Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Jefa autopilot transmission drive unit

Jefa autopilot transmission drive unit 25 dec 2024 03:00 #1603527

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Als reactie op Eriks opmerkingen:
Excuus aan de meelezers, het is wat verwarrend alls we elkaar niet begrijpen. Dan praten we waarschijnlijk langs elkaar heen.

De enige reen waarom ik de HOH tijd aangeef is omdat er in de specificaties van de AP leveranciers de snelheid nou eenmaal zo aangegeven wordt, en daar conformeer ik me dan maar aan.
Uiteraard gebruik je niet de volle slag van +30 naar -30 graden als je onder AP vaart.
Van mij mag je ook spreken over "aantal graden per seconde" of zo.

Het kenmerkende verschil tussen Erik en mij is de vaarsnelheid blijkbaar. Ik vaar wat behoudende en dus langzamer. Wij komen doorgaans uit op 175 nm per 24 uur. Dat we dan een keer in de straat van Gibraltar de 18 knoop aantikken is leuk maar niet zo relevant.

Just bij wat lagere snelheden gebruik je een grotere roeruitslag om hetzelfde te bereiken, omdat de roerdruk nu eenmaal bepaald wordt door en het oppervlak van roerblad en de snelheid van langsstromend water.

Als ik nog terugdenk aan mijn Waarschip met helmstok denk ik dat we een roerkoning draai snelheid hadden van 15 tot 20 graden in 1 seconde. Zeker als je op flinke golven zeilde. Inderdaad bakstagwind en -golven.

We hebben net aan boord ons 50 ft ketch 420 nm er op zitten, bakstagwind, golven schuin van achteren, maar ook wel tegelijkertijd golven uit verschillende hoeken, gemiddeld 7,3 knoop.
Mooi weer, maar zo nu en dan een squall met meer wind.
Dan doet de AP normaliter slechts tot max 10 graad uitslag, meestal minder dan 5, maar wel snel van -5 naar +5. En die snelheid kan ik op de AP instellen. Als de draaisnelheid van de boot opeens hoger is door een grote golf, giert de AP gelijk ook sneller.
Dat is belangrijk op ons bootje omdat bij bakstag wind de weatherhelm (loefgierigheid) (door dat het een ketch is) snel toeneemt bij naar de wind toe draaien. De bezaan gaat dan snel extra drukken. Maar die snel toenemende weatherhelm, daar heeft een AP moeite mee. Et is geen weatherhelm sensor of zo. De AP kan dat alleen halen uit her stuurgedrag achteraf. Maar dan ben je dus al te laat.
De enige remedie hier is snel reageren. Dus niet snel een grote roeruitslag maar juist snel een kleine roeruitslag. Maar dat snel is dus toch gewoon een groter vermogen van de drive dan bij een langzamer roeractie.

Oceaangolven hebben een periode van stel 7 seconden. Dan giert de komt dus in 7 seconden heen en weer van BB naar SB en terug. Nu is het in principe onzin om die zwaai van de kont te willen tegengaan, want na die zwaai vaart de boot gewoon rechtdoor op koers. Maar de 7e golf is altijd hoger en de 49e golf nog hoger. Dus ook al zou je al dan niet met patroonherkenning de "normale" golven kunnen filteren, er zijn altijd die incidentele hogere golven of golven die niet in een patroon vallen. En dan moet de AP dus snel en dus met voldoende vermogen kunnen reageren.
Terug naar die periode van 7 seconden. Dat is dus 1,75 seconden voor een zwaai van midscheeps naar SB kont-uitslag.
Dan is (maar dat is maar een mening) een roeruitslag van 10 graden per seconde bij vollast toch wel een vereiste.
Dus een HOH tijd van 6 seconden bij vollast.
Wie dat dan te streng vindt: dan 5 graden per seconde bij vollast, das dan 12 seconden HOH bij vollast.
Nog langzamer, phoe, kweet niet....

Op de Indische Oceaan voeren we met een paar boten op naar Mauritius. Over de marifoon hoorden we de vloeken van onze collega zeilers die toch door die 49e golven uit het roer liepen. En dan zijn er toch opeens veel van die 49e.....
Misschien toch een te langzame AP?

P = T.w
waarin
P is vermogen in Watt
T is koppel (torque) in Nm
w is hoeksnelheid in rad/sec
Stel koppel roerblad is 210 kgm = 2058 Nm
Stel 2x30°=60° roeruitslag in 12 sec.
Dan is w = 60 / ( 12 * (180/pi))=0,087 rad/s
Dan is P = 2058 * 0,087 = 179 W
Wil je echter het roer in 6 seconden hard over hebben van SB naar BB dan is P het dubbele namelijk 360W
Dit voorbeeld is van mijn eigen Horizon. Mijn AP heeft een 0,5pk e-motor (= 373W)
Ten gevolge van verliezen haal ik de 6 seconden net niet.
Het vermogen is nodig op het moment dat je die torque wil bereiken bij die snelheid, ook al duurt het draaien maar een halve seconde. Hoe langer je dat vermogen ook daadwerkelijk nodig hebt zegt vervolgens alleen iets over het energie verbruik.
Met overbrengingsverhoudingen heeft het al helemaal niets te maken. Vermogen is vermogen. Overbrengingsverhoudingen zeggen alleen iets over de verdeling van vermogen over de kracht (torque) enerzijds en de snelheid anderzijds.

Gelukkig hebben wij aan boord geen clutch, kan die ook niet stukgaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 16 jan 2025 18:02 #1607259

Zo is het geworden, mooi compact.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 24 jan 2025 11:55 #1608396

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18622
Het is zelfs zó compact dat het vrijwel niet te zien is hoe het nou zit..
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 24 jan 2025 14:00 #1608429

De drive zit in de rode circel gemonteerd op de kop van de haakse tandwielkast tussen de torquetubes (nederlands woord?) van stuurwiel naar roer. De roerstandaanwijzer zit ingebouwd in de drive.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jefa autopilot transmission drive unit 24 jan 2025 15:45 #1608455

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18622
Netjes ingebouwd hoor! Ben benieuwd naar hoe dat straks op zee stuurt
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl