Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 14:30 #593963

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Met weinig wind (en zeegang) is veel mogelijk. Zou het eerst gewoon gaan proberen, voordat je een gennaker gaat kopen. En de ene spinnaker is de andere niet.
Het ene schip kan het wel, het andere niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 14:32 #593964

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Met een gennaker kan je meestal langer (=met weer wind)hoog blijven varen dan met een spinnaker.
Daarbij is een gennaker gemiddeld een iets makkelijker zeil om te zetten en te handlen.
Dus kan een gennaker een welkome aanvulling zijn op je zeilgarderobe, zeker als je oversteken wilt maken.

Zelf hijs ik mijn spi tot circa 18 knoop tot een app. windhoek van 90 grd. Maar, wat je er mee kan, dat hangt sterk van de boot af!
Kwestie van de grens zoeken :-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 14:38 #593967

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Hoger varen met een spinaker wordt ook wel reachen genoemd, Frank. Mooie term om eens verder mee te googlen.

Je spi moet er voor gesneden zijn, ik meen dat hij wat vlakker moet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 14:44 #593969

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
er staat ook: 60 graden schijnbare wind. Omdat je met een spi een stuk harder gaat draait je schijnbare windhoek ineens behoorlijk naar je toe. Hoe minder wind er staat, hoe groter dit effect is. Je ware windhoek blijft dan wel een eind boven de 90.

Met een heel vlak gesneden spi, een reacher, kan je wel tot 60 graden aan de schijnbare wind. Met een bol gesneden spi is dat lastiger.

Ben je zo aan het reachen en je krijgt een windvlaag dan moet je goed reageren om niet plat te gaan. Kwestie van langzaam de grens zoeken: spi er op bij weinig wind en dan maar kijken hoe hoog je kan varen.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 14:46 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 14:57 #593974

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229

Bijlage 317546_285616544806649_100000749174304_965640_1101119657_n_2015-02-04.jpg niet gevonden

frankrijk schreef :
Zojuist heb ik dit filmpje over spinnaker zeilen van North sails bekeken. Duurt een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten. Maar ik vind het een uiterst instructief filmpje ( ook al is het wat gedateerd ).

Tot mijn verbazing zegt de presentator, Tom Whidden van North sails, vanaf moment 44 min 40 sec in het filmpje:

‘As a rule of thumb, don’t set it before 60 degrees apparent wind angle in light to moderate breeze’.

Goh, ik durfde m’n spinnaker alleen te hijsen als ik praktisch voor de wind vaar, maar hieruit blijkt dat je in licht weer ook al gemakkelijk halve wind met de spinnaker kunt varen.

Dat wil ik natuurlijk ook gaan proberen., want dat maakt de gennaker waar ik al een poosje verlangend over nadenk, volgens mij behoorlijk overbodig. Of niet?

frank

Correct, maar als je nog hoger wilt varen met een lichtweerzeil zul je moeten overstappen naar een gennaker. Met die gennaker kun je weer hoger varen als het weer wat harder waait.
Met de spi gewoon gaan experimenteren hoe hoog je kunt en daarbij goed de bootsnelheid in de gaten houden. Op gegeven moment merk je dat de boot het niet meer pikt.
Zie foto,grensgeval
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 15:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 15:15 #593983

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bedankt voor deze reacties. Ter verduidelijking, m'n zeilgarderobe bestaat ook al uit een 160% genua en dus een spinnaker, waarbij onderstaande foto hopelijk duidelijk maakt of het een runner of een reacher is ( dank je, Koko ):

Bijlage DSCF2213.jpg niet gevonden



Ik gok zelf dat het een runner is.

M'n genua is van erg zwaar doek gemaakt, en minder geschikt voor heel weinig wind, vandaar dat ik met een schuin oog naar een genaker keek. Maar nu ga ik inderdaad eerst proberen met m'n spinnaker wat hoger te varen.

Teneinde te reachen begreep ik uit het filmpje ( vanaf minuut 14 ) dat je de spinnaker wat vlakker moet trimmen, dat kan door:

-De spiboom wat naar beneden zetten ( tenzij heel weinig wind ).
-Het lei-schoot blok wat naar voren te zetten
-Het lei-oog naar beneden en naar achter te trekken.
-Ook hoeven de schoothoeken niet meer op dezelfde hoogte te zitten.

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 15:16 #593984

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1008
Daarbij kan er een hoop maar of t altijd sneller is ten opzichte van een goed getrimde genua (150%)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 15:29 #593993

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Lijkt mij idd een runner en dan zal dat hoge varen je nog behoorlijk tegenvallen
Maar ik zou zeggen probeer het gewoon
Boom omlaag en lei lekker vlak en open

www.devriessails.nl/upload/0fa...978-d9707d17a006.pdf
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 15:32 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 19:27 #594053

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6242
@jasper schreef :
Daarbij kan er een hoop maar of t altijd sneller is ten opzichte van een goed getrimde genua (150%)

idd
ga je te hoog dan lijkt het heel spectaculair, de spi blijft bol staan, maar heb je hoofdzakelijk zijdelingse druk
dan ga je misschien met een Genua sneller
voor het hogere werk zou ik een code zero nemen, praat eens met een zeilmaker
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 19:43 #594059

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@tcdehoog, om dat bezoek aan die zeilmaker nog wat uit te stellen post ik hier op het ZF ;) .
Inderdaad Duit, 8 april vertrek ik om in Zuid-Spanje te komen ( 2 weken zeilplezier ) en zal ik het uitgebreid proberen!
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 20:36 #594072

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn spi is ook aardig vlak gesneden. Met weinig wind kom ik er ook met redelijk voorlijke wind nog mooi mee vooruit. Spiboom laag en tegen de voorstag.
Hier vanaf sec30 een fragment daarvan, met op 0:36 een vluchtige blik op m'n windex die iets als 60gr schijnbaar toont.
Laatst bewerkt: 04 feb 2015 20:46 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 04 feb 2015 20:47 #594075

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5270
Een gennaker kan je hoger mee dan een spinnaker maar........ Met een gennaker is het niks plat voor de wind!
Ik heb alleen een gennaker, makkelijker te bedienen en vooral bij licht weer een echte mijlenmaker, je maakt je eigen wind.
Wordt de wind erg achterlijk dan is het niks omdat hij achter grootzeil zit.
Remedie is varen alsof het spinnaker is dus met een boom. (Weg bedieningsgemak)
Ik kruis vaak voor de wind af, over de ene boeg wat scherper en over de andere met gennaker te loevert gewoon zonder boom.
Bij 15 knopen wind gaat ie er af, eerder als het aan boord scherper dan halve wind wordt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 08:59 #594156

Niet erg waar.

Voor wedstrijden worden spi's en gennakers voor kleinere bereiken gesneden, maar ik ga er even vanuit dat we het hier over "toer" spi's en gennakers hebben voor toerjachten.

Een spi kent veel meer trimmogelijkheden en is daarmee over een breder beriek te varen dan een gennaker. Die wordt op een gegeven moment onrustig. Natuurlijk kun je duscussiëren over wanneer welk zeil het effectiefst is, maar in toergevallen wil je niet vaak zeil wisselen en dus een breed bereik.
Als je weet wat je doet kun je een spi ver buiten zijn "optimale" windhoek varen, als deze daarvoor geschikt is en je hebt de juiste trimmogelijkheden (barberhaulers bijvoorbeeld).

Met licht weer vaar ik mijn (runner) spi tot 80 graden apparent als dat nodig is. Ja, de genua zou dan (iets) effectiever zijn, maar als je even een rakje op moet loeven om daarna weer te kunnen vallen, dan scheelt het een keer zeten en strijken.

De zwarte spi alhier is niet zo geschikt voor reachen, omdat het gedeeltelijk crosscut gesneden is. Je wilt minimaal star-cut of triadiaal gesneden hebben om te reachen. Crosscut vervormt en maakt een zak in het achterlijk.

Met een reach-spi kun je akelig hoog. Net zo hoog als een Gennaker. Ga je naar gennakers uit verstijfd doek, dan kun je nog hoger. Het is uiteindelijk het doek dat (grosso modo) de maximum hoogte bepaald.
Laatst bewerkt: 05 feb 2015 09:03 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 11:01 #594187

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
Als toerzeiler vaar ik mijn gennaker vaak alleen. Dus zonder grootzeil.

Dan staat hij ook pal voor de wind heel rustig. Bovendien issie net zo groot als het grootzeil en de 110% genua/HA samen.

Maar ik heb vd Werf daar ook specifiek om gevraagd: een makkelijk zeil wat misschien net niet de laatste m2 in de bolgesneden lijken heeft zitten, maar een dat makkelijk te handelen is.Dat hebben ze prima gemaakt.

Schijnbare wind kan ik tot ongeveer 50 graden aan de wind varen. Ziet er specatuclair uit, maar op Behouden Ware Koers maak ik geen hoogte. Ware wind vaar ik nog steeds maar iets van 80 en de rest is drift. Maar daar issie ook niet voor aangenomen. Aan de wind springt de normale fok prima aan, ook met weinig wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 13:20 #594235

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5270
Als "niet er waar" op mijn stukje slaat begrijp ik dat niet.
Overigens staan er ook geen onwaarheden in jouw stukje Boarderbas.

Een gennaker alleen optuigen heft het probleem achter het grootzeil natuurlijk op.
Ik ben van mening dat de mogelijkheid achter het grootzeil ook veiligheid biedt omdat je je gennaker erachter kan verstoppen en zal dus niet gauw met alleen gennaker opgetuigd varen.
Laatst bewerkt: 05 feb 2015 14:14 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 14:23 #594259

Een gennaker kan je hoger mee dan een spinnaker

Dat is niet waar.

Het is wel een beetje een hardnekkige volkswijsheid, soms zelfs ingefluisterd door zeilmakers. Toen die dingen net een beetje "in" kwamen bij de toerzeilers werden ze vaak naast de runner spi gekocht voor de hogere koersen. Prima. Ze worden dan op hogere koersen gezet. Maar het is niet waar dat gennakers in de regel hoger kunnen.

Op hogere koersen zijn ze (door de kleinere oppervlak) iets simpeler te managen. Spinnakers geven bijna altijd gemieter met de zeerailing bij een reach, Krijgen enorme belastingen op de loefschoot en de boom wordt onhandelbaar aan de mast.

Voor de shorthanded toerzeiler met lage spi-skills en/of toerzeilers die alleen van een spi genieten als hij weinig aandacht vraagt is een gennaker voor hogere koersen dus relaxter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 14:39 #594268

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1008
Ik klik mijn tack(op boegspriet ) weleens aan de spi voor net het extra reach hoogte. Kan ik de boom ook gelijk opruimen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 16:01 #594333

@jasper schreef :
Ik klik mijn tack(op boegspriet ) weleens aan de spi voor net het extra reach hoogte. Kan ik de boom ook gelijk opruimen
snap helemaal niks van de eerste zin, maar dat ligt vast aan mij :blink: :blush:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 feb 2015 16:02 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 16:10 #594337

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5270
Ja ok zo zijn we het wel eens, ik heb voor de gennaker gekozen vanwege het gemak zeker als het hoger aan gaat.
Dat je met sommige spi's heel hoog kan is bekend. Veel met Iroquois catamaran gevaren en dan gingen we op de spi aan de wind Zijpe door. Ging goed spi stond vol maar het was niet de snelste manier en hij kon blijven staan.
Kweenie of twee gelijke schepen de een een spi en de ander een gennaker wie van de twee sneller zal zijn als de wind over dek voorlijker dan half is?
Laatst bewerkt: 05 feb 2015 16:11 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 16:18 #594340

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1008
roozeboos schreef :
@jasper schreef :
Ik klik mijn tack(op boegspriet ) weleens aan de spi voor net het extra reach hoogte. Kan ik de boom ook gelijk opruimen
snap helemaal niks van de eerste zin, maar dat ligt vast aan mij :blink: :blush:

Of aan mijn zin opbouw :lol:

Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de schoot welke Door je spiboom gaat,komt te vervallen en overgenomen word Door je tack (lijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 18:37 #594435

oh dat, nee sorry nog geen besef.
De schoot die aan de boom zit is de loefschoot, hoe krijg je die lijn aan je boegspriet?
en, welke is je takkelijn? :ohmy:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 05 feb 2015 18:49 #594443

Met heel weinig wind (3 tot 5 knopen wind) hebben we op de kolibri 560 kruisrakken gevaren op de spinnaker en daarbij de standaard tuigage achter ons gelaten. Je vaart welliswaar kruishoeken van 110 graden, maar zo ongelofelijk veel harder dat het makkelijk uit kan.

De sky is de limit zullen we maar zeggen, maar veel hangt af van de boot, de vorm van het zeil en de vaardigheid van zowel stuurman als spi trimmer.
Een spinnaker heeft over het algemeen een veel groter bereik als een gennaker, maar vaak zijn ze ook groter waardoor de maximale wind waarbij je de spi nog comfortabel kunt gebruiken minder is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 07 feb 2015 08:30 #594906

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bedankt voor alle reacties. Ik heb dus kennelijk een echte runner ( Boarderbas: 'De zwarte spi alhier is niet zo geschikt voor reachen, omdat het gedeeltelijk crosscut gesneden is' ) als spinnaker. Maar voordat ik de oefening aanga vraag ik me dan toch af wat ik mag verwachten als maximale windhoek, waar bij ik nog vooruit in plaats van zijwaarts ga?

@Erik, de sky is the limit, maar dat geldt dan kennelijk niet voor een crosscut gesneden spinnaker :( .

@Jasper, je brengt me op het idee om iig alvast een extra oog helemaal voorop, boven de ankerrol te laten lassen, tbv een evt gennaker of andere spinnaker ( als m'n oefening te teleurstellend uitpakt ).

frank
Het is altijd goed zeilweer!
Laatst bewerkt: 07 feb 2015 08:44 door frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 07 feb 2015 11:08 #594964

Frank,

Hoe schoot je? 4 schoten of 2?

Als je een spi maximaal vaart (zul je gezien hebben in het filmpje), dan "likt" het voorlijk de inkomende wind. Met geconcentreedt trimmem en sturen lijkt dat erg instabiel, maar dat valt wel mee.

Als je gaat reachen is je afbreukrisico van een invallende spi groter. Let op je roerdruk ook. Een "chinese gijp" ligt op de loer!

Vaar gewoon 5-10 graden hoger dan je normaal zou durven en speel met je trim. Heb je 'm goed staan, dan loef je nog een stukje op.

Let er op dat je de boom altijd zo hoog als het lukt moet voeren. Bij reachen moet de boom dus naar beneden, maar als je spi onrustig wordt op het voorlijk, durf dan ook te experimenteren met iets minder voorlijkspanning.

Twee van dit soort sessies en je leert je spi "lezen". Dat is per boot en per spi verschillend.

Probeer het achterlijk open te houden, met name boven. Dat is de "twist" in je spi. Vaak zie je het mis gaan op een te grote lijschootspanning en te ver naar voren geschootte spi.

Vergeet ook je grootzeil niet (al dan niet gereefd) binnen te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker en minimum ‘apparent wind angle’. 07 feb 2015 15:00 #595033

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
@Boarderbas. Ik heb 2 schoten aan de spinnaker. ( 4 schoten is toch alleen om snel te kunnen gjpen? ).
Dank je voor alle tips, alleen blijft er een nieuwe vraag over, want ik verwachtte dat ik hoger aan de wind zou kunnen komen met ook m'n grootzeil op?
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl