Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VOLVO OCEAN RACE

VOLVO OCEAN RACE 08 apr 2015 15:27 #614256

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Waarom geen ranglijst op totaal bezeilde tijd, net als Tour de france?
Winst in een In Port race geeft dan tijd aftrek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 08 apr 2015 15:35 #614258

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
La Mavare schreef :
duit schreef :
...
Ik denk dat het gewoon aan het navigeren ligt...
Op bootsnelheid doen ze niet onder voor de rest, zelfs beter volgens mij,maar als je 2 keer rond de 100 mijl voorsprong weggeeft door niet al te slimme tactische beslissingen ja dan word het zoals ik al eerder aangaf erg moeilijk...

Duurt een paar weken, maar dan zijn we het toch weer eens :P

mijn muntjes staan nog steeds op Abuh Dabi :whistle:

Sinds wanneer? :woohoo:

Sinds de start,maar dat heb ik in dit draadje al eerder aangegeven
Jij gooit je muntjes(flessen wijn ) liever weg lees ik? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 08 apr 2015 15:39 #614260

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
boarderbas schreef :
Het is in een keer niet meer de vraag of eenheidsklasse de juiste keus was!

Precies. Eén keer maar nóóit weer!

Wat is het probleem met de eenheidsklasse, te spannend?
Of niet eerlijk dat iedereen met een zelfde boot vaart?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 02:05 #614456

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Sunday schreef :
Waarom geen ranglijst op totaal bezeilde tijd, net als Tour de france?
Winst in een In Port race geeft dan tijd aftrek.

Deze vraag is ook aan knut frostad gesteld en die had best wel een logisch antwoord:

Als er dan 1 boot is die heel veel voor of na de "groep" finished is die automatisch uitgeschakeld voor de winst. Nu blijft het veel langer spannend, wat weer veel beter is voor het publiek, en dus de sponsoren...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 07:22 #614486

Bram6 schreef :
boarderbas schreef :
Het is in een keer niet meer de vraag of eenheidsklasse de juiste keus was!

Precies. Eén keer maar nóóit weer!

Wat is het probleem met de eenheidsklasse, te spannend?
Of niet eerlijk dat iedereen met een zelfde boot vaart?

Als je de verschillen tussen de boten héél klein maakt, maak je ook de kans om terug te komen na een fout, averij of tegenslag klein.

De factor "mazzel" gaat dan relatief groot worden. Natuurlijk kun je speculeren op je invloed op die mazzel, maar er blijft een factor (on)geluk in zitten.

Op zich is dat misschien niet helemaal te wijten aan de éénheidsklasse, maar de verdraaide AIS maakt óók de navigatie eenheidsworst. Zolang de gelukjes blijven vallen blijft iedereen defensief varen. Als toeschouwer zie ik liever strategie en tactiek om als eerste (in tijd gesteld) aan te komen dan strategie en tactiek om in ieder geval vóór iemand te eindigen, of het veld te bewerken om de klassementen te beïnvloeden. Het op een kluitje varen maakt het gewoon een ordinaire afvalrace met verder wat gedoe in de kantlijn wat uiteindelijk de winst bepaald.

Een wat breder gestrekt veld zou ik spannender vinden. Verschillende boten met verschillende kwaliteiten dragen daar wat mij betreft aan mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 08:36 #614522

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Het blijkt eigenlijk dat de zeilers op deze boten op een praktisch gelijk niveau zitten(top van de top). Dankzij de eenheidsklasse is het ook echt spannend.
De winst moet worden behaald uit tactische keuzes. Daar wordt dan op reageert door de boot die vooraan ligt. Gewoon het wedstrijdspel. Het is alleen jammer dat er te weinig deelnemers zijn.
Het tactische spel zou met meer deelnemers een stuk interessanter zijn.
En helaas pech is pech. Komt ook voor als je een wedstrijd op het Ijsselmeer of op de Kaag zeilt.
Persoonlijk heb ik altijd het wedstrijdzeilen in een eenheidsklasse het prettigst gevonden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 apr 2015 08:39 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 08:47 #614530

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik sluit me in deze aan bij Boarderbas. Ik mis de race om het beste / slimste ontwerp, de speurtocht naar de juiste bouwer en dan de verschillende eigenschappen waar iedere boot dan uitblinkt.

Daarbij houd eenheidsklasse ontwikkeling tegen en juist die ontwikkeling (die later in een vorm wordt door vertaald naar de gewone bootjes) is in mijn optiek een verantwoordelijkheid voor de nr. 1 klasse. Het is dus de vraag of VOR nog formule 1 is, als ze gematigd gaan ontwerpen en bouwen (wat dus al gebeurt is). Dit overigens omwille van de veiligheid. Het is juist de bedoeling dat er schade komt en binnen zelf te ontdekken grenzen te varen. Dat geeft topsport zijn charme!

Gelukkig hebben we dan Classe 6.50 en Open 60 nog, maar om nu alle ontwikkeling in de zeilsport over te laten aan de fransen? ;)

Resumerend, de voorpret is minder, de kennis ontwikkeling is minder en de race vind ik eigenlijk alleen de laatste 100 mijl van een etappe nog leuk. Is het saai, nee. Is het leuker, toch ook niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 08:58 #614531

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6761
Ik sluit me in deze aan bij Boarderbas. Ik mis de race om het beste / slimste ontwerp
Grote nadeel hiervan is natuurlijk dat degene met meeste geld, de beste kansen heeft.
Maar een filter op de AIS om je medezeilers onzichtbaar te maken, en een dan een communicatie beperking met voor iedereen dezelfde gribfiles, en verder niets lijkt me wel wat. (Dus geen wal teams met meteo specialisten en andere begeleiding)
Laatst bewerkt: 09 apr 2015 09:09 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 09:07 #614536

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5265
Pech kan je minder nadelig maken door een etappe niet mee te tellen in klassement, welke bepaalt de deelnemer.
Verschillende schepen geeft denk ik betere bijdrage aan de ontwikkeling van ontwerpen, materiaal en de sport.
Daar komt bijvoorbeeld beter uit welke romp of tuigage onder welke omstandigheden beter of slechter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 10:47 #614584

Als er geen eenheidsklasse was geweest dan hadden 3 van de 7 teams het budget niet bij elkaar gekregen, of de boot niet optijd klaar gehad voor de race. Dan waren er nu 4 deelnemers geweest, dat zou inderdaad veeeeeeel leuker en spannender zijn geweest.

De laatste Vendee Globe, twee zusterschepen zijn match-racend de wereld rond geweest om uiteindelijk met een paar uur tijdsverschil te finishen, ik had nog nooit zo'n spannende oceaanrace gezien.

Eenheidsklasse anytime! Je moet zoveel beter kunnen zeilen om te winnen in een eenheidsklasse, dat het echt geen vraag is of dat een goede keus was geweest.

Neem nu DF, omdat het eenheidsklasse is ligt er nu een mast op ze te wachten bij de finish, dat is organisatorisch bijna onmogelijk als het een one-off was geweest.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 apr 2015 13:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 10:50 #614586

Wat betreft de winst in een dergelijke race zou het in mijn ogen eerlijker zijn als een zware en lange etappe veel zwaarder mee zou tellen dan een korte etappe van een dag of twee binnen europa.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 10:53 #614587

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Dankzij het feit dat er voor een eenheid gekozen is zijn er weer wat deelnemers gekomen.
Vanwege de kosten om zelf een boot ontwikkelen haakte men af.
Dus was er misschien niet eens meer een VOR gehouden.
Ontwikkelingen vinden toch wel plaats.
Erik was me net voor ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 apr 2015 10:54 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 13:24 #614623

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
En over twee jaar doen er misschien wel 6 teams mee met nieuwe boten, en 6 met de oude boten van deze editie (dat was althans de bedoeling toch?).

Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 13:32 #614627

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 699
Wellicht is het wat om meer ruimte te geven binnen het eenheids ontwerp op hele andere gebieden:

Geef meer vrijheid in het min en max aantal opvarenden.
Geef meer vrijheid in het aantal zeilen aan boord.
Laat de inports echt mee tellen en geef een punten zwaarte aan elke etappe.

Er is vast nog wel meer te verzinnen (de reeds genoemde "uitschakeling" van AIS) zonder de kosten op te jagen om het spannender te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 09 apr 2015 13:45 #614633

ovni schreef :
Laat de inports echt mee tellen en geef een punten zwaarte aan elke etappe.
Toen ze nog met VOR60's voeren (dat waren Boxrule ontwerpen en geen eenheidsklasse) hadden ze een dergelijk punten systeem, ik weet niet waarom ze daar vanaf gestapt zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 apr 2015 13:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 apr 2015 08:02 #615096

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 apr 2015 14:53 #615177

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Eenheidsklasse is in dit geval de redding van de race geweest. Zoals Erik ook al aangeeft was het anders een race geweest met maar enkele deelnemers. Ik denk dat de volgende editie zeker 10 deelnemers ziet, dat is toch geweldig!

Overigens ben ik het er wel mee eens dat er wat aan de AIS gedaan moet worden. Nu is er geen sneaky weggijpen tijdens de nacht meer bij en zijn je tactische opties dus beperkt. Maar dat hoor je ook onder de deelnemers zelf, en zelfs de organisatie heb ik al horen zeggen dat ze daar maar eens goed naar moeten kijken.
Tegelijk houdt het de race voor dummys natuurlijk wel spannender omdat alles zo dicht bij elkaar zit...

Wat ik trouwens de grootste aderlating vindt is dat de AC nu ook naar bijna gehele eenheidsklasse gaat. Daarmee zijn er in 1 klap 2 befaamde "ontwerpraces" van de kaart...
Maar begrijp ooko wel dat het niet haalbaal blijft om 40-60 miljoen (of meer?) in een wedstrijd om een mlelijke beker te stoppen...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 apr 2015 17:14 #615206

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Zou het AIS signaaal van de deelnemers onderling niet geblocked kunnen worden. Dan houden ze de eigen veiligheid en volgbaarheid voor de "thuisblijvers" en kunnen ze toch een sneaky gijpje of overstagje weg van de groep maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 11 apr 2015 19:08 #615236

Hadden ze de vorige keer niet de mogelijkheid om per etappe 1x 24 uur in stealth mode te gaan? Ik vraag me af waarom ze dat nu niet meer hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 12 apr 2015 13:23 #615366

Snap die issue van de AIS niet.. tijdens een normale up/down wedstrijd kan je toch ook zien wat je tegenstander doet? En dan heb je zelf de keuze of je hem volgt of niet. Met AIS is het 'tzelfde, alleen is je zichtafstand nu +/-9 mijl ipv 2a3, overigens op een etappe van 6000 mijl is dat te verwaarlozen.

Je kan doorblijven gaan met kleine tweakjes en uitzonderingen (in geval van.. dan... ), maar het moet ook gewoon duidelijk en uitvoerbaar zijn. Anders krijg je een draak van een sport. En zeilen is al ingewikkeld genoeg.
Laatst bewerkt: 12 apr 2015 13:24 door Ketelbink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 12 apr 2015 13:41 #615367

d35 gebruiker schreef :
Hadden ze de vorige keer niet de mogelijkheid om per etappe 1x 24 uur in stealth mode te gaan? Ik vraag me af waarom ze dat nu niet meer hebben.
Dat hebben ze volgens mij een keer in de hele race (dus niet per etappe).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 12 apr 2015 15:08 #615388

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ketelbink schreef :
Snap die issue van de AIS niet.. tijdens een normale up/down wedstrijd kan je toch ook zien wat je tegenstander doet? En dan heb je zelf de keuze of je hem volgt of niet. Met AIS is het 'tzelfde, alleen is je zichtafstand nu +/-9 mijl ipv 2a3, overigens op een etappe van 6000 mijl is dat te verwaarlozen.

Je kan doorblijven gaan met kleine tweakjes en uitzonderingen (in geval van.. dan... ), maar het moet ook gewoon duidelijk en uitvoerbaar zijn. Anders krijg je een draak van een sport. En zeilen is al ingewikkeld genoeg.

Het verschil is dat het veld zo dicht bij elkaar ligt dat het "veiliger" is om bij de groep te blijven. En als er dan 1 een tactische keus maakt, kan iedereen het binnen een radius van 10 mijl dus zien, en meegaan.

Zo was errder ook te lezen dat de tacticus/navigator continue de AIS in de gaten te houden om de snelheid en koers van de tegenstanders te tracken.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 17 apr 2015 17:31 #617338

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Mapfre krijgt 2 strafpunten

http://www.volvooceanrace.com/en/news/8761_The-jury-decides.html

voor het maken van reparaties zonder dat te melden. (kort samengevat)
Laatst bewerkt: 17 apr 2015 17:32 door BartWNL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 apr 2015 19:37 #617585

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820


Brunel heeft de havenwedstrijd in Itajai gewonnen!

Ondanks dat er zeer weinig wind was, vond ik dit de spannendste race tot nu toe.

Brunel staat nu ook bovenaan in het havenrace klassement. Door de pech van Dongfeng en de strafpunten van Mapfre, ziet het er weer iets beter uit, qua kansen om het etappe klassement te winnen. Moeten ze wel goed zeilen natuurlijk.


Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VOLVO OCEAN RACE 18 apr 2015 19:43 #617588

Ik vond het nagelbijtend, ik dacht echt dat ze weer 4e of 5e zouden worden. Uiteindelijk kwam alles nog goed. Ik vind lichtweerzeilen alleen altijd wel een beetje gelukszeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl