Capolavoro schreef :
Falcon schreef :
Er word steeds gezegd dat er kruisende koersen gevaren worden, terwijl er imho alleen sprake is van kruisende gps tracks. Wellicht stond de kompasroos op beide schepen gelijk.
in het BPR kan ik zo gauw geen definitie van Koers vinden.
Maar ik denk zo dat het niet Kompaskoers kan zijn, want elk kompas heeft zijn deviatie (misschien wel 10 a 15 graden).
Twee boten op dezelfde kompaskoers met elk 15 graden deviatie (de een plus en de ander min) maken een hoek van 30 graden.... Da's niet nix.
Stroom doet er niet toe, want die is voor beide schepen gelijk. Drift en kompasdeviatie maken het ingewikkeld.
Ik denk zo dat koers in de praktijk COG betekent, ook met 15 graden drift vanwege je verlijerrechten
groet
t
De koers van de schepen is niet relevant. Het maakt niet uit of je naar de kompaskoers of de koers over de grond of een andere koers kijkt. Het enige dat relevant is bij het bepalen of een schip een koerskruis is gaat het om de positie van de schepen ten opzichte van elkaar.
Een tegengestelde koers is nog het meest subjectief. Vandaar dat het ook het moeilijkst te bepalen is waar de grens ligt tussen tegenligger en koerskruiser. Hierin voorziet het BPR door te stellen dat je bij twijfel ervan uitgaat dat je tegenligger bent.
Oploper is ook lastig te bepalen, al voorziet het BPR er hierbij wel in om een hoek te geven ten opzichte van het opgelopen schip (Dus niet ten opzichte van de koers van het opgelopen schip) En wederom, bij twijfel ervan uitgaan dat je een oploper bent.
Een kruisende koers is dan de volgende situatie:
Als een schip zich ten opzichte van een ander schip tussen vrijwel recht van voren en 22,5graad achterlijker dan dwars bevind;
En het andere schip bevindt zich ten opzichte van het eerste schip tussen vrijwel recht van voren en 22,5graad achterlijker dan dwars;
en er was geen sprake van dat een van beide schepen eerder een oploper was van het andere schip;
En er bestaat gevaar voor aanvaring, Dan varen zij op kruisende koersen ten opzichte van elkaar.
Alleen bij tegengestelde koersen kan je zeggen dat het relevant is of het een kompaskoers of een koers over de grond is (en ik ben het ermee eens, dat men dan waarschijnlijk de grondkoers bedoelt.) Op een gegeven moment kan hierbij het goed zeemanschap een rol gaan spelen.
Voor zeilschepen is dit uiteraard helemaal niet interessant, aangezien 2 zeilschepen op tegengestelde koersen altijd over een andere boeg liggen.
Capolavoro schreef :
roberteb schreef :
je redenering dat een oploper een koerskruiser kan worden is niet correct.
ééns een oploper, altijd een oploper?
iedere boot die op je afvaart in die hoek van 135 graden vanaf het achterschip (totaal aan SB en BB samen 135 gr) is een oploper, eens?
Iedereen die niet in die hoek vaart is geen oploper, eens?
en als iets geen oploper is is het een tegenligger of een kruiser....
iets anders hebben we niet....
Je wilt toch niet elke oploper verplichten voor de eeuwigheid achter je te blijven? Sommige halen je in, onder een hoek nog wel!
groet
t
Dat iets anders hebben we niet is dus incorrect.
Er zijn in totaal 5 mogelijkheden:
1. tegenligger
2. koerskruizer
3. oploper
4. voorbijloper
5. niks ten opzichte van elkaar.
Situatie 5 is een van de meest voorkomende situaties.
Oplopers kunnen veranderen in een 4 (voorbijloper) of een 5 (niks tov andere schip)
een oploper kan nooit veranderen in 1 (tegenligger) of 2 (koerskruiser) zonder eerst 5 (niks tov ander schip) te zijn geweest.