Saeftinghe schreef :
bedenk dat er een wezenlijk verschil is tussewn een vliegtuigvleugel en een zeil.
Een vleugel dient niet als voortstuwing, een zeil wel.
De krachten die we verlangen zijn 90º verschillend, maakt best een beetje verschil.
Bovendien heeft een vleugel dikte en een zeil niet.
Ik snap wat je bedoelt, en je hebt natuurlijk gelijk voor een motorvliegtuig, maar qua werking van het vleugelprofiel is er volgens mij vrijwel geen verschil.
Een zweefvliegtuig gebruikt zijn vleugel wel als voortstuwing om de weerstand op te heffen, vrijwel precies als een zeilboot die scherp aan de wind vaart. Enige verschil is dat het grootste deel van de liftkracht bij een zweefvliegtuig gebruikt wordt om de zwaartekracht op te heffen, en dat je bij een zeilboot een kiel nodig hebt om dat ongewenste deel weer op te heffen. Ze zijn verder volgens mij vrijwel 100% analoog.
Een dikke vleugel werkt niet anders dan een dunne - vleugels met vrijwel 0 dikte (een krom vlak) doen het prima, alleen leveren ze (veel) meer weerstand op bij dezelfde hoeveelheid lift. Het is niet voor niks dat de AC catamarans vleugelzeilen gebruiken - weerstandreductie.