Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024?

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 10:46 #1541438

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
Klopt.

Kleine toevoeging: je laadt de lfp niet op “via” de startaccu maar “langs” de startaccu. Ze staan parallel!
Via” in de zin van “vanuit” moet juist voorkomen worden.

De startaccu heeft m.b.t. de dynamo i.r.t. gebruik met lfp de volgende functies:
-het dynamo laadprofiel hoeft niet gewijzigd: dat zit in de dc-dc
-op de dynamo (regulator) blijft een accu aangesloten ook als de dc-dc/bms/lfp combinatie afschakeld.
-de dc-dc beperkt de laadstroom. Die moet dus een beperkende maat hebben. De extra laadstroom om de startaccu te vullen duurt kort.
-de dc-dc moet uitgeschakeld worden als de laadstroom wegvalt opdat de dc-dc niet “vanuit” de startaccu gaat laden.

Een (kleine) DC-DC maakt van een “drop-in” lfp component een drop-in systeem oplossing die met weinig kennis van zaken toepasbaar is in een twee accu systeem. Zoals besproken [in strike]jouw[/strike] draadje LiFePO4 v Amazon.com van@TV1967 (referentie gewijzigd).

Er zijn tientallen andere oplossingen die in specifieke gevallen met kennis van zaken beter, leuker of gewoon anders zijn.
Daar gaat dit draadje over.
Laatst bewerkt: 16 feb 2024 12:48 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 11:00 #1541442

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Booty24 schreef :
Klopt.

Kleine toevoeging: je laadt de lfp niet op “via” de startaccu maar “langs” de startaccu. Ze staan parallel!
Via” in de zin van “vanuit” moet juist voorkomen worden.

De startaccu heeft m.b.t. de dynamo i.r.t. gebruik met lfp de volgende functies:
-het dynamo laadprofiel hoeft niet gewijzigd: dat zit in de dc-dc
-op de dynamo (regulator) blijft een accu aangesloten ook als de dc-dc/bms/lfp combinatie afschakeld.
-de dc-dc beperkt de laadstroom. Die moet dus een beperkende maat hebben. De extra laadstroom om de startaccu te vullen duurt kort.
-de dc-dc moet uitgeschakeld worden als de laadstroom wegvalt opdat de dc-dc niet “vanuit” de startaccu gaat laden.

Een (kleine) DC-DC maakt van een “drop-in” lfp component een drop-in systeem oplossing die met weinig kennis van zaken toepasbaar is in een twee accu systeem. Zoals besproken in jouw draadje.

Er zijn tientallen andere oplossingen die in specifieke gevallen met kennis van zaken beter, leuker of gewoon anders zijn.
Daar gaat dit draadje over.

Precies. Om die reden heb ik de DC-DC niet op de startaccu aangesloten, maar op de "huishoud"-uitgang van mijn Victron Argofet laadstroomverdeler. En voor een kleine DC-DC gekozen. Dan kán ik langdurig op de motor varen zonder me zorgen te maken over overlading van de huishoudaccu. De bulk van de lading komt overigens uit de zonnepanelen. Ik begrijp die behoefte om met tientallen ampères tegelijk te laden niet zo. Veel stroom, dikke kabels enz.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 11:10 #1541443

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Voor Xander gaat het om een boot voor lange reizen. Full time aan boord levend. Dan wil je graag alle energie die je kunt krijgen zo efficiënt mogelijk in je accu’s krijgen en gebruiken.

Een dc dc vanaf start accu naar huishoud lfp is een leuke simpele oplossing voor bestaande installaties met een kleine dynamo en upgrade naar drop in lithium. Maar bij een grotere dynamo laat je een hele hoop energie liggen.

Als je nu de keuze hebt om een nieuwe motor en dynamo combi te gaan bestellen, je hele elektrische systeem gaat aanpakken en lithium gaat installeren zou ik voor maximaal rendement gaan. Dit haal je door direct met een grote dynamo en een externe regelaar je huishoud accu te laden. Dan vanaf de huishoud een kleine dc dc lader om je start accu op pijl te houden. Eventueel kun je ook eens kijken om de motor zonder dynamo te bestellen, en een losse balmar of Elektromaax dynamo te installeren met externe regelaar van Elektromaax, balmar of de ws500.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 11:34 #1541448

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Er zijn tientallen draadjes over dit onderwerp. Ze hebben allemaal het zelfde verloop. Het draait uiteindelijk om het rendement van een dynamo. Wat niet als lading in je accu terecht komt komt als warmte vrij in je motorruim. Het komt neer op de thermodynamische balans in je motorruim. Die door de aanwezigheid van een motor van ± 80 graden al best warm is.
De warmte ontwikkeling in een dynamo is voor een groot deel behoorlijk makkelijk uit te rekenen met de formule* P= I2 R
Dit moet je dan uitrekenen voor de veldstroom, rotorstroom en door de plus en min diodes.
Dat geeft een inzicht in de hoeveelheid warmte die je af moet voeren.

