It Paradyske schreef :
Waarom 24V en geen 48V? Bij dit soort grote vermogens is 48V de standaard, en voorkomt idioot dikke kabels.
Voornamelijk vanwege de verkrijgbaarheid van alle componenten. Buiten Europa is 24 Volt al erg lastig om te krijgen. Mijn huidige boot is 24V en echt alles moet speciaal besteld worden aan deze kant van de plas, er is geen bedrijf die wat op voorraad heeft en dat is met 48 nog veel erger. Daarnaast heb je dan weer een hele rits extra DC-DC omvormers nodig want zaken als Ankerlieren, Stuurautomaten, plotters, GPS, AIS etc zijn allemaal 12 tot 32 volt. Dat maakt het systeem in mijn ogen onnodig complex en kostbaar. Die draadjes die wat dikker moeten is 1 keer een aanschaf voor de rest van het leven van de boot.
Waarom nog AGM terwijl Lithium grote voordelen heeft?
Omdat het een gekeurde boot word en we ons dus aan de regels moeten houden. De IMO (en alle klasse bureaus) willen dat Lithium accus over 20kWh in een hermetisch afgesloten stalen kast komen met A60 isolatie er omheen en allerlei veiligheidsmiddelen en sensoren om de boel in de gaten te houden. Daarnaast zijn de kosten nog echt wel een struikelblok. We hebben het toch al over €150.000 voor alleen de accu's de rest komt er nog bovenop. Als er wat stuk gaat dan kun je dat in de rimboe niet kopen, terwijl dat met onderdelen voor een 'gewone' accubank wel kan. De 2V accus gaan ook gewoon 20 jaar mee als je er goed voor zorgt, ze zijn veel minder gevoelig voor zaken als vocht en kunnen gewoon in een rek onder de vloer en meedoen als ballast. Zo'n stalen kast kan niet onder de vloer en het gewicht van die kast met isolatie weegt bijna net zoveel als gewichtsverschil tussen Lithium en AGM.
Voor hybride varen heb je een heel grote accubank, deze is goed in te zetten voor huishoudtaken, en het combineren van de banken voorkomt versnippering en ongebruikt laten van capaciteit.
De klasseregels willen het zo. En als ik eerlijk ben vind ik huis en voortstuwing gescheiden houden best een goed idee, ook omdat de voortstuwing waarschijnlijk 144 Volt word. Om daar dan weer voldoende 24V uit te kunnen halen heb je weer een hele rits omvormers van zeer grote capaciteit nodig.