Beauty schreef :
Compromis met de laatste harmonie. Start EZ-A rechtsom 05:00 start. Is niet veel verder dan de KG en de wind staat er dan nog op het Oostelijk deel van het IJsselmeer. Morgen weet je meer met de laatste Harmonie. Persoonlijk zou ik een niet bezeilde koers aan de wind met vlagen tot in 6 Bft niet willen aan het einde. Je bent moe tegen die tijd zeg maar.
Leuk vooruitzicht
gr michel
Ondanks dit betrokken advies van Beauty is de KG toch de startboei geworden.
Om 06.45 precies met een knoop of 6 wind. Dual handed. Sport D bleek net aan bezeild te zijn waarna we in het ochtendzonnetje met een knik in de schoot naar de Sport C konden. Koffie zetten voordat we moesten gaan kruisen naar Sport A na uiteraard onderweg de WV 19 aan te tikken. Ongeveer ter hoogte van Oude Zeug zakte de wind er uit en begon de neigingen van de bekende drol in een pot te vertonen. Een SOG van 3,8 in het kruisrak deed de moed flink zakken. Dat is immers een VMG van lik-me-vestje. Daarnaast verdween het zonnetje en werd het langzaam maar zeker zwaar bewolkt. Stug volhoudend uiteindelijk al kruisende om 11.30u de Sport A bereikt. De wind begon weer iets terug te komen. In het rakje naar de Sport B had ik eigenlijk de spi moeten zetten - het is tenslotte een prestatietocht met voor hem die dat wil een wedstrijdelement - maar ik vond het teveel werk voor dat kleine stukje. Naar de VF 18 trok de wind en daarmee de snelheid aan. Mooi bezeild rak. Bij de VF kwam de wedstrijdzeiler in mij toch weer boven en de spi ging omhoog om naar de H2-W1 te raggen. Dat ging toch wel lekker. Bij de H2-W1 moest ik gijpen maar dat lukte niet snel genoeg. Dat, in combinatie met drie andere boten die op dezelfde boei afgingen, plus de spanning van een wel erg dichtbijzijnde lagerwal plus een opstapper die alleen kon sturen maar verder niets, maakte dat ik de spi er af haalde en na gegijpt te te zijn deze weer zette. Wind was nu 14kts en de koers eigenlijk te hoog voor de spi. Spi er weer af en een beetje aankloten met de fok te loevert. Ondertussen begon ons gemiddelde wel flink op te lopen en kreeg ik hoop om toch nog binnen 15 uur rond te zijn. De golven werden wel hoger. Dat maakte mij niet uit maar de opstapper wel. Die begon vermoeid te raken vanwege het moeilijke bewegen dat hij in het geheel niet gewend was. Met een bloedgang rosten we naar de EZ-A. Ondanks het geklooi tussen Oude Zeug en Sport A ging dit toch een goede tijd worden ! Ik naar binnen om te rekenen. Ondertussen nog de restanten van de nasi van de vorige avond naar buiten gegooid om de roerganger overeind te houden. Het mocht niet baten. De man zakte door zijn hoeven. Hij kon niet meer en begon zich zorgen te maken over de dag van morgen waar hij weer moest werken en echt (vanwege diensten) op tijd moest zijn en ook fit. Ikzelf zag in mijn meest optimistische berekening een eindtijd van 21.15 en daarmee een positie hoog in het jaarklassement; wellicht zelfs - na handicap - de eerste plek voor mijn oude Avenir. Derhalve was ik in dubio. De opstapper omkletsen of "we call it a day" zeggen. Het is tenslotte een liefhebberij waarbij het credo is samen uit, samen thuis. Ik heb toch wel even in dubio gezeten omdat ik inschatte dat er nog maar één knijprak zou komen maar uiteindelijk bij de EZ-A de tracker gestopt en koers gezet naar de haven. Het zij zo.
Als als als ik het gemiddelde had kunnen vasthouden dan was ik na handicap op 5,8 uitgekomen....
Ik weet het.....to finish first, you first have to finish.
Ik heb lekker gezeild en de opstapper wil nog wel een keer mee dus de vriendschap is nog in takt.