Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zwaar weer trim grootzeil

Zwaar weer trim grootzeil 05 aug 2017 20:26 #858881

Dat treft. Net de boontjes solo met kind gedaan op halfwind en 25 knopen. Ik kwam van texel en had er al op geanticipeerd door de (zwaar uitgebouwde) HA er op te zetten en een rif te steken.

De HA overtrimmen tegen loefgierigheid werkt averechts en komt uit het simplistische lateraalpunt denkwerk (wat wel goed werkt op multihulls). Het oploeven komt omdat het zeilpunt aan lij van de boot komt te liggen.

Ik trim de ha met een net niet wapperende top. Zo geeft deze extra druk bij afvallen en vermindert de druk bij oploeven.

Het grootzeil is geheel meegetwist zo ver de zalingen dat toelaten. Dit geeft dan precies wwat je wilt; meer druk bij afvallen hoog in je tuig.

Als ik even een klusje moet doen vier ik de grootschoot zodat ik op de onderste 2/3 van het achterlijk vaar. Dan is alles lekker depowered en het helpt de AP maximaal.

De onderkant van de HA is wel (licht) overtrimd overigens. Zo laag in het tuig helpt het daar wel om loefgierigheid tegen te gaan. Alleen te ver overtrimmen leidt natuurlijk tot loslating en turbulentie die averechts werkt.

Al deze zaken hebben eigenlijk maae één doel; de helling nagenoeg constant houden over een breed koersgebied. Helling = loefgierigheid. Waar de ap mesjoche van word is als de helling alsmaar toeneemt bij hogere koersen en afneemt bij lagere.
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 20:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 08 aug 2017 16:26 #859672

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Zondag en maandag wat testje gedaan. Geen dikke 6 zoals eerder maar zeker maandag in de ochtend best pittig in de vlagen aan lager wal bij Makkum toen we terug wilden naar Medemblik / Andijk. Neerhouder los is het medium. Met het roer vast gezet en dan kiezen voor meer twist met de giek wat naar binnen of de neerhouder strak en het zeil laten killen is het helder dat die twist wint. Ik kon mijn roer op het rechtuiitgaan 10 graden minder uitslag geven met slechts een verlies van ik denk 0.25 knoop aan snelheid. Maximale twist geeft dus veel minder druk maar kost iets aan snelheid. Op het moment dat je het nodig hebt maakt dat beetje snelheid niet uit, je wilt controle houden.

Waarom deed ik dat niet toen het eerder nodig was. Nu weet ik de reden. Ik gebruik de neerhouder normaal vrij actief, zeker bij minder wind. Is goed vertraagd en aan beide vanuit de kuiprand / zijden te bedienen. Naar nu blijkt ook lang genoeg om ook nog op de lier te zetten en anders is dat zo geregeld.

Door de stapel bij de mast (karren) kan ik het oog van het 2e rif niet tot op de giek trekken. Ik denk dat hier van de winter naar gekeken moet gaan worden door bijvoorbeeld er een karretje tussenuit te halen of ze te herschikken. Er moeten er 2 of 4 op een andere plek want mogelijk speelt dit bij het 3e rif des te meer.

Wat gebeurt er?

Tijdens mijn 6 Bft halve wind test had ik het tweede rif er al in. Dit met het 2e rif (oog) dus een cm of 15 boven de giek. Hierdoor gaat de giek omhoog staan, ten minste als je het andere oog aan het achterlijk wel op de giek wilt hebben, en dat wil ik. Het onderlijk moest wel op spanning blijven staan. Hierdoor staat niet alleen de giek hoger, ook de ruimte om te twisten (neerhouder laten gaan) is echt minimaal geworden. Die staat dan al op bijna 80% omhoog. Het is namelijk niet alleen een lijntje maar zo'n gasveer ophouder die een max stand heeft.

1 klus is bekend van de winter

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 08 aug 2017 17:27 #859699

Beauty schreef :
Neerhouder los is het medium. Met het roer vast gezet en dan kiezen voor meer twist met de giek wat naar binnen of de neerhouder strak en het zeil laten killen is het helder dat die twist wint. Ik kon mijn roer op het rechtuiitgaan 10 graden minder uitslag geven met slechts een verlies van ik denk 0.25 knoop aan snelheid. Maximale twist geeft dus veel minder druk maar kost iets aan snelheid. Op het moment dat je het nodig hebt maakt dat beetje snelheid niet uit, je wilt controle houden.

<knip>

Door de stapel bij de mast (karren) kan ik het oog van het 2e rif niet tot op de giek trekken. Ik denk dat hier van de winter naar gekeken moet gaan worden door bijvoorbeeld er een karretje tussenuit te halen of ze te herschikken. Er moeten er 2 of 4 op een andere plek want mogelijk speelt dit bij het 3e rif des te meer.

Mooi, 'dump the vang' doet het nog steeds goed.
Heeft mij eens gered op een voordewinds rak bij de Oktoberraces 2006 met 27 tot 35 kts wind.
Zie hoe het grootzeil zich om het want vouwt.... helemaal naar voren.



Wat betreft dat 2e rif-oog: als het oog precies midden tussen 2 karren zit heb je vast wel genoeg ruimte om dat oog op de haak te krijgen. Ik doe er 3 reven in zonder sleetjes uit de zeilgleuf te halen.
De zeilmaker die dat bij jou vergeten is gaat het vast gratis in orde maken ;-)

In de rode cirkels de ogen, in de groene de sleetjes. Ogen steeds midden tussen de sleetjes, dat geeft een grote 'flap' die een flink eind naar beneden komt en de haak bereikt.
Enige optische 'nadeel' is dat de sleetje (of karren) niet regelmatig verdeeld zijn over de voorlijklengte.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 08 aug 2017 17:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 22 aug 2017 22:48 #864720

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik probeer mijn grootzeil zo te dimensioneren dat ik de overloop in het midden (of hoger aan de wind naar loef) kan laten. Moet de overloop permanent naar lij, dan heb ik zeker teveel zeil staan en wordt het risico op uit het roer lopen groter. Mijn boot is daar erg gevoelig voor, het moment van roerdruk-weg kondigt zich mooi aan maar als je er niet op tijd bij bent lig je heel snel met de neus in de wind.

Ik heb gemerkt dat ik de vlaag het beste op kan (laten) vangen door de overloop meteen naar lij te dirigeren bij het inkomen van de vlaag. Is de vlaag heel sterk, zeg van 16 naar 25 knopen of zo, dan zal de grootschoot ook losser moeten, de traveller redt het dan niet alleen meer. Dat is dus het moment dat het volgende rif in de picture komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 23 aug 2017 04:50 #864722

@Michel; volgens mij heb ik exact hetzelfde probleem bij het tweede rif. Ik heb een Van de Stadt 34 met 7/8 tuig. Het North grootzeil is hier ook verkeerd. Wel heb ik het reefoog bij de mast als een wat langere band uitgevoerd zodat hij langs het zeil kan, in het achter
lijk is achteraf een extra lus gemaakt om het reefoog naar de giek te krijgen! Zou het ontwerp of de tekening gewoon niet kloppen?
Laatst bewerkt: 23 aug 2017 04:51 door Maarten-Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zwaar weer trim grootzeil 23 aug 2017 05:32 #864726

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@maartenjan

Op zich zijn de reefogen altijd zo te plaatsen dat het past. Complicerende factoren zijn wel dan de plaats van de zeillaten (doorgelat deels), de verdeling tussen de verschillende reef oppervlaktes die ik doorgeef aan de zeilmaker, het minimum aantal karren wat je nodig hebt, de (vaak gewenste symmetrische) afstand tussen de karren, plus dat ik gebruik maak van karren waardoor de stapel op de giek relatief hoog wordt. De oplossing gaat hier nu zijn om 1 kar van de winter net wat te verplaatsen.

Ik heb het op een of andere manier nu wel voor elkaar om de stapel zo te leggen dat het oog van het tweede rif bij de mast op een cm of 6 van de giek zit. Dat is dus al veel beter als ik in de haven de zaak maar netjes kan voorbereiden. Nu zet ik een tweede rif waar anderen er pas aan beginnen te denken voor een eerste, dus de omstandigheden zijn dan nog best te doen om er op het water wat aandacht aan te besteden. Probleem wordt wat groter als ik eerst een eerste rif zet en dan een tweede. Bij het eerste rif laat ik het zeil namelijk aan SB zijde van de giek vallen terwijl die daar juist niet moet hangen als ik een tweede nodig heb. Die flappen zeildoek naar de andere kant bergen is dan de uitdaging.

Daar wil ik iets meer marge in hebben.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl