Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: loefrechten buiten een wedstrijd

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 11:01 #773170

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Gregor schreef :
Stel nu het volgende, er is nog steeds sprake van een loef / lij situatie, echter het lij schip vaart schuin aan op het loef schip, maar het schip aan loef heeft SB-wal. Wat gaat dan je scenario worden?

Goed zeemanschap vraagt dat je een ander niet op de kant drukt natuurlijk. Effe overleggen helpt meestal wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 12:06 #773178

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Heeft SB wal niet alleen te maken met kruisende koersen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 12:40 #773182

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Beauty schreef :
Heeft SB wal niet alleen te maken met kruisende koersen?

nee, totaal helemaal niks.
zelfs een groot schip moet je de ruimte laten als je SB vaart (was vroeger anders).
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 17:29 #773274

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
La Mavare schreef :
Beauty schreef :
Heeft SB wal niet alleen te maken met kruisende koersen?

nee, totaal helemaal niks.
zelfs een groot schip moet je de ruimte laten als je SB vaart (was vroeger anders).
Ja mooi hé :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 17:34 #773278

La Mavare schreef :
zelfs een groot schip moet je de ruimte laten als je SB vaart (was vroeger anders).

Ik blijf sowieso uit de buurt van grote zeilschepen.
Voor je het weet krijg je een afgebroken mast op je kop.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 18:49 #773306

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
WADnWIND schreef :
La Mavare schreef :
Beauty schreef :
Heeft SB wal niet alleen te maken met kruisende koersen?

nee, totaal helemaal niks.
zelfs een groot schip moet je de ruimte laten als je SB vaart (was vroeger anders).
Ja mooi hé :)

autistisch hè ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 19:49 #773335

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
hscharft schreef :
Oja en dan nog een dingetje.

Als je buiten een wedstrijd om iemand achterop loopt en je hebt een groter en sneller schip dan degene die je achterop loopt en een greintje fatsoen in je donder dan stuur je em er onderlangs voorbij.
Op die manier heeft degene die je passeert er het minste hinder en ergernis van.



En toch kan het nog spannend worden. Ik zeilde ooit van Ystad in Zweden naar Bornholm. Een afstand van ongeveer 65 mijl. Wind noord dus ruim bezeild over stuurboord. Ver onder en achter mij ook een zeilboot. Iets sneller dan ik en duidelijker wat hoger koersend, richting de Hano Bucht. Beiden hielden wij strak onze koers. Maar na een uurtje kwam hij toch zo nabij, dat ik dacht die gaat er toch een loefduel van maken. Maar hij kwam zo dicht onder mij dat hij last van mij kreeg en zijn snelheid verloor. Weer dichter naar mij toe, snelheid makend, maar weer hetzelfde liedje. Uiteindelijk ben ik van mijn koers afgeweken, geloefd en hem voorbij laten lopen.
Moraal: als je wilt kan je het elkaar altijd lastig maken ook op groot water. Hij had met gemak al ruim van tevoren kunnen oploeven en over mij heen kunnen gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 20:02 #773342

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Dat ligt een beetje aan de verhoudingen. Zo lang het grotere schip ook lij harder blijft lopen hoeft dat helemaal niet lang te duren en houdt het kleinere schip gewoon de hele tijd wind.

my point exactly. Als er een grote jongen over een klein bootje heen vaart (wat volgens het bpr dan misschien wel het snelste is) geeft niet altijd de veiligste situatie voor het kleintje welke dan een moment volledig stil kan vallen.

Ter voorbeeld de Spirit 28 van KOKO en bijvoorbeeld een Dehler 39JV. Als die Dehler over KOKO heen vaart (wat ie makkelijk kan, want loopt veel hoger) heeft koko daar een moment lang alleen maar last en ergernis van.

Vaart ie onder KOKO langs hebben ze nauwelijks last van koko wiens windschaduw maar een fractie is van het oppervlak van de Dehler en voor hij met zijn ogen kan knipperen zijn ze er onderdoor en al bijna uit het zicht verdwenen. Dehler blij van geen schelden van iemand. Koko Blij want hij kan de hele tijd lekker doorsturen zoals ie al deed.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 20:07 #773343

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
hscharft schreef :
Dat ligt een beetje aan de verhoudingen. Zo lang het grotere schip ook lij harder blijft lopen hoeft dat helemaal niet lang te duren en houdt het kleinere schip gewoon de hele tijd wind.

my point exactly. Als er een grote jongen over een klein bootje heen vaart (wat volgens het bpr dan misschien wel het snelste is) geeft niet altijd de veiligste situatie voor het kleintje welke dan een moment volledig stil kan vallen.

Ter voorbeeld de Spirit 28 van KOKO en bijvoorbeeld een Dehler 39JV. Als die Dehler over KOKO heen vaart (wat ie makkelijk kan, want loopt veel hoger) heeft koko daar een moment lang alleen maar last en ergernis van.

Vaart ie onder KOKO langs hebben ze nauwelijks last van koko wiens windschaduw maar een fractie is van het oppervlak van de Dehler en voor hij met zijn ogen kan knipperen zijn ze er onderdoor en al bijna uit het zicht verdwenen. Dehler blij van geen schelden van iemand. Koko Blij want hij kan de hele tijd lekker doorsturen zoals ie al deed.
Zo is dat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 20:14 #773345

hscharft schreef :
my point exactly. Als er een grote jongen over een klein bootje heen vaart (wat volgens het bpr dan misschien wel het snelste is) geeft niet altijd de veiligste situatie voor het kleintje welke dan een moment volledig stil kan vallen.

Ik vaar ook onder grotere boten door. Als je met genoeg snelheidsverschil begint kom je overal onderlangs (behalve bij wrakkers en krotters).
De verbaasde blikken aan boord van die loefwaartse schepen zijn ook goud waard.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 20:15 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 05 okt 2016 21:13 #773357

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Net als bij alle andere stationaire objecten moet je als snel zeilend schip om het langzame of stil liggend object heen varen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Of krijg je door de wetenschap dat je sneller zeilt opeens een oversized ego waardoor je het de ander vooral moet laten weten ? Wij maken vaak genoeg een slagje over de andere boeg.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 05 okt 2016 21:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 03:10 #773368

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Ik ben even eigenwijs op de vroege ochtend

Het BPR bij tegengestelde koersen, een voorbeeld:
Indien twee schepen elkaar zodanig naderen op tegengestelde koersen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet het schip dat niet de stuurboordszijde van het vaarwater volgt voorrang verlenen aan het schip dat de stuurboordszijde van het vaarwater volgt. (6.04)

Voor tegengestelde koersen hebben we hem nu gevonden, wat nu bij voorbijlopen? Dat staat in artikel 6.10. Hieronder het deel waarvan ik denk dat het van belang is:

Indien een groot zeilschip een ander groot zeilschip oploopt en indien een klein zeilschip een ander zeilschip oploopt, moet het, zo mogelijk, aan loef voorbijlopen.(6.10)

Hier lees ik 2 zaken:
- grote zeilschepen hoeven juist niet aan loef een klein zeilschip te passeren (het liefst dan maar aan lij?)
- er staat niets over SB wal

Lamavare, jij bent ingelezen. Waar vindt ik terug dat bij voorbijlopen SB wal varen ook de ander de plicht geeft om uit te wijken? En dan in deze casus het liefst uiteraard.

MvG Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 06:20 #773382

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Er zijn 2 situaties:
A. ruim vaarwater, dan is SB niet aan de orde

B. overig:
Artikel 6.10. Voorbijlopen; gedrag der schepen
1. In beginsel moet de oploper aan bakboord van de opgelopene
voorbijlopen. Indien daartoe ruimte is, mag echter de oploper aan
stuurboord van de opgelopene voorbijlopen.
2. Indien een groot zeilschip een ander groot zeilschip oploopt en indien een
klein zeilschip een ander zeilschip oploopt, moet het, zo mogelijk, aan loef
voorbijlopen.
3. Een groot schip dat door een groot zeilschip wordt opgelopen en een klein
schip dat door een zeilschip wordt opgelopen moet, zo mogelijk, ertoe
medewerken, dat dit aan loef kan voorbijlopen.

en
Artikel 6.17. Koers kruisen
1. Dit artikel is niet van toepassing op:
a. kruisende koersen die ontstaan ingeval van keren, vertrekken of bij een
samenkomst van een hoofdvaarwater en een nevenvaarwater; en
b. kruisende koersen die ontstaan tussen een veerpont en een ander
schip.
2. Indien de koersen van twee schepen elkaar zodanig kruisen, dat gevaar
voor aanvaring bestaat, moet het schip dat niet de stuurboordszijde van
het vaarwater volgt voorrang verlenen aan het schip dat de
stuurboordszijde van het vaarwater volgt.
3. Indien de koersen van een groot schip en een klein schip elkaar zodanig
kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der
schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip
voorrang verlenen aan het grote schip.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 08:19 #773416

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Let op "zo mogelijk". Indien je al zoveel mogelijk SB wal houdt hoef je niet uit te wijken naar BB om een oploper ten dienste te zijn. Gewoon koers houden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 08:21 #773417

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
La Mavare schreef :
Er zijn 2 situaties:
A. ruim vaarwater, dan is SB niet aan de orde

B. overig:
Artikel 6.10. Voorbijlopen; gedrag der schepen
1. In beginsel moet de oploper aan bakboord van de opgelopene
voorbijlopen. Indien daartoe ruimte is, mag echter de oploper aan
stuurboord van de opgelopene voorbijlopen.
2. Indien een groot zeilschip een ander groot zeilschip oploopt en indien een
klein zeilschip een ander zeilschip oploopt, moet het, zo mogelijk, aan loef
voorbijlopen.
3. Een groot schip dat door een groot zeilschip wordt opgelopen en een klein
schip dat door een zeilschip wordt opgelopen moet, zo mogelijk, ertoe
medewerken, dat dit aan loef kan voorbijlopen.

en
Artikel 6.17. Koers kruisen
1. Dit artikel is niet van toepassing op:
a. kruisende koersen die ontstaan ingeval van keren, vertrekken of bij een
samenkomst van een hoofdvaarwater en een nevenvaarwater; en
b. kruisende koersen die ontstaan tussen een veerpont en een ander
schip.
2. Indien de koersen van twee schepen elkaar zodanig kruisen, dat gevaar
voor aanvaring bestaat, moet het schip dat niet de stuurboordszijde van
het vaarwater volgt voorrang verlenen aan het schip dat de
stuurboordszijde van het vaarwater volgt.
3. Indien de koersen van een groot schip en een klein schip elkaar zodanig
kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der
schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip
voorrang verlenen aan het grote schip.

Wel niet vergeten dat in deze context de begrippen groot en klein schip slaan op de definities zoals aangegeven in dit reglement.
Dus niet zo dat je voorrang hebt als je een metertje groter bent,
maar wel als je groter bent als 20 meter.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 10:51 #773472

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
La Mavare schreef :
1. In beginsel moet de oploper aan bakboord
voorbijlopen.
2. Indien [blabla], moet het, zo mogelijk, aan loef
voorbijlopen.
Die twee spreken elkaar tegen dus daarmee komen we niet verder.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 11:29 #773482

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
Baasklusje schreef :
Ik blijf sowieso uit de buurt van grote zeilschepen.
Voor je het weet krijg je een afgebroken mast op je kop.

Pas dan maar op komend weekend, tijdens de trimclinics is er ook de Klipperrace op het IJsselmeer tussen Enkhuizen, Medemblik, Stavoren en Urk ;)
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 14:50 #773525

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Hoofdstuk 6. Vaarregels
Afdeling I. Algemene bepalingen
Artikel 6.01. Begripsbepalingen


b. oplopen: naderen door een schip van een ander schip uit een richting van meer dan 22°30´ achterlijker dan dwars van dat schip;

c. voorbijlopen: manoeuvre die het gevolg is van oplopen totdat de schepen geheel vrij van elkaar zijn;

d. kruisende koersen: elkaar naderen van twee schepen onder zodanige hoek, dat er geen sprake is van naderen op tegengestelde koers dan wel oplopen; in geval van twijfel wordt er geacht sprake te zijn van naderen op tegengestelde koersen dan wel oplopen;

Artikel 6.17. Koers kruisen
6 Indien de koersen van twee kleine zeilschepen:

b. die over dezelfde boeg zeilen, elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het loefwaartse schip voorrang verlenen aan het lijwaartse schip;

wetten.overheid.nl/BWBR0003628/2016-01-01#DeelI

Ik snap de ophef niet zo erg van deze draad?
Zolang het geen oploper is en hoger zeilt over dezelfde boeg moet je gewoon opzij!
Dat kan toch iedereen lezen met voldoende scholing?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 okt 2016 14:51 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 15:54 #773543

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
We hadden het toch over oplopen en voorbij varen en niet koers kruisen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 15:57 #773545

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
WADnWIND schreef :
Zolang het geen oploper is en hoger zeilt over dezelfde boeg moet je gewoon opzij!

Stationaire object gaan slecht opzij....

Americans: Please divert your course 15 degrees to the North to avoid a Collision.
Canadians: Recommend you divert YOUR course 15 degrees to the South to avoid a collision.
Americans: This is the Captain of a US Navy ship. I say again, divert YOUR course.
Canadians: No. I say again, you divert YOUR course.
Americans: This is the aircraft carrier USS Lincoln, the second largest ship in the United States' Atlantic fleet. We are accompanied by three destroyers, three cruisers and numerous support vessels. I demand that YOU change your course 15 degrees north, that's one five degrees north, or countermeasures will be undertaken to ensure the safety of this ship.
Canadians: This is a lighthouse. Your call.


Hij blijft leuk.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 19:08 #773592

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
Ik heb precies wat aan de gang gebracht :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 19:14 #773594

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Ik snap de ophef niet zo erg van deze draad?
Zolang het geen oploper is en hoger zeilt over dezelfde boeg moet je gewoon opzij!
Dat kan toch iedereen lezen met voldoende scholing?

Man man man wat een geneuzel allemaal over aan welke kant en wie er aan de kant moet.
Doet toch allemaal een beetje relaxt en "leven en laten leven"

Als een ander niet rap genoeg aan de kant gaat dan ga je zelf toch een beetje aan de kant.

En of dat nou aan loef, aan lij, aan bak of aan stuurboord is wat maakt het allemaal uit.
Zo lang je DUIDELIJK laat merken aan de ander wat je gaat doen is er niets aan de hand en kun je lekker verder gaan met je dagje zeilen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 19:14 #773596

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
bape schreef :
Ik heb precies wat aan de gang gebracht :laugh:

Ja en daarbij was je vraag nog redelijk eenvoudig.
Dit gebeurd wel meer als een aantal forumgangers zich vervelen.
Niet mee inzitten, het waait wel over.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 20:12 #773625

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
bape schreef :

Dus buiten een wedstrijd gelden deze regels niet. Wil dat zeggen als ik een zeilboot voorbij loop aan de lijkant, gewoon mag oploeven en de loefboot dwingen mee te volgen?
Als als ik aan loef een boot voorbij loop, mag de lijboot mij dan doen verplichten op te loeven?
Dus puur de lij voor loef regel volg.
Wat mis ik hier?

Als het werkelijk een oploper is, zie definitie in BPR, mag het dus niet. Maar als hij voorbijloopt en in je groene of rode sector zit aan lij mag het dus nog niet, omdat de oploop manouvre dan nog niet voorbij is en hij niet vrij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

loefrechten buiten een wedstrijd 06 okt 2016 20:14 #773627

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Maar je kan het dus wel proberen :evil:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl