 1 keer een jonge vos maar een slakje in een stekkerblok die ook nog eens de elektra platlegt nog nooit. hahaha.
Lang leve de aardlekschakelaars!

En koffie, ja dat ook, dat blok gaat ook al zo lang mee, ooit achter mn bureau gelegen dus dat verbaasd me niets:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zekeringkastje...kan/mag mijn "oplossing"? 16 feb 2024 22:19 #1541535

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 543
Het heeft even geduurd....langer dan dat je iets uit china besteld maar....

Ze zijn er.
Op de foto: de 2 polig gezekerd in 1 module:)


Even gekeken hoe klein het "standaard bootkastje" kan zijn met maar 2 modules:))




Mijn (voorlopige...want al die ruimte:)) versie.


En bedankt voor jullie input en meedenken!!! Top!



Onderstaand nog even de nummers van deze 1 module modellen.
_____________________________________________________

1 module Aardlekautomaat: Siemens 5SV1316-6KK16
- RCBBO B16 30mA Type:A
- SpanningOnafhankelijk!
_____________________________________________________

1 module zekeringsautomaat
10 Amp SEP-Europe nr: INS36-2B10
16 Amp SEP-Europe nr: INS36-2B16
- volledig 2 polig, beide polen (Nul en Fase gezekerd)
- 16 en 10 Amp B-kar
______________________________________________________

1 module Schakelaar/Isolator: SEP-Europe HS18
-Volledig 2 polig,
-40Amp 412V
______________________________________________________
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 feb 2024 22:21 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl