Beauty schreef :
Neerhouder los is het medium. Met het roer vast gezet en dan kiezen voor meer twist met de giek wat naar binnen of de neerhouder strak en het zeil laten killen is het helder dat die twist wint. Ik kon mijn roer op het rechtuiitgaan 10 graden minder uitslag geven met slechts een verlies van ik denk 0.25 knoop aan snelheid. Maximale twist geeft dus veel minder druk maar kost iets aan snelheid. Op het moment dat je het nodig hebt maakt dat beetje snelheid niet uit, je wilt controle houden.
<knip>
Door de stapel bij de mast (karren) kan ik het oog van het 2e rif niet tot op de giek trekken. Ik denk dat hier van de winter naar gekeken moet gaan worden door bijvoorbeeld er een karretje tussenuit te halen of ze te herschikken. Er moeten er 2 of 4 op een andere plek want mogelijk speelt dit bij het 3e rif des te meer.
Mooi, 'dump the vang' doet het nog steeds goed.
Heeft mij eens gered op een voordewinds rak bij de Oktoberraces 2006 met 27 tot 35 kts wind.
Zie hoe het grootzeil zich om het want vouwt.... helemaal naar voren.
Wat betreft dat 2e rif-oog: als het oog precies midden tussen 2 karren zit heb je vast wel genoeg ruimte om dat oog op de haak te krijgen. Ik doe er 3 reven in zonder sleetjes uit de zeilgleuf te halen.
De zeilmaker die dat bij jou vergeten is gaat het vast gratis in orde maken
In de rode cirkels de ogen, in de groene de sleetjes. Ogen steeds midden tussen de sleetjes, dat geeft een grote 'flap' die een flink eind naar beneden komt en de haak bereikt.
Enige optische 'nadeel' is dat de sleetje (of karren) niet regelmatig verdeeld zijn over de voorlijklengte.