Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Masttrim tweemaster

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 16:08 #913166

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
lodewijk stegman schreef :
JotM schreef :
Die bezaan is je "gaspedaal" bij deze tuigage. (en grootzeil + voorzeil je "motorblok")

Of, zoals Mark Drela het hier zegt:
The reality is that the overall lift of a rig is almost entirely determined by its planform and by the local incidence of the rearmost portions of the rearmost sail.

Interessante opmerkingen van mr. Drela.
Wat mij betreft ook een beetje al te 'determined' in bepaalde opzichten, zoals de opmerking dat "lift is almost unaffected by the incidence of the front parts of the sail (i.e. the jib or jibs)". Moet dat inhouden dat we niet meer naar de telltales op het voorlijk van de fok of genua hoeven te kijken..?
Jawel, maar de manier van denken die hij iig bij mij heeft geïntroduceerd geeft je meer mogelijkheden.

Bijvoorbeeld het mbv de overloop naar loef trekken van je grootschoot als je fok iets tegen bolt.
Het idee erachter is dat je daarmee de circulatie vergroot -> meer "upwash" -> ruimer inkomende wind ter plaatse van je voorstag.
Een beetje mee geëxperimenteerd afgelopen seizoen, ook icm reven. Werkt erg leuk.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 16:38 #913175

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
In het draadje op het boatdesign.net forum waar ik naar link staat trouwens ook nog wel een aardige reactie van zeilmaker Mikko Brummer, waarin hij een grootzeil met spoiler (opzettelijk handje) beschrijft, waarmee hetzelfde beoogd werd.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 16:45 #913180

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
JotM schreef :
lodewijk stegman schreef :
JotM schreef :
Die bezaan is je "gaspedaal" bij deze tuigage. (en grootzeil + voorzeil je "motorblok")

Of, zoals Mark Drela het hier zegt:
The reality is that the overall lift of a rig is almost entirely determined by its planform and by the local incidence of the rearmost portions of the rearmost sail.

Interessante opmerkingen van mr. Drela.
Wat mij betreft ook een beetje al te 'determined' in bepaalde opzichten, zoals de opmerking dat "lift is almost unaffected by the incidence of the front parts of the sail (i.e. the jib or jibs)". Moet dat inhouden dat we niet meer naar de telltales op het voorlijk van de fok of genua hoeven te kijken..?
Jawel, maar de manier van denken die hij iig bij mij heeft geïntroduceerd geeft je meer mogelijkheden.

Bijvoorbeeld het mbv de overloop naar loef trekken van je grootschoot als je fok iets tegen bolt.
Het idee erachter is dat je daarmee de circulatie vergroot -> meer "upwash" -> ruimer inkomende wind ter plaatse van je voorstag.
Een beetje mee geëxperimenteerd afgelopen seizoen, ook icm reven. Werkt erg leuk.

Inderdaad de moeite waard om het eens te proberen. Geeft ook iets meer handen en voeten aan het eerdere verhaal over het achterlijk van het achterste zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 17:45 #913207

lodewijk stegman schreef :
Interessante opmerkingen van mr. Drela.
Wat mij betreft ook een beetje al te 'determined' in bepaalde opzichten, zoals de opmerking dat "lift is almost unaffected by the incidence of the front parts of the sail (i.e. the jib or jibs)". Moet dat inhouden dat we niet meer naar de telltales op het voorlijk van de fok of genua hoeven te kijken..?

Helpt dit? Zie vooral de local incidence hoeken.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 18:01 #913210

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nu we toch bezig zijn (excuus dat ik een beetje afdwaal), nog een overweging:

Onder water heb je nog een "multi-part" foil, bestaande uit kiel en roer, waarvan het roer de "rearmost" is. :whistle:

Wat m.i. betekent dat - zeker als je roer niet te ver bij je kiel vandaan zit - je zeker wilt zijn dat je bij aandewindse koersen het zaakje wat loefgierig getrimd hebt. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 20:14 #913240

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
JotM schreef :
Nu we toch bezig zijn (excuus dat ik een beetje afdwaal), nog een overweging:

Onder water heb je nog een "multi-part" foil, bestaande uit kiel en roer, waarvan het roer de "rearmost" is. :whistle:

Wat m.i. betekent dat - zeker als je roer niet te ver bij je kiel vandaan zit - je zeker wilt zijn dat je bij aandewindse koersen het zaakje wat loefgierig getrimd hebt. :)

Wanneer loefgierig? Bij 2-3 bft, of pas bij 3-4..?
Ook een leuke voor Baasklus. De Capolavoro is bij 3 bft aan de wind volledig neutraal op het roer. Een heel vermoeiend bootje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 20:16 #913243

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Interessante opmerkingen van mr. Drela.
Wat mij betreft ook een beetje al te 'determined' in bepaalde opzichten, zoals de opmerking dat "lift is almost unaffected by the incidence of the front parts of the sail (i.e. the jib or jibs)". Moet dat inhouden dat we niet meer naar de telltales op het voorlijk van de fok of genua hoeven te kijken..?

Helpt dit? Zie vooral de local incidence hoeken.


Ik begrijp niet zo goed wat dit plaatje moet aantonen in relatie tot die opmerking van Drela hierboven. Wat het tweede tekeningetje laat zien begrijp ik al helemaal niet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 30 jan 2018 22:36 #913274

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
lodewijk stegman schreef :
JotM schreef :
Nu we toch bezig zijn (excuus dat ik een beetje afdwaal), nog een overweging:

Onder water heb je nog een "multi-part" foil, bestaande uit kiel en roer, waarvan het roer de "rearmost" is. :whistle:

Wat m.i. betekent dat - zeker als je roer niet te ver bij je kiel vandaan zit - je zeker wilt zijn dat je bij aandewindse koersen het zaakje wat loefgierig getrimd hebt. :)

Wanneer loefgierig? Bij 2-3 bft, of pas bij 3-4..?
Altijd.
Vergelijk in onderstaande plaatjes de isobaren bij de kiel maar eens met elkaar.





Als het roer dichter achter de kiel zit (bijv. semi-langkieler) wordt het effect nog een stuk groter.






Morgen plaatjes met gestileerde zeiltjes (plankjes). Met de invloed van de stand van een bezaan op de door fok en grootzeil ontwikkelde lift.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 31 jan 2018 18:44 #913469

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
lodewijk stegman schreef :
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Interessante opmerkingen van mr. Drela.
Wat mij betreft ook een beetje al te 'determined' in bepaalde opzichten, zoals de opmerking dat "lift is almost unaffected by the incidence of the front parts of the sail (i.e. the jib or jibs)". Moet dat inhouden dat we niet meer naar de telltales op het voorlijk van de fok of genua hoeven te kijken..?

Helpt dit? Zie vooral de local incidence hoeken.


Ik begrijp niet zo goed wat dit plaatje moet aantonen in relatie tot die opmerking van Drela hierboven. Wat het tweede tekeningetje laat zien begrijp ik al helemaal niet..
Wat je aan beide afbeeldingen (tekening en diagram met lokale hoek tov de vrije aanstroomrichting van de wind op voldoende afstand van het schip) kunt zien is dat aan de voorrand van het vleugelprofiel de aanstroomhoek tov de vrije veld windrichting negatief is. Lokaal is dat niet zo, anders zou je daar een overdruk ipv een onderdruk krijgen. En in geval van een zeil tegenbollen. Dat dat niet gebeurt is een gevolg van de zgn upwash, die weer een gevolg is van het stroompatroon dat volgens het model van potentiaal stroming circulatie wordt genoemd.

Ik heb dat voor een sterk versimpelde 2D "kits tuigage" (plankjes) eens doorgerekend mbv Javafoil. (het programma waar Drela ook naar verwijst om eens eea te proberen)

Uitgangspunt is het bovenaanzicht van een denkbeeldige onzichtbare boot die aan een steiger vastligt die precies in de wind ligt. (aanstroomrichting vrij veld wind 0°, met een fok-plankje, een groot-plankje en een bezaan-plankje.



De snelheidsverdeling (v_lokaal/v_vrije-veld) ziet er dan zo uit.



Dat levert geen lift op, dat is wel duidelijk. Maar als je nu alleen het "bezaan"-plankje naar bakboord uitzet, gaat het hele tuig, ook fok en grootplankje, lift leveren.



Dat is ook te zien aan de snelheidsverdeling rondom de plankjes.



En dit gebeurt zelfs als de "fok" op zichzelf "bak staat".



Deze laatste situatie is eigenlijk vergelijkbaar met het vleugelprofiel dat BK postte, alleen bestaat dit vleugelprofiel uit meerdere delen. Wat, in het kader van "think as one", qua principe op dezelfde manier werkt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 01 feb 2018 16:16 #913704

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik heb (voor het bootgevoel) ook nog wat gemaakt wat iets meer lijkt op wat we kennen.
AWA (op afstand van de "boot") 22°
(daar kom je redelijk in de buurt bij een beperkte bootsnelheid, TWA 35° en een drifthoek van ong 10°, dus gecombineerd een kruishoek van ong 90°)
Diepte fok 12%, grootzeil 10%, bezaan 8%, allen op 40% vd koorde.

Edit: vergeten, de lengte van de koorde van de zeilen is resp 35%, 35% en 20% van de lengte van het tuig, de tussenruimte fok-grootzeil en grootzeil-bezaan zijn beiden 5%. Fok en grootzeil zijn dus bijna twee keer zo groot als de bezaan.

Het verschil tussen de 22° op afstand van het tuig en de hoek met de horizontaal waarmee de stroming aan de linkerkant aankomt bij het tuig is volledig het gevolg van de "upwash". indien gewenst kan ik ook het plaatje posten waarbij sterk is uitgezoomd, dan is dat goed te zien en na te meten. Maar voor nu ga ik ervan uit dat de waarde die de software in de tabel vermeld genoeg is om aan te kunnen nemen dat de vrije veld richting van de stroming echt 22° is.

Het verschil tussen het eerste en tweede plaatje is 4° verdraaiing van de bezaan. Dat is het enige verschil, de rest is gelijk gehouden. Kijk rechts bovenaan voor het verschil voor het hele (2D) tuig, zowel voor liftcoëfficiënt als voor weerstandscoëfficiënt.






Dit is wat ik bedoelde met "de bezaan is je gaspedaal"
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 18:29 door JotM. Reden: toevoeging mbt grootte zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 01 feb 2018 18:11 #913742

Prachtig om te zien, en het maakt ook erg duidelijk waarom het achterlijk van het grootzeil (sloeptuigage) zo vreselijk belangrijk is.

Laatst een middagje gevaren met 10 kts wind op een boot met de grootschoot halverwege de giek.
Dan wil het achterlijk niet dicht (de giek buigt omhoog) en dat heeft invloed op alles en nog wat.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 feb 2018 18:41 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 08:13 #913857

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Baasklusje schreef :
Prachtig om te zien, en het maakt ook erg duidelijk waarom het achterlijk van het grootzeil (sloeptuigage) zo vreselijk belangrijk is.

Inderdaad.
Ik ben mezelf voorheen nooit bewust geweest van dat effect. Ooit bij jou een trimclinic gedaan; misschien is het toen aan de orde geweest, maar dan is het bij mij helaas aan de aandacht ontsnapt.

Maar kunnen we, ook afgaande op wat JotM eerder schreef over een invallend voorlijk van een voorzeil, stellen dat je bij gelijkblijvende windhoek je voorzeil iets 'ruimer' kunt varen, als je het achterlijk van je grootzeil een fractie verder naar loef trekt?

Die beelden zien er inderdaad prachtig uit, maar ik vraag me wel af waarop die simulatie gebaseerd is. Dat het effect proefondervindelijk in een windtunnel is vast te stellen begrijp ik nog. Maar hoe vertaal je dergelijke zaken naar software die in alle voorstelbare situaties de werkelijk optredende effecten laat zien?
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 08:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 08:24 #913862

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
lodewijk stegman schreef :
...

Maar kunnen we, ook afgaande op wat JotM eerder schreef over een invallend voorlijk van een voorzeil, stellen dat je bij gelijkblijvende windhoek je voorzeil iets 'ruimer' kunt varen, als je het achterlijk van je grootzeil een fractie verder naar loef trekt?
...

Ja, maar dat betekent niet persé dat je sneller gaat. Dat hangt weer af van welk zeil de meeste power levert. En een te strak grootzeil zal extra helling en drift opleveren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 08:25 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 08:30 #913870

Ergens is een optimum inderdaad: een te ver (overtrekkend) dichtgetrokken achterlijk kan weluswaar l de (voor het voorzeil gunstige) upwash verhogen, maar verhoogt tevens de drag. Uitproberen zal uiteindelijk nodig zijn, maar dit soort simulaties geven wel leuk het effect weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 09:46 #913900

Ik denk dat de drag vooral door de diepte (camber) van een zeil wordt veroorzaakt.
Elke trimclinic weer ben ik verrast door de toename van performance met vlakkere zeilen, zelfs met 5 kts wind....

Een grootzeil staat (met enigszins licht weer) niet gauw te dicht aangehaald.
Zoals ook boarderbas regelmatig post moet de giek naar loef wijzen.
Bij ons aan boord moet je niet gek opkijken als het einde van de giek bij 10 kts wind aan de wind zo'n 30 cm loef van midscheeps staat. Daardoor gaan beide zeilen beter presteren. Beetje extra drag wordt meer dan gecompenseerd.

Hetzelfde effect kan je zien op de video's van de AC-cats. Er zijn mooie filmpjes van de Oracle cat met het achterste deel van de wing behoorlijk naar loef wijzend.

Overigens, misschien moet het deel van deze draad dat niet meer over een tweemaster gaat maar wel erg interessant is even afgesplitst?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 09:53 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 09:56 #913902

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Baasklusje schreef :
Bij ons aan boord moet je niet gek opkijken als het einde van de giek bij 10 kts wind aan de wind zo'n 30 cm loef van midscheeps staat. Daardoor gaan beide zeilen beter presteren. Beetje extra drag wordt meer dan gecompenseerd.

Dat is nogal wat.
Ik ben, zoals bekend qua trim niet zo'n peuteraar, maar ik kan bijna niet wachten om het een keer uit te gaan proberen.

Hoewel ik me afvraag of het zo'n klompje als de Southerly 28 net zo goed werkt als op de Capalavoro.
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 09:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 10:07 #913908

lodewijk stegman schreef :
Dat is nogal wat.

Het is dan 30cm op een gieklengte van 440 cm. Kan je de hoek uitrekenen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 10:30 #913916

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Baasklusje schreef :
lodewijk stegman schreef :
Dat is nogal wat.

Het is dan 30cm op een gieklengte van 440 cm. Kan je de hoek uitrekenen ;-)

Ik doelde eigenlijk nog niet eens zozeer op die 30 cm, alswel het gegeven dat giek doelbewust door de midscheeps heen naar loef wordt getrokken. Voorheen zou er geen haar op m'n hoofd aan hebben gedacht. Voor mij een nieuw concept.

Voor wat betreft de Southerly 28: de vraag stellen of die nog zeilt bij een windhoek van 22 graden is hem ook beantwoorden. Dat wordt niks. Al was het alleen maar omdat mijn genuarails daarvoor niet ver genoeg naar binnen staan. Bovendien is het geen lichtweerbootje, met 4 ton waterverplaatsing op een waterlijnlengte van pakweg 7,50 m.

Aan die 30 cm 'giek naar loef' ga ik dus nooit toekomen.
Ik ben wel van plan om de opvattingen van mijn zeilmaker over hoog-aan-wind zeilen met deze boot nog wat beter te gaan toetsen dan ik tot nu toe heb gedaan, door wat te gaan prutsen met een 'in-fucker', maar ik vermoed dat ie het bij het rechte eind heeft: keihoog zeilen met een Southerly 28 moet je niet willen.

Maar het grootzeil wat verder dichttrekken dan ik tot nu toe gewend was (schoot aantrekken tot de lintjes aan het achterlijk mooi naar achteren waaien) ga ik zeker proberen.
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 10:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 11:03 #913928

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
lodewijk stegman schreef :
Voor wat betreft de Southerly 28: de vraag stellen of die nog zeilt bij een windhoek van 22 graden is hem ook beantwoorden. Dat wordt niks. Al was het alleen maar omdat mijn genuarails daarvoor niet ver genoeg naar binnen staan.
Schoten analoog aan de boven geschetste benadering wordt waarschijnlijk niks omdat je genuarails daarvoor te ver naar binnen staan. :whistle:
Dat was één van mijn andere experimenten afgelopen seizoen: aan de wind uitbomen van de fok.
(in één van de meest vernieuwende klassen van de vaderlandse watersport, het Fries jacht :laugh: )
Daarover vanavond meer.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 12:44 #913961

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
JotM schreef :
lodewijk stegman schreef :
Voor wat betreft de Southerly 28: de vraag stellen of die nog zeilt bij een windhoek van 22 graden is hem ook beantwoorden. Dat wordt niks. Al was het alleen maar omdat mijn genuarails daarvoor niet ver genoeg naar binnen staan.
Schoten analoog aan de boven geschetste benadering wordt waarschijnlijk niks omdat je genuarails daarvoor te ver naar binnen staan. :whistle:
Dat was één van mijn andere experimenten afgelopen seizoen: aan de wind uitbomen van de fok.
(in één van de meest vernieuwende klassen van de vaderlandse watersport, het Fries jacht :laugh: )
Daarover vanavond meer.

Wederom begrijp ik weer niet zo goed wat je zegt, maar dat zal dan vanavond wel duidelijk worden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 15:49 #913995

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Leesvoer, vanavond zal ik weer wat kleine tekeningen maken.

Ter gedachtevorming: stel je voor waar je fokkeschoot heen zou moeten wijzen in geval van bijgevoegde trim (optimale trim in een 2D situatie bij een AWA van 30°), uit het bijgevoegde paper uit 2006.


Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 17:10 #914016

Stegman aan de in-fucker, gekker moet het niet worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 02 feb 2018 18:15 #914041

Een romp dient hier ook geschikt voor te zijn: een romp die relatief veel weerstand heeft kun je beter iets meer op standje "power" (iets diepere bolling verder voorin en een paar graden láger) laten lopen. Dan kom je evengoed aan het lopen en zal de VMG hóger liggen dan wanneer je, al of niet ingefukked, te hoog ligt te prikken.

Leuk om (bij wat voor boot dan ook) te proberen wat het beste werkt natuurlijk...
Laatst bewerkt: 02 feb 2018 18:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 03 feb 2018 10:06 #914190

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Noballast schreef :
Stegman aan de in-fucker, gekker moet het niet worden.

Inderdaad; dat is al aardig op het randje..

Het zal misschien iets te maken hebben met de stiekume drang toch het ongelijk van mijn zeilmaker aan te tonen..
Laatst bewerkt: 03 feb 2018 10:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim tweemaster 03 feb 2018 10:09 #914191

lodewijk stegman schreef :
de stiekume drang toch het ongelijk van mijn zeilmaker aan te tonen..

Dat kan niet moeilijk zijn....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl