Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Regelaars met kwaliteit

Regelaars met kwaliteit 11 mei 2025 20:52 #1624880

boarderbas schreef :
Ken je niet iemand bij Damen of zo die je een richting kan wijzen?
Die connecties heb ik inderdaad wel, maar bij dat soort schepen maakt men eigenlijk geen gebruik van dit soort elektronica. Die hebben gewoon 24/7 een generator draaien en doen niets met zonnepanelen of accubanken. Het DC systeem komt van een omvormer van de 110/220/380/440 AC. Daarnaast is een GMDSS accubank verplicht zodat nood verlichting, navigatieverlichting en de navigatie en communicatie apperatuur blijft werken in geval de generator(en) er mee stoppen. Behalve 1 keer per jaar even testen zien die apparaten geen gebruik. Er is dus maar weinig overlap met waar ik naar opzoek ben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 11 mei 2025 20:56 #1624881

belle schreef :
In de professionele wereld is het heel normaal om na 10 jaar alle ele tronica printen van kritische systemen te vervangen. In de vermogens range die jij hebt wordt dat dus compleet vervangen....
Met de huidige electronica is het na 10 jaar wel klaar helaas.
Dat vind ik niet acceptabel en volgens mij zijn er best alternatieven te vinden. Vandaar dit draadje. Ook in de professionele boten wereld word echt niet alle electronica er iedere 10 jaar uitgetrokken om te vervangen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 11 mei 2025 21:01 #1624882

PvO schreef :
Dat je een installatie ontwerp die zo min mogelijk afhankelijkheden heeft vind ik verstandig. Om daarmee alle integratie af te wijzen vind ik niet meer van deze tijd en ook onnodig. Maar gelukkig kan en mag een ieder dat verder helemaal zelf weten.
Ik ben zeker niet tegen integratie, maar het moet wel (blijven)werken en het moet ook voor een leek als ik goed te doorgronden zijn in geval van reparatie en trouble-shooting. We kunnen immers geen monteur inroepen als we 1000 mijl van de dichstbijzijnde haven/vliegveld in het ijs vastzitten. In mijn ervaring maakt integratie de systemen juist complexer en moeilijker te doorgronden omdat het ene apparaat het andere gaat beinvloeden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 11 mei 2025 21:03 #1624883

Noballast schreef :
Whisperpower, mooi Nederlands bedrijf, afsplitsing van Victron. Ik ken ze verder niet, anders dan dat ik een omvormertje van ze heb, maar lijken zich vooral te richten op professionele markt.
www.whisperpower.com/about/company-profile
Dank voor de tip, ga ik eens bekijken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 11 mei 2025 21:15 #1624886

It Paradyske schreef :
Hoeveel accubanken doe je en op welke spanning?
De 2 x 6x omvormers, die gaan in een driefasenconfiguratie neem ik aan?
2x een groep van 3 x 2 parallelgeschakelde mp2 s voor 3 fase 230 en 3 fase 110?
Al die mps kunnen ook laden.
Kortom wat meer info over de verdeling van banken en omvormers mag wel.
Voor huishoudzaken komen er twee accubanken van 24V van AGM accus. Precieze grootte heb ik nog niet bepaald, maar waarschijnlijk 2000 tot 2500 Ah elk.
De omvormers komen in diverse zones in de boot en werken als stand-alone. Er zijn 6 waterdichte compartimenten waar we zowel 110 als 220 en 24V beschikbaar willen hebben. Vanuit de machinekamer gaat er dus een dikke 24V draad naar zo'n compartiment toe en die draad is uit te schakelen op een centrale plek. Aan die draad komen dan een 110 en een 220V omvormer te hangen welke dan weer een busbar van energie voorzien om dat naar diverse hutten of diverse locaties in dat compartiment te kunnen verdelen. In geval van brand, kortsluiting, lek raken of wat dan ook, dan kan dat compartiment met behulp van de schakelaar volledig op zwart gezet worden zonder dat dit invloed heeft op de rest van de boot. Geen driefase, gewoon net als thuis uit het stopcontact.

De MPPT's op de zonnepanelen worden gebruikt om de accubank vol te houden en er komt een kleine diesel generator als backup daarvoor.

De hybride aandrijving staat verder helemaal los van alles en valt even buiten dit verhaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 05:08 #1624897

Waarom 24V en geen 48V? Bij dit soort grote vermogens is 48V de standaard, en voorkomt idioot dikke kabels.
Waarom nog AGM terwijl Lithium grote voordelen heeft?
Voor hybride varen heb je een heel grote accubank, deze is goed in te zetten voor huishoudtaken, en het combineren van de banken voorkomt versnippering en ongebruikt laten van capaciteit.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 12 mei 2025 05:16 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 05:17 #1624898

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31666
Pcies

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 05:49 #1624902

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4122
It Paradyske schreef :
Waarom nog AGM terwijl Lithium grote voordelen heeft?

De accu is volgens mij onderdeel van de ballast. En dan is een van de voordelen van Lithium (gewicht) opeens een nadeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 07:00 #1624920

Menno schreef :
It Paradyske schreef :
Waarom nog AGM terwijl Lithium grote voordelen heeft?

De accu is volgens mij onderdeel van de ballast. En dan is een van de voordelen van Lithium (gewicht) opeens een nadeel.

Maar levensduur en veel betere techniek compenseren dat ruimschoots. Dan maar een paar blokjes lood er bij. Loodaccu's zijn zo 2010.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje voor erbij 12 mei 2025 07:48 #1624935

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 823
@Erik; ik snap je vraag, ik ken echter de alternatieven niet. Het lijkt erop dat zodra het industriëler wordt, de voltages ook hoger worden.

Alternatieven zouden dus uit merken kunnen komen die in Europa/USA niet zo bekend zijn, of uit een industriële omgeving waarin ook veel met lagere voltages wordt gewerkt…

Edit; waarbij 110/230V ook al als laag voltage wordt gezien.

Edit 2: je zou eens naar Studer kunnen kijken. Ik hoor daar goede verhalen over.
Laatst bewerkt: 12 mei 2025 08:00 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 10:06 #1624964

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7183
In de telecom sector hebben ze ook accu backup systemen. (ook met solar) Welliswaar is 48V gebruikelijk, maar wel professioneel spul voor professioneel gebruik.
Mijn hoofdaccu is ook 48V met een 48/12 DC/DC converter naar een 12V boordnet. Oh en de mastervolt omvormer ook eruit gegooid.
Gezien jouw gebruikers vermogens lijkt me 48V geen verkeerde keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 11:26 #1624975

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
Bij ons op de werf plaatsen we ook vrijwel altijd Victron.

Is gewoon goed en betrouwbaar, en wat ook niet verkeerd is om mee te nemen: het is wereldwijd beschikbaar mocht er toch iets kapot gaan.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 11:41 #1624977

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16691
Erikdejong schreef :
Ik gebruik sinds een jaar of drie een 110V AC inverter van Samlex, een Amerikaans merk wat veel in off-grid huizen word gebruikt. Kost een fractie van Mastervolt en lijkt allemaal heel robuust. Maar ze maken (voor zover ik weet) alleen omvormers, geen laders, shunts of andere regeltechniek. Zo zijn er nog best een dozijn andere merken die ook kwaliteitsomvormers maken.

Samlex.com Volgens mij een Nederlands bedrijf ;) Maken inderdaad goede spullen. In mijn idee aantoonbaar beter dan de bekende blauwe doosjes. Maar het programma is niet compleet. Oorspronkelijk alleen maar OEM productie voor anderen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 12 mei 2025 11:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 12 mei 2025 15:01 #1625047

It Paradyske schreef :
Waarom 24V en geen 48V? Bij dit soort grote vermogens is 48V de standaard, en voorkomt idioot dikke kabels.
Voornamelijk vanwege de verkrijgbaarheid van alle componenten. Buiten Europa is 24 Volt al erg lastig om te krijgen. Mijn huidige boot is 24V en echt alles moet speciaal besteld worden aan deze kant van de plas, er is geen bedrijf die wat op voorraad heeft en dat is met 48 nog veel erger. Daarnaast heb je dan weer een hele rits extra DC-DC omvormers nodig want zaken als Ankerlieren, Stuurautomaten, plotters, GPS, AIS etc zijn allemaal 12 tot 32 volt. Dat maakt het systeem in mijn ogen onnodig complex en kostbaar. Die draadjes die wat dikker moeten is 1 keer een aanschaf voor de rest van het leven van de boot.

Waarom nog AGM terwijl Lithium grote voordelen heeft?
Omdat het een gekeurde boot word en we ons dus aan de regels moeten houden. De IMO (en alle klasse bureaus) willen dat Lithium accus over 20kWh in een hermetisch afgesloten stalen kast komen met A60 isolatie er omheen en allerlei veiligheidsmiddelen en sensoren om de boel in de gaten te houden. Daarnaast zijn de kosten nog echt wel een struikelblok. We hebben het toch al over €150.000 voor alleen de accu's de rest komt er nog bovenop. Als er wat stuk gaat dan kun je dat in de rimboe niet kopen, terwijl dat met onderdelen voor een 'gewone' accubank wel kan. De 2V accus gaan ook gewoon 20 jaar mee als je er goed voor zorgt, ze zijn veel minder gevoelig voor zaken als vocht en kunnen gewoon in een rek onder de vloer en meedoen als ballast. Zo'n stalen kast kan niet onder de vloer en het gewicht van die kast met isolatie weegt bijna net zoveel als gewichtsverschil tussen Lithium en AGM.
Voor hybride varen heb je een heel grote accubank, deze is goed in te zetten voor huishoudtaken, en het combineren van de banken voorkomt versnippering en ongebruikt laten van capaciteit.
De klasseregels willen het zo. En als ik eerlijk ben vind ik huis en voortstuwing gescheiden houden best een goed idee, ook omdat de voortstuwing waarschijnlijk 144 Volt word. Om daar dan weer voldoende 24V uit te kunnen halen heb je weer een hele rits omvormers van zeer grote capaciteit nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 mei 2025 15:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 13 mei 2025 05:10 #1625149

Als 24V ook al een probleem is, kan je net zo goed voor 48V gaan. Bij de omvormervermogens die jij wilt zou het voor mij echt een no brainer zijn om op 48V te gaan.
En daarnaast leg je met een of twee dc-dc-omvormers een 12V circuit aan, voor de huistuinenkeukenapparatuur. Ankerlieren in zijn er ook op 48V, en met dat soort vermogens wil je dat ook. Zelfs draaistroom 400V zou voor ankerlieren een overweging zijn.
En dat Lithium dan strengere regels heeft, tja, dat moet dan maar. Maar het is wel de ideale stroombron, en met de snel dalende prijzen ook nog goedkoper.
Al zul je misschien met al die importheffingen ook nog naar Canada moeten.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 13 mei 2025 09:37 #1625201

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Erik, geen idee of onderstaande relevant/interessant voor je is.
Maar er zijn momenteel best veel ontwikkelingen m.b.t. volledig elektrische of hybride schepen.
Dit is een voorbeeld van Damen, volledig elektrisch.
Waarbij het 'woongedeelte' wordt gevoed uit de voorstuwings accu's.
Volledig onder keur (DNV dacht ik).

www.damen.com/insights-center/...t-all-electric-ferry
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 13 mei 2025 09:39 #1625203

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
PvO schreef :
Erik, geen idee of onderstaande relevant/interessant voor je is.
Maar er zijn momenteel best veel ontwikkelingen m.b.t. volledig elektrische of hybride schepen.
Dit is een voorbeeld van Damen, volledig elektrisch.
Waarbij het 'woongedeelte' wordt gevoed uit de voorstuwings accu's.
Volledig onder keur (DNV dacht ik).

www.damen.com/insights-center/...t-all-electric-ferry

zijn wel onder keur, maar de eisen die dan aan de accuruimtes gesteld worden zijn, zoals Erik al zei, best heftig.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Regelaars met kwaliteit 13 mei 2025 13:41 #1625249

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 291
Erikdejong schreef :
belle schreef :In de professionele wereld is het heel normaal om na 10 jaar alle ele tronica printen van kritische systemen te vervangen. In de vermogens range die jij hebt wordt dat dus compleet vervangen....
Met de huidige electronica is het na 10 jaar wel klaar helaas.Dat vind ik niet acceptabel en volgens mij zijn er best alternatieven te vinden. Vandaar dit draadje. Ook in de professionele boten wereld word echt niet alle electronica er iedere 10 jaar uitgetrokken om te vervangen.

Toch wel. Helemaal kritische componenten. Bij ons is company policy iedere 10 jaar. Bij een drive van 4600 kW is dat idd behoorlijke kostenpost. Maar mijn ervaring is dat die het ook niet 10 jaar volhoudt. En dit zijn zeker professionele drives. Schip van 150meter diesel electrisch dus 2× 4600kW voorstuwingsdrive en nog wat drives voor boegscroeven en retractable thrusters....
Feit is dat de huidige electronica niet echt lang meegaat. Een ander probleem is dat de hardware na 10 jaar niet meer compatible is met nieuwe hardware. In bijna alle sturings electronica zit software en die is niet altijd backwards compatible..
Welkom in de wereld van moderne electronica



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl