Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe glad is jouw onderwaterschip?

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 19:10 #902160

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Dat het wat scheelt is helder, het is een opsomming van alle beeetjes die een fractie schelen bij elkaar wat maakt dat het significant wordt. Echter de vraag is wat scheelt 1 afsluiter? Heb er totaal 6 en het worden er dan 5.

En geeft het gat ook weerstand of is het enkel de bolling, of is het juist het gat of juist de bolling? De transdusers hebben natuurlijk ook bolling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 19:42 #902164

Hangt van veel factoren af. De ene afsluiter is de andere niet, en de lokatie maakt ook nog uit. Een afsluiter/doorvoer in de voorste helft van de boot doet meer 'schade' dan in de achterste helft van de boot.
De gladde afsluiters van True-Design zijn prachtig mooi glad als ze dicht staan. Tijdens een wedstrijdje mooi dicht zetten en het is vrijwel zo goed als helemaal geen afsluiters. Daarentegen heb je ook de afslutiers die op een bronzen doorvoer zitten, deze steekt zeker 4 tot soms wel 7mm door de romp heen afhankelijk van de maat. Het open gat creeert zelf ook weerstand.
Het effect is moeilijk te schatten. Het grootste verschil zul je merken tijdens de snelheden rond de 3 tot 4 knopen, rond die snelheid is de wrijvingsweerstand van de boot de meest belangrijke factor die je tegenhoud. De afsluiters en doorvoeren zullen voornamelijk de wrijvingsweerstand verhogen.
Bij snelheden boven de 5 knopen zal er geen verschil zijn in snelheid.

Lang verhaal kort: bij lagere snelheden zal het mogelijk 0.05 knoop uit kunnen maken? Er vanuit gaande dat je een groot lomp gat afwerkt. Bij snelheden die dichter naar de rompsnelheid gaan zul je het verschil niet kunnen merken. Een klein stuurfoutje in het aan de windse rak kost je meer dan wat een afsluiter minder je kan geven. Maar uiteraard: vele beetjes maken een boel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 26 dec 2017 23:47 #902193

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Dat was ook mijn redenatie. Een doorvoer meer of minder zal je op zich niets van merken. Maar als je alle kleine oorzaken die remmend werken bij elkaar telt, wordt het toch significant.

Stel, een doorvoer steekt wat uit en geeft een weerstand in het water ter grootte van een half stokje van een waterijsje dat je verticaal in het water houdt. Als je een beetje vaart loopt, zeg 4-5 kn, geeft dat een kracht op je vingers die je best voelt. Vijf afsluiters? Dan ook vijf ijshoutjes die je naast elkaar door het water moet trekken. Daarbij moet je al best wat kracht met je hand uitoefenen; niet eventjes maar een paar uur achter elkaar. Al die tijd gooi je energie weg die je ook had kunnen gebruiken om sneller te kunnen zeilen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 08:30 #902216

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Al eerder door mij betoogt in dit draadje. Een glad (gepolijst) ows helpt.

Nu zal het totaal effect vsn 1 afsluiter wellicht mee vallen, maar je laat hem zitten om de verkeerde reden. Zo ingewikkeld is het dicht maken van een gat in je boot nu ook weer niet. De randen goed schuin weg schuren, Laagjes weefsel er in knippen zo dat de randen weefsel/gat overlappen, aan de binnenkant aftapen, eerst 1 a 2 laagjes legsel er in lijmen. Na droging nog eens een paar laagjes legsel. Dan aaan de binnenkant twee laagjes ruim over het gat leggen en netjes glad plamuren en schuren.

Anders blijft het ook maar in je hoofd zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 08:43 #902218

boeiend schreef :

En geeft het gat ook weerstand of is het enkel de bolling, of is het juist het gat of juist de bolling? De transdusers hebben natuurlijk ook bolling.

Sterker , vooral het gat zelf geeft weerstand door de turbulentie die in dat gat optreedt door het langsstromende water. Bij bijv.de weerstand van de langsstromende vloeistof ( dus die rechtdoor gaat) in T stukken in leidingen is dat bekend en ook wel te berekenen .
De geringe uitbolling bij een huiddoorvoer zal juist maar weinig invoed hebben. Sterker nog , een juist uitgevoerde bolling in druppelvorm kan zelfs het voorgaande verminderen (zoals bij een boegschroefgat bijv.).

Overigens zijn die invloeden vast wel eens gemeten en ergens op internet te vinden , de vraag is waar :unsure:
Erg mooi zouden afsluiters zijn volgens het zogenaamde "sampling valve"princiope waar er geen dode ruimte meer aanwezig is in gesloten positie.( zie plaatje) . Alleen heb ik die nog niet gezien voor boten. Zijn ook nogal prijzig.
Ad
PS. Er is wel zoiets op de markt nl. deze: www.forespar.com/products/boat...formance-valve.shtml
Zelfde materiaal trouwens als true-design. Ik kan ze alleen nergens verder vinden.

Laatst bewerkt: 27 dec 2017 09:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 10:05 #902237

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
koko schreef :
maar je laat hem zitten om de verkeerde reden. Zo ingewikkeld is het dicht maken van een gat in je boot nu ook weer niet. De randen goed schuin weg schuren, Laagjes weefsel er in knippen zo dat de randen weefsel/gat overlappen, aan de binnenkant aftapen, eerst 1 a 2 laagjes legsel er in lijmen. Na droging nog eens een paar laagjes legsel. Dan aaan de binnenkant twee laagjes ruim over het gat leggen en netjes glad plamuren en schuren.

Anders blijft het ook maar in je hoofd zitten.

Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.
Ten eerste moet de afsluiter er af, dat zit altijd tegen, dan wat jij beschrijft 2-3 dagen werk, misschien niet aan tijd nodig maar wel dat je terug moet vanwege dat het moet uitharden voor de volgende laag.
Maar daarbij moet er ook weer een waterdichte barrière opgebouwd worden, want je schuurt het kaal om het gat. Denk aan minmaal 5 lagen van iets. De boot gaat nu zoveel mogelijk kaal tot de gelcoat, er is geen osmose dus daar hoef ik niks aan te doen, maar om dat oude gat wil je ook geen osmose krijgen.

Die 3 dagen kan ik goed gebruiken voor de andere klussen die op de agenda staan en zijn die 3 dagen me het minieme voordeel wat het oplevert waard....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 10:08 #902238

boeiend schreef :
Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.

3 dagen boat handling trainen zal zeker veel meer opleveren ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 10:48 #902259

Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.

3 dagen boat handling trainen zal zeker veel meer opleveren ;-)

Meer wel , maar de andere kleinere invloeden blijven natuurlijk invloed houden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 10:58 #902260

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.

3 dagen boat handling trainen zal zeker veel meer opleveren ;-)

Maar dat komt de bemanning niet doen in de winter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 11:49 #902268

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Pjetrow schreef :
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.

3 dagen boat handling trainen zal zeker veel meer opleveren ;-)

Maar dat komt de bemanning niet doen in de winter...

En al kwamen ze wel dan kunnen ze weinig met een boot op de kant.

In april staat al een trip van 3 dagen met het team in de planning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 14:04 #902298

Pjetrow schreef :
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.

3 dagen boat handling trainen zal zeker veel meer opleveren ;-)

Maar dat komt de bemanning niet doen in de winter...

Nee die moeten niet te veel eten met de kerst, zodat ze minimaal gewicht hebben , alle kleine beetjes helpen :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 16:43 #902341

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Jeroen-pion schreef :
Pjetrow schreef :
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.

3 dagen boat handling trainen zal zeker veel meer opleveren ;-)

Maar dat komt de bemanning niet doen in de winter...

Nee die moeten niet te veel eten met de kerst, zodat ze minimaal gewicht hebben , alle kleine beetjes helpen :laugh:

Juist wel, wat denk je dat meer gewicht in de reling doet?
Helaas geeft een hoger bemanning gewicht ook een penalty op de rating (en da’s natuurlijk niet voor niets).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 16:53 #902342

boeiend schreef :
Jeroen-pion schreef :
Pjetrow schreef :
Baasklusje schreef :
boeiend schreef :
Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.

3 dagen boat handling trainen zal zeker veel meer opleveren ;-)

Maar dat komt de bemanning niet doen in de winter...

Nee die moeten niet te veel eten met de kerst, zodat ze minimaal gewicht hebben , alle kleine beetjes helpen :laugh:

Juist wel, wat denk je dat meer gewicht in de reling doet?
Helaas geeft een hoger bemanning gewicht ook een penalty op de rating (en da’s natuurlijk niet voor niets).

Reling hangers, eet nog kalkoen extra, niet van Tesco trouwens :sick:

Verder heeft BK natuurlijk gelijk met zijn stelling waar haal je de echte performance weg.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 27 dec 2017 20:40 #902398

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Het hoeft zeker geen 3 dagen te duren hoor. Verwijderen doorvoer is een kwestie van de slijptol er in en er een kruis in snijden. Desnoods een ster. Breek je de restanten makkelijk af.

Gelijk door met de slijptol en de randjes afschuinen. Bouwlamp er op tot de plek zo’n 40 a 50 graden is. Sop je de epoxy er in een mum van tijd in. Direct door met plamuren.

Ik heb ik die manier een scheur van een dikke 15cm, door en door, gerepareerd. 36 uur later dag op vakantie met de boot.

Je kan ook kiezen voor vinylester. Nog veel makkelijker. Werkt net als polyester, maar hecht veel beter dan polyester. Dat hardt flink sneller uit zonder bouwlamp. Het bijbehorende weefsel scheur je gewoon op maat en sop je in de vinylester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 28 dec 2017 05:31 #902415

boeiend schreef :
Helaas geeft een hoger bemanning gewicht ook een penalty op de rating (en da’s natuurlijk niet voor niets).
Toen ik nog als zeilmaker werkte bestudeerde ik heel wat meetbrieven, en de absurde bemanningsgewichten die meestal op de meetbrieven stonden waren echt idioot. De meeste zeilers kwamen met de railing vol nog niet aan de helft van het toegestane gewicht. Veel zeilers geadviseerd om de meetbrief aan te passen naar minder gewicht welke meer overeen komt met de werkelijkheid.
Scheelde zomaar en paar procent op de handiap.
Wil je wedstrijden winnen en vaar je op handicap, dan is een van de eerste stappen om goed je meetbrief te bestuderen en te begrijpen wat ieder getalletje betekend en of die jusit/realistisch zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 28 dec 2017 07:37 #902422

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Erikdejong schreef :
boeiend schreef :
Helaas geeft een hoger bemanning gewicht ook een penalty op de rating (en da’s natuurlijk niet voor niets).
Toen ik nog als zeilmaker werkte bestudeerde ik heel wat meetbrieven, en de absurde bemanningsgewichten die meestal op de meetbrieven stonden waren echt idioot. De meeste zeilers kwamen met de railing vol nog niet aan de helft van het toegestane gewicht. Veel zeilers geadviseerd om de meetbrief aan te passen naar minder gewicht welke meer overeen komt met de werkelijkheid.
Scheelde zomaar en paar procent op de handiap.
Wil je wedstrijden winnen en vaar je op handicap, dan is een van de eerste stappen om goed je meetbrief te bestuderen en te begrijpen wat ieder getalletje betekend en of die jusit/realistisch zijn.

Precies, wij varen met max 5 man en ik heb van iedereen het gewicht gevraagd.
Dat lag allemaal rond de 80 en gemiddeld iets onder de 80 kilo dus het gewicht van 580 naar 410 en dat scheelt.

Ben ik wel benieuwd naar die overige getalletjes, want het enige wat niet hardware afhankelijk is, dat is het bemanning gewicht. De rest staat vast naar mijn idee en verandert enkel als je een ander zeil inzet ofzo, maar dat verandert ook je prestatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 28 dec 2017 07:53 #902426

Je wilt niet weten hoeveel mensen een 150% genua op hun meetbrief hebben staan, maar in werkelijkheid bijvoorbeeld met een 135% varen. Ik heb nog maar erg weinig mensen ontmoed die alles checken wat op hun meetbrief staat. De enige manier om alles goed te kunnen beoordelen is daadwerkelijk met een meetlint op je boot rondkruipen.
Die 170kg maakt inderdaad best een hoop uit!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 28 dec 2017 08:51 #902438

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Maar dan moet je het ook goed aanpakken en een mastweging doen, schroefraam laten meten, gewicht exact bepalen, etc etc. Zo’n orci meetbrief gaat echt wel de nodige punten schelen.
Bemanningsgewicht doet wat met je gph , maar minder gewicht betekent dat je onder triple Numbers in ‘light’ volgens mij ook weer sneller moet.
Maar als je er echt tijd aan besteed liggen er puntjes voor het oprapen. Maar ik deel Bk zijn mening dat je dan ook wel ff moet gaan trainen, anders maakt het weer weinig uit. Tevens helpt een gezonde dosis inzicht en talent ook. Beschik je daar niet over dan wordt de kans om te winnen klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 28 dec 2017 09:05 #902440

boeiend schreef :
koko schreef :
maar je laat hem zitten om de verkeerde reden. Zo ingewikkeld is het dicht maken van een gat in je boot nu ook weer niet. De randen goed schuin weg schuren, Laagjes weefsel er in knippen zo dat de randen weefsel/gat overlappen, aan de binnenkant aftapen, eerst 1 a 2 laagjes legsel er in lijmen. Na droging nog eens een paar laagjes legsel. Dan aaan de binnenkant twee laagjes ruim over het gat leggen en netjes glad plamuren en schuren.

Anders blijft het ook maar in je hoofd zitten.

Ik reken toch op zeker een dag of 3 werk.
Ten eerste moet de afsluiter er af, dat zit altijd tegen, dan wat jij beschrijft 2-3 dagen werk, misschien niet aan tijd nodig maar wel dat je terug moet vanwege dat het moet uitharden voor de volgende laag.
Maar daarbij moet er ook weer een waterdichte barrière opgebouwd worden, want je schuurt het kaal om het gat. Denk aan minmaal 5 lagen van iets. De boot gaat nu zoveel mogelijk kaal tot de gelcoat, er is geen osmose dus daar hoef ik niks aan te doen, maar om dat oude gat wil je ook geen osmose krijgen.

Die 3 dagen kan ik goed gebruiken voor de andere klussen die op de agenda staan en zijn die 3 dagen me het minieme voordeel wat het oplevert waard....

Mooi dat je nog andere klussen hebt. Het is nl een werkje van niks dat je tussendoor kunt doen. Het hard uit terwijl je met die andere klussen bezig bent.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 04 jan 2018 16:27 #904355

Regel een goede slijptol. Dan zit het verwijderen nooit tegen, want je slijpt de boel gewoon weg.

Dan in dezelfde moeite de kanten schuin slijpen en dan dichtlamineren. Voor de onhandige klusser een ochtend werk.

Zit de afsluiter ergens waar je meent iets aan te kunnen varen, en is de diameter niet te groot, dan kun je met glasweefsel werken. Ik had 2 afsluiters naast de kiel en die heb ik gewoon met epoxy+katoenvezel+microballoons afgestort. Je loggever is 3mm klikoplastic. Waarom je dan kleine gaatjes dicht moet lamineren ontging me even.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 04 jan 2018 17:59 #904372

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik ga nog 2 huiddoorvoeren dicht lamineren, wil er wel een verslagje van maken mocht er behoefte zijn?

Ik twijfel nog over de methode, de vinylester en csm spreekt mij ook wel aan.
Of gewoon bi-axiaal en epoxy.

Alleen van buiten afschuinen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 04 jan 2018 18:42 #904392

van buiten afschuinen is voldoende, daar komt meestal het water vandaan.
wat lekker opschiet met afschuinen korrel 40 op je , ronde,schuur machine.
beetje schuin in het gat fruppen, en rap een mooie afschuining.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 06 jan 2018 09:21 #904829

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Goed artikel over wat in dit topic staat.

Zijn allemaal de punten die ik aanpak deze winter.

www.yachtingworld.com/5-tips/5...-top-condition-71194
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 06 jan 2018 13:07 #904888

Erikdejong schreef :
De meeste zeilers kwamen met de railing vol nog niet aan de helft van het toegestane gewicht. Veel zeilers geadviseerd om de meetbrief aan te passen naar minder gewicht welke meer overeen komt met de werkelijkheid.
Scheelde zomaar en paar procent op de handiap.

Nou, paar procent.....
Voor de Oktoberraces heb ik het gewicht aangepast van ca 6 naar ca 7 personen, van 510 naar 570 kg bemanning.
Op een schip van 6672 kg ging de GPH toen van 659,2 naar 659,1 .
Da's een verschil van 0,015 %.... dat zijn geen procenten, dat is 1/100 van 1 procent.

Lichtere bootjes zal het meer schelen, maar hele procenten.....?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe glad is jouw onderwaterschip? 07 jan 2018 09:09 #905122

Dat is wel heel opmerkelijk BK...als je de formules in t vpp bekijkt lijkt het me dat dit niet dan niet de enige wijziging geweest kan zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.369 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl