Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese vingerklem als stopper

Chinese vingerklem als stopper 18 feb 2020 07:37 #1127816

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Had nog een ander idee om het losse eind op zijn plek te houden. In de oogsplits verjonging een dun lijntje insplitsen die eruit komt waar de verjonging ophoudt. Even aftakelen. En dan opspannen op hetzelfde plekje waar je het elastiek vastzet.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 18 feb 2020 10:01 #1127857

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Illustratie. Als ik het zou uitvoeren zou ik een laag tussen de dyneema kous en de cone vlakken gebruiken om te zorgen dat de druk gelijkmatig verdeeld wordt over het dyneema. Bijvoorbeeld een polyester mantel of indien mogelijk i.v.m. max sheer stength een glasvezel gevulde POM binnencone. Dat om insnoering te voorkomen op de dyneema vezels. Verder de hoek zo kiezen dat de benodigde klemdruk met maximaal een factor 3 overschreden wordt. Maar om dat te bepalen heb je de wrijvingscoëfficiënt nodig.
N.B. in deze illustratie heb ik de wrijvingscoëfficiënt niet meegenomen !


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 18 feb 2020 10:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 18 feb 2020 11:13 #1127880

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Hebben jullie deze uitvoering al dynamisch getest? Bij mij kwam de mantel aan de halende kant mee naar buiten bij doorhalen na aangespannen te zijn. Kan dat het met andere afmetingen en of mantel wel goed gast natuurlijk. Zou wel mooi zijn want het lost meteen de slijtage van de spie op...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 04 mrt 2020 09:21 #1132272

Het gaat er naar uit zien dat we afscheid nemen van de conus.



Getriggerd door de KISS oplossing van Boy heb ik nu een kous bevestiging gemaakt door middel van een ring die tegen de achterzijde van het constrictor huis stuikt. Door deze te voorzien van twaalf gaten/gleuven kan elk van de twaalf strengen van de dyneema kous apart bevestigd worden. Theoretisch hoeft de individuele bevestiging dan ook maar 1/12 deel van de kracht op te nemen. Aanvankelijk had ik tapse pennetjes gemaakt maar dat bleek toch geen goed idee te zijn. Gewoon knopen werkt beter.



Vermoedelijk wordt dit toch wel een oplossing om verder te ontwikkelen. We hebben nog het eerste model constrictor huis gebruikt maar die kan nu verder versimpelt worden. Er zijn hier diverse forummers die esthetisch verantwoorde oplossingen kunnen tekenen. Ik houd mij aanbevolen ;)



We hebben nu opnieuw de 10mm dyneema kous getest maar hebben nog steeds niet de 1500kg. bereikt. Hoewel, gevoelsmatig weer wel meer dan de vorige keer. Dat het breeklijntje 1500kg. (dubbel genomen 3mm. Dyneema) is ook maar een aanname.



Ondanks hoge verwachtingen slipt de lijn nog steeds door de kous. Eendachtig het advies van Sunday hebben we ook achtereenvolgens 1, 2 en 3 strengen verwijderd in een poging de hoek van de strengen verder uit te rekken. Dat geeft helaas geen verbetering, eerder een verslechtering volgens onze observatie.



Vervolgens hebben we de lijn voorzien van een extra kous, in dit geval de oorspronkelijke grip protect kous van Holtere. Dat geeft opnieuw een aanzienlijke verbetering.



Helaas hadden we deze test beter eerst kunnen doen, dus eerst de extra kous om de lijn en eventueel daarna nog wat strengen uit de kous verwijderen. Door de ontstane ruimte in de kous wordt nu de extra kous te zwaar belast mbt insnoering.
De conclusie na deze testen is dat de ingeslagen weg mbt de ringverbinding een betere is dan met de conus verbinding, maar tevens dat we vermoedelijk een te dunne (10mm) dyneema kous gebruiken. De houdkracht van een 12mm kous op een 10mm lijn lijkt beter vanwege de kleinere hoek die de strengen dan gaan maken. De volgende ring wordt van aluminium ipv carbon.
Wordt vervolgd. Suggesties, op- en aanmerkingen zijn welkom.
Nog een paar observaties:



Dit keer 8mm. bouten toegepast. Deze vervormen niet meer. De 8mm. gaten in het multiplex lubberen nog wel uit. Daar moeten we nog iets op bedenken.



De test lijn begint kronkels te vertonen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 04 mrt 2020 09:34 #1132281

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Goede actie heren!
Optimale vezelhoeken van de mantel en de glad/stroefheid van de materialen spelen een duister spel!
Met de nieuwe ring lijkt er voor deze categorie klemmen weer een stapje gemaakt....ik zit op het puntje van de stoel en jammer dat jullie zover weg wonen!

Ik wil er wat om wedden:
Verhoog de spanning op het uiteinde van de mantel eens, maar dan ook ècht. Gewoon een aantal forse elastieken eraan hangen, niet zo'n spinnendingetje.
De klemkracht komt nu vrijwel alleen van de frictie tussen mantel en lijn en die klemkracht gaat waarschijnlijk aflopen/verminderen richting uiteinde mantel. Als je zwaar trekspanning gaat zetten op dat uiteinde zal de klemkracht over een groter oppervlak van de lijn gaan werken.
Voordeel, het is eenvoudig uit te voeren...Doen!!!!
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 09:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 04 mrt 2020 11:23 #1132322

holtere schreef :
Goede actie heren!
Optimale vezelhoeken van de mantel en de glad/stroefheid van de materialen spelen een duister spel!
Met de nieuwe ring lijkt er voor deze categorie klemmen weer een stapje gemaakt....ik zit op het puntje van de stoel en jammer dat jullie zover weg wonen!

Ik wil er wat om wedden:
Verhoog de spanning op het uiteinde van de mantel eens, maar dan ook ècht. Gewoon een aantal forse elastieken eraan hangen, niet zo'n spinnendingetje.
De klemkracht komt nu vrijwel alleen van de frictie tussen mantel en lijn en die klemkracht gaat waarschijnlijk aflopen/verminderen richting uiteinde mantel. Als je zwaar trekspanning gaat zetten op dat uiteinde zal de klemkracht over een groter oppervlak van de lijn gaan werken.
Voordeel, het is eenvoudig uit te voeren...Doen!!!!

Klopt helemaal. Aan de voorkant van de kous was de klemkracht veel minder. De strengen zijn daar zelfs te bewegen in tegenstelling tot de strengen aan de achterkant dus direct bij het begin van de kous.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 04 mrt 2020 12:29 #1132340

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Uit nieuwsgierigheid....hoeveel groter is de ring tov de lijn?

Je zou verwachten dat een meer passende diameter van de ring t.o.v. de lijn eerder klemkracht zou ontwikkelen?
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 04 mrt 2020 13:48 #1132366

Gaaf hoor. En het hele ding kan nu fors korter worden ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 04 mrt 2020 14:29 #1132378

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Gaaf hoor. En het hele ding kan nu fors korter worden ook!

Prijs de dag niet voor het donker is :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 04 mrt 2020 15:53 #1132394

fer2nand schreef :
Uit nieuwsgierigheid....hoeveel groter is de ring tov de lijn?

Je zou verwachten dat een meer passende diameter van de ring t.o.v. de lijn eerder klemkracht zou ontwikkelen?

Ringdiameter 48mm. Steekmaat gaatjes 30mm centrale boring 12mm
Snap niet helemaal jouw opmerking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 12 mrt 2020 18:30 #1134760


We trekken er best nog hard aan. De lijn deformeert langzamerhand in een stijve stok.

We testen dit keer een 12mm dyneema sk 75 lijn als kous. Het enkele elastiek, dat overigens de vorige keer wel tot de maximale rek was uitgestrekt, is nu vervangen door een wat dikker elastiek en dubbel. Ook nu weer onder grote spanning aangetrokken.
Helaas worden de hoge verwachtingen niet bewaarheid. De lijn slipt al vrij snel wat overigens ook te maken kan hebben met de gebruikte coating op deze 12mm kous. Het voelt vetter aan dan de andere dyneema lijnen die we hebben. Het toevoegen van een grip protect kous geeft wel enige verbetering maar niet genoeg.

De bevestiging van de kous dmv de ring met gaatjes is wel een succes. Dit geeft geen krimp (meer).
We besluiten de nog niet gebruikte 8mm dyneema lijn als kous in te zetten.

Deze presteert al meteen een stuk beter

Het toevoegen van de grip protect kous geeft eveneens weer een aanzienlijke verbetering. We hebben nu de indruk nog niet eerder zo veel spanning op de lijn bereikt te hebben. Wederom speelt de twijfel op of de specificatie van het breeklijntje niet wat te pessimistisch is.

We willen het lijntje nu eindelijk wel eens kapot trekken en gaan door totdat de achtknoop aan de achterzijde van de lijn tegen het huis gaat stuiken.
Het resultaat is dat we de kern door de knoop heen trekken en de mantel achterblijft en breekt. Het breeklijntje geeft geen krimp, best wat eng om te zien en te voelen gezien de hoge spanning die nu op het geheel staat.
Zou een lijn met dyneema kern en met dyneema mantel beter kunnen presteren ?
Food for thought again.
De dyneema kous leek aanvankelijk een goed idee maar we zien dat deze door de grof geweven structuur nu al sporen nalaat op de mantel. Dit lijkt een slijtage gevoelige toepassing te zijn.
We hebben nog enkele slide protect kousen die we nog niet gebruikt hebben. Reden daarvoor was dat de grip protect kous vooralsnog niet voldeed en de slide protect het daarom zeker niet beter zou gaan doen. Maar dat is een veronderstelling die we nog niet getest hebben en een volgende keer alsnog zullen oppakken.
Kijkend naar mijn eigen toepassing op de trimaran denk ik nu aan een kale 8mm. dyneema lijn met een grip protect mantel aan de uiteinden en een grip protect kous in de Chinees. Dat moet eerst besteld worden dus duurt nog even.
Indien de lezer hier zelf nog een kous en/of lijn heeft in de 8-10mm range waaraan we mogen gaan trekken houd ik mij daarvoor aanbevolen. Reacties dan graag per PB.
Alle suggesties wederom welkom !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 12 mrt 2020 19:37 #1134784

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooi! Ik heb nog wel allerlei sleeve materiaal liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 12 mrt 2020 19:52 #1134788

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Zou mooi zijn Sunday, veel soorten merken en materialen proberen.

Vraag voor Romkes en misschien Erik ook wel:
Jullie hebben toch vast weleens achter zo'n paneel gekeken van zo'n oceaanracer.
Zij de belastingen op die klemsystemen allemaal lager dan pak em beet 1500 kg?
Er komen veel lijnen uit van zeker 12 mm en die liggen daar niet voor niets!
Wat wordt daar gebruikt, hoe ziet dat eruit?
Er lijkt wel een hobbel te liggen rond die belasting. Daaroverheen en dan kun je weer stappen maken?

Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 19:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 12 mrt 2020 20:02 #1134790

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Plaatje uit de Hugo Boss:
Gewoon constrictors dus!

Spaghetti junction. The pit is largely free of jammers, instead relying almost entirely on lightweight and relatively cheap ‘constrictors’ to keep lines in place


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 12 mrt 2020 20:05 #1134791

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
In 2010 nog Antalletjes in de Imoca van Hugo Boss:


Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 20:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 12 mrt 2020 20:28 #1134795

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Haha, ik bouw zulke panelen, maar de gewenste belasting staan niet op de tekeningen. Vaak wordt de belasting dicht bij de bron opgevangen met halyard locks e.d. dus de belasting op blokken en klemmen aan dek is redelijk beperkt. De rest wordt op lieren gehouden, daar zitten in het dek zelf de meeste verstevigingen. Zulke halyard locks zijn vaak (semi) custom, mechanisch, en ontzettend duur, en om de boel op te spannen zitten er vaak zeer vertraagde systemen hier en daar uit het zicht verstopt.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2020 20:30 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 12 mrt 2020 21:06 #1134821

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Dank voor je toelichting en leuk om dat uit eerste hand te horen.
Èn, dat maakt het ook nog leuker om er een stap verder mee te komen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 13 mrt 2020 07:44 #1134925

JRomkes schreef :
Haha, ik bouw zulke panelen, maar de gewenste belasting staan niet op de tekeningen. Vaak wordt de belasting dicht bij de bron opgevangen met halyard locks e.d. dus de belasting op blokken en klemmen aan dek is redelijk beperkt. De rest wordt op lieren gehouden, daar zitten in het dek zelf de meeste verstevigingen. Zulke halyard locks zijn vaak (semi) custom, mechanisch, en ontzettend duur, en om de boel op te spannen zitten er vaak zeer vertraagde systemen hier en daar uit het zicht verstopt.

Misschien een rare vraag, maar zou je hier eens een lezing over willen houden met foto's ook van de plekken die wij allemaal niet zijn etc? Denk dat er meerdere mensen zijn (incl ikzelf) die dat zeer interessant zouden vinden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 13:07 #1137031

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Vandaag de klemmen gemonteerd en alle touwtjes en elastiekjes vastgeknoopt. Hopelijk kunnen we binnenkort ook de lijnen erdoorheen rijgen, dan is het echt af!
We hebben zo'n grote afdekkap over het dek heen waar de kousen van de vingerklemmen onder verdwijnen en bij de valgeleiders komt alles weer naar buiten. De elastieken zijn met een dyneemalijntje op de valgeleiders vastgezet op een kammetje van prepreg carbon :evil:
Zo zit het allemaal prachtig en kan eigenlijk niet wachten om het allemaal in de praktijk uit te proberen!




Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 13:16 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 13:08 #1137032

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 13:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 13:09 #1137033

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
looking good! Mooie oplossing voor de elastieken ook.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 13:10 door HotSnail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 13:14 #1137035

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooi hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 14:25 #1137056

Zie er zeer mooi en licht uit zou bijna denken dat je een multihull bouwer bent van wegen de gewichtsbesparing ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 14:52 #1137063

Wow! Dat ziet er top uit Remy! Van het najaar, als jullie weer terug zijn uit Frankrijk, zoiets ook maar eens voor mijn bootje gaan maken :)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2020 14:53 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 20 mrt 2020 15:23 #1137074

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Wel even je bonus binnenharken dan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.354 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl