Ondertussen heb ik er al weer een werkdag opzitten.
De heenreis was langzaam.
Start met 25 andere kleine bootjes om 8:00 uur op genua, al vlug de spi erbij. Erg weinig wind uit Z. Noordelijk van de IJ-geul , noordelijk van het daar gelegen ankergebied en nèt zuidelijk van het daar gelegen windpark langs.
Lage eigen snelheid èn flinke noord lopende stroom werkte me bijna het windpark in, kon er maar net buiten blijven.
Daarna viel de wind zo goed als weg, toen een tijdje op motor gevaren; langzaam om accu te sparen: 200watt geeft me dan ongeveer 2,5knoop, terwijl er nog 100watt door paneel gewonnen wordt.
Zo een tijd doorgesukkeld, terwijl heel veel andere bootjes mij op ploffende stinkertjes voorbij varen.
Boekje lezen, muziekje en biertje maken me toch nog redelijk gelukkig.
Op enig moment is de wind en richting genoeg om de spiksplinternieuwe codezero op m'n boegspriet in te zetten. De zeilmaker heeft alles op alles gezet om die dinsdag nog klaar te maken en in IJmuiden afgeleverd te krijgen.
Het werkt! De angst dat m'n mooie boegspriet de allereerste keer als een rietje af zal breken komt gelukkig nog niet uit.. het waait dan ook maar een knoop of 5-6.
Rond 21:00 kan de spi erop. Ook ben ik dan toe aan m'n eerste slaapjes, en voor het eerst van m'n leven slaap ik als solozeiler onder langzaam toenemende wind 3,5 uur onder spi. Leuk!
De wind draait rond 0:30 meer voorlijk zodat de spi eraf moet. Vervolgens de codezero er weer op. Wat werkt dat makkelijk! Onder ligt toenemende wind (schijnbaar rond de 9knp, soms tot 12) ga ik met mooie snelheid de nacht door en maak m'n slaapjes.
Geen relevante schepen in de lanes.
In de ochtend zelf constant rond de 6knp snelheid.
Rond het middaguur moet de code0 eraf omdat de wind nog meer voorlijk komt en gaat de genua erop.
Om 16:15 ben ik in Lowestoft. Niet echt moe moet ik gelijk met jurering en SW excel aan de gang.
Wanneer ik me netjes wil kleden voor het diner blijkt dat ik enkele liters water lekkage heb binnengekregen via de aanhechting van de waterstag in de romp op de waterlijn, dus diner ik tegen elke conventie in gewoon gekleed in m'n zeil kloffie dineren en daarna lekker af-bieren.
Volgende dag, zaterdag, alles drogen en lekkage repareren; blijkt een kleinigheid, maar vraagt wel veel opruimen en droogmaken.
Zondagochtend om 04:30 de haven uit, lekkere wind, de code0 kan er direct op. Ik heb dan maar 3uur geslapen dus ga ik snel weer de slaapzak in zodra alles stabiel loopt. Tot een uur of 9 maak ik m'n slaapjes.
De hele dag sleurt het code0 ding me met forse snelheid voort. Regelmatig 9knp surfs, éénmaal 10,2. Nog steeds knapt de spriet niet af, zelfs niet bij soms even 20knp wind. Later de genua er weer op. Nog voor donker ben ik in IJmuiden.
Sluis door, en langzaam op motortje naar Amsterdam. Bij centraal station komt politie-rib langszij. Ik ben bang dat ie m'n navigatieverlichting komt bekeuren. Ik vaar namelijk met wit rondschrijvend ankerlicht en dat is niet echt de goede sterkte. Hij zegt er echter niets van, maar waarschuwt me dat ik nog meer SB wal let houden. Ik zeg nog even dat mijn ais precies in de gaten heeft of er andere Scheepvaart aanwezig is maar dat doet 'm niet zoveel. "OK, bedankt, ik zal nog meer sb varen agent!"
04:00 vind ik eenplaatsje op de wachtsteiger bij oranjesluizen en duik in m'n slaapzak, precies 24 uur in touw geweest.
Maandag brengt me terug in Lelystad.