Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dynamo voor of na de hoofdschakelaar

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 13 okt 2025 18:22 #1655152

Nachtvlinder schreef :
Vraag.
Klopt het dat je contactsleutel 3 koppelingen maakt?
1. Lampje via ZS.
2. de twee schakelaars rechts naast de accu?
Laatst bewerkt: 13 okt 2025 18:22 door Kleine Kapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 13 okt 2025 19:30 #1655157

Dit is een algemeen schema van een Bosch spanningsregelaar.

ZS is het contactslot, als je die sluit krijgt de spanningsregelaar spanning om op te starten (stroom loopt via het lampje dat dan oplicht. Draait de alternator eenmaal, dan voedt ie zelf de D+ en gaat lampje uit, er staat dan geen spanning meer over het lampje immers)

Die witte weerstand met schakelaar staat denk ik voor electronica die je aan de accu kunt hangen

Die zwarte weerstand met schakelaar óók, maar die krijgt pas spanning als ook het contact aan staat.
Laatst bewerkt: 13 okt 2025 19:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 13 okt 2025 19:46 #1655163

Nachtvlinder schreef :
Mag ik je hier nog over vragen?

Die twee dingen in het midden wat zijn dat? Die koppelen zo te zien de huis- met de startaccu. (Soort backup denk ik?) Maar dan:
1. dc/dc? Om gelijkstroom te stabiliseren? Maar voor wat.
2. Dat blauwe victron-ding.
3. Maar koppelen doe je ook je die middelste switch. Waarom is dat dan ook nog nodig?

En dan heb je onderin op de min(?) nog een zo te zien soort gelijkrichter die je ook nog kunt bypassen. Wat gebeurt daar?

Tot slot: Ik meen dat jij geen walstroom-laadgerei hebt? (Alleen het paneel om te laden?)

Dank alvast voor alle uitleg.
Laatst bewerkt: 13 okt 2025 19:48 door Kleine Kapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 13 okt 2025 19:52 #1655164

Nachtvlinder schreef :
Dit is een algemeen schema van een Bosch spanningsregelaar.

ZS is het contactslot, als je die sluit krijgt de spanningsregelaar spanning om op te starten (stroom loopt via het lampje dat dan oplicht. Draait de alternator eenmaal, dan voedt ie zelf de D+ en gaat lampje uit, er staat dan geen spanning meer over het lampje immers)

Die witte weerstand met schakelaar staat denk ik voor electronica die je aan de accu kunt hangen

Die zwarte weerstand met schakelaar óók, maar die krijgt pas spanning als ook het contact aan staat.

Zwart is de startmotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 13 okt 2025 20:42 #1655175

Kleine Kapitein schreef :
Mag ik je hier nog over vragen?

Die twee dingen in het midden wat zijn dat? Die koppelen zo te zien de huis- met de startaccu. (Soort backup denk ik?) Maar dan:
1. dc/dc? Om gelijkstroom te stabiliseren? Maar voor wat.
2. Dat blauwe victron-ding.
3. Maar koppelen doe je ook je die middelste switch. Waarom is dat dan ook nog nodig?

En dan heb je onderin op de min(?) nog een zo te zien soort gelijkrichter die je ook nog kunt bypassen. Wat gebeurt daar?

Tuurlijk.

1) dat zwarte kastje in het midden is een DC/DC converter. Die trekt, wanneer de motor loopt en de startaccu vol is, een instelbare stroom uit de startaccu/alternator en laadt daarmee de LiFePO4 accu wanneer ik dat nodig vind. Dat laatste bepaalt de accumonitor (op basis van de gewenste StateOfCharge die ik daarop instel)

2) is een Victron Multiplus. Die maakt 230 VAC en haalt de stroom daarvoor uit de LiFePO4 accu. Is tegelijk de walstroomlader voor die accu en geeft wanneer er geladen wordt ook een trickle-charge spanning aan de startaccu.

Voor (2) en (3) loopt er een controlsignaaltje vanuit de accumonitor naar de DCDC converter en Multiplus. Die worden daarmee vanuit de accumonitor in- of uitgeschakeld.

3) is een noodschakelaar. Je ziet 3 identieke accuschakelaars maar ik heb slechts 2 sleutels. Je kunt dus maar 2 schakelaars tegelijk sluiten. Je kunt één van de sleutels (die van de startaccu óf service accu) daarnaar verplaatsen en deze sluiten. Je kunt daarmee óf het gehele boordnet voeden vanuit de startaccu óf vanuit de serviceaccu. De niet gebruikte accu is dan per definitie afgeschakeld

De diodesymbolen met serieschakelaars stellen het BMS voor: die kan het laden en/of verbruiken vanuit de serviceaccu onderbreken bij overspanning resp. onderspanning van een of meer cellen. De bypassschakelaar daar overheen is om het BMS te overrulen, als ie defect zou raken (Chinees ding waar ik geen ervaring mee had. Bevalt goed na 3 seizoenen en heeft de serviceaccu één keer -terecht- afgeschakeld)

Terugkijkend op de kosten en hoeveelheid werk zou ik nu:
-geen noodschakelaar meer bouwen (maar losse startkabel)

-geen DCDC converter meer gebruiken (mijn alternator durf ik maar 15 A uit te trekken; dit tikt niet echt aan in vergelijking met de walstroomlader; ik motor daarvoor te weinig en met 280 Ah capaciteit kan ik dágen zonder laden (stroomdraaien heb ik nog nooit nodig gehad)

Startmotor staat rechts in het groene deel.

Hoop dat je er wat aan hebt: er zijn veel mogelijkheden en er is geen goed of fout, maar dit is hoe ik het destijds heb bedacht…
Laatst bewerkt: 13 okt 2025 21:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 14 okt 2025 05:27 #1655189

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8880
daan1508 schreef :
Het linker schema zorgt er voor dat je écht dood schip kan maken als je langere tijd weg gaat.
Óf dat je veilig kan klussen aan de dynamo door de HS uit te zetten.
Wij hebben het linker schema, maar de schakelaar zit wel zodanig verstopt dat je die niet zomaar ff uit zet.

En vooral: Doodschip maken is belangrijk als er brand is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 14 okt 2025 06:04 #1655195

Dank beide en weer erg handig.

@ Nachtvlinder. Zeer uitgebreide uitleg. Ik had je uitleg al proberen te volgen in het draadje over 'LiFeO4-accu's en dummies'. Maar kon het daar niet zo goed volgen. Met dit schema erbij wordt dit een stuk duidelijker. Fijn. Dank.

En idd: Er is geen goed / slecht. Maar door veel schema's te bekijken, en vooral de overwegingen daarbij, maakt duidelijker wat er kan.

@ Joop66. Die reden had ik nog niet. Dat is wel een hele mooie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 14 okt 2025 06:30 #1655200

Graag gedaan. Als bij brand ergens kabels samensmelten waardoor sluiting ontstaat, doen de zekeringen hun werk als je die goed hebt geplaatst en gedimensioneerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 14 okt 2025 06:43 #1655202

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5650
Bij mij alles achter de hoofdschakelaars, een min voor alles en en twee plus voor de service en start groep.
De groepen worden door een cyrix gekoppeld.(of niet)
Dynamo laad eerst de startaccu.
De acculader zit rechtstreeks aan de service groep die dus eerst geladen wordt waarna de cyrix zal koppelen.
Om te voorkomen dat de walstroom met meer dan alleen de lader en accu's verbonden wordt zorg ik dat de 220Vdraad naar de boiler GEHEEL verbroken wordt. (stekker eruit)
Dit omdat lekstroom via 220V-boiler-koelvloeistof- motor zou kunnen lopen.

Ja soms haakt iemand met zijn kleding de hoofdschakelaar uit... ook wel eens als de motor loopt.
Nog niks kapot gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 14 okt 2025 08:26 #1655222

Waterblok schreef :
Ja soms haakt iemand met zijn kleding de hoofdschakelaar uit... ook wel eens als de motor loopt.
Nog niks kapot gehad.

Bij PvO is dit ook goed gegaan tot nu toe. Loopt het minder vaart dan men beweert in de praktijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 14 okt 2025 12:43 #1655305

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5607
Nachtvlinder schreef :
Waterblok schreef :
Ja soms haakt iemand met zijn kleding de hoofdschakelaar uit... ook wel eens als de motor loopt.
Nog niks kapot gehad.

Bij PvO is dit ook goed gegaan tot nu toe. Loopt het minder vaart dan men beweert in de praktijk?
Die laatste gedachte was ook wel een beetje de aanleiding voor mij om de vraag te stellen waarom een dynamo kapot zou gaan als de verbinding met de accu wordt verbroken.

Zoals ik wel had verwacht komt dan o.a. het antwoord 'omdat de dynamo dan zijn energie niet kwijt kan'.
Dit is natuurlijk onzin, als de accu vol is, levert de dynamo ook geen energie.

DE verklaring van Nachtvlinder, dat de dynamo regeling spikes (spanning pieken) veroorzaakt die niet meer gedempt worden door de accu klinkt aannemelijker.

Maar dit is m.i. ook eenvoudig met een filter af te vangen, of een ander soort (geen aan/uit) regeling.
Ook heeft de ontwikkeling van de halfgeleider techniek niet stil gezeten, zo heel lastig kan het niet zijn om diodes toe te passen die niet meteen stuk gaan van een spanningspiek.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het stuk gaan van dynamo's niet iets van vroeger is?
En nee, ook ik ga niet willens en wetens met draaiende motor de hoofdschakelaar uitzetten ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo voor of na de hoofdschakelaar 14 okt 2025 13:46 #1655317

Tsja, dan komen we er nóóit achter ;)

Maar de inductiepieken kunnen hoog zijn: bij een bekrachtigde alternator is dit een stroombron; bij instantaan wegvallende belasting geeft deze een zeer hoge spanning. Mss kun je parallel aan de B+ uit-/ingang een laagohmige vermogensweerstand plaatsen. Dat kost dan wel continu wat vermogen?
Laatst bewerkt: 14 okt 2025 13:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl