Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 24 uurs Trimclinic?

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 08:38 #214135

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Hoe lang duurt dat uitstapje buitenom?

dat kun je zo kort of zo lang maken als je wilt (en stroom en wind toestaan...)
Het kortste is even Kornwerd uit, naar de Boontjes-8 en weer terug, 0,8 mijl op zee, geen stroomvoordeel, wel een uur sluiscompensatie.

Het langste zou zijn:
Den Oever eruit, Schulpengat, rond de eilanden, naar Harlingen, dan Wad over naar Texel/Den Helder, en terug naar Kornwerd. 125 mijl, als je mazzel hebt alles met stroom mee. Is wel 20 uur varen plus 1 uur sluis, dus dat gaat alleen goed met heel snelle boten, die halen Medemblik dan ook nog op tijd....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 16:11 #214260

Nog een mogelijk nadeel van het Wad en Noordzee icm weinig wind hebben wij vorig jaar (of was het alweer het jaar daarvoor?) ondervonden. De stroom zorgt ervoor dat je de wind totaal dood vaart als die ruim invalt. Je spi staat dus continu te klapperen en in te vallen...

Wij hebben het de laatste 6 jaar slechts 1 keer gedaan, omdat tijdstip van HW en wind toen eigenlijk zo goed waren dat we het wel eens moesten proberen. Dat was dus uiteindelijk geen overweldigend succes. Overigens hadden we ook de sluis tegen (klein gaatje voor ons, en achter ons in de verste verte geen deelnemer te bekennen, en toch deed ie de brug dicht :angry: , lagen we een uur laten mooi weer met alle concurrenten (w.o. Mary Bryant) in de sluis).

Onze conclusie: Voor het varen op Wad en Noordzee ben je (te) veel afhankelijk van factoren die niet binnen je eigen macht liggen. Al is het tijdstip van HW dit jaar wel weer erg verleidelijk...

Wat bij ons altijd erg goed werkt is om zo lang mogelijk onder de afsluitdijk op en neer te varen (langs de sport A en sport B dus). Zeker als er weinig wind staat, ontstaat hier 's-nachts een zeewindje die altijd dwars invalt. Het zeewindje komt door het relatief koude Wad en het relatief warme IJsselmeer. Wij proberen hier altijd gebruik van te maken om ook 's-nachts, als in het zuidelijke Ijsselmeer en Markermeer de wind vaak minder wordt, veel mijlen te kunnen maken.

Heb jij daar dezelfde ervaring mee, Thomas?

(overigens varen wij niet met onze eigen Dehler, maar beman in op het Waarschip 870 van R. Licht, en zitten eigenlijk altijd in de top 3 van de ORC4)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 17:04 #214281

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Lagendijk schreef :
Onze conclusie: Voor het varen op Wad en Noordzee ben je (te) veel afhankelijk van factoren die niet binnen je eigen macht liggen. Al is het tijdstip van HW dit jaar wel weer erg verleidelijk...

Wat bij ons altijd erg goed werkt is om zo lang mogelijk onder de afsluitdijk op en neer te varen (langs de sport A en sport B dus). Zeker als er weinig wind staat, ontstaat hier 's-nachts een zeewindje die altijd dwars invalt. Het zeewindje komt door het relatief koude Wad en het relatief warme IJsselmeer. Wij proberen hier altijd gebruik van te maken om ook 's-nachts, als in het zuidelijke Ijsselmeer en Markermeer de wind vaak minder wordt, veel mijlen te kunnen maken.
aha, de Siddartha! wij hebben elkaar wel eens gesproken bij de prijsuitreiking (iets met de Greyhound en onsportief gedrag ;-( )
Inderdaad is het Wad dit jaar weer erg verleidelijk, nog ff op de windvoorspellingen wachten, maar meteen Kornwerd eruit naar het westen, zover als goed gaat, is wel een optie....
Maar ook ik heb een hekel aan voor de wind op stroom, dat schiet niet op en je zit je uren te ergeren...
Wat betreft de wind op het noordelijkste stukje IJsselmeer deel ik je ervaring: westelijke wind wordt daar vaak noordwest, zelfs overdag, maar zeker in de nacht en vroege ochtend. Een soort wind van zee vanwege het 5 graden warmere IJsselmeer (vgl met Wad).
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 17:29 #214301

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Lagendijk schreef :
Wat bij ons altijd erg goed werkt is om zo lang mogelijk onder de afsluitdijk op en neer te varen (langs de sport A en sport B dus).
Ik meen gelezen te hebben dat je een bepaald rak slechts 2 keer mag varen, toch?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 15 aug 2011 17:30 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 17:39 #214309

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6323
Ja, voor zover ik weet mag je een rak maximaal 2x varen.

Is het nieuw dat je niet meer op het Wad kunt starten, ik meen me toch echt te herinneren dat bijvoorbeeld Den Helder ook een startplek was.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 17:56 #214324

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Giel schreef :
Ja, voor zover ik weet mag je een rak maximaal 2x varen.
Is het nieuw dat je niet meer op het Wad kunt starten, ik meen me toch echt te herinneren dat bijvoorbeeld Den Helder ook een startplek was.
idd, Den Helder is geen startplaats meer, teveel voordeel van de stroom...

je mag elk rak 2 maal, maar wat Lagendijk bedoelt is onder meer dit:



VF7-SportB-SPortA-WV12, goed voor 2 maal 13 mijl, dus 4 uur varen.
Het stukje SportA-WV12 is afgeschaft.
Dat was ook iets te gek, kijk eens goed naar die kaart en zie hoe dicht je langs de 2meterdiep lijn gaat. Heb het eens gedaan met spi erop, ruim 7 kts op de teller, en 10 cm water onder de kiel...
Links en rechts vastgelopen mede-deelnemers. Niet leuk.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 15 aug 2011 18:04 #214330

Is het nieuw dat je niet meer op het Wad kunt starten, ik meen me toch echt te herinneren dat bijvoorbeeld Den Helder ook een startplek was.
Dat is inderdaad nieuw dit jaar. Wij zijn die ene keer ook in Den-Helder gestart.
Ik meen gelezen te hebben dat je een bepaald rak slechts 2 keer mag varen, toch?
Dat klopt, maar van Kornwerd naar Den-Oever is ongeveer 14 mijl. Dat twee keer is dus 28 mijl. Zeg 5 knopen gemiddeld is toch alweer een kleine 6 uur onder de pannen. En dan waren er ook nog mogelijkheden om een rak net iets anders te varen omdat er een boeitje tussenin lag waardoor je zeg maar een heel flauw driehoekje kreeg,
Ik typ nu echter in de verleden tijd, want ik zie nu bij het bekijken van de rakkenkaart dat we in ieder geval niet meer van Sport A naar Den-Oever (WV12) mogen en dat er ook geen flauwe driehoekjes meer te vinden zijn onder de afsluitdijk...

Dat wordt dus breken met tradities :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 16 aug 2011 07:12 #214477

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Het Wad of Niet het Wad….

Al met al een ingewikkelde keuze, zeker als je voor het hele rondje om de eilanden kiest. Met een beetje leuke wind is Kornwerd-Texel-Kornwerd, of iets soortgelijks, wel al gauw gunstig, ook al omdat je dan terug door de sluis gaat voordat het daar heel druk wordt. Net als altijd: probeer om ruim voor, en niet op, of kort na, HW bij een sluis te zijn.

Een eerste berekening , zonder een windvoorspelling laat zien dat starten in Den Oever, naar de verplichte WV12 en dan terug, het Wad op, meteen lekkere stroom mee levert tot aan de SG boei. Dan moet je naar het noorden over zee, maar daar loopt de eb nog tegen. Je zou dus iets later uit Den Oever het Wad op moeten gaan, maar dat is nog niet zo eenvoudig. De enige rakken die zijn toegestaan vanaf de WV12 zijn naar de VF-A, de VF-B en de LC 5. Allemaal 8 mijl lang, heen en terug, dat kost dus bijna 3 uur, en dan ben je weer veel te laat in Den Oever terug want het HW is daar al uren voorbij. Bovendien zou je deze 3 rakken later wel eens nodig kunnen hebben bij het ‘afgrazen’ van de rakken op het IJsselmeer!
Den Oever, hmm, alleen daar starten bij erg weinig wind, zou ik zeggen…
Een alternatief kan zijn om in Hindeloopen te starten, dan via VF-A naar de WV12 en het Wad op. In dat geval ga je om ca 2200u de sluis Den Oever door ipv om een uur of 2000 (bij een start in Den Oever). En dan heb je wel het hele rondje over zee de stroom mee, tot aan Kornwerd waar je zaterdag om 1000u weer naar binnen gaat.
Klinkt goed, maar misschien is Hindeloopen-Den Oever wel kruisen, en om 1000u bij de sluis op zaterdag betekent drukte, ruim één uur na HW Harlingen, met ook veel toeristen en bruine vloot….

Natuurlijk kan je in de stroomatlas precies bekijken wanneer de uitstromende eb bij de SG boei verandert in een weer naar het noorden stromende vloed, dan berekenen hoe lang je er met de heersende wind over zal doen om van de WV12 (bij Den Oever) naar die SG te komen, en vervolgens een startplaats en route kiezen die je op de juiste tijd bij de sluis brengen. Daar zijn er niet zoveel van. Om bijvoorbeeld van Medemblik (toch vlak bij den Oever) bij de WV12 te komen moet je 4 rakken varen, en kom je dus te laat bij de sluis. Als je dat toch besloten hebt en de wind blijkt ineens anders, dan heb je verder niets meer te kiezen, je zult het met die startplaats moeten doen….

Andere optie is de sluis in Kornwerderzand , daar starten en daar om de VF5 heen en meteen terug, de Waddenzee op. Voordeel is dat je dan 3 uur extra kwijtmaakt met de eb op het Wad, en dus geen tegenstroom meer krijgt op zee. Ook zou je dan alsnog kunnen kiezen voor alleen het Wad, en niet het hele rondje eilanden: omdraaien bij een boei ergens bij Texel, misschien zelfs de SG in het Schulpengat waar de eb omslaat in vloed. Dat gebeurt bij Den Helder in een kwartiertje, dus de goede ‘omkeerboei’ uitzoeken is cruciaal; als je te lang doorgaat heb je ineens 2 kts tegenstroom van de nieuwe vloed…. En als je te vroeg omkeert vaar je nog tegen de eb in terug.
Een heel rondje om de eilanden behoort tot de mogelijkheden. Afhankelijk van de wind natuurlijk, maar het lijkt erop of je dan om 0930, precies op hoogwater Harlingen, in Harlingen kan zijn! En dan met de volgende eb naar Kornwerd.
Voor nog een stuk de eb meevaren naar Texel en dan op de vloed weer naar binnen is geen tijd, dan kom je pas om 2100u is Medemblik, en was alles tevergeefs, DSQ-F….

Voor een keuze voor Wad en Noordzee is natuurlijk de windrichting van belang. Die moet wel een beetje gunstig zijn om in al die geulen fatsoenlijk snelheid te kunnen houden. Maar de windkracht is zeker ook een factor. Als het al een week 6B waait uit NW is het wellicht minder gezellig om voor de wind het Stortemelk aan te lopen, boven Vlieland, in het donker……met die golven van 3 meter…..

Wordt vervolgd….
Groet
t.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 07:15 #214770

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het eerste inzicht in het weer begint te komen, 10 dagen van te voren....
Bij de uitleg over de ensembleverwachting staat:
"vanaf maandag volgt er vanuit het westen weer een trog. Vanaf dan komt het hoogtelaag bij IJsland in beweging en ligt vanaf volgende week vrijdag boven de Britse Eilanden.
Na het komende weekeinde zien we in de meeste leden een uitgesproken hoogtetrog die in de loop van de komende week over het aandachtsgebied naar het oosten trekt. De exacte positie is niet eenduidig en de onzekerheid in de uitvoer neemt toe naarmate de week vordert. Na het volgende weekend lopen de diverse oplossingen ver uiteen. "

mooi is dat: maximale onzekerheid tot het laatst, lijkt het....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 07:17 #214771

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
"expect the unexpected"

Geeft wel een extra dimensie aan de 24 uurs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 07:49 #214783

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zou 't nou precies op vrijdag lekker gaan waaien? De meningen/metingen zijn flink verdeeld.
www.knmi.nl/waarschuwingen_en_...gen/extra/pluim.html

Hier 3 Bft, zuidoost-zuid: www.buienradar.nl/weersverwach...ag&lat=5.28&lon=52.7
Laatst bewerkt: 17 aug 2011 07:53 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 10:19 #214824

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Zou 't nou precies op vrijdag lekker gaan waaien? De meningen/metingen zijn flink verdeeld.
www.knmi.nl/waarschuwingen_en_...gen/extra/pluim.html

de pluim loopt van 1 m/s tot 12 m/s, windkracht 1 tot 6B...
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 16:17 #214941

Capolavoro schreef :
Het Wad of Niet het Wad….

Al met al een ingewikkelde keuze, zeker als je voor het hele rondje om de eilanden kiest. Met een beetje leuke wind is Kornwerd-Texel-Kornwerd, of iets soortgelijks, wel al gauw gunstig, ook al omdat je dan terug door de sluis gaat voordat het daar heel druk wordt. Net als altijd: probeer om ruim voor, en niet op, of kort na, HW bij een sluis te zijn.

quote]

Waarom is het verstandig om voor HW bij een sluis te zijn? Bedoel je dat alleen ivm de verwachte drukte?

gr Anne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 16:52 #214952

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
annede_vries schreef :
Waarom is het verstandig om voor HW bij een sluis te zijn? Bedoel je dat alleen ivm de verwachte drukte?

de drukte is 1 ding (Kornwerd is vaak erg druk op HW), de hoeveelheid stroming is een tweede: de meeste stroom loopt in uur 4, 3 en 2 voor HW, het laatste uurtje is meestal nog maar weinig.
Nu is 3 uur varen op het wad wel ongeveer het langste wat je kan doen naar een sluis (texel-Kornwerd, terschelling-Kornwerd). Dus als je die 3 uren neemt (4 3 en 2 voor HW) heb je én de meeste stroom mee én een rustige sluis.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 17:04 #214957

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Genoeg gezegd over wel of niet het Wad en de zee op (meer daarover als we de weersverwachting echt kennen). Ook voorlopig genoeg over de keuze van de startplaats.

Het gaat er tenslotte om om in 24 uur zoveel mogelijk mijlen te varen op de rakken die volgens de Rakkenkaart zijn toegestaan.
Hier nog even die kaart:



Als we naar de performancetabel van de Capolavoro kijken, hieronder, dan is in de ellips te zien op welke koersen bij welke windsnelheid de boot het hardste gaat.



Wat in ieder geval opvalt is dat ruimere koersen sneller worden naarmate het wat harder waait: met 6 kts wind is de hoogste snelheid te halen op halve win (90 gr), met 5,9 kts (bijna net zo snel als de wind!). Echter, bij 20 kts wind moeten we al afvallen naar een 30 graden ruimere koers, 120 graden.
Overigens is in bijna al deze gevallen de schijnbare wind altijd voorlijker dan dwars; het voelt bijna altijd als een beetje aan de wind. Zie daarvoor de 2e rode regel met cijfers bij elke windsnelheid: de schijnbare windhoek. Die loopt van 45 graden (bij 6kts 90 graden ware wind) tot 95 graden bij 20 kts op 120 graden ware wind.

Dus, als het 6 kts waait zou je kunnen volstaan met alleen maar halvewindse rakken varen. Helaas, de kaart met rakken laat al meteen zien dat dat er niet in zit.
Als het harder waait moet je wat ruimer varen. Maar ook dat kun je niet 24 uur volhouden, want je zal toch in Medemblik moeten komen….. Misschien dat met oostenwind en een start in Lemmer je lang kan volhouden die rakken van pakweg 100 graden True Wind Angle te varen….. maar die oostenwind is erg onwaarschijnlijk.

Welke koersen moeten in ieder geval vermeden worden: ook dat is in de tabel te zien.

- opkruisen. In het ergste geval (recht in de wind) is de afgelegde weg dan 1.4 maal langer dan de afstand, en de snelheid aan de wind is bij 6 kts wind 4.4 kts (te delen door 1.4, levert 3,1 kt snelheid, (groen in de tabel links) dus pakweg de helft van de snelheid bij halve wind. Ook bij 20 kts wind is opkruisen geen goed idee, met een VMG (Velocity Made Good) van 5.1 kts zouden we maar 60% gaan van de maximum snelheid met die wind.
- Erg ruime koersen. Voor de wind staat niet eens in de tabel…. Maar bij weinig wind moet je niet ruimer dan 90 graden komen, en bij 20 kts is 135 graden al te langzaam. Bedenk dat deze snelheden MET spinaker zijn!

De kunst wordt dus de rakken zo te kiezen dat met iets minder wind (’s nachts, wellicht? ) iets hoger gevaren wordt, en dan, als de wind 4 a 5B wordt, kunnen de ietsje ruimere rakken net iets extra’s opleveren. Als het de hele 24 uurs 6B zou waaien kun je niets optimaliseren, natuurlijk.
Het is dus belangrijk de windvoospelling voor de hele 24 uur zo goed mogelijk te weten (en in je rakken-voorspel-programma te stoppen). Dan kun je het beste inspelen op de voordelen die de verschillende windsnelheden te bieden hebben.

Bij dat alles gelden natuurlijk de afgrijselijke beperkingen van de rakkenkaart ;-(
Soms zul je moeten accepteren dat er een rakje van 75 of zelfs 60 graden True Wind Angle gevaren moet worden……

Al met al een vrijwel onoplosbaar probleem, zeker als de wind ook nog gaat draaien, en dat doet ‘ie in 24 uur vrijwel altijd, maar wanneer……..

wordt vervolgd
groet
t
Laatst bewerkt: 17 aug 2011 17:11 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 17:26 #214961

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Wat leuk en leerzaam hoe je het uitlegt.

Hoe flexibel ben je nog onderweg? Stel: de wind ruimt meer dan voorzien, kun je nog goed corrigeren onderweg? Houd je/het rakken prog ook bij, welke er al zijn gevaren en welke nog kunnen?

Ga jullie de boot ook nog speciaal prepareren? Ik las dat de boot er nog even uit ging. Alles eruit, weinig water mee, vouwfietsen overboord ;-) ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 18:44 #214973

als het niet hard genoeg gaat zie je een heel spoor achter de boot, oven ... koelkast... tafels.... enz :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 18:53 #214976

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
en daarna begint hij zeker aan bemanningsleden :P
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 17 aug 2011 19:38 #214995

Ik zing nu weer wat lustiger want Omsk komt in zicht
Ik maak een sprong van blijdschap en verlies mijn evenwicht
Terwijl de wolven mij verslinden, denk ik "Dat is pech
Ja Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg"


* omsk lees medemblik..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 18 aug 2011 05:26 #215026

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
roozeboos schreef :
als het niet hard genoeg gaat zie je een heel spoor achter de boot, oven ... koelkast... tafels.... enz :)
Capo kennende ligt dat al bij vertrek op de steiger, en heeft hij de boten van de concurrentie voorzien van een eigen mosselbank en drijfanker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 18 aug 2011 06:11 #215036

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het travelling salesman probleem, maar dan anders ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 18 aug 2011 06:57 #215051

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Lady Elsa schreef :
de wind ruimt meer dan voorzien, kun je nog goed corrigeren onderweg? Houd je/het rakken prog ook bij, welke er al zijn gevaren en welke nog kunnen?

Ga jullie de boot ook nog speciaal prepareren? Ik las dat de boot er nog even uit ging. Alles eruit, weinig water mee, vouwfietsen overboord ;-) ?

hoe flexibel je onderweg nog bent hangt sterk af van waar je bent. Als je je in de hoek bij Lemmer hebt gevaren (de NM2) en de wind wordt ZW dan heb je een probleem. Wegblijven uit de uithoeken houdt je flexibeler.

De boot wordt onder water nog wel even schoongepoetst (gewoon in het water, met borstel, bezem en een strook tapijt).
Gewicht eruit gooien deed ik vroeger wel. Je kan zomaar een paar honderd kg aan spullen eruit laten: lege watertanks, lege dieseltank, redvlot, reservediesel, 2e anker is samen 300kg. En dan ook nog de boeken, wijnflessen, etc etc, maakt misschien 400kg. Op het totaal van 7000kg boot en 700kg bemanning toch 5%.
Maar sinds ik in 2006 2e werd en de ABNAMRO Maxfun 35 van Heiner een stuk slechter had gevaren, terwijl die zelfs de gasfles en het fornuisje eruit gehaald hadden (en erge honger hadden geleden) maak ik me meer druk over goed sturen, daar is meer mee te verdienen.
Wel gaan alle zware gewichten onderin, in de kajuit bij de mastvoet (ankers, ketting, redvlot, en gaan de watertanks vrijwel leeg.

Tot nu toe zijn we steeds (op tijd) in Omsk gearriveerd ;-)
groet
t
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 07:00 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 18 aug 2011 08:06 #215073

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Alles staat of valt toch eerst bij de juiste keuze van de rakken. Als het daar niet goed gaat kun je ook met een leeg casco niet meer winnen. Als je daar wel goed hebt gekozen (want je kunt 't geen gokken meer noemen), dan bepaalt de zeilvoering, zeiltrim en stuurmanskunst idd veel meer dan dat beetje gewicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 19 aug 2011 06:36 #215377

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6610
Gisteren bleek een collega ook de 24uurs te gaan zeilen. Met een Bianca28, meer details weet ik niet.
Uit tijdsoverwegingen (vrijdag werkdag) starten ze vanuit of nabij Lelystad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 24 uurs Trimclinic? 19 aug 2011 06:52 #215384

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl