het enige dat stroom doet is inderdaad de schijnbare wind beinvloeden. Alle andere redeneringen over 'duwen tegen de kiel' etc zijn volgens mij nu wel voldoende weerlegd.
Wat nog ff niet genoemd is, is de krachten die op een kiel gaan werken door snelheid van de boot (met of zonder stroom, geen verschil). De kiel gaat min of meer in de lengteas van de boot door het water, met een kleine 'angle of attack' die zorgt voor lift (tegen het verlijeren ofwel drift). Met het veranderen van de angle of attack (invalshoek) kun je wel de helling van de boot veranderen, dus door te sturen zorg je dat de kiel iets meer of iets minder lift genereert, en daardoor verandert de helling.
Dit is veel beter merkbaar bij lichte kleine bootjes, probeer eens een Laser met het zwaard helemaal erin bij windje 5 op ruime wind. Dan merk je wat lift doet met helling (je gaat nl onherroepelijk ondersteboven). Ook oude surfplanken (Windsurfer is berucht) konden ineens op hun kant gaan en je eraf kiepen door een minimale koerswijziging.
En om het helemaal complex te maken: het roer doet ook aan angle of attack-wijzigingen, daar berust het hele sturen op. En ook die hebben invloed op de helling, want de hoeken zijn groot.
Maar hoe zit dat nu met verloeveren tov het water door de stroom
groet
t