zeilbootje schreef :
Jeroenb61 schreef :
Zolang de lfp’s stroom vragen van de dc-dc, vraagt de dc-dc stroom van de lood accu en vraagt de lood accu stroom van de victron die gewoon bulk stroom zal geven. Als de dc-dc afschakelt omdat de lfp vol is dan laad de victron de lood accu vol en gaat dan in druppel ofzo.
Dat is toch geen probleem.
Dank voor de toelichting. Dus een hulp accu is een must?
Hier kan ik niet mijn boegschroef accu’s voor gebruiken want die staan helemaal voor in. Dan zijn de kabels waarschijnlijk niet dik genoeg voor de stroom die er gaat lopen.
Een hulpaccu is geen must voor de DC-DC!
De dynamo, en het bijzonder de AC-DC regelaar, heeft
altijd iets van 12V nodig en die mag niet aan die zijde afgeschakeld worden.
Daarom heb je een 12V accu nodig aan je dynamo parallel aan de DC-DC.
Het is een veelverbreid misverstand dat die accu als input dient. Dat is juist niet de bedoeling. Die accu dient alleen ter bescherming van de dynamo tegen het uitschakelen van de DC-DC.
De DC-DC hoeft dus niet aan de accu aangesloten. Dit mag ook aan de zijde van de mosfet aan dezelfde pool als een accu.
De sensordraad moet er juist voor te zorgen dat die accu
nooit een input-accu wordt. Dat is precies
niet de bedoeling.
Helaas draagt Victron zelf bij aan deze (spraak-)verwarring:
Het maakt in principe niet uit of je hiervoor je start- of je boegschroefaccu gebruikt.
Echter, mocht er ooit iets mis gaan, bijvoorbeeld omdat er iets lostrilt of een verkeerde instelling of wat je nu nog niet bedenken kan, dan is het minder erg als dan toch per ongeluk de boegschroefaccu leeg getrokken wordt, want dan kun je altijd nog starten en wat later doet ook je boegschroef het weer.
Je hebt die keuze dus die keuze kun je ook maken.
Als je nog gewicht besparen wilt dan kun je er ook voor kiezen om de lfp’s op de plek van de boegschroef accu te plaatsen.
De boegschroef gebruik je alleen als de motor draait dus dat kost geen autonomy.
De kabels naar je boegschroefaccu zijn dik genoeg om de servicestroom zonder verlies terug te leiden.
In jouw schema zie ik
twee lfp’s. Is één grote lfp niet veel makkelijker?
Im jouw schema kunnen dus twee boegschroefaccu’s weg. Eén lfp kan weg.
Dan blijft er 1 lfp over en een startaccu en dan kan je terug naar het schema van Victron.
Daar zet je dan een Victron IP22/30A naast ipv de 50A en de besparing stop je in de meerprijs voor een XS.
Hieronder jouw plaatje met mijn wijzigingen op componenten niveau: