Draadjes aan de mast meten natuurlijk schijnbare wind, en als er windsheer is (en die is er) dan valt de schijnbare wind ruimer in op grotere hoogte, daarom hebben we twist nodig.
Maar dat effect is hetzelfde over Stuurboord of Bakboord..
Het effect dat hier genoemd werd is: Op grotere hoogte is er meer windsnelheid en dus een hogere corioliskracht op de luchtmasa en daardoor een grotere buiging. Dan valt het over de ene boeg ruimer in op grotere hoogte en over de andere boeg juist krapper (afhankelijk van welk halfrond je bent). Mij lijkt dit effect me verwaarsloosbaar met bovenstaande.
koko schreef :
RobertWalter1 schreef :
Als ik mijn bron goed begrijp, gaat het niet om de absolute grootte van de corioliskracht, maar om het verschil tussen dichter bij het wateroppervlak (meer wrijving, lagere windsnelheid, lagere corioliskracht) en ter hoogte van bovenkant zeil (minder wrijving etc.). En dat zou volgens het tekeningetje (zie eerdere post) dus wel 20° verschil kunnen maken in windrichting. Omdat dat verschil dus altijd dezelfde kant op gaat, heeft dat bij gelijke zeiltrim een verschillend effect over bakboord dan over stuurboord.
Ik kan het niet berekenen. Ik vertrouw maar op zijn kennis.
Rob
Baasklus heeft ooit eens een foto geplaatst met wollen draadjes oid op verschillende hoogtes tot aan zijn mast en van onder af een foto gemaakt. Duidelijk te zien dat de wind bovenin anders in komt dan onderin. Zijn masthoogte is iets van 17mtr. Het effect is er dus wel degelijk, al kan dat inderdaad niet het snelheidsverschil verklaren. Dat is veel te groot.
Het is heel logisch om naar de snelheid te kijken als referentie, maar dat is veel te grofmazig. Zoals ik al eerder schreef: eerst alles checken, dan varen op de juiste trim en dan pas naar snelheid kijken.
Als je het helemaal goed wil doen let je niet op snelheid maar op performance