Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 07:12 #1566460

Je kan een keer bij mij aan boord komen kijken hoe ik het gedaan heb, ik lig in Hellevoetsluis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 07:26 #1566465

Jeroenb61 schreef :
zeilbootje schreef :
Heel mooi allemaal. En heel duidelijk.

Maar hoe nu de start en boegschroef accu te laden met wallstroom?

De dc-dc lader de lfp laden vanaf een accu. In jouw geval als je geen hulp accu kunt plaatsen de boegschroef accu.
Je victron de start en boegschroef accu laten laden.
Zorg dat de dc- dc lader minder vermogen vraagt dan de victron kan leveren om pendelen te voorkomen.
Je dynamo laad de boegschroef en start accu via de diode scheider.

Oké. Ik denk dat ik dit begrijp en zou een oplossing kunnen zijn. Echter de DC-DC kan max 30am geven. De victron accu lader 50 amp. Dus walstroom laden via de DC-DC is niet de meest ideale oplossing. Zeker niet als ik 2x230amp service accu’s wil plaatsen.

Er moet nog een andere oplossing zijn. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 07:34 #1566470

Waarom is walsstroom laden via dc-dc niet ideaal?
Ik laad met 40 amp dc-dc, 3 sets LFP van 280 Ah.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 07:40 #1566472

Jeroenb61 schreef :
Waarom is walsstroom laden via dc-dc niet ideaal?
Ik laad met 40 amp dc-dc, 3 sets LFP van 280 Ah.

Hoe werkt dat dan kwa laad profiel?

De wall stroom lader doet de load accu’s laden volgens het load profiel. De DC-DC is ingesteld op Lithium. Maar als de DC-DC geen spanning/stroom meer krijgt omdat het load profiel klaar is, hoe wordt dan de lithium verder geladen?

Ik zal wat over het hoofd zien maar het lijkt me dat die twee niet lekker samen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 07:50 #1566480

Zolang de lfp’s stroom vragen van de dc-dc, vraagt de dc-dc stroom van de lood accu en vraagt de lood accu stroom van de victron die gewoon bulk stroom zal geven. Als de dc-dc afschakelt omdat de lfp vol is dan laad de victron de lood accu vol en gaat dan in druppel ofzo.
Dat is toch geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 07:54 #1566482

Jeroenb61 schreef :
Zolang de lfp’s stroom vragen van de dc-dc, vraagt de dc-dc stroom van de lood accu en vraagt de lood accu stroom van de victron die gewoon bulk stroom zal geven. Als de dc-dc afschakelt omdat de lfp vol is dan laad de victron de lood accu vol en gaat dan in druppel ofzo.
Dat is toch geen probleem.

Dank voor de toelichting. Dus een hulp accu is een must?

Hier kan ik niet mijn boegschroef accu’s voor gebruiken want die staan helemaal voor in. Dan zijn de kabels waarschijnlijk niet dik genoeg voor de stroom die er gaat lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 07:58 #1566486

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14898
Jeroenb61 schreef :
Zolang de lfp’s stroom vragen van de dc-dc, vraagt de dc-dc stroom van de lood accu en vraagt de lood accu stroom van de victron die gewoon bulk stroom zal geven. Als de dc-dc afschakelt omdat de lfp vol is dan laad de victron de lood accu vol en gaat dan in druppel ofzo.
Dat is toch geen probleem.

Wat gebeurt er dan ondertussen met de lood accu. Raakt die ooit eens vol en geëgaliseerd, of gaat die overladen worden ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 08:09 #1566490

Jeroenb61 schreef :
Waarom is walsstroom laden via dc-dc niet ideaal?
Ik laad met 40 amp dc-dc, 3 sets LFP van 280 Ah.
Ts heeft een aparte acculader voor zijn service accu's. Er is dus geen noodzaak om, zodra hij aan de walstroom ligt, de service accu's te laden via de dc-dc lader.
De oplossing hiervoor is om een relais te plaatsen om de dc-dc lader aan/uit te kunnen schakelen. Dat relais laat je aansturen door je contactslot. Op het moment dat je je contactslot "aan" zet komt het relais op en schakelt je dc-dc lader aan. En zodra je het contact weer "uit" zet dan gaat de dc-dc lader ook weer uit en wordt deze dus ook niet beinvloed door de walstroomlader. Als relais kan je zo'n vierkant automotive relais van een paar euro gebruiken.
En in deze stuurstroomkring kan je bovendien nog bijv. een thermostaat opnemen om de temperatuur van de dynamo te bewaken en/of een schakelaartje om je dc-dc lader ook handmatig uit te kunnen schakelen als je het niet nodig vindt dat je service accu's worden geladen.
Ik heb dit zelf ook zo gemaakt en dit werkt prima en ik kan nooit vergeten om de dc-dc lader uit te zetten.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 16 juni 2024 09:06 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 08:19 #1566493

Ik schakel de dc-dc handmatig in of uit.
Ik hou er niet van als de lfp’s op 100% SOC staan als ik de boot wegleg.
Beveiliging is lage spanning hulp accu en temperatuur dynamo.
Kan ook op afstand dc-dc inschakelen, zodat ik de lfp’s een paar uurtjes kan laden voordat ik aan boord ga.
Ik probeer de lfp’s rond de 75 % SOC te hebben als ik de boot wegleg in het vaarseizoen.
Voor langere periodes niet gebruiken in de winter naar 50%SOC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 21:03 #1566665

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1593
Mijn analyse van jouw tekst en schema.
Het schema vind ik verwarrend en geef daarom tekstueel commentaar.

Mijn conclusie: je hebt één lader te veel.

Je hebt 2 loodaccu’s. Ik ga uit van twee accu’s met hetzelfde profiel.
Die kunnen dus via de mosfet onafhankelijk van elkaar vanuit één laad profiel geladen worden. Daar sluit je de dynamo aan.
De walstroom sluit je dan aan op de lood-boegschroefaccu. Dat hoeft niet met lange kabels maar kan ook direct aan de uitgaande kant van de mosfet.

Nu de lfp service accu. Die heeft een apart laadprofiel.
Daarvoor heb je een dc-dc die uit de variabele input van een loodprofiel een lfp profiel converteerd.
Hij scheidt alleen als je hem uit zet!

Deze sluit je aan op de uitgaande kant van de mosfet op dezelfde polen als de boegschroefaccu.
Daarmee is deze gescheiden van de startaccu. Qua laadprofiel gescheiden van de boegschroefaccu.
Het enige is dat als er geen laadstroom is de dc-dc uit moet. De voltage sense draad sluit je dus ook aan op de uitgaande pool van de mosfet. Is het voltage hoger dan boegschroefaccu-vol dat laadt de lfp en anders niet.
Zodra er geladen wordt gaat ook de DC-DC in actie.

De lader aan de rechterkant van het schema kan vervallen!.
De wal lader heeft maar 1 uitgang nodig.
Alle laders hebben een loodprofiel, behalve de dc-dc die een lfp profiel heeft.
Twee schakelaars voor handmatig ingrijpen.

De startaccu is altijd vol en hoeft niet op een lader. Je gast alleen maar water weg.
Je kan de minste uitgang van de wallader die meestal 3-5A is, met een aparte schakelaar op de startacccu aansluiten.
Die zet je aan in/na de winterstalling of als je lang weggeweest bent.

In de voltage sense van de DC-DC kan je ook een schakelaar zetten. Die zet je de voorlaatste avond aan boord uit en pas weer aan als je aan boord bent. Dan is je lfp dus bij afwezigheid nooit helemaal vol.

Ik hoop dat dit mijn eerdere bijdrage verklaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 16 juni 2024 21:39 #1566670

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
Ik wilde hier ook de DC-DC misbruiken om de lifepo4 te laden via de 'oude' wallader. Ik dacht daar mee een apparaat te verminderen en ook de ouder lader lifepo4 geschikt te maken. Echter maakte dat de boel nogal gecompliceerd zoals je ook merkt. Met een relatief goedkope ingreep heb ik toen de boel zoveel mogelijk losgekoppelnd en simpeler gemaakt:

- AGM lood accu bank (startaccu en reserve bij mij) heeft eigen lader (de oude victron 25A lader met lood (AGM) profiel).
- LiFepo4 bank heeft eigen lader met Lifepo4 profiel (victron smart 30A)
- DC-DC (renogy) doet het alleen als de motor loopt. Aan gaan doet hij niet op spanning maar door spanning op IGN aansluiting. Hij slaat dus niet aan als de loodset aan de wallader hangt. Als je DC-DC geen IGN aansluting heeft, is dat ook vrij simpel te maken met een relais op contactslot.

Bij jou zouden de start accu en de boegschroef accu nog aan 1 lader kunnen. Eentje met meerdere utigangen heb je al. Ze zullen ongeveer hetzelfde gebruikt worden: weinig ontlading en een motor draait tijdens of vlak na gebruik en dan kan 1 lader wel. Maar eigenlijk zou het laden van deze accu's amper nodig moeten zijn. Een klein 3-traps druppelladertje van enkele tientjes per accu zou ook moeten kunnen om de winter af en toe de accu's op peil te houden. Zoeen van 3,6A heeft jarenjang mijn startaccu perfect gehouden. Daar heoft geen dure fancy instelbare lader op (al vallen die prijzen tegenwoordig ook wel weer mee).

Bij de Lifepo4 heeft de DC-DC bij mij ook iets andere instellingen dan de wallader omdat die minder gecontroleerd aan gaat. Een wat lagere laadspanning waardoor lang motorvaren hem niet helemaal aftopt waar ik met de wallader hem wel helemaal vol zou kunnen laden. Dat zou met DC-DC achter een wallader niet kunnen, dan blijven de instellingen gelijk.
Laatst bewerkt: 16 juni 2024 21:48 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 06:43 #1566685

Dus een geschakelde DC-DC lader is de oplossing. Wanneer de motor draait gaat DC-DC aan en is de accu lader uit. Wanneer de motor uit is, gaat de DC-DC lader uit, accu lader aan de walstroom zodat deze de start/boegschroef accu op pijl kan houden (gedurende de winter). En de Lithium accu lader kan dan ook gewoon aan.

Welke schakelaar zou je hiervoor kunnen gebruiken om dit te realiseren?

Wat gebeurt er als je de motor start en de start/boegshroef lader hangt nog aan de walstroom? Gaat er dan wat kapot?

Dit is best wel een situatie die makkelijk kan voorkomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 07:27 #1566697

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
zeilbootje schreef :
Welke schakelaar zou je hiervoor kunnen gebruiken om dit te realiseren?
Welke DC-DC heb je? De meeste DC-DC's hebben daar al een aansluiting voor. Soms heeft ie IGN, soms Remote (bij victron heet ie zo geloof ik). Die aansluiting verbinden met een draadje vanaf motor of contactslot waar een +12v gaat lopen zodra de motor op contact gaat (of nog beter: echt gaat lopen), juiste instellingen in de DC-DC en je zou er al moeten zijn.

Daar kan dan nog een extra schakelaar tussen om de DC-DC handmatig uit te zetten en dat kan iedere simpele schakelaar zijn. Meer dan een stuurstroompje loopt daar niet door heen.
Laatst bewerkt: 17 juni 2024 07:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 07:54 #1566709

Philip schreef :
zeilbootje schreef :
Welke schakelaar zou je hiervoor kunnen gebruiken om dit te realiseren?
Welke DC-DC heb je? De meeste DC-DC's hebben daar al een aansluiting voor. Soms heeft ie IGN, soms Remote (bij victron heet ie zo geloof ik). Die aansluiting verbinden met een draadje vanaf motor of contactslot waar een +12v gaat lopen zodra de motor op contact gaat (of nog beter: echt gaat lopen), juiste instellingen in de DC-DC en je zou er al moeten zijn.

Daar kan dan nog een extra schakelaar tussen om de DC-DC handmatig uit te zetten en dat kan iedere simpele schakelaar zijn. Meer dan een stuurstroompje loopt daar niet door heen.

Ik moet nog een DC-DC lader gaan aanschaffen, ik heb de victron 12V-30A op het oog. De definieve beslissing ga ik pas nemen als ik het gehele plaatje compleet heb mbt wat ik moet aanschaffen, hoe het goed gaat werken en wat ik op de boot allemaal moet aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 08:11 #1566716

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
Als ik zo de handleiding van die Victron bekijk, moet dat wel lukken :)
Automatische motordetectie uit ende remote pin op het kastje gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 09:43 #1566741

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1593
De nieuwe Orion XS 50A is nu bij Obelink €349,- : www.obelink.nl/victron-orion-xs-50a-acculader
Iets duurder dan de eerdere Orion smart’s 18/30A, maar bij deze XS is de laadstroom instelbaar.
Laatst bewerkt: 17 juni 2024 09:44 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 09:59 #1566746

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1593
zeilbootje schreef :
Jeroenb61 schreef :
Zolang de lfp’s stroom vragen van de dc-dc, vraagt de dc-dc stroom van de lood accu en vraagt de lood accu stroom van de victron die gewoon bulk stroom zal geven. Als de dc-dc afschakelt omdat de lfp vol is dan laad de victron de lood accu vol en gaat dan in druppel ofzo.
Dat is toch geen probleem.

Dank voor de toelichting. Dus een hulp accu is een must?

Hier kan ik niet mijn boegschroef accu’s voor gebruiken want die staan helemaal voor in. Dan zijn de kabels waarschijnlijk niet dik genoeg voor de stroom die er gaat lopen.

Een hulpaccu is geen must voor de DC-DC!
De dynamo, en het bijzonder de AC-DC regelaar, heeft altijd iets van 12V nodig en die mag niet aan die zijde afgeschakeld worden.
Daarom heb je een 12V accu nodig aan je dynamo parallel aan de DC-DC.

Het is een veelverbreid misverstand dat die accu als input dient. Dat is juist niet de bedoeling. Die accu dient alleen ter bescherming van de dynamo tegen het uitschakelen van de DC-DC.

De DC-DC hoeft dus niet aan de accu aangesloten. Dit mag ook aan de zijde van de mosfet aan dezelfde pool als een accu.

De sensordraad moet er juist voor te zorgen dat die accu nooit een input-accu wordt. Dat is precies niet de bedoeling.

Helaas draagt Victron zelf bij aan deze (spraak-)verwarring:



Het maakt in principe niet uit of je hiervoor je start- of je boegschroefaccu gebruikt.

Echter, mocht er ooit iets mis gaan, bijvoorbeeld omdat er iets lostrilt of een verkeerde instelling of wat je nu nog niet bedenken kan, dan is het minder erg als dan toch per ongeluk de boegschroefaccu leeg getrokken wordt, want dan kun je altijd nog starten en wat later doet ook je boegschroef het weer.
Je hebt die keuze dus die keuze kun je ook maken.

Als je nog gewicht besparen wilt dan kun je er ook voor kiezen om de lfp’s op de plek van de boegschroef accu te plaatsen.
De boegschroef gebruik je alleen als de motor draait dus dat kost geen autonomy.
De kabels naar je boegschroefaccu zijn dik genoeg om de servicestroom zonder verlies terug te leiden.

In jouw schema zie ik twee lfp’s. Is één grote lfp niet veel makkelijker?

Im jouw schema kunnen dus twee boegschroefaccu’s weg. Eén lfp kan weg.
Dan blijft er 1 lfp over en een startaccu en dan kan je terug naar het schema van Victron.
Daar zet je dan een Victron IP22/30A naast ipv de 50A en de besparing stop je in de meerprijs voor een XS.

Hieronder jouw plaatje met mijn wijzigingen op componenten niveau:


Laatst bewerkt: 17 juni 2024 10:48 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 11:26 #1566772

Dank Booty24 voor je uitgebreide uitleg en toelichting.

Sommige zaken kan ik niet echt makkelijk aanpassen, zijn al bestaande zaken in de boot. 1 grotere litium accu is niet mogelijk, de beschikbare ruimte is er gewoon niet. Ik heb 2x een accu bak van 40x20x20.

De boegschroef accu's laten vervallen, waarom zou ik dat doen? Afgezien van het feit dat ik dan veel meer wijzigingen in de boot aan het aanbrengen ben.

De 50A Phoenix lader heb ik al aanboord staan, dus die blijft onderdeel van het geheel.

In jouw voorgestelde wijzigingen teken je de accu lader aan de uitgang van de DC-DC lader, moet dit dan niet aan de ingang zijde zijn? Dan laad je zowel de start/boegschroef accu's als de lithium via de DC-DC. Dat zou dan toch veel handiger zijn.

De Orion XS 50A is een goeie suggestie als DC-DC lader. En met een beetje zoeken is die ook wel voor een scherpere prijs te vinden. Dank voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 11:31 #1566775

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
Ja die orion XS is wel een verbetering, die niet-instelbare laadstroom van de oudere 30A en 18A varianten was voor mij de reden om voor een andere te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 11:46 #1566782

Booty24 schreef :
De nieuwe Orion XS 50A is nu bij Obelink €349,- : www.obelink.nl/victron-orion-xs-50a-acculader
Iets duurder dan de eerdere Orion smart’s 18/30A, maar bij deze XS is de laadstroom instelbaar.

236 euro bij https://verkauf-bochum.de/en/products/orion-xs-12-12-50-a-dc-dc-batterieladegerat Wel in duitsland, heb nog geen ervaring omdaar te bestellen. Ik was vorige week in duitsland, zocht op Victron en kreeg hele aantrekkelijke prijzen op diverse victron apparatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 17 juni 2024 12:23 #1566792

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1593
OK, uiteraard zo veel mogelijk hergebruiken.
Kunnen de lfp’s niet op de plek van de boegschroefaccu’s en zou daar niet een enkele grote passen?
De kabels liggen er al.

Als je de startaccu alleen van de dynamo laadt, de boegschroefaccu’s vervangt door de lfp service accu, dan kan je de walstroom lader en de dc-dc parallel zetten ipv in serie.

Voor die Duitse prijs is die XS heel aantrekkelijk.
Laatst bewerkt: 17 juni 2024 12:26 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee accu laders voor 3 accu’s, hoe aan te sluiten 19 juni 2024 18:03 #1567367

Nog even wat zitten onderzoeken en tekenen, dit zou het zo ongeveer moeten worden. Zekeringen zijn nog niet ingetekend.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl