Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails?

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 13:10 #723061

Ik beambieer ze idd alleen voor mijn HA rails. De genua rail verstel ik zelden. Daar zitten zelfs stickers op. "Hier en niet anders" ;)

Net een 150% #1 regel je twist nagenoeg geheel met de schoot.

Alleen bij genuareaches, of als het zo hard waait dat ie eigenlijk gewisseld moet worden stel ik het oog, maar bij reaches gaat ie al snel aan de spischoot en trim ik met de barbers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 14:35 #723115

Arcadia schreef :
Herkenbaar. Is dit het verschil tussen een 'gewone' genua (bij La Mavare) en een (high aspect) fok met laag schootoog, waarbij het achterlijk sterk naar beneden getrokken moet worden?

Bij de HA staat de schoot bijna vertikaal, maar ook bij de 130% Genua en wind onder de 10 kts staat de schoot erg steil. Ook dan is die kar niet zomaar naar voren te krijgen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 16:34 #723176

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
FMJ schreef :
Koko vaart met extreem overlappende voorzeilen. Die luisteren niet zo heel nauw naar het leioog, alleen in heel licht weer kan het weleens nodig zijn om een gaatje te verstellen. Onder druk verstelbare karren (gelagerd dus) is prachtig maar brengt op zijn boot relatief weinig. Mocht er ooit een HA-fok komen dan zou ik daar eerder een traploos verstelbare rail voor monteren, dat luistert allemaal veel nauwer.

Okee, das gedachtenvoedsel natuurlijk. (Voor wie het niet weet; FMJ was voordekker bij het vorige team dat met de Gotcha voer. Hij kent mijn dus boot als geen ander).
Zondag voeren we (ondertuigd) met de G2, halve wind en kreeg ik het achterlijk bovenin niet lekker getrimd. Of bovenin open, of onderin te strak geschoot. Een heel gefriemel om het goed te krijgen wat aan lei toch altijd weer een beetje hangen en wurgen is nu.

Ik ben wel vaker aan het experimenteren met de bandbreedte van de schootvoering en om hem ook bovenin lekker te krijgen blijft het idee hangen dat ik de schoot te ver moet inhalen waardoor hij onderin naar mijn idee dus te strak staat. Of is dat altijd een compromis dat je moet sluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 16:38 #723178

koko schreef :
Of is dat altijd een compromis dat je moet sluiten?

niet met een goede verstelbare kar op de rail :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 18:26 #723216

koko schreef :
FMJ schreef :
Koko vaart met extreem overlappende voorzeilen. Die luisteren niet zo heel nauw naar het leioog, alleen in heel licht weer kan het weleens nodig zijn om een gaatje te verstellen. Onder druk verstelbare karren (gelagerd dus) is prachtig maar brengt op zijn boot relatief weinig. Mocht er ooit een HA-fok komen dan zou ik daar eerder een traploos verstelbare rail voor monteren, dat luistert allemaal veel nauwer.

Okee, das gedachtenvoedsel natuurlijk. (Voor wie het niet weet; FMJ was voordekker bij het vorige team dat met de Gotcha voer. Hij kent mijn dus boot als geen ander).
Zondag voeren we (ondertuigd) met de G2, halve wind en kreeg ik het achterlijk bovenin niet lekker getrimd. Of bovenin open, of onderin te strak geschoot. Een heel gefriemel om het goed te krijgen wat aan lei toch altijd weer een beetje hangen en wurgen is nu.

Ik ben wel vaker aan het experimenteren met de bandbreedte van de schootvoering en om hem ook bovenin lekker te krijgen blijft het idee hangen dat ik de schoot te ver moet inhalen waardoor hij onderin naar mijn idee dus te strak staat. Of is dat altijd een compromis dat je moet sluiten?

Pik je spischoot er eens aan en trim met je barber. Helemaal mooi icm een infuckers. 3d verstelbaarheid. Als je barbers aan de voertaal zitten; voor je spi maakt het bijzonder weinig uit waar de barbers zitten. Je kunt ze dus gerust een gaatje of 2 naar voren of naar achter zetten om er zo een effectieve buitenschoot van te maken.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 18:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 18:28 #723218

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Op mijn boot had ik een curryklem met in lijn erachter een staand blok op veer. Voor het aantrekken kon ik zodoende heel makkelijk kracht zetten en goed de trim controleren. Lijn viel ook gelijk weer in de curryklem. Hoe je ook stond, je zat/stond altijd in de juiste positie en de curry klem klemde gelijk.

Neem echte gelagerde blokken! De Teflon gelagerde genuarail werkt op zich wel, maar moet je wel veel schootspanning kado geven of de kar helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:22 #723251

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
rail is meestal een rechte rail die je op spanning in bocht zet, Bij mijn vorige boot er nog af en op gezet en di staat in eenzelfde curve als op jouw boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:25 #723255

Als in: je begint met de voorste (of achterste) twee bouten en trekt de rail voorzichtig de bocht om, om telkens één bout verder te kunnen monteren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:28 #723258

Dat werkt alleen betrekking een doorgevoerd rail. Met sliding bolt lukt dat niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:31 #723263

  • aluijten
  • aluijten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 585
wat bedoel je met een doorgevoerde rail/ sliding bolt? ik zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden van de rail
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 19:40 door aluijten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:32 #723264

Hmmm, niet aan gedacht. De rail een stukje optillen om meer bouten er tegelijk in te laten zakken zal wel gepruts worden zeker? Jammer, vind dat optisch een erg mooie rail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:34 #723268

aluijten schreef :
wat bedoel je met een doorgevoerde rail/ sliding bolt? ik zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden van de rail


Is een systeem van Lewmar. Je schuift de zeskantbouten vanaf de zijkant in de rail. Bouten kunnen wel verschuiven, maar niet verdraaien. De bouten steken dan onder uit de rail. Met de hand uitlijnen boven de gaten in het dek en de rail dan in één keer laten zakken. Vanaf dek zijn de bouten dan onzichtbaar, moertjes etc aan de binnenkant van het dek (net als bij doorlopende bouten).

Zo ziet de doorsnede er uit ("captivity" past precies de kop van een zeskantbout in)

Laatst bewerkt: 06 apr 2016 19:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:37 #723272

Het grote voordeel van sliding bolt is dat je bestaande boorgaten kunt gebruiken onafhankelijk van het type rail dat er voor op zat.

Ik bedoelde doorgeboorde rail...die ellendige Autocorrect

Sliding bolt een beetje waterdicht monteren is inderdaad een heel gedoe. Maar met een beetje precies werken best te doen.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 19:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:43 #723279

Zit te denken: de rail wordt er dus onder spanning opgezet (want veert bij demontage terug volgens aluijten). Als je tóch de sliding bolt rail wilt hebruiken, zou je dan geen malletje kunnen gebruiken die tijdens de montage de rail in de juiste buiging houdt? Een multiplex plank (met twee uitsteeksels aan beide kanten) aan de buitenkant van de rail op dek leggen die de rail in het midden (spanband onder de rail door - verwijder je weer voor het natrekken) een stukje naar buiten trekt?

Hoop dat deze tekst duidelijk is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:47 #723284

Het probleem is dat de rail makkelijker in de op-neer dan zijdelings buigt. Het gevolg is dat de rail wil omklappen en of torderen. Probeer maar eens een plint in de brede richting te verbuigen. Je zult zien dat die scheef gaat staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:47 #723285

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Waarom wil je er een bocht in hebben?

Des te ruimer je vaart, des te meer gaat je oog naar voren en naar buiten bij een rechte rail.
Dat is toch prima?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:50 #723290

Dat is zo veel gaatjes plamuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 19:51 #723292

La Mavare schreef :
Waarom wil je er een bocht in hebben?

Des te ruimer je vaart, des te meer gaat je oog naar voren en naar buiten bij een rechte rail.
Dat is toch prima?

Omdat mijn dek massief is op de plaatsen van de bouten van de huidige gebogen rail en deze rail bovendien in een verdiept gedeelte ligt (even uit m'n hoofd dat laatste).

Over de functie van de boog gaat dit draadje (nog) niet, maar er zal wel een reden voor zijn (sheeting angle) - kost alleen maar meer tijd voor een werf om te monteren...
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 19:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 20:04 #723304

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Nachtvlinder schreef :
...
Over de functie van de boog gaat dit draadje (nog) niet ...

Nu wel ;)

En na al die draadjes die volkomen verziekt worden door een stelletje ... wil je me deze kleine uitweiding toch wel gunnen?

Maar goed, als je rail voor een gemiddelde trim gemonteerd wordt (met bocht zo je wilt) of omdat dat esthetisch mooier staat, kun je met in- en outfuckers verder fijntrimmen.

Of zoals ze op sommige schepen doen (zie Erik's nieuwe ontwerp) een boompje halfscheeps.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 20:14 #723315

Excuus, is nog een leuke uitweiding ook vind ik. Ik heb me op tijd hersteld toch!?

Ik vraag me af of de functie van die boog zuiver estetisch is, hoewel me zelfs bij de performance georienteerde X-99 opvalt dat de rails opvallend veel met de opbouw meelopen, qua boog. Dus tóch estetisch? Of past X de opbouw aan aan de rail ;)

Hoe staan ze op raceboten zonder opbouw? Mss daar eens kijken. Een HA fok dient een kleine sheeting angle te hebben (rails dichtbij hartlijn). Een 150% genua heeft een veel grotere sheeting angle, maar daarin voorziet het zeil zélf al (vanwege de diepe camber in het onderlijk). Hierdoor dient die grote genua óók weer iets naar binnen geschoot te worden en krijg je die bocht in de rail.

Wie redeneert de andere kant op? Bestaat er wel een ideale rail-vorm waarbij die voor meerdere voorzeilen bij meerdere koersen optimaal werkt zonder dat je trucs met infuckers nodig hebt?
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 20:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 20:15 #723317

BK toch! Blijkbaar nog nooit een dekzaling van een roteerbare mast gezien?

Curve of geen curve. Het staat altijd suboptimal. Pas met een toegevoegde trimmogelijkheid zoals een fucker wordt het beter.

Het idee achter veel gecurvede rails is zover ik het heb begrepen dat opeenvolgende genuas steeds dichter worden geschoot.

Bij oude racebakken zie je soms ook gewoon 3 rechte rails. Voor elke genua één.
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 20:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 20:45 #723337

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
boarderbas schreef :
Het probleem is dat de rail makkelijker in de op-neer dan zijdelings buigt. Het gevolg is dat de rail wil omklappen en of torderen. Probeer maar eens een plint in de brede richting te verbuigen. Je zult zien dat die scheef gaat staan.
Dan doe je het niet op de goede manier. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het profiel voldoende zijdelings wordt opgesloten.
Met een beetje zorgvuldig gemaakte buigmal lijkt het me zelfs nog wel met de hand te doen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 06 apr 2016 20:49 #723339

Die rails zijn stijf. Erg stijf. T6 aluminium. Ofwel gehard.

Bij een platte rail die je gaatje voor gaatje plat op het dek bout zie ik het wel gebeuren. Maar bij die sliding bolt rails niet.

Bedenk dat die rails tussen de bouten een ton aan kracht moeten kunnen hebben zonder noemenswaardige verbuiging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 07 apr 2016 06:26 #723382

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Baasklusje schreef :
Het verstellen is alleen nodig als je aan de wind vaart; op ruimere koersen gaat de schoot op een blok op de voetreling.

Hmmmmm, deze opmerking triggert ook. Bij de aan de windse koersen heb ik inderdaad veel minder de neiging het railoog te verzetten. Het plaatst de opmerkingen van FMJ ook in meer helder licht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerwaarde met lijn verstelbare genuarails? 07 apr 2016 07:16 #723389

koko schreef :

Bij de aan de windse koersen heb ik inderdaad veel minder de neiging het railoog te verzetten.

Maar alle beetjes helpen.... ik gebruik van de genuarail (3 meter lang) maar een stukje van 20 cm voor al dat verstellen. En toch zou ik niet zonder willen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl