Erikdejong schreef :
Even een willekeurig praktisch voorbeeld.
In 2010 zeilde ik "Bagheera" van oud Schotland naar Nieuw Schotland (Kirkwall naar Halifax). Ik zeilde grofweg de grootcircel route. De heersende windrichtingen lopen daar van west naar oost, met lokale variaties daarop die door de passerende lagedruk systemen veroorzaakt worden.
Normaliter volgen deze lagedruk systemen.....
Niet geheel ongebruikelijk..dat met een weak Azoren hoog (of helemaal richting Spanje gaat) wat anders verloopt.. maar voor 2010 is het een makkelijk excuus als het wat anders verloopt, gewoon El Nino de schuld geven
Lees eens wat meer over Arctic Oscillation
www.nc-climate.ncsu.edu/climate/patterns/NAO.html
De grote jongens die bijvoorbeeld voor een Trans Atlantisch record of een Jules Verne record gaan, liggen soms weken te wachten in de starthaven tot een meteoroloog groen licht geeft voor een hele serie weersystemen die zich min of meer zo gepositioneerd hebben dat er een record mogelijk is. Waar halen die gasten dit soort voorspellingen vandaan? Is dat echt alleen maar pure ervaring en kennis, of zit er meer achter waar we niet veel over horen?
Tja, in ruim 3 dagen met 39 knopen naar de overkant... Dan loopt je op de weersystemen in... dus die kijken wat het is en dan starten..