@Jedre:
Bij het plakken is de streep vlak onder de masttop gekomen op een plek waar de headboard bijna niet kan komen. Het meten van de P met staande mast is behoorlijk onnauwkeurig bij een ORC meting. Ze trekken een touw met een bezemsteel omhoog waar een meetlint aan hangt en beoordelen dan of de top van de bezemsteel ongeveer bij de streep zit. Ik ztond er zelf bij en was het eens met de gemeten waarde, maar gaf er zelf een nauwkeurighed van +/- 7cm aan. (als je bij een meting aanwezig bent vragen ze bij iedere meting of je het eens bent. Heel goed!)
Nu even de mast in geklommen met een meetlint. Kan precies zien aan de mast waar de headboardleuver normaal zit. Wat ruimte gelaten en opnieuw getaped.
@Boatlover
12,4 knopen max. Een stevige poos rond de 12 knopen en een klein kwartier 11+. Was na de zuiderzeeweek toen je mee was. Mijn ouders reden toevallig op de dijk en belden mij op met de vraag ze alsjeblieft te vertellen dat die boot die ze zojuist zagen niet de mijne was.
Dit plaatje is vlak er voor geschoten. Voer met een strakke bft7 recht op een regenboog af.
Had de HA al aan dek geborgen. De koers was erg diep en melkmeisje met een top-doorgelatte HA is...naja, je weet wel, slecht plan. Kon in de surfs de boot niet genoeg bedwingen om het verantwoordelijk door te zetten.
Was zelf ook nogal in ongeloof dat een Pintail Ron Holland kon planeren, maar later op Franse sites geleerd dat het blijkbaar kan. Die Royals schenen door kundige stuurlui ook de golf weer op te glijden in de TFAV
Qua rating is het een vreemd verhaal. Je haalt hier onzekerheid over de juistheid en ontevredenheid door elkaar. Ik ben geheel niet ontevreden met mijn rating. Grosso modo rekent hij volgens mij netjes af. Ik heg een broertje dood aan mopperen over ratings. Het iedere schipper zijn eigen spelletje om mogelijkheden binnen de rating te benutten en het leek er even op dat er voor mijn rompuitvoering misschien verkeerde vrijboordstations aangewend waren. Dus dat is netjes nagemeten.
De voorlopige conclusie is dat de korte kiel rush blijkbaar gewoon lichter is dan de lange kiel versie. Toch zal ik zeker mijn schip laten wegen als die mogelijkheid zich aandient.
De aandewindse ontwerpoppervlakken van Duit's en mijn boot zijn identiek volgens sailboatdata.
Maar ik ga de 50 mijls echt in voor het een keer doen. Ik heb geen enkele ambitie daar op het podium te staan. Dat is gereserveerd voor zeilers die meer ervaring hebben en beter aangepaste boten voor singlehanded.
Ik hoop op het zeilweer. Up/down doe ik het vaak goed met 9 knopen wind ja. Maar win ook wel eens wat met meer wind hoor. Dat ligt aan de crew en daar zitten dit keer zeker weten geen rotte appels tussen