Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 200 mijls solo in aantocht !

200 mijls solo in aantocht ! 05 okt 2016 19:01 #773310

ja dat dacht ik wel, komt er weer eentje die zegt dat het maar 3 bft was. want dat moet dan weer langer doorwaaien enzo. maakt niet uit wat het getal was.
Op het ruime windse rak met genua 2 heb meer 8.6 knoop aangetikt. Ook op marinetraffic staat er een melding met 7.9 knoop.
Ik wil maar zeggen, dan waait het wel! na een uurtje op dat rak heb ik de genua 2 dan ook maar gewisseld voor de fok.
Daarna een half winds rak naar volendam, en daarna kruisen naar lelystad. met rif in grootzeil.
Een kruisrak met die wind is op het markermeer met een 2300 kilo loper zeer oncomfortabel kan ik je zeggen. veel water over en enorme klappen op de romp. En je krijgt er gratis nog een beaufortje bij.

heeft dus niks te maken met trim. De snelheid was er wel. Duik je in een golf dan reduceert de snelheid naar 2. niks aan te doen.

Ik ben eigenlijk gewoon een dagzeiler, en doe dit voor mijn plezier. Als hobby.
Als ik het niet leuk vind dan stop ik.
Ik had niet zoveel zin in met die wind ook nog het ijsselmeer op te duiken. zit ik weer op lagerwal, en dan nog die hoek naar Urk helemaal kruisen.
Daarnaast viel mn navigatie pc ook steeds uit, en matras was nat :angry: :angry:

Al met al een memorable dag, met topsnelheden met de Loper!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 05 okt 2016 19:03 #773315

Als je ziet hoe die 40 voeters zich bewegen in deze situatie, is toch wel wat anders hoor.
200 myls moet je eigenlijk doen met 36 voet en meer. Vanwege snelheid en comfort.
En je moet een beetje een mafkees zijn om het te volbrengen. :)

opkruisen met de Loper vandaag was gewoon een workout! Ik ben niet zo een sporter, alles doet zeer nu..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 19:05 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 05 okt 2016 19:09 #773316

Hier gaat de Tzigane van Har Vogel om 2100u woensdag, onderweg naar de boei rechts bij de knik in de rode lijnen. De H2W1 bij Hindeloopen-Workum.
Duidelijk niet bezeild...... en dat was waar ik bang voor was...



Tjitse (Helmsman 38) en ik hebben even gebeld toen hij bij de Ketelbrug was (en duit hem daar zag). Ter plaatse besloten toch niet baan 5 maar baan 4 te nemen, vanwege dit risico.
Tjitse is vol gas onderweg van WV20 naar LC11 naar KG en dan Enkhuizen.
Had har nu ook maar even gebeld....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 05 okt 2016 19:22 #773322

Daar gaat har.... naar de H2W1.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 05 okt 2016 19:29 #773327

Respect voor de bikkels op het water!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 05 okt 2016 21:16 #773359

Tjitse is tegen 2230u afgemeerd in Enkhuizen met ruim 80 mijl op de teller. Petje af!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 21:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 05 okt 2016 22:13 #773367

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Bijltjesdag, lig weer in de thuishaven.
Peter Knuppel behoorlijk gewond, wedstrijd afgebroken..

Vanmorgen was het behoorlijk ruig, grootschoot uit de blokken
geschoten, met veel improvisatie een noodoplossing gevonden.

Vanmiddag was het trouwens ietjes vriendelijker
Morgen weer vroeg aan de bak..

Goed gedaan Chris, volhouden.

Roy Heiner lag ook nog even dwars in de sluis :whistle:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 22:18 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 08:02 #773411

Vanmorgen 8.15 weer los bij KG, naar sport B. Vriendelijker windje. En deskundige BK stande bij!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 08:45 #773428

Even bij het KNMI de daggegevens van gisteren opgehaald voor Trintelhaven (Houtribdijk), Lelystad en Stavoren.

# BRON: KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
# Opmerking: door stationsverplaatsingen en veranderingen in waarneemmethodieken zijn deze tijdreeksen van dagwaarden mogelijk inhomogeen! Dat betekent dat deze reeks van gemeten waarden niet geschikt is voor trendanalyse. Voor studies naar klimaatverandering verwijzen we naar de gehomogeniseerde reeks maandtemperaturen van De Bilt <www.knmi.nl/kennis-en-datacent...temperaturen-de-bilt> of de Centraal Nederland Temperatuur <www.knmi.nl/kennis-en-datacent...land-temperatuur-cnt>.
#
#
# STN LON(east) LAT(north) ALT(m) NAME
# 258: 5.401 52.649 7.30 HOUTRIBDIJK
# 267: 5.384 52.898 -1.30 STAVOREN
# 269: 5.520 52.458 -3.70 LELYSTAD
#
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# FHX = Hoogste uurgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
# FHXH = Uurvak waarin FHX is gemeten;
# FXX = Hoogste windstoot (in 0.1 m/s);
# FXXH = Uurvak waarin FXX is gemeten;
#
# STN,YYYYMMDD, FHX, FHXH, FXX, FXXH
#
258,20161005, 120, 1, 150, 1
267,20161005, 60, 2, 110, 10
269,20161005, 70, 10, 110, 10

de uitleg is duidelijk, alleen de vertaling naar Kts of Beaufort ontbreekt.
Die is:
de 60 en 70 uurgemiddelden zijn windkracht 4B
De 120 in Trintelhaven is midden in de nacht, toen sliepen alle solozeilers nog.
Idem voor de 150, een vlaagje van net aan 7B tussen 00 en 01 u in Trintelhaven, altijd de winderigste plek van het hele meer.

De vlagen van 110 (tussen 09 en 10 u, dus begin kruisrak schat ik) zijn 21 kts, nét over de rand van windkracht 5B

Komt heel erg overeen met wat ik,, zeilend van KWZ naar Urk naar Enkhuizen, onderweg ook had aan windsnelheden.

Waarom komt het allemaal zo hard aan dan?

Omdat het koud is en de luchtdruk erg hoog. Het is 1036 Hpa en 's morgens 5 a 6 graden.
Daardoor is de lucht zwaar: er is veel lucht door de hoge druk, en de hele handel krimpt door de kou, nog zwaarder.

Deze lucht is zo'n 10 % zwaarder per volume dan de lucht op een mooie dag met normale druk en ruim 25 graden Celsius.

Dat merk je dus... zo blijkt maar weer. Het geweld is een stuk groter dan op een warme gewone dag.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 09:39 #773448

Thomas, het was ruig. Ook vanwege de korte golfslag, waar de Tapas steeds maar weer werd opgetild en met vol gewicht op neerstortte. snelheid weer nul, en opnieuw beginnen. Zelf sturen dus.

Wat voor nummer er aan hangt qua bft zal me roesten. Sommige situaties kun je niet in tabellen weergeven, als buro zeiler.
Niet alleen de omstandigheden, maar ook dat je je ondertussen realiseert dat dit nog wel even doorgaat. Het is nog een heel eind kruisen naar Urk. hoe knullig dit ook klinkt.

Net als Peter Knüppel moest ik ook bij het kruisrak naar de EA een zeil redden uit het water, dat kan je ook niet zo laten hangen. Boot dus aan de wind onder helling, kruipend naar voren, touwtje mee, 50 liter water over me heen en nog een keer. wachten tot ik weer wat zie en maar hopen dat ik op het dek blijf. Voel het water naar binnen sijpelen langs mn rug naar beneden.
Zeil hopelijk vast genoeg, eindelijk, ik had twee touwtjes mee moeten nemen. Dan meteen terugkruipen richting kuip, waar ik alsnog weer een onzichtbare duw kreeg en ongecontroleerd voorover de kuip in stuiterde. Tien minuten bijkomen.

Doe ook eens mee baasklusje! Dan voel je hoe zwaar het is.
Dit is niet een updown wedstrijdje van 2,5 uur. Dit is heel wat anders. En nog solo ook.

Ik heb respect voor die gasten die wel doorzetten, en blijkbaar de knop om kunnen zetten en gewoon stug doorgaan.
Gelukkig is de wind gezakt, en wordt het allemaal heel anders aan boord. Dan kan je gewoon een maaltijdje klaar maken.


Het is niet alleen de feitelijke windkracht wil ik maar zeggen, het is de belevingsfactor als dat een woord is. De Z-factor.

Vorig jaar hadden we die wind vanaf het begin, en was meer de zorg, hoe kan ik sneller gaan, zal ik zeil wisselen, wanneer slaap ik vanavond, ik moet wat eten, waar is mn waterflesje, hoe lang kan ik door gaan, blijft het wel waaien, moet ik niet toch een nacht doortrekken.

Dit jaar: blijft de boot heel, moet ik niet toch maar naar de fok wisselen, rifje erin, of nog even wachten, waarom heb ik geen waterflesje gepakt, waarom valt die computer nu weer uit, hoe lang blijft het zo waaien, kanaal 1 weersverwachting omhoog Oost 5-6, gijp of stormrondje, het wordt niet minder dus, waarschuwing Oost 6 voor Markermeer en ijsselmeer, yay 8.6 knoop COG , wat valt er nu weer naar beneden binnen, zat er nog water in die fluitketel, net rustiger bij de boei, gauw een gijp doen, toch maar achter dat containerschip langs, red ik die boei, koude voeten onderhand, etc,etc,etc...


Bij beide situaties leer je jezelf weer opnieuw kennen. En soms is dat niet zo leuk ;) , uit mn comfortzone, dat idee.
Eigenlijk moet ik (meer) sporten. :)

Ben ik meer een dagjeszeiler?, so be it. Ik vind dat wel leuker eerlijk gezegd. En waait het te hard dan draai je je nog een keer om in bed. Note to self: niet inschrijven volgend jaar.
Hoewel, die 8 knopen op de klokken was wel leuk!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 10:35 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:16 #773461

Sommige situaties kun je niet in tabellen weergeven, als buro zeiler.

Ben ik een slecht mens als ik me vast op het antwoord verheug? :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:19 #773462

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Roozeboos

BK doet niets af aan je prestatie, alleen aan je meting.

Het zegt iets over dat windsnelheden door meer mensen (ook door mij) eerder overschat dan onderschat worden, ergo anders door ons in de praktijk worden gebruikt dan de formele KNMI definitie. Omdat we 'allemaal' echter denken dat een formele dikke 4 een 5 is (omdat het zo voelt) schrijven en spreken we over onderling toch over een 5.

BK wijst ons erop dat het dan mogelijk formeel een 4 was. Of een 5 wanneer het voor mij als een 6 voelt.



Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:23 #773467

Ik beweer niet dat baasklusje (en de knmi) ongelijk heeft! begrijp me niet verkeerd!

Maar er speelt meer mee, wat hij ongetwijfeld zal onderschrijven. de Z factor. Dan doen doen windvlagen ook mee.

Maar ik vind wel dat ie een keer mee moet doen, als zeilcrack.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 10:24 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:28 #773468

Te veel bier bij de palaver verlagen doorgaans de prestaties
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:31 #773469

het was heel gezellig die avond ervoor, ik lag in t kleine bootjes hoekje. need I say more. :)
Bovendien wilde ik nog de laatste wind downloaden, maar de wifi lag plat tot half twaalf snachts.
Ik was om half acht op, redelijk fris nog hoor. half negen gestart.
De tzigane was nu ook weer na mij gestart, kwam me voorbij op t eerste rak.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:50 #773470

helmsman jij zit toch aan boord?
kan jij mij het email adres geven voor een stukje tekst op de site. staat vast in het boek.
per pb maar.
heb ook het telefoonummer gebeld, maar geen reactie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:56 #773475

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Beauty schreef :

BK wijst ons erop dat het dan mogelijk formeel een 4 was. Of een 5 wanneer het voor mij als een 6 voelt.


5 x dikke lucht = 6 x dunne lucht
5 Bft in de winter voelt zeker als 6 Bft in de zomer.
Staat er 5 Bft dan heb je aan de wind 6 Bft tegen, dus eigenlijk 7 Bft.
Dus Roos heeft helemaal gelijk. BK ook.

Vergelijk het maar met gevoelstemperatuur, die ook erg laag is met zoveel wind tegen (en alcohol in het bloed).
Maakt het nog onplezieriger.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 10:59 #773477

ik had alleen koude voeten, moet de whisky daar zijn blijven hangen..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 11:25 #773481

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Toch is het belangrijk de feiten te scheiden van de gedachten.

Je weet nu dat bij eind 4 bft aan de wind een stevige knokpartij is op de Tapas. Daar kan je een volgende zeilpartij je keuzes mee verbeteren. Anders haak je bij die voorspelling zomaar weer een te groot zeil aan.
Evengoed heb je mijn respect Roos. Ik heb er gister eens over na zitten denken:,200mijl solo..... Geloof niet dat ik het zou willen aangaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 11:44 #773487

Feit is dat ik voor de start beide zeilen heb aangehaakt, fok en genua2. Genua 2 als bovenste.
Eerste 12 mijl ruim rak voorspeld. Wind 4.
Daarom dus gestart met genua 2 , je vaart dan ook wat wind dood. Op zich ging dit prima, met als top dik in de 8 knoop.

De stuurautomaat hield het niet meer. Vooral in de vlagen. Dat zag ik ook op andere boten verderop. De vlagen waren in de 24 knoop heb ik uit betrouwbare bron.

Zelf kon ik snel genoeg sturen om het gecontroleerd te houden.

Op driekwart van het rak de fok erop gezet, boot moet ook heel blijven. na de sport G Op halve wind naar volendam een rif gestoken. Val fok strakker. hektag stond al flink aan. overloop hoger. grootschoot losser. Lozen dus.

Boot was goed te handlen. Af en toe in de vlagen even wat meer aan de helmstok trekken, meer niet. In kruisrak is het helemaal fijn sturen. niet te hoog, dat kost snelheid.
Dus ik had niet veel meer kunnen doen.
dan de gedachte:
Comfortabel? nee. Maar dat lag meer aan de golfslag, en het gedrag van mijn 27 voeter daarop.
Het voordeel van een 27 voeter is dat je binnen niet zo ver kunt vallen. Want vallen ga je doen...

Eerlijk gezegd geloofde ik de bootsnelheid uit wingps niet zo erg van te voren, maar het viel erg mee. Bleef bovenin de 6 knoop, regelmatig 7. Waar wingps echter geen rekening mee houdt is dat je aan de wind steeds paaltjes pikt, dat kost VMG.

Vwb respect, dank je! , maar ik lag vannacht al weer lekker in mn eigen bedje thuis. met spierpijn...
Dus het respect is meer op zn plaats voor de uitzeilers.

Het was al een verademing om even lekker in de autostoel te zitten. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 12:50 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 13:38 #773506

Vanaf de Sport B meld ik even dat ik alle respect heb voor de deelnemers, natuurlijk ook voor Chris. Ik weet nog wel hoe 5b en kruisen aanvoelt op een 8 meter boot....
Ik doe niet mee want ik acht mezelf daar niet toe in staat.
Te gehaast, te snel willen, slecht slapen etc. En toch in de wedstrijd serieus mee willen doen. En een veeleisende brute boot.....
Daar zouden ongelukken van komen, ook al omdat ik van. 1950 ben.


Vandaag mooie foto's gemaakt van Helmsman bij Stavoren. Zal ze vanavond postdn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 13:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 13:55 #773512

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Zeker respect voor alle deelnemers! Als je ziet wat de meesten er ook nog uit persen qua snelheid, petje af!

Zou het ook nog eens willen proberen. Met als doel uitzeilen als prestatie tocht. Wie weet komt het er nog eens van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 14:59 #773528

pb hoeft niet meer hoor helmsman, bespaar je de moeite. het is al zwaar zat :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 15:07 #773529

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
roozeboos schreef :
...
Op driekwart van het rak de fok erop gezet, boot moet ook heel blijven. na de sport G Op halve wind naar volendam een rif gestoken. Val fok strakker. hektag stond al flink aan. overloop hoger. grootschoot losser. Lozen dus.
...

typo?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

200 mijls solo in aantocht ! 06 okt 2016 15:09 #773531

als de grootschoot losser komt kan de overloop wat aan, zo loos ik toch
hoop ik :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl