Eigenlijk off-topic omdat dit niet op het gedeelde-vleugel concept meer in gaat...
Interessante punten noem je Saeftinge.
Saeftinghe schreef :
Een vleugel met volume vliegt wel een stuk beter.
Zou dat kunnen komen omdat een 3D vleugel een extra lift component ondervindt vanwege het Benoulli principe - wat onze zeilen niet hebben? Dus dat buiten het Newton principe (afbuiging luchtmassa) een extra onderdruk aan bovenzijde vliegtuigvleugel ontstaat icm langere weglengte=hogere gemiddelde snelheid=lagere druk?
Hieronder zie je een 3D zeil - heeft dus ook voordelen voor ons, alleen lastig te realiseren.
Saeftinghe schreef :
Het is juist bij onze bootjes dat we de kleinste van de ontbonden krachten willen gebruiken om vooruit te gaan.
De kracht haaks op de koorde, die het schip laat hellen is vele malen groter.
...
Bij zeilen moeten we het hebben van de meer voorwaarts gerichte ontbondene van de kracht op het zeil. Daar zit niemand te wacht op meer helling en minder voorstuwing.
Helemaal mee eens: indien "lift" gedefinieerd is als de kracht haaks op de koorde en drag als kracht in lengterichting daarvan, dan willen wij eigenlijk niet de lift maximaliseren, maar vooral de richting van die lift. De meeste lift veroorzaakt inderdaad alleen helling. Drag minimalisatie willen we zowel in de vliegerij als zeilerij. Of de verhouding tussen nuttige lift, helling en drag...
Maar mijn punt: volgens mij is een zeil als 3D wingsectie niets meer dan een verbetering van onze doeken. Ook daarmee kun je een naar voren gerichte liftcomponent realiseren. Richting van de lift is een functie van aanstroomsnelheid, AoA en profiel. Dáárin verschilt een klassiek bootzeil wel van een luchtvaart versie. Onze trimdoelen zijn verschillend. Wij hebben de schootstand om de AoA te beinvloeden, een vliegtuig z'n hoogteroer.
Maar ik denk niet dat er andere wetmatigheden optreden eigenlijk. De NACA formules zijn ook universeel wat dat betreft: ons doeken bootzeil is tenslotte een 3D vleugel met extreem camber...