roberteb schreef :
Weather(Grib), etc kunnen ze aan boord onbeperkt binnenhalen... posities van andere boten krijgen ze elke 6 uur en AIS..
Hi,
Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. Dat ze zat gegevens binnen krijgen, dat weet ik, maar ik vroeg me af wat de teams motiveert om precies te doen wat we ze zien doen....
Ik begrijp dat het tactisch voor hun lastig is om veel uitleg te geven, omdat dat ook gelezen wordt door de anderen, maar ik ben nieuwsgierig.
Vooraf is er veel uitleg geweest over de stroming rond de kaap, de heersende luchtdrukverdeling en windrichtingen en een meest logisch scenario voor het begin van de etappe.
Het lijkt er op, dat iedereen zich redelijk aan dat scenario heeft gehouden. Alleen ADOR heeft vrijdag een westelijker positie gekozen en dat lijkt heel specifiek gemotiveerd. Ik zou willen weten waarom, maar dat blijft nog even spannend.
Bij de anderen is het steeds de vraag of ze elkaar volgen of de aanwijzingen van hun eigen navigator. Brunel lijkt toch wel het laatste te doen.
Het meest spannende deel van de etappe met natuurlijk ook nog komen. Veel van het gebied waar ze op af varen is redelijk slecht gedocumenteerd wat betreft meteo. De gok-factor en het onderbuikgevoel van de navigator gaan dus een rol spelen. Bovendien lijkt er een cycloon onderweg naar het gebied waar de VOR doorheen gaat. Ook daar gaat naar mijn idee de ervaring van de navigatoren de doorslag geven.
Het moge duidelijk zijn, dat ik vooral smul van het tactische spel. In dit veld kan iedere beslissing meteen winst of verlies betekenen. Zorgvuldigheid van beslissingen en de onderbouwing ervan zullen aan boord de meest kritische punten zijn die de teamprestatie bepalen. Dat vind ik erg boeiend...
Gr, Arent