Bram6 schreef :
boarderbas schreef :
Het is in een keer niet meer de vraag of eenheidsklasse de juiste keus was!
Precies. Eén keer maar nóóit weer!
Wat is het probleem met de eenheidsklasse, te spannend?
Of niet eerlijk dat iedereen met een zelfde boot vaart?
Als je de verschillen tussen de boten héél klein maakt, maak je ook de kans om terug te komen na een fout, averij of tegenslag klein.
De factor "mazzel" gaat dan relatief groot worden. Natuurlijk kun je speculeren op je invloed op die mazzel, maar er blijft een factor (on)geluk in zitten.
Op zich is dat misschien niet helemaal te wijten aan de éénheidsklasse, maar de verdraaide AIS maakt óók de navigatie eenheidsworst. Zolang de gelukjes blijven vallen blijft iedereen defensief varen. Als toeschouwer zie ik liever strategie en tactiek om als eerste (in tijd gesteld) aan te komen dan strategie en tactiek om in ieder geval vóór iemand te eindigen, of het veld te bewerken om de klassementen te beïnvloeden. Het op een kluitje varen maakt het gewoon een ordinaire afvalrace met verder wat gedoe in de kantlijn wat uiteindelijk de winst bepaald.
Een wat breder gestrekt veld zou ik spannender vinden. Verschillende boten met verschillende kwaliteiten dragen daar wat mij betreft aan mee.