Om een idee te hebben hoe je die warmte af moet voeren is een vergelijk met de koeling van een computer inzichtelijk.

* Merk op dat in deze formule het voltage niet voor komt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 16 feb 2024 11:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 11:42 #1541451

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Hugy schreef :
Voor Xander gaat het om een boot voor lange reizen. Full time aan boord levend. Dan wil je graag alle energie die je kunt krijgen zo efficiënt mogelijk in je accu’s krijgen en gebruiken.

Goed punt. Uitgaande van de boot van TS (een Granada 31) was dat niet bij me opgekomen. In veel reisdraadjes is toch de teneur dat 31 voet te klein zou zijn voor lange reizen, laat staan voor permanent verblijf.Niet dat ik het daar mee eens ben overigens, maar dat terzijde.

Wat overigens niet wegneemt dat het ook bij lange reizen niet per se voordelig om met enorme laadstromen te werken. Je moet ook maatregelen nemen om overlading te voorkomen. Wie lange reizen maakt, zal ook solar en misschien ook een windgenerator aan boord hebben.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 12:46 #1541468

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Xander heeft net een project draadje geopend over zijn nieuwe boot een Bavaria 390 lagoon. Misschien handig om dit draadje daarmee samen te voegen? Gaat ondertussen al niet meer over een inkoop actie.

Grotere stromen op een boot zijn geen enkel probleem zolang het systeem daarop is aangepast. Aangezien hier voor een volledig nieuw systeem wordt gegaan zou ik het dan ook direct goed aanpakken omdat het nu het voordeligste is om te doen. Op een gemiddelde vertrekkers boot is ook een grotere omvormer aanwezig die flinke stromen trekt. Wind generatoren zie je nog maar weinig hier op vertrekkers boten als ik om me heen kijk. Efficiëntie is laag, nemen veel ruimte in, maken lawaai en geven vaak schaduw op plekken waar juist zonnepanelen worden geïnstalleerd. Het overgrote deel zie je daarom alleen zonnepanelen hebben. Dit aangevuld met een goede dynamo op je motor is een perfecte oplossing om altijd voldoende stroom te hebben.

Staat alleen nog de vraag open of de boot nu al 24v is? En wat eventueel de keuze is om deze om te bouwen naar 24v?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 13:46 #1541478

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Eclips schreef :
Hugy schreef :
Voor Xander gaat het om een boot voor lange reizen. Full time aan boord levend. Dan wil je graag alle energie die je kunt krijgen zo efficiënt mogelijk in je accu’s krijgen en gebruiken.

Goed punt. Uitgaande van de boot van TS (een Granada 31) was dat niet bij me opgekomen. In veel reisdraadjes is toch de teneur dat 31 voet te klein zou zijn voor lange reizen, laat staan voor permanent verblijf.Niet dat ik het daar mee eens ben overigens, maar dat terzijde.

Wat overigens niet wegneemt dat het ook bij lange reizen niet per se voordelig om met enorme laadstromen te werken. Je moet ook maatregelen nemen om overlading te voorkomen. Wie lange reizen maakt, zal ook solar en misschien ook een windgenerator aan boord hebben.

Zoals Hugo zei heb ik inderdaad een Bavaria 390 gekocht. Ik zit nu nog in de ontwerpfase van de elektra en idd solar en wind gaan daar ook onderdeel van uitmaken, evenals een sleepgenerator.
De door Hugo aangehaalde electromaax ziet er interessant uit, daar ga ik even beter naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 13:49 #1541479

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
3Noreen schreef :
Er zijn tientallen draadjes over dit onderwerp. Ze hebben allemaal het zelfde verloop. Het draait uiteindelijk om het rendement van een dynamo. Wat niet als lading in je accu terecht komt komt als warmte vrij in je motorruim. Het komt neer op de thermodynamische balans in je motorruim. Die door de aanwezigheid van een motor van ± 80 graden al best warm is.
De warmte ontwikkeling in een dynamo is voor een groot deel behoorlijk makkelijk uit te rekenen met de formule* P= I2 R
Dit moet je dan uitrekenen voor de veldstroom, rotorstroom en door de plus en min diodes.
Dat geeft een inzicht in de hoeveelheid warmte die je af moet voeren.

Om een idee te hebben hoe je die warmte af moet voeren is een vergelijk met de koeling van een computer inzichtelijk.

* Merk op dat in deze formule het voltage niet voor komt.

Als ik je goed begrijp komt het voltage indirect wel voor omdat je een optimale verhouding wilt van het aantal watt dat je uiteindelijk in je accu krijgt, dus een 24v dynamo zoals je eerder stelde is te prefereren. 40A laden op 24v levert nu eenmaal meer op dan op 12v.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 14:04 #1541481

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Er was een forummer (Rene geloof ik) die zijn 125A bij 12v Valeo alternator (standaard ding op bepaalde recentere Yanmars) direct aan zijn Lifepo4 accu's geknoopt had en de ingebouwde temperatuur-gestuurde begrenzing het werk liet doen. Het ding regelde vrij snel terug naar zo'n 50A en bleef daar op hangen. Dat lijkt dan zo'n beetje de grens te zijn qua temperatuur ontwikkeling volgens het ding zelf, al zal dat bij elke motorruimte wel anders liggen. Een manier van laadstroom regelen zonder extra hardware die me op zich wel aansprak. Misschien heeft die 120A alternator op de Volvo dat ook?

Ik durfde dat zelf niet aan met dezelfde alternator (ding is me te duur) en ben ook maar voor de DC-DC gedaan, instelbaar van 0 tot 50A (nu op 30A ingesteld). Maar bij 50A uit een 125A heb ik wel een beter gevoel dan bij 50A uit een 50A alternator. Al is die 125A wellicht deels ook marketing en alleen kortstondig haalbaar in een auto met minstens rijwindkoeling. Welke auto trekt er nu constant 125A uit zijn alternator zoals lifepo4 wel kunnen doen?
Laatst bewerkt: 16 feb 2024 14:08 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 16 feb 2024 18:32 #1541510

3Noreen schreef :
De warmte ontwikkeling in een dynamo is voor een groot deel behoorlijk makkelijk uit te rekenen met de formule* P= I2 R
Dit moet je dan uitrekenen voor de veldstroom, rotorstroom en door de plus en min diodes.

Bij een rendement van 100% is de warmteontwikkeling in de dynamo toch nul? En bij een 0% rendement zoals jij voorstelt? Verder geven de lagers, de wrijving van de snaar over de poelie etc ook warmte. Niet eenvoudig uit te rekenen - wel te meten. Ligt typisch tussen 70 en 80%. Een zwaardere dynamo is gemaakt om meer warmte af te voeren dan een lichtere (grotere fan en meer warmteafgevens oppervlak) en zal bij dezelfde stroom dus koeler opereren en daardoor langer mee gaan. Zoals 3Noreen zegt is de luchtstroom in een motorruimte al veel slechter dan in een auto.

www.power-technology.com/contr...ternator-efficiency/
Laatst bewerkt: 16 feb 2024 18:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 13:37 #1543667

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Ok, ik heb me wat ingelezen en heb deels een plan van aanpak, maar ook nog wat vragen.

Het plan is om bij NKON 8x Eve A-grade 304Ah cellen te kopen en die in een 8s config te plaatsen om zo een 24v bank te maken.
Daar komt dan een JK Active Balance BMS bij, met waarschijnlijk 150A. Reden van deze hoge stroom is dat ik tzt o.a. op inductie wil gaan koken, waarbij ik aan boord zal wonen.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is: ik zie een aantal video’s over het inklemmen van de batterijen, soms bv door ze in te spannen, dan in te tapen met een rekvrije tape, en dan die klemmen weer te verwijderen. Is dat een geaccepteerde en zinvolle methode? En zo ja, doe ik dat per 4, of alle 8 in 1x? En wat is het nut van papier/folie tussen de cellen?

En zijn er bakken waar zo’n 8s config in past? Ik ben die nog niet tegengekomen, maar waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde termen. Kunnen jullie me daarbij verder helpen?
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 13:40 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 14:40 #1543680

Of kijken of je ergens een generator kwijt kunt , mijn generator laad sneller dat welke constructie op basis van de bij ons geleverde dynamo's op de motoren , die alles kunnen behalve een grote stroom lang leveren.

Ik heb een Yanmar 3YM20 met een hitachie dynamo 125A deze heb ik via 2 parallel staande DC DC omvormers op 60A laden staan . Zelfs die 60A haal je niet hij gaat binnen 10 minuten terug regelen naar ongeveer 45A dan langzaam naar 40A . Dat bleek uit de praktijk test en op het schermpje kijken wat de stroom doet .

Met de generator laad ik via de multiplus met 120A en gewoon tot de accu's vol zijn 3x zo snel dus en dat scheelt uren .
Generator en motor laad je dan gecombineerd met 160A / 165A

Koken doe ik elektrisch , dan start ik de generator even , voordeel ik heb een kleinere omvormer nodig , 2000VA heb ik de generator levert de grootste hap , de rest komt uit de LFP , als de plaat heet is en even uit gaat de multiplus direct de accu's weer laden , kortom piepers gaar en de accu's nog steeds vol :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 16:47 #1543726

XanderB schreef :
Het plan is om bij NKON 8x Eve A-grade 304Ah cellen te kopen en die in een 8s config te plaatsen om zo een 24v bank te maken.
Daar komt dan een JK Active Balance BMS bij, met waarschijnlijk 150A. Reden van deze hoge stroom is dat ik tzt o.a. op inductie wil gaan koken

150 A * 24 V = 3,6 kW, da’s ongeveer anderhalve Origo pit qua vermogen. Red je je daarmee?

Binnen 2 uur is je accu dan van bomvol naar helemaal leeg.

Vraag 3Noreen eens, die kookt ook electrisch en heeft zijn zaakjes goed voor elkaar heb ik het idee. In de praktijk kook je niet langdurig op vol vermogen lijkt mij; wel als je snel water aan de kook wilt brengen of de biefstukpan loeiheet wilt hebben.

Denk dat een generator of meer capaciteit geen overbodige luxe zal zijn (maar praktijkervaringen van anderen zijn meer waard dan wat mij lijkt uiteraard)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 16:58 #1543729

Koken ik kook op 2 pitten , kost je ongeveer 0,8 kWh tot max had ik 1 kWh rijst of piepers koken en een stukkie vlees of vis .

Toch behoorlijke aanslag op je accu capaciteit compenseren met bv zonnepanelen is dat haast geen doen buiten wat je natuurlijk al aan verbruik hebt aan boord.

Uit de victron VRM


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 17:08 #1543734

Hoe heb deze dag de SOC op 100% gehouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 17:11 #1543735

Walstroom .

Dus goed nadenken of je een omvormer / lader koop of ook iets met een transfer power ....... zoals in de multiplus 2 .
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 17:13 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 17:55 #1543748

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
XanderB schreef :
Wat me nog niet helemaal duidelijk is: ik zie een aantal video’s over het inklemmen van de batterijen, soms bv door ze in te spannen, dan in te tapen met een rekvrije tape, en dan die klemmen weer te verwijderen. Is dat een geaccepteerde en zinvolle methode? En zo ja, doe ik dat per 4, of alle 8 in 1x?

Toen ik een paar jaar geleden mijn accu bouwde heb ik daar veel tijd aan besteed; om het te snappen. Twijfelde ook hoe het aan te pakken. Totdat ik mij realiseerde dat de fabrikant (EVE) in zijn datasheet iets voorschrijft wat niemand in de praktijk zal doen: Zorgen voor een constante druk op de cellen, terwijl de cellen zelf uitzetten en krimpen. Dan heb je een actief geregeld systeem nodig. Dat alles om de levensduur van de cellen te verlengen, met, als ik het goed herinner, iets van een factor 2. Nu lees ik dat je een live aboard bent, dus voor jou kan het relevant zijn, maar voor heel vele niet.
En wat is het nut van papier/folie tussen de cellen? [/quote]
Er zit een dun (blauw) folie om de cellen die zorgt voor de electrische isolatie. Die kan eenvoudig beschadigd raken, te meer als de accupack in een voer/vaartuig is geplaatst.

Ik heb zelf siliconenbakmatten er tussen gezet.
En zijn er bakken waar zo’n 8s config in past? Ik ben die nog niet tegengekomen, maar waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde termen. Kunnen jullie me daarbij verder helpen?
Ik heb een 4S met BMS, shunt, kortsluitbeveiliging e.d. in een standaard accubak gemonteerd (was een heel gepas en gemeet).

Perry
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 17:56 door perry2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 18:18 #1543755

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16854
XanderB schreef :
Het plan is om bij NKON 8x Eve A-grade 304Ah cellen te kopen en die in een 8s config te plaatsen om zo een 24v bank te maken.
Daar komt dan een JK Active Balance BMS bij, met waarschijnlijk 150A. Reden van deze hoge stroom is dat ik tzt o.a. op inductie wil gaan koken
Nu ken ik de JK niet goed maar ik zou een bms type willen waarbij de stroom niet door de bms gaat maar rechtstreeks van de accucellen komt. Daar is in de oudere draadjes al meer over geschreven.
Zie bijv. een 123 bms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 18:33 #1543759

Ik gebruik (nu 2 seizoenen zonder problemen) wel zo’n geïntegreerde BMS, maar heb daar voor noodgevallen/falen een overbruggingsschakelaar overheen gezet. Niet nodig gehad dus, maar ik trek maar lage stromen; factor 10 lager ongeveer…

Je installatie wordt er wel een stuk eenvoudiger en compacter door dan met externe relais, je eigen afweging. In het lekendraadje langdurig besproken (met veel meningen, uiteraard…).
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 18:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 20:18 #1543812

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Jeroen-Pion schreef :
Of kijken of je ergens een generator kwijt kunt , mijn generator laad sneller dat welke constructie op basis van de bij ons geleverde dynamo's op de motoren , die alles kunnen behalve een grote stroom lang leveren.

Ik heb een Yanmar 3YM20 met een hitachie dynamo 125A deze heb ik via 2 parallel staande DC DC omvormers op 60A laden staan . Zelfs die 60A haal je niet hij gaat binnen 10 minuten terug regelen naar ongeveer 45A dan langzaam naar 40A . Dat bleek uit de praktijk test en op het schermpje kijken wat de stroom doet .

Met de generator laad ik via de multiplus met 120A en gewoon tot de accu's vol zijn 3x zo snel dus en dat scheelt uren .
Generator en motor laad je dan gecombineerd met 160A / 165A

Koken doe ik elektrisch , dan start ik de generator even , voordeel ik heb een kleinere omvormer nodig , 2000VA heb ik de generator levert de grootste hap , de rest komt uit de LFP , als de plaat heet is en even uit gaat de multiplus direct de accu's weer laden , kortom piepers gaar en de accu's nog steeds vol :)

Interessante gedachte… In het geval van een Multiplus II 24/3000/70 zou dat betekenen dat ik 24*70=1680W nodig zou hebben om te laden, dat is dus een generator die nominaal 1680W oftewel 1,2*1680=2016kVA kan draaien. Dan is een Honda 22i dus al te klein en zou ik voor een 32i moeten gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 20:21 #1543816

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Nachtvlinder schreef :

150 A * 24 V = 3,6 kW, da’s ongeveer anderhalve Origo pit qua vermogen. Red je je daarmee?

Binnen 2 uur is je accu dan van bomvol naar helemaal leeg.

Vraag 3Noreen eens, die kookt ook electrisch en heeft zijn zaakjes goed voor elkaar heb ik het idee. In de praktijk kook je niet langdurig op vol vermogen lijkt mij; wel als je snel water aan de kook wilt brengen of de biefstukpan loeiheet wilt hebben.

Denk dat een generator of meer capaciteit geen overbodige luxe zal zijn (maar praktijkervaringen van anderen zijn meer waard dan wat mij lijkt uiteraard)

Je hebt bij inductie veel minder vermogen nodig omdat je minder warmteverlies hebt, dus in de praktijk zal het wel meevallen denk ik. Maar ik zal de rekensom voor meer accucapaciteit en een generator nog eens goed bekijken.
Laatst bewerkt: 28 feb 2024 20:22 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 28 feb 2024 20:26 #1543817

De Honda 22i levert max 2,2kw , verstandig is om hem langdurig op 75% te laten draaien zit je op 1650W .

Zit je toch al aardig in de buurt , een 32i is ruim voldoende , als dat kan ...... ja mooi ! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 29 feb 2024 09:19 #1543866

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Ik snap het punt niet helemaal om een generator te gaan gebruiken om inductie te koken. Om te zorgen dat je niet met gas hoeft te slepen ga je dan elke keer een herrie ding uit je bakskist halen en aan dek zetten, is de rest van de ankerplek blij mee, en kan je in plaats van met gas met benzine gaan slepen. Lijkt me erg inefficient, waarom dan niet gewoon direct op gas koken?

Als ik als vertrekker om me heen kijk en mijn eigen ervaringen erbij pak voor inductie koken. Inderdaad zoals Jeroen noemt ongeveer een 0.6-1.2kwh aan stroom verbruik voor het koken van een maaltijd. Zelf een Ikea inductie plaatje aan boord die gewoon op het gasstel staat. Hiermee koken we voor anker eigenlijk altijd. Maar geeft ook nog de mogelijkheid om gas te gebruiken mocht accu laag staan vanwege veel bewolkte dagen. Op standje 6-7 gebruikt die zo'n 100-120a op 13.3v lithium. Meer dan zat hitte om alles te kunnen koken wat we willen en eigenlijk alles wat we kunnen bedenken werkt prima met 1 pit als je een beetje plant. Dit alles op een victron 2000multiplus. Wil je 2 pitten tegelijk kan ik wel aanraden om naar een 3000va multiplus te gaan.

Een groter ding voor elektrisch koken is de stroom opwekking dat bepaalt eigenlijk of het zin heeft of niet. Wil je echt elektrisch kunnen koken heb je toch wel minimaal 600-1000wp aan panelen nodig afhankelijk van de rest van de verbruikers in je systeem om te zorgen dat je de energie weer aanvult elke dag. Zonder dat ben je uiteindelijk de stroom weer aan het aanvullen met je dieselmotor of generator. Dan kan je net zo goed direct op gas koken, veel efficiënter en goedkoper. Dus begin met de stroom opwekking.

Voor een goede dynamo kijk eens naar de producten van Balmar of Elektromaax. Makkelijk 100-200a laden vanaf je dynamo, hier een 120a dynamo op de motor met Balmar MC614 regelaar en doet constant temperatuur geregeld ~100a. Maar met 1010wp aan panelen draai ik eigenlijk nooit stroom. Maar wel mooi mee genomen als je toch een stukje motort.

Voor de hoge stromen zou ik niet zo bang zijn met een 3000va omvormer. Eigenlijk alle vertrekkers die ik ken die elektrisch koken aan boord hebben een 2000-3000va multiplus op 12v draaien met lithium accus. Uiteraard zorgen voor een goede installatie maar dat moet je op 24v ook. Dus dan snap ik die 24v overstap niet helemaal. Hoop extra werk, kosten en complexiteit.

Voor de BMS de JK bms is een leuke, eventueel dus 2 pakketen maken van 4 cellen met een eigen bms en dan parallel zetten voor een 12v configuratie. Andere opties zijn inderdaad de 123bms, die kan ook met het victron systeem communiceren net als de REC BMS. Maar deze vergen wel externe relays.

PS.
Vraag de MODS even om dit draadje aan je project draadje toe te voegen? OF de titel aan te passen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 29 feb 2024 10:16 #1543880

Waarom een generator , omdat je accu's hebt en de hele mik mak .

Vooral als je veel wilt ankeren etc dus ver weg van de walstroom is de generator je backup om te laden . Het laden op je hoofdmotor , tja uren zonder amper een belasting laten draaien .......? die 120A is niet echt een serieuze belasting , wel een belasting natuurlijk .

De generator is veel efficiënter als het er op aan komt .

Grappige is dat je zegt ; zullen ze blij mee zijn op je anker plek , terwijl nu net mijn ervaring is rond de anker plekken bij de Balearen , dat ongeveer zo rond 18:00 - 19:00 links en rechts wat aan gaat :whistle:

Het kan best stil hoor ik heb een Inverter generator uit zijn originele behuizing gesloopt en in een rvs kist gestopt , vaste aansluiting uitlaat en een 100mm slang om de warme koellucht weer uit de bak te halen.

Echt heel stil wordt het niet , maar meer dan fijn stil op de boot . Je hoort dat hij loopt maar is verre van irritant , lastig te omschrijven .





Ik kijk altijd voornamelijk naar opwekken en minder naar opslag . Ik heb bv dit jaar behoorlijk wat zonnepanelen bij geplaatst, 450wh totaal . Toch redt je het daar niet mee om te koken. Nu denk ik dat je op een monohull al sneller door de plaatsen heen bent dan bv op een catamaran waar je veel vlak oppervlak hebt .

Ook merk ik dat door de jaren heen het stroom verbruik aan boord gigantisch is toegenomen , door alle apparaatjes , 100 tot 120 W is gewoon continu het verbruik bij mij . Toch een 10A nou ga dan maar rekenen .

Nu is de zon hier behoorlijk , dus nachtje ontladen , zijn ze eind van de dag weer vol , maar niet op 3 dagen zeer bewolkt .

Dan kun je wel op gas koken , maar dan heb je nog steeds niets voor het laden van je accu's , oké die extra dynamo die wel 120A kan laden , zo'n dynamo kost ook echt serieus geld 2000,00 is geen uitzondering !!

Dus ik ben daags blij met de generator , boiler ook weer warm en nog meer van die fijne zaken .

Opslag leuk , maar mijn vraag is altijd als het leeg is , kun je het dan ook weer laden ? Hoe en hoe snel ? Daar zit de crux .
Koken op gas kan prima , elektrisch inductie bevalt me veel beter om eerlijk te zijn maar dat is persoonlijk.

Vaak is een jerrycan benzine makkelijker te verkrijgen dan een gasflesje , want je ligt altijd in een haven waar ze net een ander merk hebben etc ....... niet erg daarvoor heb je een reservefles en dan komt dat de haven verderop wel weer .

Dus ik heb 400Ah 12 LFP , 650Wp zonnepanelen en nog een slientwind windmolen die het aardig doet als er wind is dus kan redelijk wat opwekken , en toch zou ik niet zonder generator willen. Dat heb ik 1 jaar , en dan moest ik toch na 10 - 12 dagen aan de stekker , elke dag iets meer eruit dan erin . Erg nee . Maar nu kan ik kiezen of aan de satekker of even een uurtje de generator laten draaien .

Keuzes allemaal keuzes en persoonlijk . goed en fout is hier niet van toepassing

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

DIY LiFePO4 (inkoopactie oid) 2024? 29 feb 2024 18:25 #1543943

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
perry2 schreef :
XanderB schreef :
Wat me nog niet helemaal duidelijk is: ik zie een aantal video’s over het inklemmen van de batterijen, soms bv door ze in te spannen, dan in te tapen met een rekvrije tape, en dan die klemmen weer te verwijderen. Is dat een geaccepteerde en zinvolle methode? En zo ja, doe ik dat per 4, of alle 8 in 1x?

Toen ik een paar jaar geleden mijn accu bouwde heb ik daar veel tijd aan besteed; om het te snappen. Twijfelde ook hoe het aan te pakken. Totdat ik mij realiseerde dat de fabrikant (EVE) in zijn datasheet iets voorschrijft wat niemand in de praktijk zal doen: Zorgen voor een constante druk op de cellen, terwijl de cellen zelf uitzetten en krimpen. Dan heb je een actief geregeld systeem nodig. Dat alles om de levensduur van de cellen te verlengen, met, als ik het goed herinner, iets van een factor 2. Nu lees ik dat je een live aboard bent, dus voor jou kan het relevant zijn, maar voor heel vele niet.
En wat is het nut van papier/folie tussen de cellen?
Er zit een dun (blauw) folie om de cellen die zorgt voor de electrische isolatie. Die kan eenvoudig beschadigd raken, te meer als de accupack in een voer/vaartuig is geplaatst.

Ik heb zelf siliconenbakmatten er tussen gezet.
En zijn er bakken waar zo’n 8s config in past? Ik ben die nog niet tegengekomen, maar waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde termen. Kunnen jullie me daarbij verder helpen?
Ik heb een 4S met BMS, shunt, kortsluitbeveiliging e.d. in een standaard accubak gemonteerd (was een heel gepas en gemeet).

Perry[/quote]

Dit is de enige reactie die inhoudelijk ingaat op de vragen die ik heb gesteld. Perry, bedankt daarvoor. Siliconen bakmatten klinkt als een interessante oplossing. In ieder geval wel overwegen om dus iets tussen de individuele cellen te plaatsen.

Perry, begrijp ik goed dat jij je 4s verder niet hebt ingesloten? Of kunnen ze dankzij die accubak niet uitzetten?

Begrijp ik goed dat er niemand is die ervaring heeft met een 8s config? Ik ben zelf op internet ook nog geen voorbeelden tegengekomen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik op de verkeerde termen zoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl