holtere schreef :
Gebruiksgemak is belangrijk, zeker daarom start Ts deze draad ook.
Ik ben geen tripiloot maar voor de wind varen met open zeil zul je niet gauw/nooit doen met zo'n ding. De kans dat je van voor de wind met open zeil draait naar hoog aan de wind lijkt me ook al niet zo groot. Tis geen tonnetjes zeilen toch?
Die 40 meter ga je dus nooit/amper gebruiken lijkt me.
Als zelfbouwer moet je continue veel beslissingen nemen. Sommige zijn simpel, anderen zijn lastiger en kunnen nog wel uitgesteld worden. De grootschoot is er zo één. Uiteraard zijn er de ontwerp tekeningen die richting geven. Verstandig is om je daar aan te houden. Voor de overloop moet de dekrondte in het achterdek worden uitgevlakt en versterkt tbv een rechte overloop. De grootschoot loopt via de giek terug naar de mastvoet en vandaar naar een lier op het kajuitdak.
Één van de leuke dingen van zelfbouw is dat je zaken naar eigen wens kunt aanpassen, hetgeen ook meteen een valkuil is, kwa tijd en voortgang dan. Zeilervaring helpt ook al niet. Zo wil ik de grootschoot ook vanachter het stuurwiel kunnen bedienen. Kan allemaal, met een soort van half German sheeting, maar wel een gedoe, ook om te maken. Het terug leiden naar de mastvoet gaat ook nog wat problemen geven bij het draaien van de mast.
Wel heb ik in een eerder stadium, heel ambitieus, een high density gebied aangebracht voor een boogvormige overloop. Achteraf lijkt de lengte van de boog onvoldoende te zijn om de voordelen daarvan volledig te benutten. Dat rechtvaardigd niet het overwinnen van de complicaties van zo’n gebogen overloop. Bij de grootschoot naar lij is de bulletalie ook al snel in beeld, hetgeen de overloop feitelijk overbodig maakt.
Dus is dit onderdeel op het uitstel lijstje gekomen. Inmiddels is de boot geplamuurd en geschilderd en brengt het alsnog aanbrengen van de overloop veel extra werk met zich mee.
En eigenlijk heb ik de wens om de grootschoot niet via de mastvoet te laten lopen.
Vandaar dat de V-Mainsheet (weer) in beeld is gekomen. Met KISS bedoel ik dat het aanbrengen van twee bevestigingspunten voor de grootschoot blokken een stuk simpeler is dan het aanbrengen van de overloop met de noodzakelijke uitvlakking en versterking van het achterdek. Ook wordt het plamuur- en schilderwerk door deze twee bevestigingspunten niet aangetast. Daarnaast wordt de route voor de grootschoot een stuk simpeler.
Een bekende zeiler op dit forum zei mij eens dat oplossingen met touwtjes zo veel simpeler kunnen zijn dan met ijzerwaren. Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt en sluit ook aan bij mijn wens om zo min mogelijk ijzerwaren op het dek te schroeven.
Fram is vooral bedoeld als long distance cruiser en veel minder voor rond de boeien. Als cruiser vanachter de kaartentafel en vanonder de buiskap te zeilen staat gebruiksgemak voorop, rond de boeien ga ik uit van een bemanning die deze senior het werk uit handen neemt
Nog steeds wil ik de grootschoot zowel vanaf de kajuitingang als van achter het stuurwiel kunnen bedienen. Dat is met het Zeeschoot systeem vrij makkelijk uitvoerbaar. Ook het snel kunnen dumpen van de grootschoot is een eis die hiermee vrij eenvoudig kan worden opgelost.
Zoals 3Noreen ook al aangaf, valt de lengte van de schoot bij ruime wind alleszins mee. Daarbij ben ik ook van plan om 1 of misschien wel 2 schijven minder te gebruiken. De schoot moet immers zowiezo met de lier worden aangezet.
De positie van de giek blijft goed controleerbaar, wellicht met uitzondering van een positie voorbij hart schip. Voor zover dat al nodig is. Er is altijd nog de bulletalie die in zo’n geval kan helpen (maar dat staat het dumpen van de grootschoot weer in de weg)
Tot zover mijn motieven.
Wel leuk hoe dit draadje hier van alle kanten belicht wordt. Dank daarvoor.