Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Solozeil Tips gevraagd

Re:Solozeil Tips gevraagd 31 mrt 2010 09:55 #121467

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
p.s. jammer dat ik de laatste post niet meer kan editen, want de midscheepse fixatie kan in dat laatste scenario wel ook als methode nuttig zijn voor de kleine-boot-solozeiler. Anyway, laat maar verder; doen is makkelijker dan erover 'schrijven' :dry:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2010 09:57 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 08 apr 2010 16:56 #122805

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Tja, dit gaat dan alleen nog maar over (op de motor) aanleggen, gaan we ook nog een keertje zeilen?
Gr. Louk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 08 apr 2010 17:11 #122808

Vaak is alles zo krap dat het nog moeilijk gaat met een wat grotere boot.

Je ziet ook veel havens welke in het verleden zijn gemaakt op kleinere maat boten en dat alle boten steeds groter worden en het daardoor kan nog wel eens behoorlijk krap worden.

Zonder mensen in de buurt gaat het goed maar al meerdere malen gezien dat iemand bijna zonder te kijken het roer omgooit of de box uitvaart om over drukke sluizen maar niet te spreken, zie dan maar eens uit te wijken onder zeil met een paar ton aan massa.

Bij mijn vorige bootje toch ook 2,5 ton heb ik het wel af en toe gedaan maar het zal helaas nog minder worden als ik de plekken bekijk waar ik aanmeer.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 08 apr 2010 17:12 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 08 apr 2010 20:48 #122897

Het wordt bij mij dus altijd "de dood of de gladiolen" als ik achterwaarts met een forse dwarswind de box uit wil. Getimed alles los en onmiddelijk volle kracht achteruit lijkt dan de enige manier om ordentelijk de box uit te komen, omdat je dan het snelst ophoudt met afdrijven en met enig geluk nog net om de lijpaal heen kan sturen. Dat wordt dit seizoen trouwens misschien nog iets lastiger, aangezien ik vorig seizoen in een twee meter te lange box lag, en nu de juiste maat krijg.

Is het in dit geval niet beter (en veiliger) om twee lijnen om de meerpaal aan de loefzijde te leggen? een lijn naar de achterkant van de boot, een lijn naar de middenbolder en vandaar naar een lier. Dan kun je de boot gecontroleerd uit de box varen zonder dat hij afdrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 09 apr 2010 13:26 #122968

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Aanleggen, manoeuvreren, wegvaren en sluisje schutten is met elke boot anders. Soort kiel, roer, plaats schroef e.d. is hier van belang.


Solo zeilers zijn de meest gezellige zeilers. Alleen heb je veel meer aanspraak en ontmoet je sneller bijzondere mensen. Vaar je met je vrouw of gezin leef je rondom de boot veel individueler.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 09 apr 2010 13:59 #122969

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de belangrijkste tip voor iemand die solo aan het zeilen is luidt:
zorg dat je NIET overboord valt!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 09 apr 2010 14:27 #122970

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
master schrijft:
Tja, dit gaat dan alleen nog maar over (op de motor) aanleggen, gaan we ook nog een keertje zeilen?
Gr. Louk

Wat mij het lastigst lijkt is zeil minderen/wisselen tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 10 apr 2010 19:02 #123164

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Met de windvaan aan het roer vind ik zowel wisselen als reven een eitje.

Onder het solozeilen heb je (of neem je) alle ruimte. Als je wilt gaan aanleggen dan heb je die juist niet meer of veel minder.
Laatst bewerkt: 10 apr 2010 19:04 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 10 apr 2010 19:08 #123165

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Zeilen wisselen of reven is niet lastig als je de ruimte neemt.

Een boot blijft ook drijven als er niemand aan het roer zit.

Eerlijkgezegd reef ik altijd in mijn eentje ook als ik een boot vol volk heb. Je kunt gewoon doorzeilen tijdenms het reven. Wellicht valt de boot wat af maar dat is niet zo erg want je laat je grootschoot los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 10 apr 2010 19:56 #123174

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Ik strijk eerst grootzeil om te reven.Zeil enkel op fok en maak roer vast aan lij.De boot loeft dan op tot de fok in de wind klappert.Dan valt de boot automatisch af en het roer doet dan de boot terug oploeven.enz...heb je tijd zat om te reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 10 apr 2010 20:02 #123175

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
nardus schrijft:
master schrijft:
Tja, dit gaat dan alleen nog maar over (op de motor) aanleggen, gaan we ook nog een keertje zeilen?
Gr. Louk

Wat mij het lastigst lijkt is zeil minderen/wisselen tijdens het zeilen.

Reven gaat het makkelijkst op een aan de windse koers.
Boot op de automaat. Je viert de grootschoot op tot het grootzeil klappert. Kraanlijn strak zetten en vervolgens reven. Grootschoot weer aantrekken en de boot op koers brengen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 10 apr 2010 22:04 #123194

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Reven in je eentje is wel te doen aan de wind ligt je boot vrij stabiel, gijpen vind ik het lastigst. Op vlak water gaat het wel, maar met golfslag is het ellende omdat de boot gaat rollen plat voor de wind. Probeer dan die spiboom maar eens om te sjeffen terwijl de stuurautomaat 'm van hot naar her laat slingeren.. Dualhanded met de helmstok tussen de benen en drie schoten en een boomneerhouder in de hand is dat al lastig, maar alleen dus helemaal. Heb 'm wel eens gestreken omgelopen en weer gehesen, kost wat tijd maar gaat wel heel gecontroleerd.

Is wel een beetje boot-afhankelijk, op zo'n brede planeerbak wordt het allemaal wat makkelijker dan op een IOR-ontwerp, ligt stabieler en meer snelheid dus minder druk in de spi.

Verder is het allemaal wel te doen, kost alleen wat meer tijd omdat je een paar keer heen en weer moet rennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 11 apr 2010 09:05 #123242

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
FMJ schrijft:
Reven in je eentje is wel te doen aan de wind ligt je boot vrij stabiel, gijpen vind ik het lastigst. Op vlak water gaat het wel, maar met golfslag is het ellende omdat de boot gaat rollen plat voor de wind. Probeer dan die spiboom maar eens om te sjeffen terwijl de stuurautomaat 'm van hot naar her laat slingeren.. Dualhanded met de helmstok tussen de benen en drie schoten en een boomneerhouder in de hand is dat al lastig, maar alleen dus helemaal. Heb 'm wel eens gestreken omgelopen en weer gehesen, kost wat tijd maar gaat wel heel gecontroleerd.

Is wel een beetje boot-afhankelijk, op zo'n brede planeerbak wordt het allemaal wat makkelijker dan op een IOR-ontwerp, ligt stabieler en meer snelheid dus minder druk in de spi.

Verder is het allemaal wel te doen, kost alleen wat meer tijd omdat je een paar keer heen en weer moet rennen.

Ik neem aan dat je voor de wind varen bedoeld met stabilitiet. Want aan de wind liggen juist IOR ontwerpen weer als een huis op het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 11 apr 2010 10:57 #123253

Ik strijk eerst grootzeil om te reven.Zeil enkel op fok en maak roer vast aan lij.De boot loeft dan op tot de fok in de wind klappert.Dan valt de boot automatisch af en het roer doet dan de boot terug oploeven.enz...heb je tijd zat om te reven.

dat heet "bijliggen"

Ik heb een eindje touw aan boord van een paar meter (van een oude val o.i.d.) met een musketon, mijn box heeft touwen tussen de voor en achterpalen, als ik met dwarswind de box invaar haak ik de musketon aan loef om het touw en zet het lijntje voorop vast, de musketon glijd over het touw en volgt zo de boot die braaf midden in de box blijft liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 11 apr 2010 11:01 #123254

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Wallaby schrijft:
Ik neem aan dat je voor de wind varen bedoeld met stabilitiet. Want aan de wind liggen juist IOR ontwerpen weer als een huis op het water.

De moderne breedkonten daarentegen liggen aan de wind een bij een beetje helling al snel een beetje voorover Ze gaan 'duiken'. Of de hele bemanning in het gangboord of eerder reven.

Hier laat laat je wat; daar vind je wat...

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 11 apr 2010 15:18 #123273

  • lios
  • lios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
FMJ schrijft:
Reven in je eentje is wel te doen aan de wind ligt je boot vrij stabiel, gijpen vind ik het lastigst. Op vlak water gaat het wel, maar met golfslag is het ellende omdat de boot gaat rollen plat voor de wind. Probeer dan die spiboom maar eens om te sjeffen terwijl de stuurautomaat 'm van hot naar her laat slingeren.. Dualhanded met de helmstok tussen de benen en drie schoten en een boomneerhouder in de hand is dat al lastig, maar alleen dus helemaal. Heb 'm wel eens gestreken omgelopen en weer gehesen, kost wat tijd maar gaat wel heel gecontroleerd.

Is wel een beetje boot-afhankelijk, op zo'n brede planeerbak wordt het allemaal wat makkelijker dan op een IOR-ontwerp, ligt stabieler en meer snelheid dus minder druk in de spi.

Verder is het allemaal wel te doen, kost alleen wat meer tijd omdat je een paar keer heen en weer moet rennen.

wat ik altijd doe:

Ik gijp altijd, en ga dan ietsjes hoger varen dan normaal. Je zult zien dat de spi dan, met de boom nog aan de verkeerde kant, toch keurig vol blijft. op deze 'iets hogere" koers (niet al te hoog natuurlijk) stopt mijn boot met rollen en ligt hij vrij stabiel. Dan trim ik de spi, zo goed als dat gaat. Dan gaat de stuurautomaat er weer op en daarna zet ik de boom om.

gaat best goed, maar met een zeer korte golfslag blijft het toch best hachelijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 11 apr 2010 15:47 #123275

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zo ben ik wel eens uit het roer gelopen, te veel zijdelingse druk, maar is natuurlijk situatie-afhankelijk.

En inderdaad ik bedoelde stabiliteit voor de wind met de IOR-bak. Aan de wind gaat inderdaad als een speer. Maar een planeerbak vaart dan even hard en hoog als je 'm maar vlak houdt. En dat vlakhouden is prima te doen doordat je heel veel controle hebt over zo'n groot grootzeil. Op de IOR-bak moet je als 't wat harder gaat waaien gelijk genua wisselen, op het moderne schip laat je de overloop wat meer zakken en geeft wat meer achterstag.

Maar inderdaad, ieder voordeel heeft z'n nadeel en omgekeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 11 apr 2010 15:56 #123278

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 837
Voor wie al de solotips rond 29 mei eens in de praktijk wil brengen: SOLOTOER 2010! (zie topic in 'reisvoorbereiding en veiligheid'). Kun je aan de overkant nog eens van gedachten wisselen met andere solozeilers die tegen dezelfde vragen zijn aangelopen en ze blijkbaar hebben opgelost.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 11 apr 2010 15:58 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 11 apr 2010 21:04 #123341

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 12 apr 2010 07:07 #123385

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
de grebbe schrijft:
Ik strijk eerst grootzeil om te reven.Zeil enkel op fok en maak roer vast aan lij.De boot loeft dan op tot de fok in de wind klappert.Dan valt de boot automatisch af en het roer doet dan de boot terug oploeven.enz...heb je tijd zat om te reven.

dat heet "bijliggen"

Ik heb een eindje touw aan boord van een paar meter (van een oude val o.i.d.) met een musketon, mijn box heeft touwen tussen de voor en achterpalen, als ik met dwarswind de box invaar haak ik de musketon aan loef om het touw en zet het lijntje voorop vast, de musketon glijd over het touw en volgt zo de boot die braaf midden in de box blijft liggen.

Bij bijliggen staat je fok dan wel bak! (dus aan de verkeerde kant zeg maar.
Om het even op een rijtje te zetten:

je vaart aan de wind. Je gaat overstag en laat je fok bak staan. Als er druk in de fok staat laat je de grootschoot helemaal vieren. De boot wil nu afvallen en dit stuur je tegen door de helmstok helemaal naar lij te duwen en daar te fixeren (met een lijntje oid.
Nu blijft de boot ongeveer halvewinds liggen met een klapperend grootzeil.
Vervolgens kan je op je gemak het grootzeil reven, naar het toilet, bakkie doen of wat eten (dat is ook erg belangrijk om te doen tijdens solo-zeilen!)
Let wel op dat de boot met de wind mee verlijerd, en dat je dus genoeg ruimte daarvoor hebt.

als je vervolgens klaar bent kan je op twee manieren weer gaan varen.
1) je maakt de helmstok los, trekt de grootschoot aan en zet de fok aan de goede kant en je kunt weer verder.
2) je maakt de helmstok los, trekt de grootschoot aan maakt iets snelheid en gaat door de wind.

bij de laatste optie is het natuurlijk wel lekker dat je op je oorspronkelijke koers weer verder gaat.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 22 apr 2010 10:41 #125090

trotti schrijft:

Bij bijliggen staat je fok dan wel bak! (dus aan de verkeerde kant zeg maar.
Om het even op een rijtje te zetten:

je vaart aan de wind. Je gaat overstag en laat je fok bak staan. Als er druk in de fok staat laat je de grootschoot helemaal vieren. De boot wil nu afvallen en dit stuur je tegen door de helmstok helemaal naar lij te duwen en daar te fixeren (met een lijntje oid.
Nu blijft de boot ongeveer halvewinds liggen met een klapperend grootzeil.
Vervolgens kan je op je gemak het grootzeil reven, naar het toilet, bakkie doen of wat eten (dat is ook erg belangrijk om te doen tijdens solo-zeilen!)
Let wel op dat de boot met de wind mee verlijerd, en dat je dus genoeg ruimte daarvoor hebt.

als je vervolgens klaar bent kan je op twee manieren weer gaan varen.
1) je maakt de helmstok los, trekt de grootschoot aan en zet de fok aan de goede kant en je kunt weer verder.
2) je maakt de helmstok los, trekt de grootschoot aan maakt iets snelheid en gaat door de wind.

bij de laatste optie is het natuurlijk wel lekker dat je op je oorspronkelijke koers weer verder gaat.

Groeten,
Globe_Trotti

Bijliggen is een techniek die onze voorvaderen al gebruikten. Op een beetje ruim water is het verdomde handig. Eigenlijk zou iedereen het eens moeten proberen op zijn eigen schip. Als je eenmaal goed bijligt, is er rust aan boord en heb je je handen vrij. Hoe je jouw boot het beste kunt bijleggen, is een kwestie van proberen. Mijn ervaring is dat het ook prima aan de wind kan (hoeft niet halve wind, is niet altijd handig met golven). Je gooit de grootschoot dan niet helemaal los, maar houdt een knik in de schoot.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 22 apr 2010 10:59 #125091

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
wat een boel tips allemaal!
die oversteek van Olav is nog net teveel van het goede voor mij :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 22 apr 2010 11:07 #125094

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Onze vinkieler wil niet graag bijleggen. Zij gaat steeds oploeven en enorm hard zeilen, dan weer afvallen en laat ze de zeilen weer vreselijk klapperen. Niet fijn.
Gewoon zwaar gereefd heel scherp aan de wind. Of voor de wind weglopen.

groet,

Zonsnel
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 22 apr 2010 11:17 #125097

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zonsnel schrijft:
Onze vinkieler wil niet graag bijleggen. Zij gaat steeds oploeven en enorm hard zeilen, dan weer afvallen en laat ze de zeilen weer vreselijk klapperen. Niet fijn.
Gewoon zwaar gereefd heel scherp aan de wind. Of voor de wind weglopen.

groet,

Zonsnel

helemaal eens. Bijliggen is uit de tijd van de dwarsgetuigde schepen, en ook een beetje de zware langkielers van diep in de vorige eeuw. Vóór de tijd van vinkielen en balansroeren.

Als ik overstag ga met de fok bak en het grootzeil los draait 't bootje door tot bijna voor de wind. Met een beetje geluk ook nog een klapgijp..... Daarna weer terug loeven tot half, dan weer hard afvallen.
Ook kan mijn helmstok lang niet dwars; er zitten begrenzers op rond de 40 graden (o.m. de stuurautomaat die vast is ingebouwd).
Rust krijg je met voldoende rif heel hoog aan de wind (en heel precies sturen).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Solozeil Tips gevraagd 22 apr 2010 11:39 #125100

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bijliggen is inderdaad iets wat je moet proberen, dat is voor iedere boot verschillend. Het is wel voor iedereen aan te bevelen hoe dat op zijn boot het beste gaat, je weet maar nooit waar je het voor kunt gebruiken. Maar als je het eenmaal weet is bijleggen makkelijker gedaan dan een anker uitgooien.

Met mijn Hobiecat 18 (steekzwaarden) wel eens een half uur op een knobbelig IJsselmeer bijgelegen om een roerprobleem op te lossen. Grootzeil strak en de overloop een centimeter of 40 naar bakboord, de fok een stukje bak gezet op stuurboord, de roeren omhoog zodat ie lekker loefgierig is (moesten ook omhoog vanwege de averij). Hij zeilde zo een banaanvormige zigzagkoers, net een vliegtuig dat steeds overtrokken is: loeven tot ie stilvalt, afvallen, beetje vaart maken en weer loeven, om daarna weer stil te vallen. Bij Bft 4 maakte hij maar een paar knopen op die manier, en konden we samen zo goed en kwaad als het ging aan het roer sleutelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl