Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Small Ships Race 2017

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 10:17 #801815

je kan mijn multiplexer eraan hangen. Kan je ook meteen je andere boorddata doorsturen naar je tablet.

zie onderschrift.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 10:23 #801818

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6316
Precies.
De SH2200 (Ik heb de 2100, ook met AIS ontvangst) geeft NMEA AIS signaal, dat via een Multiplexer (met WIFI) naar de tablet kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 10:26 #801820

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dat is wel mooi Rozeboos.
Maar ik denk dat ik eerst gewoon begin met die horizon marifoon via NMEA0183 aan de Lowrance 5" plotter.
Moet al bakken spullen kopen en installeren word een hele optelsom.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 10:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 10:32 #801821

oh dat is prima uiteraard.

Maar als de insteek is om toch met een tablet te gaan werken zou ik een simpele marifoon kopen die je kan vinden. Ik heb zelf die avansea. (laag stroomverbruik in rust)
Dan een losse ais transpondererbij , die ook niet al te duur meer zijn.
En een multiplexer met wifi.
Denk dat je dan niet eens zoveel duurder uit bent. (zonder de plotter dus ).
(Met een tablet of eventueel boordpctje kan je veel beter de kaarten en boeien updaten, tov plotter.)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 10:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 10:52 #801823

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Enfin maar eens over nadenken dan.
Maar het lijkt mij wel lekker compact die marifoon omdat alles ook de AIS over dezelfde antenne gaat. Het is maar een klein bootje he?
En je kan vanuit een AIS marifoon ook makkelijker een ander schip aanroepen toch?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 10:52 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 10:55 #801825

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Nogmaals mijn advies.

Koop geen AIS ONTVANGER (al dan niet ingebouwd in een marifoon.)
Je wil ook GEZIEN worden. Een TRANSPONDER dus.


Edit: Ik vergat te vermelden dat je dan GMDSS in je marifooncertificaat moet hebben.

Je moet dan wel een ander marifoon certificaat hebben dus.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 11:01 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:01 #801827

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Welke ais transponder gebruik je Rozeboos? Een transponder is natuurlijk wel een voordeel t.o.v. een ontvanger want dat is een zender en kunnen andere schepen je zien?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:05 #801828

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Sloe Gin,

Je hebt gelijk ik heb veel meer aan bijv. een B100 AIS transponder die 390 euro is in de handel dan aan die ingebouwde ontvanger in die marifoon. Omdat die transponder kan ontvangen en zenden. Dus ZIEN en GEZIEN WORDEN.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 11:09 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:13 #801835

Ik heb de oceansat. Maar je kan iedere kopen , 390 voor die B100 is een mooie prijs.
Er moet inderdaad nog wel een splitter bij. Of je moet de ais antenne achterop zetten.
Ik heb een splitter, en 1 antenne po de mast.
Zeker met zo een klein bootje is een transponder zeer belangrijk. De rest ziet je anders gewoon niet.
Met transponder heb je nog een kans dat ze je opmerken. (persoonlijke mening).
En ze kunnen je met naam en toenaam oproepen.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je meteen rechtop zit als je naam over de marifoon binnen komt!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:20 #801839

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
roozeboos schreef :
Met een tablet of eventueel boordpctje kan je veel beter de kaarten en boeien updaten, tov plotter.

ik heb reeds een ipad air, wat heb ik dan nog nodig om me ietwat veilig te voelen op zee? Ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk want ik moet ook nog een marifoon kopen.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:23 #801841

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Die B100 heb ik ook en word in de handel gebracht door Em-trak maar exact hetzelfde apparaatje word onder meer merknamen verkocht. Antenne splitter is idd een goed aanvulling van Roozenboos.

In de handel word overigens over transponder en transciever gesproken.
Volgens mij is beide precies hetzelfde. (correct me if i'm wrong)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:24 #801842

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
een simpele papieren kaart en een hand gps is toch ook te doen ! kan je zo zien met de coordinaten waar je exact zit., is allemaal wel leuk dat spul en handig en extra veilig ,maar geen absolute voorwaarden om niet te gaan !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 11:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:26 #801843

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
peter1 schreef :
een simpele papieren kaart en een hand gps is toch ook te doen ! kan je zo zien met de coordinaten waar je exact zit.

met die AIS wordt jouw boot door grotere boten gezien en is er minder kans om overvaren te worden. Navigeren kan natuurlijk met kaart en kompas en handheld gps.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:28 #801844

nou dan dus een ais transponder en multiplexer
ais transponder geeft ook eigen positie door. Dat kan je via de multiplexer ook aansluiten op de marifoon. voor dsc alarmmeldingen.
Heb je nog een log, diepte en of wind gever met nmea , dan kan dat ook op de multiplexer aangesloten worden.
Alle data wordt dan via wifi doorgestuurd naar de tablet. Op de kaart op de tablet zie je dan dus mede verkeer in de kaart (want de ais transponder ontvangt ook de posities van andere schepen).
Samen met de andere nmea data.

Wil je 1 antenne dan een splitter om marifoon en AIS op 1 antenne af te kunnen handelen.
Bij twee antennes zet je de ais antenne achterop. Maar dan zit die dus wel wat lager , geeft wat minder bereik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 11:29 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:30 #801846

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Sterker nog... het kan zonder kaart en compas ook.
Gewoon naar de zon kijken en je horloge.
Volgens mij kan je best een redelijke inschatting maken wat dan oost en west is.

Zonnewijzer zal het misschien ook nog wel doen als je niet te veel schommelt.

Aan de andere kant: In de middeleeuwen hadden ze geen telefoons. Nu wel en nog veel meer leuke spulletjes.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:31 #801847

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
Sloe Gin schreef :
Nogmaals mijn advies.

Koop geen AIS ONTVANGER (al dan niet ingebouwd in een marifoon.)
Je wil ook GEZIEN worden. Een TRANSPONDER dus.


Edit: Ik vergat te vermelden dat je dan GMDSS in je marifooncertificaat moet hebben.

Je moet dan wel een ander marifoon certificaat hebben dus.

Met het basiscertificaat mag je ook een ais transponder aan boord hebben, kun je gewoon aanmelden. Maar meer is beter, met bv. de SRC cursus uit de link van Sloe Gin mag je een combimarifoon aan boord hebben, met hoog vermogen, ipv. een binnenvaart (ATIS) marifoon.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 11:39 #801853

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb mij aan laten praten dat ik om AIS te mogen zenden ook GMDSS moet hebben Martijn.
SRC voorziet daar in, in tegenstelling tot het basiscertificaat.

Daarnaast heeft een moderne marifoon ook DSC en ook daarvoor heb je GMDSS nodig.
De cursus basiscertificaat marifonie en het SRC certificaat ontlopen elkaar niet zo veel qua investering.
Je kan beter direct je SRC halen heb ik uit ervaring moeten leren.
Zonde van m'n cursusgeld voor het basiscertificaat.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 12:18 #801858

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Was al van plan om een SRC certificaat voor de marifoon te halen.
AIS Transponder is puur veiligheid (geen nut voor de navigatie).
We zijn inderdaad verwend tegenwoordig. Heb jarenlang, meer dan tien jaar op het IJsselmeer en in Zeeland rond gevaren met alleen kaart kompas, koerslineaal passer en horloge ging altijd goed.
Afgelopen zomer keer een dikke vrachtboot achterop gehad onder Gouda die de Lek in wou terwijl ik de Oude Maas op wou, maar stuurboord bleef varen tot het kruispunt en "klem" werd gevaren door dat vrachtschip.
Het liep allemaal goed af ik ging mee de lek op en later om gekeerd maar was fling geschrokken en ik denk dat ik beter af was geweest als er marifoon en AIS transponder in hadden gezeten, dan had het vrachtschip me opgeroepen denk ik.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 12:22 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 12:40 #801863

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6316
Voor die ene Small Ships Race volstaat in mijn ogen de AIS ontvangst op de marifoon prima. Met zo'n AIS marifoon heb ik al drie keer de oversteek naar de UK gemaakt en dat voldeed uitstekend.

Zit je regelmatig op zee, dan zou ik inderdaad voor een transponder kiezen, maar voor die ene keer per jaar en als de aanschafprijs een issue is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 12:59 #801864

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Op IJsselmeer vaar je hooguit 6 uur per dag en ook nog overdag.

1x per jaar is al snel 48 uur vice versa waarvan 16 uur 's-nachts wat gelijk staat aan zo'n 8 tot 12 IJsselmeer vaardagen.
Op binnenwater heb je daarentegen nagenoeg geen reet aan AIS. Je kan tenslotte ook af en toe even achterom kijken.
Met AIS kan je wel door zeilvrienden gevonden worden om gezellig samen ergens een hapje te gaan eten B)

Als je al 2x per jaar de oversteek wil maken dan lijkt mij de aanschaf het zonder meer waard.
Maar inderdaad. Als de aanschafprijs een issue is dan zou je ook even een jaartje kunnen wachten tot je wel budget hebt. (€500 á €600).
Je zal dan wel je honger moeten stillen door als opstapper mee te gaan naar de overkant of gewoon op de ouderwetse manier zonder AIS met je eigen boot.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 14:34 #801888

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Het is een investering maar ik denk dat die AIS transponder wel erg fijn is aan boord te hebben ook na de SSR. Normaal zeil ik nu al vaak met de Kolibri Zeeland, IJsselmeer, Noord Zee kust en denk ook wel keer Wadden Zee.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 21 jan 2017 14:35 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 14:52 #801891

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Wees wel voorzichtig bij aanschaf van een antenne-splitter als je een AIS-transponder wilt aansluiten. De splitter moet geschikt zijn voor het zendsignaal van de transponder. De goedkopere splitters kunnen alleen overweg met een AIS-ontvanger.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 15:47 #801903

Daar kun je aan toevoegen dat het signaal verzwakt waardoor je bereik verminderd. Dat is op zee niet handig. En het wordt nog kritischer wanneer je nog een dekstekker oud in je marifoonkabel hebt. Ik heb hier eindeloos gedoe mee gehad en heb uiteindelijk rigoureus alles eruit gehaald en Aircell 7 en een nieuwe top-antenne zonder connectoren er in getrokken. Nu blaas ik vanaf mijn sprietje van 7 meter probleemloos de hele Noordzee over ;-)

Gr. Simon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 15:58 #801904

dat is onzin hoor. er is amper verlies bij een splitter.
Een te oude coax kabel of slechte connectie geeft veel meer verlies
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Small Ships Race 2017 21 jan 2017 16:08 #801905

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
SimonDoes schreef :
Daar kun je aan toevoegen dat het signaal verzwakt waardoor je bereik verminderd. Dat is op zee niet handig. En het wordt nog kritischer wanneer je nog een dekstekker oud in je marifoonkabel hebt. Ik heb hier eindeloos gedoe mee gehad en heb uiteindelijk rigoureus alles eruit gehaald en Aircell 7 en een nieuwe top-antenne zonder connectoren er in getrokken. Nu blaas ik vanaf mijn sprietje van 7 meter probleemloos de hele Noordzee over ;-)

Gr. Simon

De mechanische sterkte van H-155 is veel beter en de kabel doet weinig onder voor Aircell
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl