Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke startaccu?

Welke startaccu? 17 dec 2025 08:45 #1664150

Reed schreef :
Vroeger bij de Volvo MD7A zat er nog een handslinger bij en kleppenlichters.
Dat zie je misschien buiten Buck en Hatz niet veel meer bij de moderne motoren.

Dat is precies wat ik een gemis vind bij mijn huidige bromtol, en wat ik bij mijn 45-jarige Volvo Penta MD7a zo waardeerde: het op de hand kunnen starten, maar ook bij het ‘voorsmeren’ na de winter of ontluchten na filterwissels.

Hoe dan ook, naast mijn huidige Vetus M2.05 een eenvoudige loodaccu 72 Ah als startaccu. Volgens de specificaties zou een 55 Ah volstaan. De startaccu geheel separaat aangesloten. Indien nodig kan ik de motorkabels + en - overzetten op de serviceaccu.
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 08:46 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 08:46 #1664151

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
lschip schreef :
Dan kan je toch altijd nog met je service accu starten?

Precies. Als je de zaak zo kunt schakelen, tenminste.
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 08:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 08:49 #1664152

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
Waterrimpels schreef :
Hoe dan ook, naast mijn huidige Vetus M2.05 een eenvoudige loodaccu 72 Ah als startaccu. Volgens de specificaties zou een 55 Ah volstaan. De startaccu geheel separaat aangesloten. Indien nodig kan ik de motorkabels + en - overzetten op de serviceaccu.

Dat laatste is in een noodsituatie natuurlijk een mijl op zeven. Persoonlijk zou ik er altijd een 3-standen accuschakelaar tussen zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 08:54 #1664153

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Ik heb wel eens mijn vorige 3 cilinder 3GM30 proberen aan te slingeren. Bij de versie zonder warmtewisselaar kan dat nog. Het kan aan mijn kippenkracht liggen maar het is nog wel een 'dingetje' :S :whistle: Het is me stilliggend in de haven met een iemand die de kleplichters dicht gooide met heeeel veel moeite een keertje net gelukt maar dat ging dus niet bepaald vanzelf.

Een wisselschakelaar zodat er ook gestart kan worden vanaf de service accu zonder gedoe met startkabels was imho wel wat gemakkelijker, al is dat geen backup voor een kapotte startmotor of iets dergelijks.
Met een extra startknop in de motorruimte en een reserve startmotor aan boord, denk ik wel redelijk voorbereid te zijn zonder slinger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 09:27 #1664155

De drie standen schakelaar heb ik er tussenuit gehaald aangezien ook de - van boordnet en motorsysteem niet met elkaar verbonden zijn. Beide netwerken heb ik bij de aanleg separaat aangelegd.
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 09:29 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 10:44 #1664159

Waterrimpels schreef :
Hoe dan ook, naast mijn huidige Vetus M2.05 een eenvoudige loodaccu 72 Ah als startaccu. Volgens de specificaties zou een 55 Ah volstaan.

Ah, waar vond je die specs? Ik heb gezocht maar vond in de handleiding van de M2.06 niets over een min capaciteit?
De startaccu geheel separaat aangesloten. Indien nodig kan ik de motorkabels + en - overzetten op de serviceaccu.

Omdat ik geen kabels wil moeten overzetten in stress en haast is de Cyrix een prima oplossing: een knop om tijdelijk de service accu door te zetten naar je startaccu
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 11:03 #1664160

Uit het instructieboek. Let wel, Vetus M2.05
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 13:06 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 12:45 #1664166

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 463
Voor de start accu zou ik toch altijd voor een agm batterij kiezen, ze hebben een lagere zelfontlading en kunnen beter ontlading. Een gewone calcium accu moet boven 80% state of charge blijven, bij een AGM mag dat een pak lager zijn. In principe kun je een iets kleinere AGM accu kiezen vanwege de hogere startcapaciteit, op die manier laadt de accu ook sneller op en gaat dan langer mee. Let wel op bij alle accu's (AGM is gesloten via een veiligheidsklep) kan waterstofsulfide ontstaan, sluit een slangetje aan om deze gassen uit de kajuit te leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 12:53 #1664167

Zeerover schreef :
[...] Let wel op bij alle accu's (AGM is gesloten via een veiligheidsklep) kan waterstofsulfide ontstaan, sluit een slangetje aan om deze gassen uit de kajuit te leiden.

Heeft iemand dat? Mijn accus staan geborgd op een plateau onder de banken - niet in een luchtdicht compartiment. Daar gaat een slangetje niet veel aan helpen..

Deze startaccu komt in een accubak naast het motorruim, onder de hondenkooi. Zelfde verhaal.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 14:07 #1664170

Ja mijn boot heeft dat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 14:25 #1664171

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
Zeerover schreef :
Voor de start accu zou ik toch altijd voor een agm batterij kiezen, ze hebben een lagere zelfontlading en kunnen beter ontlading. Een gewone calcium accu moet boven 80% state of charge blijven, bij een AGM mag dat een pak lager zijn.

Die 80 % heeft niks te maken met het gegeven dat het een lood-calcium accu is. Een echte startaccu (lood-antimoon of lood-calcium of whatever) heeft dunnere platen dan de semi-tractie accu's die meestal als huishoudaccu worden gebruikt. Dat maakt hem gevoeliger voor te diepe ontlading. Een semi-tractie accu mag je tot 50 % van de capaciteit ontladen.
In principe kun je een iets kleinere AGM accu kiezen vanwege de hogere startcapaciteit, op die manier laadt de accu ook sneller op en gaat dan langer mee. .

Geen idee waar je deze informatie vandaan hebt, maar een AGM van 40 Ah, die niet specifiek als startaccu is ontworpen zal geen "hogere startcapaciteit" hebben dan een specifieke lood-calcium accu van 40 Ah. Zo'n AGM-accu laadt ook ook niet sneller op. Juist een startaccu is daar wel op ontworpen.
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 15:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 14:34 #1664172

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
Maarten-IW31 schreef :
Zeerover schreef :
[...] Let wel op bij alle accu's (AGM is gesloten via een veiligheidsklep) kan waterstofsulfide ontstaan, sluit een slangetje aan om deze gassen uit de kajuit te leiden.

Heeft iemand dat?

Vast wel.

Maar in principe is iedere AGM-accu een gesloten accu. Je kunt geen electrolyt (of gedestilleerd water) toevoegen. Hetzelfde geldt overigens voor een lood-calcium accu (de meeste auto startaccu's).

Wat ze wel hebben is een veiligheidsventiel, dat in geval van overlading en overmatige gasvorming opengaat (eenmaal open is nooit meer dicht; als dat gebeurt is de accu end-of-life) om te vorkomen dat zich te veel druk opbouwt in de accu, waardoor deze zou kunnen openbarsten.

Zolang je drietrapslader of je dynamo op tijd terugschakelt naar druppellading is er niks aan de hand en komt er geen gas vrij in de kajuit.
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 14:35 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Welke startaccu? 17 dec 2025 15:29 #1664175

Philip schreef :
Met een extra startknop in de motorruimte en een reserve startmotor aan boord, denk ik wel redelijk voorbereid te zijn zonder slinger.


Goed plan!
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 15:29 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 15:52 #1664176

Zeerover schreef :
Let wel op bij alle accu's (AGM is gesloten via een veiligheidsklep) kan waterstofsulfide ontstaan, sluit een slangetje aan om deze gassen uit de kajuit te leiden.

Bij mijn boot zijn (waren… nu LiFePO4) beide service accu’s via deze slang met T-stukjes naar buiten geventileerd. Je ziet hier SB kajuitbank, slang loopt verder via de hondenkooi (daar koppelt de -ordinaire- FLA startaccu in op dit systeem) naar een doorvoer hoog in de romp.





Buiten het voorkomen van knalgas (en H2S bij defecte accu) in de accuruimte is het ook meteen een voorziening om onder helling geen accuzuur in de boot te krijgen: wat er uit loopt, loopt vanzelf weer terug. Als je een SLA accu gebruikt, lijkt mij dit allemaal niet nodig.
Laatst bewerkt: 17 dec 2025 15:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 22:00 #1664202

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
Reed schreef :
Voor een start-accu volstaat over het algemaan de meest simpele (lood)accu.
Daar heb je geen dure Optima accu voor nodig.
Wanneer je de start-accu alleen gebruikt voor het starten van je motor kun je met een simpele (lood) accu best lang doen omdat deze niet veelvuldig ongunstig wordt belast.
In de wintertijd of wanneer je `m langere tijd niet gaat gebruiken, dan wel opgeladen weg zetten of de accupolen los halen.
Klopt helemaal. Ik heb voor het gemak gekozen. Meerdere motoren allemaal dezelfde startaccu’s en dus makkelijk en draagbaar te wisselen. Alle motoren starten prima en de startaccu’s zijn dan ook meestal in één keer stuk. Als in ‘‘s middags de motor starten voor de haven in gaan en de volgende ochtend niet meer willen starten.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 17 dec 2025 22:44 #1664206

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 463
Wadloper schreef :
Zeerover schreef :
Voor de start accu zou ik toch altijd voor een agm batterij kiezen, ze hebben een lagere zelfontlading en kunnen beter ontlading. Een gewone calcium accu moet boven 80% state of charge blijven, bij een AGM mag dat een pak lager zijn.

Die 80 % heeft niks te maken met het gegeven dat het een lood-calcium accu is. Een echte startaccu (lood-antimoon of lood-calcium of whatever) heeft dunnere platen dan de semi-tractie accu's die meestal als huishoudaccu worden gebruikt. Dat maakt hem gevoeliger voor te diepe ontlading. Een semi-tractie accu mag je tot 50 % van de capaciteit ontladen.
In principe kun je een iets kleinere AGM accu kiezen vanwege de hogere startcapaciteit, op die manier laadt de accu ook sneller op en gaat dan langer mee. .

Geen idee waar je deze informatie vandaan hebt, maar een AGM van 40 Ah, die niet specifiek als startaccu is ontworpen zal geen "hogere startcapaciteit" hebben dan een specifieke lood-calcium accu van 40 Ah. Zo'n AGM-accu laadt ook ook niet sneller op. Juist een startaccu is daar wel op ontworpen.
ik heb het over een AGM start accu, dit is ook de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 18 dec 2025 00:44 #1664210

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
QZeerover schreef :
Wadloper schreef :
Zeerover schreef :
Voor de start accu zou ik toch altijd voor een agm batterij kiezen, ze hebben een lagere zelfontlading en kunnen beter ontlading. Een gewone calcium accu moet boven 80% state of charge blijven, bij een AGM mag dat een pak lager zijn.

Die 80 % heeft niks te maken met het gegeven dat het een lood-calcium accu is. Een echte startaccu (lood-antimoon of lood-calcium of whatever) heeft dunnere platen dan de semi-tractie accu's die meestal als huishoudaccu worden gebruikt. Dat maakt hem gevoeliger voor te diepe ontlading. Een semi-tractie accu mag je tot 50 % van de capaciteit ontladen.
In principe kun je een iets kleinere AGM accu kiezen vanwege de hogere startcapaciteit, op die manier laadt de accu ook sneller op en gaat dan langer mee. .

Geen idee waar je deze informatie vandaan hebt, maar een AGM van 40 Ah, die niet specifiek als startaccu is ontworpen zal geen "hogere startcapaciteit" hebben dan een specifieke lood-calcium accu van 40 Ah. Zo'n AGM-accu laadt ook ook niet sneller op. Juist een startaccu is daar wel op ontworpen.
ik heb het over een AGM start accu, dit is ook de vraag.

Nee. De vraag ging over lood-calcium of AGM.
Jouw verhaal dat een "gewone calcium accu" slechts tot 80 % kan worden ontladen is kletskoek. Dat maximale ontladingspercentage geldt specifiek voor startaccu's, vanwege de dunnere platen die nodig zijn om meer platen en dus meer plaatoppervlak in een kleine behuizing kwijt te kunnen. Juist door dat grote plaatoppervlak kan een startaccu kortstondig die hoge CCA leveren.
"Slechts" is hier ook verkeerde term. Die 80 % geldt voor iedere startaccu die op dit principe is gebaseerd. De mogelijkheid van diep ontladen is niet waar een startaccu voor ontworpen is.
Laatst bewerkt: 18 dec 2025 00:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 18 dec 2025 11:39 #1664244

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5607
Voordat je een volle startaccu tot 80% hebt ontladen ben je zeker 5-10 minuten continu starten verder.
Dan is de SOC van je start accu wel het minst van je problemen.

Wel weer echt een ZF draadje, al twee pagina's over zo iets simpels als een startaccu :silly:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 18 dec 2025 11:54 #1664246

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
PvO schreef :
Wel weer echt een ZF draadje, al twee pagina's over zo iets simpels als een startaccu :silly:

Inderdaad.

Maar ja.. als mensen rare verhalen gaan ophangen, wil ik, in het belang van de vragensteller, daar toch graag wat tegenover stellen. Het blijkt steeds weer dat allerlei informatie maar half wordt begrepen en er vervolgens hele en halve onwaarheden over (in dit geval) accu's worden geroepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 18 dec 2025 12:55 #1664253

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 463
Ik herhaal dat het over start accu's gaat. Elke gewone start accu moet in rust meer dan 80% geladen zijn. Deze accu kan perfect dieper ontladen worden maar na de rit of vaart, als de motor uit gaat, is SOC best boven de 80%. Ook in rust zal de SOC dalen. Ik antwoord op de titel van de topic.
www.accuweb.nl/service/accu-weetjes-en-onderhoud/

Het tabelleltje is juist mits de accu minstens 10 uur in rust is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 18 dec 2025 13:42 #1664259

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29257
Zeerover schreef :
Ik herhaal dat het over start accu's gaat.

Nou.. in je vorige pots was je nog van mening dat het over AGM-accu's ging.
Elke gewone start accu moet in rust meer dan 80% geladen zijn.

Beweerde ik iets anders?
Deze accu kan perfect dieper ontladen worden maar na de rit of vaart, als de motor uit gaat, is SOC best boven de 80%. Ook in rust zal de SOC dalen.

Zoals al eerder door PvO werd geschreven: je moet de startmotor ècht heel lang (vele minuten) laten draaien om de accu tot 80% van zijn capaciteit te ontladen. Bij een vlot startende motor wordt een startaccu dus nooit voor meer dan 1 tot 2% ontladen. In de praktijk is dat verbruik na een paar minuten met draaiende motor weer bijgeladen. De accu wordt in de praktijk nooit ontladen tot 80 %. De opmerking dat de SOC best boven de 80 % is, is dus nogal overbodig. Als de motor vlot start komt de accu nooit aan zo'n SOC toe.
Laatst bewerkt: 18 dec 2025 13:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke startaccu? 21 dec 2025 21:57 #1664578

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 463
Wadloper schreef :
Zeerover schreef :
Ik herhaal dat het over start accu's gaat.

Nou.. in je vorige pots was je nog van mening dat het over AGM-accu's ging.
Elke gewone start accu moet in rust meer dan 80% geladen zijn.

Beweerde ik iets anders?
Deze accu kan perfect dieper ontladen worden maar na de rit of vaart, als de motor uit gaat, is SOC best boven de 80%. Ook in rust zal de SOC dalen.

Zoals al eerder door PvO werd geschreven: je moet de startmotor ècht heel lang (vele minuten) laten draaien om de accu tot 80% van zijn capaciteit te ontladen. Bij een vlot startende motor wordt een startaccu dus nooit voor meer dan 1 tot 2% ontladen. In de praktijk is dat verbruik na een paar minuten met draaiende motor weer bijgeladen. De accu wordt in de praktijk nooit ontladen tot 80 %. De opmerking dat de SOC best boven de 80 % is, is dus nogal overbodig. Als de motor vlot start komt de accu nooit aan zo'n SOC toe.
Nooit gehoord van een AGM startaccu, je mag gerust commentaar geven maar dan moet je wel weten waar je het over hebt. Ik zal het nog eens herhalen en misschien ook verduidelijken, ik heb het steeds over startaccu’s, verschillende soorten. Zoals in de topic titel. Dan over de 80%, een loodaccu heeft een zelfontlading, bij een AGM is deze minder zodat de kans dat bij stilstand de batterij te veel ontlaadt kleiner is, o ja, het gaat over startaccu’s niet vergeten
Laatst bewerkt: 21 dec 2025 22:06 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl