Kleine Kapitein schreef :
Mag ik je hier nog over vragen?
Die twee dingen in het midden wat zijn dat? Die koppelen zo te zien de huis- met de startaccu. (Soort backup denk ik?) Maar dan:
1. dc/dc? Om gelijkstroom te stabiliseren? Maar voor wat.
2. Dat blauwe victron-ding.
3. Maar koppelen doe je ook je die middelste switch. Waarom is dat dan ook nog nodig?
En dan heb je onderin op de min(?) nog een zo te zien soort gelijkrichter die je ook nog kunt bypassen. Wat gebeurt daar?
Tuurlijk.
1) dat zwarte kastje in het midden is een DC/DC converter. Die trekt, wanneer de motor loopt en de startaccu vol is, een instelbare stroom uit de startaccu/alternator en laadt daarmee de LiFePO4 accu wanneer ik dat nodig vind. Dat laatste bepaalt de accumonitor (op basis van de gewenste StateOfCharge die ik daarop instel)
2) is een Victron Multiplus. Die maakt 230 VAC en haalt de stroom daarvoor uit de LiFePO4 accu. Is tegelijk de walstroomlader voor die accu en geeft wanneer er geladen wordt ook een trickle-charge spanning aan de startaccu.
Voor (2) en (3) loopt er een controlsignaaltje vanuit de accumonitor naar de DCDC converter en Multiplus. Die worden daarmee vanuit de accumonitor in- of uitgeschakeld.
3) is een noodschakelaar. Je ziet 3 identieke accuschakelaars maar ik heb slechts 2 sleutels. Je kunt dus maar 2 schakelaars tegelijk sluiten. Je kunt één van de sleutels (die van de startaccu óf service accu) daarnaar verplaatsen en deze sluiten. Je kunt daarmee óf het gehele boordnet voeden vanuit de startaccu óf vanuit de serviceaccu. De niet gebruikte accu is dan per definitie afgeschakeld
De diodesymbolen met serieschakelaars stellen het BMS voor: die kan het laden en/of verbruiken vanuit de serviceaccu onderbreken bij overspanning resp. onderspanning van een of meer cellen. De bypassschakelaar daar overheen is om het BMS te overrulen, als ie defect zou raken (Chinees ding waar ik geen ervaring mee had. Bevalt goed na 3 seizoenen en heeft de serviceaccu één keer -terecht- afgeschakeld)
Terugkijkend op de kosten en hoeveelheid werk zou ik nu:
-geen noodschakelaar meer bouwen (maar losse startkabel)
-geen DCDC converter meer gebruiken (mijn alternator durf ik maar 15 A uit te trekken; dit tikt niet echt aan in vergelijking met de walstroomlader; ik motor daarvoor te weinig en met 280 Ah capaciteit kan ik dágen zonder laden (stroomdraaien heb ik nog nooit nodig gehad)
Startmotor staat rechts in het groene deel.
Hoop dat je er wat aan hebt: er zijn veel mogelijkheden en er is geen goed of fout, maar dit is hoe ik het destijds heb bedacht…