Genoeg gezegd over wel of niet het Wad en de zee op (meer daarover als we de weersverwachting echt kennen). Ook voorlopig genoeg over de keuze van de startplaats.
Het gaat er tenslotte om om in 24 uur zoveel mogelijk mijlen te varen op de rakken die volgens de Rakkenkaart zijn toegestaan.
Hier nog even die kaart:
Als we naar de performancetabel van de Capolavoro kijken, hieronder, dan is in de ellips te zien op welke koersen bij welke windsnelheid de boot het hardste gaat.
Wat in ieder geval opvalt is dat ruimere koersen sneller worden naarmate het wat harder waait: met 6 kts wind is de hoogste snelheid te halen op halve win (90 gr), met 5,9 kts (bijna net zo snel als de wind!). Echter, bij 20 kts wind moeten we al afvallen naar een 30 graden ruimere koers, 120 graden.
Overigens is in bijna al deze gevallen de schijnbare wind altijd voorlijker dan dwars; het voelt bijna altijd als een beetje aan de wind. Zie daarvoor de 2e rode regel met cijfers bij elke windsnelheid: de schijnbare windhoek. Die loopt van 45 graden (bij 6kts 90 graden ware wind) tot 95 graden bij 20 kts op 120 graden ware wind.
Dus, als het 6 kts waait zou je kunnen volstaan met alleen maar halvewindse rakken varen. Helaas, de kaart met rakken laat al meteen zien dat dat er niet in zit.
Als het harder waait moet je wat ruimer varen. Maar ook dat kun je niet 24 uur volhouden, want je zal toch in Medemblik moeten komen….. Misschien dat met oostenwind en een start in Lemmer je lang kan volhouden die rakken van pakweg 100 graden True Wind Angle te varen….. maar die oostenwind is erg onwaarschijnlijk.
Welke koersen moeten in ieder geval vermeden worden: ook dat is in de tabel te zien.
- opkruisen. In het ergste geval (recht in de wind) is de afgelegde weg dan 1.4 maal langer dan de afstand, en de snelheid aan de wind is bij 6 kts wind 4.4 kts (te delen door 1.4, levert 3,1 kt snelheid, (groen in de tabel links) dus pakweg de helft van de snelheid bij halve wind. Ook bij 20 kts wind is opkruisen geen goed idee, met een VMG (Velocity Made Good) van 5.1 kts zouden we maar 60% gaan van de maximum snelheid met die wind.
- Erg ruime koersen. Voor de wind staat niet eens in de tabel…. Maar bij weinig wind moet je niet ruimer dan 90 graden komen, en bij 20 kts is 135 graden al te langzaam. Bedenk dat deze snelheden MET spinaker zijn!
De kunst wordt dus de rakken zo te kiezen dat met iets minder wind (’s nachts, wellicht? ) iets hoger gevaren wordt, en dan, als de wind 4 a 5B wordt, kunnen de ietsje ruimere rakken net iets extra’s opleveren. Als het de hele 24 uurs 6B zou waaien kun je niets optimaliseren, natuurlijk.
Het is dus belangrijk de windvoospelling voor de hele 24 uur zo goed mogelijk te weten (en in je rakken-voorspel-programma te stoppen). Dan kun je het beste inspelen op de voordelen die de verschillende windsnelheden te bieden hebben.
Bij dat alles gelden natuurlijk de afgrijselijke beperkingen van de rakkenkaart ;-(
Soms zul je moeten accepteren dat er een rakje van 75 of zelfs 60 graden True Wind Angle gevaren moet worden……
Al met al een vrijwel onoplosbaar probleem, zeker als de wind ook nog gaat draaien, en dat doet ‘ie in 24 uur vrijwel altijd, maar wanneer……..
wordt vervolgd
groet
t