Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Preventieve inspectie zekeringen

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 13:11 #1586616

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
@Nachtvlinder
Je hebt helemaal gelijk, het was een MIDI en geen ANL. De steek is hetzelfde. ANL lijken in ieder geval iets robuuster.

Anyway, er komt weer veel interessants naar boven, niet borgende veerringen etc. dank daarvoor

In mijn geval waren het zeker geen trillingen die het losraken van de moer veroorzaakte maar waarschijnlijk meer steeds wisselende temperaturen (de zekering zat in de motor ruimte) in combinatie met een kort en te rigide draadeind en onvoldoende borging of vering onder de moer. Leerpuntje...

Het is mij nu wel duidelijk dat die MIDI zekeringen en in mindere mate de ANL zekeringen eigenlijk niet geschikt zijn om circuits met continu hoge stromen van > 100 A goed te beveiligen. Voor 12 V systemen zou het nog wel kunnen, maar voor 24 volt systemen wordt het al tricky, en voor 48 V systemen (thuisaccu's) moet je die NIET toepassen.
Ten eerste kunnen ze te heet worden, ten tweede zullen ze bij kortstondige hoge stromen wel doorbranden, maar dan is er kans dat het plastic in de fik gaat.
En wat erger is, bij DC systemen er is na het doorbranden kans op een vlamboog identiek zoals je die trekt bij het lassen.
En die vlamboog gaat niet zo maar weer uit, dus alles wat er aan kunststof omheen zit gaat in de fik.

De professionele zekeringen (zoals Calidris al noemde) zijn veel veiliger voor hoge stromen.
1. Het smeltelement bestaat uit meerdere secties zodat bij doorsmelten meteen een heel grote opening ontstaat en er dus geen vlamboog kan optreden.
2. De fuse is gevuld met silica zand die een eventuele boog meteen dooft en de warmte snel afvoert
3. Het keramisch omhulsel is veel sterker dan glas of kunststof en bestand tegen plotselinge "knallen"
4. De bevestiging is veel robuuster met verende klemmen en verzilverde contacten
Zie ook:
www.swe-check.com.au/editorials/hrc_fuses.php voor de verschillende uitvoeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 13:11 #1586617

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Calidris schreef :
Tandringen zijn minder of niet geschikt voor borging, veerringen wel. Veerringen kunnen voldoende spankracht behouden, ook als het iets los werkt (wat niet gebeurd).

Een tandje van een tandring werkt op basis van de torsiekrachtveerkracht van een tandje, dat is maar héél weinig.

Een veerring heeft veerkracht uit de gehele omtrek.

Én.... de borging, veerring of tandring mag nooit tussen de contactvlakken aan de onderzijde, maar moet altijd aan de bovenzijde onder de moer. De moer en veerring aan de bovenzijde zijn geen onderdeel van de stroomweg.

Nord-lock is wel héél mooi, kom ik alleen maar tegen bij motorfundaties.

Misschien behoudt je met een veerring net voldoende voor elektrisch contact. Dat weet ik niet. Constructief... Nope. Als je dan iets er tussen wilt zetten wat veert, pak dan een schotelveer.

Mbt adereindhulezen etc: Koper kruipt een beetje. Dus natrekken blijft regelmatig nodig.
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 13:15 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 13:23 #1586619

Eens egenolf,

Overigens speelt het vlamboogrisico alleen bij het onderbreken van hoge stromen naar een inductieve load.

Het continue opereren dichtbij de nominale waarde roept inderdaad om gesloten zekeringen, al zal ook dáár de intern ontstane warmte naar buiten toe afgevoerd moeten worden. Ik kan mij voorstellen dat een lijvige keramische behuizing met groot oppervlak daarbij koeler blijft dan een bloot liggende strip in een ANL zekering.
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 13:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 15:00 #1586647

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Wat ik altijd preventief doe is op millivolt jacht gaan (wat zeg ik - het is een obsessie). Multimeter over elke verbinding onder stroombelasting zetten, en kijken hoeveel spanning eroverheen valt. Waarom staat er op mijn eindverbruiker 12.34 volt terwijl er op mijn accuklemmen 12.50 volt staat, bv. Dit geeft veel inzicht in de kwaliteit (overgangsweerstand) van de verbindingen. Met lukraak schroefjes aandraaien kun je nog veel missen.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 17:13 #1586691

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15778
Dit is zeker een interessant topic geworden. Met dank aan Airgaid voor het beantwoorden van mijn vraag! Er is veel te weten over electra.

Wat Ironman hier zegt is ook interessant. Nooit zo bij stilgestaan dat die verschillen kunnen wijzen op (grote) overgansweerstanden. Bedankt! Ik heb ze altijd min of meer geaccepteerd als verlies door lengte oid.
Ik heb ANL zekeringen in de boot. Zal ze weer eens bekijken en nalopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 17:19 #1586694

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
ironman schreef :
Wat ik altijd preventief doe is op millivolt jacht gaan (wat zeg ik - het is een obsessie). Multimeter over elke verbinding onder stroombelasting zetten, en kijken hoeveel spanning eroverheen valt. Waarom staat er op mijn eindverbruiker 12.34 volt terwijl er op mijn accuklemmen 12.50 volt staat, bv. Dit geeft veel inzicht in de kwaliteit (overgangsweerstand) van de verbindingen. Met lukraak schroefjes aandraaien kun je nog veel missen.

Dit.

Als stromen echt flink zijn, kan een thermische camera ook helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 18:20 #1586718

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27473
Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.

Definieer "heel zachte materialen".

Verder zou ik graag een bronvermelding met betrekking tot deze constatering. Waar staat dit?

Het staat hier:

uit 1963.

Niet direct nieuwe info.

Eea gedemonstreerd alhier:

De "grens" die aangegeven wordt, is sterkte klasse 5.6 500MPa treksterkte. Dat komt ongeveer overeen met A4-50, ongeveer.

Dus voor messing werkt wel, maar met een RVS moer moet je al oppassen.

Tja. We kennen het begrip 'Deutsch-grundlich". Als we dat boekje moeten geloven, werkt er eigenlijk bijna niks tegen lostrillen. En waarop zijn de stellingen in dat boekje gebaseerd?

Wat die test van Nordlock in dat filmpje betreft: hoe wetenschappelijk is dat allemaal?
Heeft wel een duidelijk 'wij van WC-eend-gehalte'', wat mij betreft. Nordlock heeft er geen enkele belang bij om te verklaren dat een simpele veerring ook kan werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 18:35 #1586727

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
Niet té veel kracht zetten, moet wel heel blijven.

Soms kan je kooiklemmen nog wel eens 1/16 tot 1/4 slag nageven.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 18:37 #1586728

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
Het feit dat de spoedhoek van nordlink nét even groter is dan de draadspoed is gewoon heel slim.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 18:38 #1586730

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29077
Zodra de nordlink een fractie los wil, loopt de draadspoed gelijk vast.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 23 sept 2024 18:43 #1586734

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13569
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.

Definieer "heel zachte materialen".

Verder zou ik graag een bronvermelding met betrekking tot deze constatering. Waar staat dit?
houd toch eens op met je gezeur over aanvullend bewijs. neem eens wat aan van mensen met kennis en ervaring
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 05:49 #1586818

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
Veerringen helpen niet tegen loswerken. Alleen bij heel zachte materialen van zowel moer als ondergrond.

Definieer "heel zachte materialen".

Verder zou ik graag een bronvermelding met betrekking tot deze constatering. Waar staat dit?

Het staat hier:

uit 1963.

Niet direct nieuwe info.

Eea gedemonstreerd alhier:

De "grens" die aangegeven wordt, is sterkte klasse 5.6 500MPa treksterkte. Dat komt ongeveer overeen met A4-50, ongeveer.

Dus voor messing werkt wel, maar met een RVS moer moet je al oppassen.

Tja. We kennen het begrip 'Deutsch-grundlich". Als we dat boekje moeten geloven, werkt er eigenlijk bijna niks tegen lostrillen. En waarop zijn de stellingen in dat boekje gebaseerd?

Wat die test van Nordlock in dat filmpje betreft: hoe wetenschappelijk is dat allemaal?
Heeft wel een duidelijk 'wij van WC-eend-gehalte'', wat mij betreft. Nordlock heeft er geen enkele belang bij om te verklaren dat een simpele veerring ook kan werken.

Waarop zijn de stellingen van dat "boekje" gebaseerd.

OK. Waarop is elke kennis gebaseerd? Elke statement in elk boek?

Om mee te beginnen is dit boek (grofweg 1000 pagina's) nu 80 jaar de bijbel voor HTS werktuigbouwers.

Wat er in staat is het resultaat van nog een eeuw fuckups in de machinebouw.

Dat je kritisch kijkt naar t Nordlock filmpje, is begrijpelijk. Maar daar mag je dan weer vertrouwen op mijn ervaring als machinebouw constructeur. Ja, ze doen t. Nee, de rest doet t inderdaad niet. Wat in dat filmpje niet getoond is, wat wel werkt: Loctite, en wat ik noem "L/D busjes".

Het is ook niet voor niets dat op plekken waar men het echt zeker wil weten (luchtvaart, space) ALLES met draad geborgd wordt. Op die plekken worden ook weinig echt harde bouten gebruikt. Niet alleen vanwege borging, maar ook het risico op waterstofbrosheid.

Dus inderdaad. Bijna niks werkt echt.

Nu is t altijd de vraag wat de reden van loswerken is.

Trillingen,
Over de rekgrens gaan door warm of koud worden en verschillende uitzettingscoefficienten?
Kruip in materialen?
Wisselende belastingen?

Ook Nordlock lost niet alles hiervan op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 06:16 #1586822

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27473
Joop66 schreef :

Waarop zijn de stellingen van dat "boekje" gebaseerd.

OK. Waarop is elke kennis gebaseerd? Elke statement in elk boek?

Om mee te beginnen is dit boek (grofweg 1000 pagina's) nu 80 jaar de bijbel voor HTS werktuigbouwers.

Toen ik destijds op de MTS zat (eind jaren '60/begin jaren '70), gebruikten wij daar de 'Bouwkunde'-boeken van Jellema. Daar stonden detailleringen in zoals die vèr voor de oorlog gebruikelijk waren. Die waren niet per definitie slecht, maar wel zwaar verouderd en qua kosten en benodigde arbeid volledig uit de tijd.

Dat een boekje al 80 jaar als een bijbel wordt beschouwd, bekijk ik derhalve met enig scepsis.

Er worden in ZF wel vaker oekazes uitgegeven, waarbij ik mijn eigen gedachten heb. Dubbele slangenklemmen, een volledige ban op borgringetjes en meer van dat soort dingen.
Zonder al die zaken als onzin te willen bestempelen, blijft gelukkig ook de eigen ervaring tellen. Er is bij mij aan boord in het algemeen en in al die jaren bijzonder weinig losgetrild. Zo af en toe kom ik nog wel eens wat tegen waarvan ik denk: dat moeten we misschien even wat degelijker oplossen, maar over het algemeen heb ik volledig vertrouwen in de boot en z'n uitrusting.

Desondanks merk ik soms dat relatieve beginners bijna gek worden van alle risico's en onzekerheden waarmee ze hier op ZF worden geconfronteerd. Ik ben blij dat ik het grootste deel van m'n kennis en ervaring heb kunnen opbouwen voor ZF in m'n leven kwam. Heeft veel stress gescheeld, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 06:27 #1586827

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Zekeringen met bout aansluitingen , onderwerp van deze draad, zijn bijna altijd van koper. Dat is naar alle redelijkheid geen hard materiaal. Het hele verhaal over dat veerringen niet werken bij hard materiaal komt mij behoorlijk off topic over.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 06:39 #1586830

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
3Noreen schreef :
Zekeringen met bout aansluitingen , onderwerp van deze draad, zijn bijna altijd van koper. Dat is naar alle redelijkheid geen hard materiaal. Het hele verhaal over dat veerringen niet werken bij hard materiaal komt mij behoorlijk off topic over.

Tot je de moeren vervangt door RVS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 06:49 #1586838

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
Zekeringen met bout aansluitingen , onderwerp van deze draad, zijn bijna altijd van koper. Dat is naar alle redelijkheid geen hard materiaal. Het hele verhaal over dat veerringen niet werken bij hard materiaal komt mij behoorlijk off topic over.

Tot je de moeren vervangt door RVS.

Dan is nog steeds veerring niet het probleem. De rvs moer, met behoorlijk slechte elektrisch geleidende eigenschappen, is dan het probleem.

Verder weet bijna elke leek dat hij of zij omringt wordt door tientallen technische apparaten die voor een groot deel goed werken.

Loctite heeft elektrisch isolerende eigenschappen. Beter niet gebruiken voor het vastzetten van elekrische verbindingen.

Als je de hoekverdraaiing van een bout of moer bij het los nemen afzet tegenover het weerstands moment zul je zien dat als er een veerring aanwezig is de grafiek veel vlakker is dan zonder veerring. Als er geen veerring gaat de grafiek in een paar graden verdraaiing van het maximum moment over tor het minimum moment.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 24 sept 2024 07:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 07:02 #1586840

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Wadloper schreef :
Toen ik destijds op de MTS zat (eind jaren '60/begin jaren '70), gebruikten wij daar de 'Bouwkunde'-boeken van Jellema. Daar stonden detailleringen in zoals die vèr voor de oorlog gebruikelijk waren. Die waren niet per definitie slecht, maar wel zwaar verouderd en qua kosten en benodigde arbeid volledig uit de tijd.

Dat een boekje al 80 jaar als een bijbel wordt beschouwd, bekijk ik derhalve met enig scepsis.

Er worden in ZF wel vaker oekazes uitgegeven, waarbij ik mijn eigen gedachten heb. Dubbele slangenklemmen, een volledige ban op borgringetjes en meer van dat soort dingen.
Zonder al die zaken als onzin te willen bestempelen, blijft gelukkig ook de eigen ervaring tellen. Er is bij mij aan boord in het algemeen en in al die jaren bijzonder weinig losgetrild. Zo af en toe kom ik nog wel eens wat tegen waarvan ik denk: dat moeten we misschien even wat degelijker oplossen, maar over het algemeen heb ik volledig vertrouwen in de boot en z'n uitrusting.

Desondanks merk ik soms dat relatieve beginners bijna gek worden van alle risico's en onzekerheden waarmee ze hier op ZF worden geconfronteerd. Ik ben blij dat ik het grootste deel van m'n kennis en ervaring heb kunnen opbouwen voor ZF in m'n leven kwam. Heeft veel stress gescheeld, denk ik.

Een van de dingen die je ziet als je oude constructies eens echt gaat bekijken, is dat men vroeger echt niet zijn achterhoofd was gevallen. Wel dat andere materialen beschikbaar waren, en productiemethoden. Dus wat dat betreft zeker respect. Toch kwam men juist uit die ervaringen met deze aanbevelingen.

Mbt borgringetjes en slangklemmen. Alles gaat om toepassing en geaccepteerd risiconiveau. Ik ben niet tegen enkele slangklemmen. Die komen bij mij aan boord legio voor. Boven de waterlijn. Borgingetjes ook. Niet in de verstaging. Nordlock heb ik ook niet veel aan boord. Electrische verbindingen zouden daar wel bij horen. Die kunnen brand veroorzaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 07:05 #1586841

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
3Noreen schreef :
Joop66 schreef :
3Noreen schreef :
Zekeringen met bout aansluitingen , onderwerp van deze draad, zijn bijna altijd van koper. Dat is naar alle redelijkheid geen hard materiaal. Het hele verhaal over dat veerringen niet werken bij hard materiaal komt mij behoorlijk off topic over.

Tot je de moeren vervangt door RVS.

Dan is nog steeds veerring niet het probleem. De rvs moer, met behoorlijk slechte elektrisch geleidende eigenschappen, is dan het probleem.

Verder weet bijna elke leek dat hij of zij omringt wordt door tientallen technische apparaten die voor een groot deel goed werken.

Loctite heeft elektrisch isolerende eigenschappen. Beter niet gebruiken voor het vastzetten van elekrische verbindingen.

Als je de hoekverdraaiing van een bout of moer bij het los nemen afzet tegenover het weerstands moment zul je zien dat als er een veerring aanwezig is de grafiek veel vlakker is dan zonder veerring. Als er geen veerring gaat de grafiek in een paar graden verdraaiing van het maximum moment over tor het minimum moment.

Nee. De RVS moer is te hard. Daarbij heeft hij een andere uitzettingscoefficient.
Laatst bewerkt: 24 sept 2024 07:05 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 07:14 #1586845

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Zullen we met z'n allen in het kletshokje voor ouwe vissers bij de sluis van Hindelopen gaan zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 07:15 #1586846

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Joop66 schreef :

Nee. De RVS moer is te hard. Daarbij heeft hij een andere uitzettingscoefficient.

We zijn het er over eens. Wel is waar om andere redenen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 07:18 #1586849

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
egenolf schreef :
Zullen we met z'n allen in het kletshokje voor ouwe vissers bij de sluis van Hindelopen gaan zitten?

Kletsen over bootjes is overal wel leuk. Niet allen op een bankje in Hindelopen. Sterker nog dit hele forum ontleed daar zijn bestaansrecht aan ! :cheer:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 07:44 #1586857

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7999
Wadloper schreef :
Als we dat boekje moeten geloven, werkt er eigenlijk bijna niks tegen lostrillen. En waarop zijn de stellingen in dat boekje gebaseerd?
'dat boekje' wordt nog steeds bij oa. jouw oude werkgever (TU Delft) gebruikt. Had daar even opgelet. De mijne is circa 40 jaar nieuwer dan die van Joop maar er staat nog steeds hetzelfde in. (en gelukkig in het Nederlands).

Kritisch zijn is niet verkeerd maar echt aan alle informatiebronnen gaan trekken en duwen terwijl je zelf om bronvermelding vraagt, wordt wel een beetje irritant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 08:10 #1586860

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14818
Indeuken van hard staal.
In de wereld van houtbewerkingsmachines een bekend verschijnsel/probleem. De ringen waarmee gereedschap gemonteerd wordt krijgen deukjes van hout stukjes die opgesloten worden tussen de ringen. Je zou denken dat hout behoorlijk zacht is en de gelepen en geharde ringen heel hard. Maar toch deukjes.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 08:13 #1586861

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27473
Philip schreef :
'dat boekje' wordt nog steeds bij oa. jouw oude werkgever (TU Delft) gebruikt. Had daar even opgelet.

Mijn excuses hoor. Maar die oude werkgever van mij omvat méér dan één faculteit. Ik werkte op Bouwkunde. Verreweg de minst wetenschappelijke faculteit van de TU. Dat zal die onwetenschappelijke houding van mij wel verklaren..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventieve inspectie zekeringen 24 sept 2024 09:23 #1586881

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
3Noreen schreef :
Indeuken van hard staal.
In de wereld van houtbewerkingsmachines een bekend verschijnsel/probleem. De ringen waarmee gereedschap gemonteerd wordt krijgen deukjes van hout stukjes die opgesloten worden tussen de ringen. Je zou denken dat hout behoorlijk zacht is en de gelepen en geharde ringen heel hard. Maar toch deukjes.



vergis je niet.

De hardheid van de harde stukken van hout is behoorlijk hoog. Daarom worden messen en scharen snel bot bij het snijden van papier. Mijn moeder maakte veel kleding zelf vroeger. Het wat mij als manneke ABSOLUUT VERBODEN haar naaischaar te gebruiken voor mijn knip- en plaksels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl