drwingnut schreef :
Na alle discussie van regel 17 wil ik graag de situatie nog even samenvatten zodat ik er, met beperkte raceregelervaring, van kan leren:
Zoals ik ‘m tot nu toe begrijp (A = Alegria et al., D = Dekadent et al.):
D gaat van vrij achterliggend t.o.v. A naar overlappend aan loefzijde, naar ik aanneem binnen 2 scheepslengtes. Regel 17 is dus niet van toepassing, want D is niet aan lijzijde.
A loeft op richting D, hetgeen geen probleem is (geen verplichting tot juiste koers voor A). D zou, op basis van regel 11, vrij moeten blijven van A (er is overlap, de schepen liggen over de zelfde boeg, dus loef wijkt voor lij).
D kan echter met de zeilvoering niet hoger varen!
D moet toch wijken (regel 11), en A moet ruimte geven om dat mogelijk te maken o.b.v. regel 16.1 (A heeft voorrang en verandert koers).
Conclusie: D moet gewoon wijken, zelfs als de zeilen het voor de hand liggende oploeven onmogelijk maken.
Ja? Nee? Anders?
Klopt met dien verstande dat boot A Boot D niet op de dijk mag loeven. Simpel gezegd A moet ruimte geven aan D om obstakels te vermijden. Maar verder heeft A inderdaad geen boodschap aan de kreet van D ‘Wij kunnen niet hoger’.
Dergelijke situaties in mijn zeilwedstrijdleven meerdere malen meegemaakt, ‘t is vervelend voor het loefwaartse jacht maar hij moet gewoon loeven ook als dit bijv. betekent dat de spi invalt. Da’s dan jammer voor hem maar maakt het loeven niet onmogelijk. En is dus nooit een reden om niet mee te oeven en vrij te blijven van A.